بایگانی شهریور ۱۳۹۲ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰
شهریور
۹۲

شاهدان کویرمزینان؛ یکی از بزرگترین افتخارات ما مزینانی ها انتساب خاندان بزرگ شریعتی به مزینان است و در هر گوشه ای از دنیا اگر از یک مزینانی سئوال نمایند که اهل کجایی ؟ خواهد گفت : که من از زادگاه دکتر شریعتی هستم. چون می داند که نام شریعتی به خصوص فرزند شایسته کویر معلم شهید انقلاب دکتر علی مزینانی شریعتی برای پرسش کننده شناسا و آشناست و چه بسا نام نیک او مشکل این مزینانی را حل می نماید.
اکنون که دکتر علی مزینانی شریعتی در شام ،غریب خفته است و میهمان بانوی پیام آور کربلاست فرزندان برومند وی راه پدر را به شایستگی طی می کنند و اگر چه فرصتی به آنان داده نمی شود اما هرجا اقتضا کندهمانند پدر بزرگوارشان پرتو افشانی می نمایند. شاهدان کویرمزینان که سعی دارد مزینان و مزینانی را فقط به جهانیان معرفی نماید در هرزمانی اگر مطلبی از هرمزینانی نام آشنا و فرهیخته ای مشاهده کند منتشر نماید این بار مصاحبه ی دکتر احسان مزینانی شریعتی را که قلبش برای مزینان می طپد و هرگاه به خاستگاه نیاکانش می آید بی هیچ آلایشی همچون یک روستایی با هم ولایتی هایش رفتار می نماید این گفت و گوی در باره دین و مدرنیته را تقدیم مخاطبان گرانسنگ می کند.


ندا عبداللهی: مصاحبه با احسان شریعتی در اتاقی از حسینیه ارشاد انجام شد که در و دیوار رنگ و رو رفته آن بوی سال‌های دور را می‌داد. و‌سایل داخل اتاق هم کم از آن نداشت، از عمر مبل‌ها و میزها دست کم سی و چند سالی می‌گذشت و دکوراسیون داخل اتاق دقیقا شبیه به عکس‌های قدیمی بود. اینها را اضافه کنید به ارجاعات متعدد او به پدرش که فضا را برای بردن آدم به روزگار پرشور این ساختمان تکمیل می‌کرد. او که خود را یکی از طرفداران الهیات رهایی بخش در ادامه جمال و اقبال و شریعتی می‌داند، وقتی گفت‌وگو در رابطه با دین و شرایط آن در جامعه ایران است به لزوم توجه دین به زندگی مدرن تاکید دارد و از افراط و تفریط‌ها نالان است. او می‌گوید زمانی‌که میان استبداد و آزادی، استثمار و عدالت در جامعه جدالی در حال وقوع است، دین باید طرف آزادی و عدالت را بگیرد و دینی که همسو با جنبش رهایی بخش نباشد، معنی قدسی و عرفانی خود را هم از دست می‌دهد. دکتر احسان شریعتی هر چند که معتقد است جنبه اخلاقی دین در جامعه ایران ضعیف شده است اما از اظهارنظرهایی که قاطعانه جامعه را بی‌اخلاق می‌دانند، گریزان است و از نقش امید و چشم‌انداز در جامعه جهت حل بحران‌های اخلاقی سخن می‌گوید.

 در ابتدا خوب است بدانیم از دیدگاه شما عناصر و مولفه‌های حیات دینی در جامعه ایران چیست؟ یعنی یک فرد در زندگی روزمره باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد تا ما او را انسانی مومن در بستر حیات دینی قلمداد کنیم؟

جامعه ما هنوز در حال گذار بین سنت- مدرنیته است. به‌همین دلیل و به‌علت اختلاط حوزه‌های مختلف با یکدیگر و مرزبندی نامشخص آنها، این سوال در اینجا شکل دیگری می‌گیرد. سابق بر این مومنین و غیر مومنین مرزبندی مشخصی داشته و قابل شناسایی از یکدیگر بودند. اما با استقرار حاکمیت دینی در کشور، این مرزبندی‌ها دگرگون شد و دیگر نمی‌توان از مظاهر زندگی مومنانه پی به درون افراد برد. اما اگر بخواهیم به شکل اصولی شاخصه‌های ایمان را ذکر کنیم، لازم است ابتدا براین نکته اشاره کنیم که ایمان واقعی امری فردی، شخصی، درونی و رابطه صمیمی انسان با امر قدسی است و همان‌طور که در قرآن آمده «لا اکراه فی الدین»، یعنی نباید در پذیرش ایمان هیچ‌گونه اکراه و اجباری وجود داشته‌باشد. البته دین دارای بعد اجتماعی نیز هست که ساحت دیگری است و بحثی جداگانه می‌طلبد. فرد مومنی که شما از آن صحبت کردید، کسی است که از یک محیط نا‌امن و وحشتناک به مامنی پناه می‌برد و خواهان امنیت روحی است. بنابراین، نخستین شاخصه امر دینی «خشیت»، یعنی آن نوع ترس‌آگاهی است که انسان در برابر امر قدسی با آن مواجه می‌شود و به آن پناه می‌برد. در اینجا، ما با همان دو ویژگی که کارل اتو در رابطه با امر قدسی بیان داشته مواجهیم: رازآمیزی و جاذبه. البته بخشی از باورهای عمومی در رابطه با دین، جزوی از «فرهنگ» دینی به شمار می‌آید که گاه با «سنت» اشتباه گرفته می‌شود.وقتی به اسلام آفریقایی یا مالزیایی نگاه کنیم، می‌بینیم در هم‌آمیختگی سنت‌های قومی و دین تفاوت‌های بسیاری را میان آنها ایجاد کرده است. حال باز به همان بحث ابتدای سخن برمی‌گردم که ما در جامعه خود تا پیش از انقلاب با دو شکل سنتی و ایدئولوژیک دین روبه‌رو بودیم. البته نه دین ایدئولوژیک به‌معنای رایج کنونی آن، که به دین سیاسی و حکومتی الحاق می‌شود، بلکه به‌معنایی که شریعتی از «نقد ایدئولوژیک» دین مدنظر داشت تا آن را از حالت سنتی و موروثی تبدیل به یک دستگاه راهنمای عمل اجتماعی و انقلابی و انتقادی کند. هم‌اکنون ما با گسترش شعائر و نوعی گفتمان مدح‌گونه (آپولوژیک) در جامعه مواجهیم و این امر در برگزاری مراسم‌های مناسبتی به چشم می‌آید که در آنها بیشتر بر تهییج احساسات و ظواهر آیینی تکیه می‌شود تا بیان تاریخی وقایع و فلسفه زندگی و مبارزات ائمه. به‌طور کلی، جامعه ما در هشت سال اخیر به لحاظ دینی در وضعیت ویژه‌یی قرار داشته که این امر در تاریخ خود ما و حتی جهان کم سابقه است. امر دینی در این دوران به‌طور مستقیم در نظام اجتماعی و رسانه‌های عمومی با استفاده از همه امکانات دولتی و بر اساس روایتی خاص عرضه شده است.

 فکر نمی‌کنید برگزاری متفاوت آیین‌ها که به آن اشاره داشتید، نشان از درآمیختگی برداشت‌های شخصی نسل جوان از دین با سیاست‌های سبک زندگی خودشان است که نوعی از دین ورزی را به وجود آورده که با قرائت‌های رسمی هم متفاوت است. پس نمی‌توان آن را آن‌طور که اشاره داشتید، دین متظاهرانه به حساب آورد. یعنی در کنار مومنان سنتی، ایدئولوژیک و متظاهر که ذکر کردید می‌توان از زندگی مومنانه متفاوتی هم نام برد که در میان نسل جوان در حال شکل‌گیری است؟

درست است. اینها تجربه‌های جدیدی‌اند که در ایران در حال وقوع است و باید در رابطه با آن مطالعه عمیق جامعه‌شناختی و فرهنگی صورت گیرد. یکی از همین موارد رشد پدیده مداحی و مداحی‌گری است که میزان استقبال از آنها حتی از منبرهای روحانیون هم پیشی گرفته است؛ اما کار مطالعاتی گسترده‌یی که وجوه این اتفاق را به صورت میدانی بررسی کرده‌ باشد هنوز ندیده‌ام یا در رابطه با وضعیت دین سنتی و نحوه ارتباط آن با حاکمیت یا درباره نقش روشنفکران دینی در جامعه؛ اینها موضوعاتی است که اظهارنظر درباره آنها نیازمند مطالعات میدانی است. در چند سال اخیر که در ایران ساکن هستم، شاهد پدیده‌های عجیبی در جامعه بودم. بگذارید یک خاطره برایتان بگویم. زمان شاه برای سخنرانی دکتر شریعتی همراه خانواده از مشهد به تهران آمده‌بودیم. پس از اتمام سخنرانی دکتر در حسینیه ارشاد، او ما را برد تا در شهر (حوالی همین خیابان ولیعصر فعلی) گشتی بزنیم. در آنجا یک کافه‌تریا و بستنی‌فروشی بود به‌اسم «چاتانوگا»، که به‌خاطر حجاب عمه ما که از مشهد آمده بود، مانع ورودمان به آنجا شدند. دکتر شریعتی بسیار عصبانی شد و گفت: در پاریس هر کس با روسری و چادر هرجا بخواهد می‌تواند برود و بنشیند، آن وقت شما در یک کشور مسلمان خانم‌های باحجاب را راه نمی‌دهید؟! می‌خواهم بگویم افراط‌ها و تفریط‌ها به هر شکل بد است. طرح دین در جامعه به یک‌شکل خاص و مربوط و محدود کردن هر امر به دین، آن روی همین سکه و سبب آسیب رساندن به امر قدسی و متعالی می‌شود و به ایمان حقیقی دینی ضربه می‌زند.

 پس تکلیف بعد اجتماعی دین چیست؟

برخی می‌گویند دین فقط امر فردی است؛ اما ما طرفداران «الهیات رهایی‌بخش» همچون جمال، اقبال و شریعتی، می‌گوییم دین بعد اجتماعی هم دارد؛ یعنی زمانی‌که همسو با جنبش رهایی‌بخش و عدالت‌خواه نباشد، معنی قدسی و عرفانی خود را از دست می‌دهد. در دنیایی که در آن جور و جوع، استبداد و استثمار باشد نمی‌توان از معنویت صحبت کرد. به این معنا دین بعد و ساحتی اجتماعی دارد و باید همسو با جنبش اجتماعی و پویش مردمی باشد. یعنی زمانی‌که میان استبداد و آزادی، استثمار و عدالت، در جامعه جدالی در حال وقوع است، دین باید طرف آزادی و عدالت را بگیرد.

 

پویایی و گسترش دین در یک جامعه چگونه محقق می‌شود؟

دین واقعی در جامعه آزاد بهتر شکوفا می‌شود. در دنیای تزویر و تظاهر که همه جنبه‌های یک دین صوری و شعاری است، مفاهیم دینی جاذبه خود را از دست می‌دهند و جامعه در جهت عکس آن حرکت می‌کند. نه‌تنها دین بلکه هر مکتبی که با اجبار و تحمیل همراه باشد، نمی‌تواند در هیچ جامعه‌یی دوام یابد. مثلا در ایران دیدیم که مدرنتیه اجباری دوران پهلوی پس از 50 سال توسط‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ مردم در انقلاب پس زده شد و مردم به باورهای خود رجعت کردند. دینی که همسو با جامعه و تحولات اجتماعی به سمت تحقق عدالت، بهروزی و توسعه حرکت کند، دینی پویا و ماندگار خواهد بود. آزادترین، مردمی‌ترین و عادلانه‌ترین حکومت، می‌تواند حکومت «دینی» باشد. البته جوامعی هستند که به ظاهر حکومت دینی ندارند، اما با معیارهایی که گفتم بسیار دین‌دارترند از حکومتی مثل حکومت عربستان که در آن مدام دم از دین زده می‌شود.

 نمی‌توان سرمنشا مناقشات میان دین و جامعه را تماما در نهاد حاکمیت جست‌وجو کرد. فکر نمی‌کنید بخشی از این مناقشه بر اثر فرآیندهای جهانی شدن فرهنگ و انتقال تنش‌های جهانی در این زمینه به کشورهای مختلف است؟

بی‌شک می‌توان بخشی از مسائل را با دیدی کلی‌تر در پهنه جهانی بررسی کرد. مساله این است که دین در سده‌های اخیر در غرب که به‌لحاظ قدرت سیاسی بر جهان مسلط است، به حاشیه رفته و از این پدیده به‌عنوان عصری (و عرفی) ‌شدن (سکولاریزاسیون) یاد می‌شود. قطعا این مساله تا حدودی خود را به جهان و حتی کشورهای سنتی تحمیل کرده است. از سوی دیگر، در کشورهایی مثل مصر و ترکیه که جوامعی شبیه به ما هستند، همانند ایران دوره پهلوی، تلاش شد تا به‌صورت اقتدارگرایانه حکومت غیردینی و عرفی مستقر شود که به‌علت حضور دین در لایه‌های زیرین جامعه این امر محقق نشد. اما در رابطه با سرنوشت دین در دنیای مدرن سنت‌گرایانی مانند سیدحسین نصر معتقدند دین در دنیای مدرن نیز هنوز به‌شکل سنتی به حیات خود ادامه می‌دهد، و هیچ تغییر و تحولی در آن جایز نیست. برخی از گرایش‌های سنتی اما بر این عقیده‌اند که دین نه تنها باید قدرتمند باشد، بلکه باید سویه حاکمیتی نیز داشته باشد. نواندیشان که ما به‌اصطلاح روشنفکران مسلمان در آن گروه جای می‌گیریم، بر به‌روز بودن دین و توجه جدی آن با آزادی و عدالت و دستاوردهای مدرن، تاکید می‌کنند که نه‌تنها دین باید توجه جدی به شرایط مدرن داشته باشد، بلکه مشوق و راهنمای عمل به‌آن‌سو نیز به حساب می‌آید. البته به نظر من زبان روشنفکران مذهبی به زبان مردم شبیه‌تر است و اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم به همین دلیل پدران ما در جامعه به‌دلیل برداشت مثبتی که از مذهب داشتند، نسبت به سایر روشنفکران غیر یا ضد مذهبی نزد مردم ذی‌نفوذ و موثرتر بودند.

 حالا می‌شود بگویید مسیر محتمل پیش‌روی زندگی روزمره ایرانیان در دنیای مدرن، چه امکان‌هایی را فراروی دین می‌گشاید و چه گزینه‌ها و امکان‌هایی را از حیات دینی سلب می‌کند؟

پیشرفت‌های مادی و توسعه شهرنشینی سبب شکل‌گیری بینش مدرن در بخش‌هایی از جامعه شده است که این امر به تقویت عقلانیت یاری می‌رساند و شرایط واقعی زیست را برای اسلام متجددانه و نوگرایانه فراهم می‌آورد. در این شرایط، دین به سمت شخصی‌تر شدن، معنوی‌تر شدن و ساده‌تر شدن حرکت می‌کند که نمونه آن را در فتوایی در ماه رمضان برای نوشیدن جرعه‌یی آب در مناطق گرم شنیدیم. بدین‌ترتیب، آنچه اهمیت می‌یابد اخلاق و معنویت در هر حوزه است. اما از سوی دیگر، انسان در شتاب زندگی مدرن صنعتی از پرداختن به‌خود جا و وامی‌ماند و حیات دینی بر اثر مظاهر زندگی مدرن و تبعات فرآیندهای جهانی با چالش مواجه می‌شود.

من از امکان‌هایی که برای دین در شرایط حال حاضر برشمردید چنین برداشت کردم که شما هم همچون برخی از اندیشمندان بر این اعتقادید که دین به سمت روزآمد شدن پیش می‌رود. البته روزآمد ‌شدن به معنای پویایی دین در توجه جدی به شرایط دنیای مدرن.

روزآمد شدن، انسانی شدن، عقلانی شدن و مردمی شدن همه موید یک نکته است و آن اینکه دین از ‌سپهر قدسی محض، انتزاعی و جنبه بیرونی، تحمیلی خارج می‌شود و به عموم مردم انتقال می‌یابد. در این شرایط، توجه عمومی دین به زمان و جهان بیشتر شده و با تقویت نقش عقل، اخلاق در جامعه پررنگ‌تر می‌شود.

 و این خطری برای دین به حساب نمی‌آید؟

نه! به‌عکس! ببینید، مثلا در زمان حاضر در جهان غرب دین نهادین به حاشیه رانده شده و جامعه نیز به ظاهر غیر‌مذهبی‌تر شده است، اما متالهین یا تئولوژین‌هایی هستند مانند بنهوفر شهید که بر این اعتقاد بودند که اتفاقا در همین شرایط سکولار است که احساس نیاز به دین واقعی یعنی دین شخصی، عمیق، معنوی و متعالی بیشتر می‌شود و این عطش در پیشرفته‌ترین جوامع است که بیشتر احساس می‌شود، در صورتی‌که در جوامع بدوی‌تر و قبیله‌یی که دین دارای نمادهای نهادی، بیرونی، صوری فرمال و آیینی قوی‌تری است، معنویت، تعالی و عمق امر دینی در آن کمتر احساس می‌شود. همان فرق ادیان موسوم به ابتدایی که به اسطوره، جادو و خرافه نزدیک‌ترند با ادیان متاخر توحیدی و ابراهیمی.

 یعنی در جوامع اروپایی به معنویت احساس نیاز بیشتری وجود دارد؟

بله و در آنجا طبعا متفکران هستند که این دغدغه معنا و معنویت را به انحای گوناگون بیان می‌کنند.

 عامه مردم چه؟

این‌گونه مقایسه‌ها میان دو فرهنگ- تمدن و جهان-زیست، به لحاظ تاریخی متفاوت، طبعا دقیق نخواهد بود. اما درست در سطح مردم و عوام است که تفاوت انواع دینداری‌ها مشخص‌تر می‌شود.

 با استناد به سخن شما در ارتباط با وضعیت دین در جهان غرب چنین برداشتی کردم.

جهان غرب به دلیل عصری و مردمی- عرفی‌ (سکولار، لاییک) شدن مسیحیت گرفتار بحران‌های اخلاقی، عاطفی و معنوی عمیق خاص خود است. برخی از آثار نیچه یا هولدرلین نشان نوعی بی‌اعتقادی و واژگونی همه ارزش‌های تاکنونی و تسلط کامل هیچ- و- پوچ‌انگاری (نهیلیسم) «فعال و مخرب» است. خب، جوامعی مانند جامعه ایران درگیر چنین بحران‌هایی در این ابعاد نیستند چون یا هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند یا نمی‌خواهند برسند. پس مسائل ما بسیار ساده‌تر است. به لحاظ اخلاقی و عاطفی، همبستگی قوی در جامعه و نهاد خانواده و... در ایران وجود دارد.

 وقوع چنین شرایطی در جوامعی که در آنها دین شدیدا روزآمد شده با تلقی شما از ماندگاری و بقای دین در اثر عرفی شدن در تناقض نیست؟

باید بگویم جوامع غربی دو تجربه متفاوت را از سر می‌گذرانند. یکی جوامع کاتولیک که دین در آنها به حاشیه رانده شده و نیرویی غیرمذهبی به نام دولت مدرن سکولار- لاییک بر آن حاکم شده است و دیگر، جوامع پروتستان که در آنها دین و دولت همسو شده‌اند و دین در آنجا نه‌تنها ماندگار شده، بلکه حتی بسیاری از آنها چون دانمارک (و بریتانیا و...) گاه دارای دین رسمی نیز هستند. در مجموع، بیشتر می‌توان و باید گفت نوع برداشت از دین تغییر کرده و دین عقلانی‌شده یا به تعبیر کانت «در محدوده خرد صرف»، تفوق یافته است.

 پس روزآمد شدن الزاما به کمرنگ شدن دین نمی‌انجامد؟

اگر به شکل طبیعی رخ دهد نه و اگر با زور، جنگ و تحمیل صورت پذیرد ما شاهد دوگانگی‌های شدیدی – چنان‌که در جوامع کاتولیک وجود دارد- خواهیم بود که در یک‌سو نیروهای ضدمذهبی و در سوی دیگر نیروهای افراطی مذهبی در تقابل با هم قرار می‌گیرند.

 ارتباط میان دین و اخلاق را چطور ارزیابی می‌کنید. یعنی می‌خواهیم بدانیم، می‌شود امر اخلاقی را از امر دینی منفک کرد یا نه، فراز و فرود این دو درهم تنیده و مرتبط است؟

امر اخلاقی و امر دینی دو حوزه مستقل و متداخلند. به قول کی‌یرکگور امر اخلاقی فرقش با امر دینی در این است که امر دینی فراعقلانی و فرااخلاقی است که منظور اخلاق ظاهری رسمی باشد اما این‌دو با هم تداخل دارند. همان‌طور که هگل می‌گوید اخلاق فردی و جمعی در جایی با هم پیوند می‌خورند و نوعی اخلاق جمعی پدید می‌آید و در اینجاست که دین نقش مهمی ایفا می‌کند. گفتیم کانت اخلاق را محصول یا محاط در عقلانیت می‌دانست و معتقد بود که دین را باید در کادر عقلی پذیرفت. در جامعه ایران همین جنبه اخلاقی دین در جامعه است که ضعیف شده و می‌بینیم در هیچ یک از وجوه زندگی روزمره و حتی در شیوه رانندگی، شهر و مسکن‌سازی، اقتصاد و... اخلاقی رعایت نمی‌شود. گویی ما در دوران گذار خود، فقط جنبه‌های منفی مدرنیته را گرفته‌ایم و با جنبه‌های منفی سنت درهم آمیخته‌ایم و مرتب در نامگذاری این‌آش درهم‌جوش از دین مایه می‌گذاریم! تنها ارائه خوانشی از دین که ناظر بر معنویت و اخلاق باشد، می‌تواند این شرایط را تغییر دهد.

 برای همین می‌خواستیم ارتباط میان امر اخلاقی و دینی را بدانیم تا ریشه‌یابی کنیم و ببینیم آیا بحران‌های اخلاقی که امروزه درگیر آن هستیم به سبب گریختن آن کبوتر غمگین ایمان از قلب‌هاست یا مشکل را باید جای دیگر جست؟

به یک بیان علت‌العلل همه بدبختی‌های ما درک شبهه‌آلود از دین است. این نکته را هم پیش از به وجود آمدن این شرایط، روشنفکرانی چون شریعتی تشخیص داده بودند که می‌گفتند پیش از آغاز به هر تغییر و تحول سیاسی باید مساله دینی- فرهنگی حل شود. برای همین، شریعتی اعلام می‌کرد که برای نجات مسلمانان باید پیش از آنکه از استعمار و استبداد و استثمار رها شویم، خود اسلام را از زندان ارتجاع نجات دهیم. یعنی ما یک مساله فرهنگی داریم. مشکل عمیق اخلاقی داریم که به امر دینی پیوند خورده است. برای به وجود آوردن تغییرات باید نگاه‌مان به نسل جوان باشد. امروزه نه نسل‌های سرخورده و فرتوت بلکه نسل سالم جوان، با بینش درست توحیدی، عقلانی و انسانی می‌تواند زیست-جهانی تازه را بر مبنای نسبتی نو و بخردانه میان معنویت دین و دنیا، جامعه مدنی و دولت بنا کند.

 ما در راه این تغییرات هستیم یا نه؟

من جهت‌گیری کلی را در وقوع این تغییرات به‌روشنی می‌بینم. جامعه و بینش جوانان ما نسبت به سایر کشورهای همسایه بسیار پیشرفته و ترقی‌خواه‌تر است. در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان گفت همین جامعه در مقاطع تعیین‌کننده تاریخی همبستگی‌ها، فداکاری‌ها و ارزش‌آفرینی‌های شگفتی از خود به نمایش گذاشته که مثال زدنی است.

 پس می‌توان گفت مردمی که در زندگی روزمره خود درگیر بحران‌های اخلاقی‌اند، در بزنگاه‌ها، شکل‌و شمایلی متفاوت از خود نشان می‌دهند.

بله ،به همین دلیل است که عرض کردم نباید شتاب‌زده و ذات‌انگارانه اظهارنظر کرد و همواره قاطع گفت جامعه بی‌اخلاق است به این نشان که این واقعیت‌های منفی وجود دارد. ما دیده‌ایم که در دوره‌هایی خاص که چشم‌انداز و امید در جامعه به وجود می‌آید، شوکی وارد می‌شود و رخدادی همه‌چیز را تغییر می‌دهد. اما متاسفانه این دوره‌ها کوتاه‌مدت‌اند و همان‌طورکه پیش‌تر گفتم برای ایجاد این تغییرات فرهنگی باید با نگاه به جوانان از ظرفیت، پتانسیل و ایده و پیشنهادهای آنها بهره برد، هرچند که در این راه موانع بزرگی هم پیش‌رو باشد.

منبع: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی

  • علی مزینانی
۲۹
شهریور
۹۲

shariaty0
دکتر علی شریعتی یکی از بزرگترین روشنفکران مذهبی و نویسندگان برجسته معاصر نثر فارسی است. او که متولد کویر تف دیده و خاطره انگیز مزینان از توابع دارالمومنین سبزوار،  پایتخت نثرفارسی است، تلاش‌های جانانه ای در راه شناخت حقیقت دین اسلام و مذهب تشیع کرد و بسیار کوشید تا این حقیقت را به شاگردان کلاس‌های درس، شنوندگان جلسات سخنرانی و مخاطبان کتاب‌های خود بیاموزد. چنین بود که اثرگذاری اندیشه‌های او از سطح هم عصرانش، بسیار فراتر رفت.

تا آنجا که امروز با گذشت بیش از ربع قرن از درگذشت شریعتی، همچنان کتب و اندیشه‌های او در میان نسل جوان، تحصیل کرده و همه مبارزان راه حقیقت، طرفداران بی شمار دارد.

در واقع میزان محبوبیت شریعتی در میان اقشار مختلف جوانان و تحصیل کردگان جامعه به حدی است که کمتر روشنفکر و کمتر اندیشمندی تا کنون فراگیری و محبوبیتی در حد  دکتر شریعتی به دست آورده است.
علاوه بر همه آنچه گفته شد، اندیشه‌های آزادی خواهانه و حق طلبانه دکتر شریعتی بر روند شکل گیری انقلاب اسلامی‌ایران بسیار موثر بود به طوری که بسیاری از صاحب نظران پس از اعتراف به جایگاه رفیع امام خمینی (ره) و نقش بی بدیل ایشان در شکل گیری انقلاب، دکتر علی شریعتی را نیز یکی از رهبران معنوی انقلاب اسلامی‌ایران می‌دانند.
همین محبوبیت و اثرگذاری اندیشه انقلابی شریعتی بر روح جوانان ایرانی باعث شد این اندیشمند متعهد در دوران‌های اوج فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود، با تهدید و خطرات بی شماری از جانب حکومت پهلوی و یا افراطیون مذهبی مواجه شود. همچنین حکومت وقت به دلیل ترسی که از شریعتی داشت، به بسیاری از آثار او انتشار چاپ نمی‌داد.
از همین رو دکتر شریعتی برای مصون از گزند احتمالی بدخواهان و نیز برای گرفتن مجوز چاپ آثارش مجبور می‌شد، کتاب‌ها و یا آثارش را با نام‌های مستعار منتشر کند .

بررسی‌ها نشان می‌دهد دکتر شریعتی در آن دوران سخت و پرتنش مبارزه از چیزی نزدیک به ۲۰ نام و نام خانوادگی مستعار استفاده می‌کرد که برخی از آثار مشهور او برای اولین بار با همین نام‌های مستعار منتشر شده است.

porsesh-pasokh
البته همه نام‌های مستعار دکتر شریعتی توسط خود او انتخاب نشدند بلکه تعدادی از این نام‌ها توسط دانشجویان و سایر علاقه مندان به اندیشه‌های شریعتی روی ایشان گذشته شد تا در آن شرایط خفقان رژیم ستم شاهی بتوانند، جزوه‌ها و متون سخنرانی شریعتی را در تعداد انبوه تکثیر کرده و با کمترین ایجاد مزاحمت ، به توزیع آنها بپردازند.
برخی از نام‌های مستعار دکتر شریعتی عبارتند از : علی سبزواری، علی سربداری، علی مزینانی، علی سبزوارزاده، علی دهقان زاده، علی اسلام دوست، علی راهنما و …
با بررسی و تحلیلی بر نام‌های مستعاری که دکتر علی شریعتی برای خود انتخاب کرده است، در می‌یابیم  وی حتی در نام‌های مستعار خود نیز تا حد امکان سعی کرده است، از حقیقت دور نشود و نیز پیام‌های مشخصی را به مخاطبان خود منتقل کند.

از این منظر می‌توان نام‌های مستعار دکتر شریعتی را به چند دسته تقسیم بندی کرد:

نام‌های معرف زادگاه شریعتی : دکتر شریعتی که عاشقانه به زادگاه خود عشق می‌ورزید، در بسیاری از نام‌های مستعارش به معرفی زادگاه خود پرداخته است : نظیر علی سبزواری، علی مزینانی، علی خراسانی، علی سبزوارزاده، علی سربداری و …
از جمله کتاب‌های او که با نام‌های مستعاری از این دسته منتشر شده است می‌توان به کتاب «حج زیباترین روح همبستگی» با نام «علی سبزوار زاده» یا کتاب «فرهنگ، تمدن و ایدئولوژی» با نام «علی خراسانی» و … اشاره کرد.

haj

نام‌های معرف هدف شریعتی : دکتر شریعتی در برخی از نام‌های خود به نوعی اهداف سیاسی و اجتماعیش را شرح داده است. نظیر نام  «علی راهنما» که بر جلد کتاب «گوشه ای از حیات محمد» دیده می‌شود.
در این کتاب شریعتی با انتخاب فامیلی«راهنما» برای خود، درواقع از هدف خود که راهنمایی کردن مخاطبانش به سمت انتخاب مسیر صحیح بوده، خبر داده است.
درکتاب «اسطوره ای در تاریخ» نیز دکتر شریعتی با نام «علی زمانی» خود را به مخاطب شناسانیده است و این اسم نشان از آن دارد که شریعتی تلاش می‌کرد در اندیشه و اعتقادات، فرزند زمان خود باشد.

ostorei-dar-tarikh
شمع از دیگر نام‌های مستعار شریعتی است که در همین دسته جای می‌گیرد. کار شمع روشنگری است و هدف شریعتی که یک معلم دلسوز و فرهیخته بود روشن کردن حقیقت مسائل سیاسی–اجتماعی و مذهبی (آنگونه که او فکر می‌کرد) برای جامعه مخاطبانش بود . پس چه نیکو نام شمع را متناسب با این هدف خود انتخاب کرده است.

نام‌های معرف علائق و عقاید قلبی شریعتی : شریعتی همچنین در پاره ای از کتب، نام‌های مستعاری مبین علائق و اعتقادات قلبی خود برگزیده است.که از آن جمله می‌توان به کتاب «از هجرت تا وفات» با نام علی علوی اشاره کرد که در نویسنده با انتخاب این نام مستعار عشق و پیروی قلبی و فکری خود را به مرام و منش علی (ع) امام اول شیعیان نشان داده است.
کتاب «آری اینچنین بود برادر» نیز برای اولین بار با نام مستعار علی اسلام دوست چاپ شد که به خوبی مبین عشق و علاقه قلبی شریعتی به دین مبین اسلام است.

chenin-bod-baradar

نام‌های متفرقه : در تعدادی دیگر از آثار نیز دکتر شریعتی اسامی‌مستعاری برای خود برگزیده است که در این اسامی‌به نظر می‌رسد تنها هدف او ناشناخته باقی ماندن، بوده است. نظیر : احسان خراسانی، م . رفیع الدین، محمدعبدالخطیب مصری، محمدعلی آشنا، کمال الدین مصباح، رضا پایدار و …

imam-hosein

به جز نام‌های مورد ذکر، ممکن است دکتر علی شریعتی در طول حیات سرشار از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود، از نام‌های مستعار دیگری نیز استفاده کرده باشد اما نکته مهم این است که بدانیم اکثر کتبی که نویسنده مبارز و روشنفکر، زمانی به اجبار آن‌ها را با اسامی‌مستعار چاپ کرد، بعدها با اسم و مشخصات واقعی وی باز نشر گردید.


نویسنده:امید برومندی مجله اینترنتی سبزواریها

منابع مورد استفاده :

۱-پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی

۲- مجله رشد

۳- خبرآنلاین

  • علی مزینانی
۲۹
شهریور
۹۲
سایت فرا رو به بهانه عاشورا و مراسم عاشورایی در سال گذشته اقدام به نمایش عکسهایی گزینشی از مراسم و مجالس آئینی و مذهبی محرم  و مناسبتهای سوگواری عاشورا و شام غریبان کرد که در سراسر ایران اجرا می شود.

متأسفانه دست اندرکاران این سایت تاکنون چندین بار نمادهای مذهبی و عزاداری برای ائمه را به سخره گرفته اند ولی مسئولین مملکتی و دستگاه قضایی تا کنون اقدامی برای برخورد با عوامل این سایت نکرده اند یکی از این توهین های آشکار انتشار نظرات کاربرانی بود که در زمان حمل ضریح جدید بارگاه سیدالشهدا (ع) در شهرهای مختلف ایران و تبرک جستن مردم ایمانی را خرافه پرستی و مضحک دانست که این حرکت موجب اعتراض بعضی از روزنامه ها و رسانه های خبری شد اما از طرف دستگاه قضایی هیچ برخوردی صورت نگرفت.

کاملا مشهود ، واضح و مبرهن است که انتخاب عکسها ی عاشورا و مراسم محرم از خبرگزاریها نه برای پاسداشت عزاداری امام حسین (ع) که تنها برای مبارزه با فرهنگ عزاداری است همانند عکسهایی از شب شام غریبان در تهران و یا همین دو عکسی که به مزینان ما نسبت داده اند. و در ادامه نیز انتشار نظرات کاربرانی است که مغرضانه همانند متولیان این سایت به این گونه مراسم خرده گرفته و گاه الفاظ و مطالب ناشایستی را به کار برده اند که از بازگویی آنها معذوریم.

 این مراسم در منطقه ای کوهستانی برگزار می گردد و کسانی که زادگاه ما را می شناسند می دانند که مزینان در منطقه ای کویری واقع شده و البته یکی از کویرهای تاریخی و نام آشنای ایران است ودکتر علی مزینانی شریعتی به زیبایی در وصف این کویر که خاستگاه او و اجدادش می باشد کتاب ماندگار کویر را به رشته ی تحریر در آورده است . شاید دست اندرکاران این سایت از مراسم باشکوه روز عاشورا در مزینان اطلاع کامل دارند و چون می دانند این برنامه تأثیر فراوانی بر روی مخاطبین و مردم منطقه دارد و هرساله از تمامی نقاط ایران و حتی بعضی از کشورهای خارجی از آن استقبال ویژه ای می نمایند ؛ قصد آن را دارند تا به  خیال خام خود از شکوه و عظمت آن بکاهند .

پس از تحقیق شاهدان کویر مزینان مشخص شد عکسهای فوق مربوط به مراسم مردم خوب روستای اساس است که خبرگزاری مهر در توضیح آن نوشته است :

«ساری-خبرگزاری مهر: اِساس یکی از روستاهای کوهستانی و دور دست شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که هرساله مراسم روز عاشورای آن با اجرای سنت (پِلک کِشی) یا همان یزید کشان هنگام طلوع آفتاب برگزار می شود. این سنت که در گذشته با سنگ قلاب و زدن کوزه هایی که بالای درختان جای می دادند برگزار می شد کوزه های آب نماد از شکم یزید بود که توسط انتقام جویان خون حسین (ع) به صورت نمادین آن را پاره می کردند. این سنت امروز توسط شلیک تفنگ های شکاری مردم این روستا برگزار می شود.»

در سراسر این کره ی خاکی مراسم سوگواری به اشکال مختلف برگزار می شود و مردم هرسرزمین به یاد عزیزان از دست رفته ی خویش به شیوه ای خاص عزاداری می کنند برای خود آئینی دارند و این آئین برخاسته از سنت آن جامعه است بعضی معتقدند که اگر از این آئیین پیروی نکنند مورد لعن و نفرین قرار می گیرند.

در همین سرزمین تاریخی خودمان که خاستگاه تمدن بشری است مراسم و آئین ها یی را می بینیم که در سوگ سیاوش اجرا می شده که آن را اکنون پاس می داریم و اساتید به عنوان یک مراسم آئینی خوب و صحنه ای از نمایش تمدن ایرانی در دانشگاه های هنری بررسی و مورد تحقیق دانشجویان قرار می دهند

در سرزمین هند برای مردگان خویش مراسمی دارند به نام تراویح و شراد که در مدت عزاداری برای عزیزانشان همچون ما ایرانیان رفتار می کنند اما کمی متفاوت آنها در مدت 13 روز لب به شیرینی نمی زنند ولی ما حلوا می پزیم و گاه شیرینی هم برسرقبر عزیزمان پخش می کنیم اما آیا هیچگاه کسی آنها را مسخره کرده است ؟ آنها جسد متأهلین خویش را می سوزانند و خاکسترش را به دریا می ریزند و مجردها را دفن می کنند .آیا کسی گفته این مراسم کار نادرستی است آیا هیچگاه تلویزیون و یا رسانه ای از آن به عنوان یک مراسم غلط یاد کرده است.

امیدوارم مسئولین امر حرف ما را شنیده و بدانند که منظورمان چیست؟

منبع مهر:http://www.mehrnews.com/detail/News/1751355

منبع : فرارو  http://khabarfarsi.com/ext/3896871



مراسم یزیدکشی در مزینان؛سنت شلیک به نماد یزید(مهر)

  • علی مزینانی
۲۷
شهریور
۹۲

همزمان با روز میلاد فرخنده امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا دو تصنیف زیبا با صدای خواننده جوان مزینانی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛  دو تصنیف عشق پنهان با تنظیم آهنگ علی جافری بر اساس مولودی خراسان و تصنیف شوق با آهنگ سازی نوید دهقان و با خوانندگی استاد سیدمصطفی جلالی پور مزینانی در ساعت 18:26 و 18:52 از شبکه ی مستند رسانه ملی پخش شد.

این دو ترانه را سید مجید مزینانی تدوین و برای پخش تلویزیونی آماده کرده است.

سید مصطفی جلالی پور استاد سنتی خوان مزینانی است که در محضر اساتید برجسته ی موسیقی ایران همانند استاد محمدرضا شجریان این هنر را فرا گرفته است و در ماههای اخیر تصنیفهای زیبایی با صدای ایشان از شبکه های مختلف سیما پخش شده است .

وی علاوه براجرا و خوانندگی به تدریس موسیقی نیز مشغول است و در آینده ای نزدیک اولین آلبوم ایشان روانه ی بازار خواهد شد

  • علی مزینانی
۲۳
شهریور
۹۲

خبر برگزاری مراسم استقبال از ورود امام رضا(ع) به خراسان که در مزینان برگزار شد در خبرگزاریها و سایتهای مختلف خبری منتشرگردید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این مراسم روز پنج شنبه ششم ذی القعده با حضور مسئولین محلی و مردم ولایتمدار مزینان برگزار و به همت شاهدان کویرمزینان خبر آن تنظیم و منتشر شد که مورد استقبال خبرگزاریها و سایتهای زیر قرار گرفت که مخاطبان ارجمند می توانند با کلیک بر روی نام هر رسانه به اصل خبر دسترسی پیدا کنند:

1 - خبرگزاری جمهوری اسلامی 

2- پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار

3- سایت خبری تحلیلی سبزوار نیوز

4- وب اخبار فرهنگی اجتماعی شهرستان داورزن

5- سایت جستجوی اخبار تی نیوز

6- وبلاگ مزینان سیتی

7- پایگاه خبری تحلیلی سبزوار پیام

8- سامانه مرجع اطلاعاتی رصد

9- پایگاه خبری تحلیلی بصیر سبزوار 

10- خبرگزاری فارس

11- خبر فارسی

 12- شهر خبر

13- صاحب خبر

14- پایگاه اطلاع رسانی داورزن نیوز

15- پارس نیوز

16- پایگاه خبری تحلیلی مشهدپیام

17- روزنامه خراسان

18- پایگاه خبری سبزوار ما

و...



  • علی مزینانی
۲۲
شهریور
۹۲

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : توصیفات زیبا و شاعرانه کویر از زبان دکتر علی شریعتی نویسنده ادیب و اندیشمند بزرگ کشورمان که زاده کویر تاریخی مزینان در غرب سبزوار است یکی از بهترین پشتوانه ها ، برای رونق گردشگری کویر در دیار سربداران بوده و باعث تمایز کویرهای منطقه سبزوار از دیگر نواحی کویری ایران شده است.
وی در رابطه با دلیل حمایتش از برگزاری تور یک روزه کویر در منطقه صبری سبزوار، اظهار داشت: برگزاری چنین تورهایی برای معرفی توانمندی های گردشگری مناطق کویری و به جریان انداختن اقتصاد گردشگری در این مناطق گامی بسیار ضروری است.
وی ادامه داد : کویرها برخلاف تصورعوامانه صرفا سرزمین هایی خشک و لم یزرع نیستند که امکان هیچ فعالیت اقتصادی در آنها وجود نداشته باشد ، بلکه در صورت برنامه ریزی صحیح می توان با استفاده از زیبایی های بصری آسمان پرستاره کویر در شب و امکان تفریحاتی نظیر شتر سواری و برگزاری رالی های کویری (با موتورسیکلت و اتومبیل) به کسب درآمدهای اقتصادی مناسبی از این گونه نواحی دست پیدا کرد.
وی با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در اقتصاد کشورهای توسعه یافته دنیا، گفت : ایران اسلامی در مناطق مختلف دارای ظرفیت های بالایی برای رونق انواع گردشگری طبیعی ، فرهنگی و تاریخی است ، اما هنوز چنان که باید و شاید قابلیت های ایران اسلامی در این رابطه به شکوفایی نرسیده است .
این نماینده مجلس ادامه داد : با توجه به اهمیت بحث گردشگری در اقتصاد کشورها ، ضروری است این مهم مورد توجه بیشتر مسوولان کشور قرار گیرد.
وی در ادامه به جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان های حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و اظهار داشت : منطقه سبزوار بزرگ با پیشینه تاریخی کهن و وجود جاذبه های متعدد طبیعی و فرهنگی ، از جمله مناطق مستعد ایران اسلامی برای رونق صنعت گردشگری است اما به دلیل کم کاری های صورت گرفته تا کنون ، استعدادهای گردشگری این منطقه مورد غفلت قرار گرفته است.
محسنی ثانی ادامه داد : سبزوار را باید با تاریخ کهن و فرهنگ غنی مردم آن دید و به ایران و جهان معرفی کرد.

  • علی مزینانی
۲۲
شهریور
۹۲

با اجرای مجلس آئینی شبیه خوانی و نخل گردانی مراسم استقبال از کاروان رضوی و ورود امام هشتم شیعیان به خراسان و ارض توس در مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با ششم ذی القعده و در روز بزرگداشت حضرت احمدبن شاهچراغ(ع)   و در ایام ولادت با سعادت هشتمین اختر فروزان آسمان ولایت و امامت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، تعزیه خوانان مزینان، مراسم ورود کاروان رضوی از مدینه به مرو  و خراسان  را در مزینان برگزار کردند.

در این مراسم معنوی که با حضور مسئولین شهرستان سبزوار و داورزن و مردم ولایتمدار و روحانیت مزینان برگزار گردید در ابتدا حجت الاسلام شیخ حبیب الله مزینانی عسکری با سروده ای زیبا در وصف امام رضا (ع) به شرح این مراسم پرداخت سپس مراسم آئینی نخل گردانی که از مزار امام زادگان بهمن آباد و در مسیر راه باستانی ابریشم آغاز شد با حرکت کاروان رضوی به سوی  مزینان ادامه یافت.

قسمتی از اشعار حجت الاسلام شیخ حبیب الله مزینانی عسکری که در قالب پرسش و پاسخ مردم مزینان با امام رضا (ع) سروده شده به این شرح است:

نماینده مزینانی ها:

سلام من به شما آفتاب شمس الشموس    که عازمید به خراسان و مرو و وادی توس

خوش  آمدید  به مزینان و  این  دیار  کویر       قدم به دیده ی  ما نه  دمی  نما  جلوس

شما که ضامن  آهوی  این  کویر  شدید        یقین که شیعه ی خودرا نمی کنید مأیوس

چه شد که از مدینه جدت نموده ای هجرت     جدا  شدی  ز  مدینه  با دو صد افسوس

امام رضا (ع):

کنون که مهر شما با اهلبیت پنهان نیست    هر آنکه مومن  و با ماست اهل خسران نیست    

کسی که کینه ی ما را به دل گرفته یقین      ز  این  دیار   کویر  و   از   مزینان   نیست

بدان که پیرو  ما اهلبیت هرجا  هست         یقین که زینت ما هست و اهل عصیان نیست

مرا  به  زور ز  شهر  مدینه  آوردند             ولی که مدفن  من توس و جز خراسان نیست

مرا درنگ دراین سرزمین نیست ممکن        بیان سر سفر این چنین که آسان نیست

این شعر قرار است در سالهای آتی با افزودن ابیاتی برای اجرای مراسم به صورت نسخه شبیه خوانی تنظیم شود که نشانه ای از ذوق و استعداد سرشار مردم مزینان در ادبیات است.

درادامه تصاویر این مراسم معنوی را ببینید...



  • علی مزینانی
۲۱
شهریور
۹۲

                                                                                  تقدیر از دو نفر از اعضای هیأت امنای امامزادگان نمونه کشوری

در حاشیه اختتامیه کنگره بین‌المللی امامزادگان از دو نفر از اعضای هیأت امنای امامزادگان نمونه کشوری تقدیر شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایمنا توسط حجت الاسلام محسن قرائتی، حجت الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت الاسلام شرف‌خانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و حجت الاسلام اژدری مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از حجت الاسلام ناصحی عضو هیأت امنای امامزادگان زید و حسن استان تهران و مهدی مزینانی عضو هیأت امنای امامزادگان علی نقی، عین علی و زین علی استان تهران تجلیل و تقدیر شد.


  • علی مزینانی
۱۴
شهریور
۹۲


                                                                 

در اولین جلسه شورای شهر تهران که در روز سه شنبه دوازدهم شهریور برگزار شد با نظر اعضا، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورای چهارم شهر تهران انتخاب شد.

این خبری بود که به زودی در تمامی رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد و عکس العملهای متفاوتی را به دنبال داشت انتخابی که می تواند تأثیر بسزایی در انتخاب شهردار داشته باشد و می توان گفت که در این مرحله اصلاح طلبان موفق تر از جریان رقیب عمل کردند و هوشمندانه از مدتها قبل برای این مسئولیت برنامه ریزی نموده و به آن دست یافتند.

 اما در این میان، خبر انتخاب آقای مسجد جامعی برای جمع کثیری از مزینانی ها حائز اهمیت است چرا که وی سالها پیش به بهانه سالگرد شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی به زادگاهش مزینان سفر کرده و به مردم رنج کشیده کویر وعده هایی داده بودند که متأسفانه پس از بازگشت در گذر زمان به فراموشی سپرده شد اما اکنون با این سمت جدید هرچند حوزه مسئولیتی ایشان در پایتخت می باشد ولی با اعتباری که در نزد رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی دارند می تواند ؛آنچه را وعده داده است با رایزنی مناسب عملی سازد و البته سفر این مقامات به مزینان در دوره های مختلف منشأ خیر و برکت بوده و هست و اکنون نعمت رسیدن شعله های گاز به منازل شهرستان داورزن و روستاهای مجاور یکی از این برکات است که به همت وزیر اسبق نفت جناب آقای مهندس نوذری آن هم به خاطر علاقمندی ایشان به فرزند شایسته کویر به سرانجام رسید.

اگر در خاطر مبارک جناب آقای مهندس مسجد جامعی مانده باشد ایشان به مردم مزینان وعده دادند که تلاش می نمایند  پس از سالها غربت پیکر به امانت سپرده شده دکتر علی شریعتی مزینانی از سوریه به مزینان منتقل شود و اکنون با اوضاع نگران کننده ای که در این کشور وجود دارد انتظار می رود آقای مسجد جامعی و دیگر مسئولین برای بازگشت جنازه مطهر دکتر شریعتی تلاش نمایند.

در دو روز اخیر جمعی از مزینانیهای فرهیخته ضمن تماس با مدیر شاهدان کویرمزینان  ابراز کردند که پیام تبریکی برای جناب آقای مسجد جامعی تهیه و در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر شود و لذا این نوشته بهانه ای است برای تبریک به ایشان و به نیابت از نمایندگان فرهنگی مزینان و مردم فهیم این خطه باید گفت : آقای مسجد جامعی مسئولیت جدید مبارک و باردیگر منتظر نظر خیرخواهانه شما هستیم.


  • علی مزینانی
۱۴
شهریور
۹۲

مهدی مزینانی با رأی قاطع اعضاشورای اسلامی به عنوان رئیس جدید این شورا معرفی شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این آزاده سرافراز پس از ماهها خدمت در سمت دهیار که خدمات ارزنده ای برای  عمران و آبادانی مزینان انجام داده است پس از تنفیذ شورای جدید به عنوان رئیس شورا معرفی گردید .

کاشت 1500 نهال ، ترمیم و آسفالت میدان امام حسین تا جاده مزینان و غنی آباد، تهیه و نصب تابلو خاستگاه خاندان شریعتی در ابتدای جاده داورزن به مزینان، احداث میدان و تهیه و نصب تندیس  استاد محمدتقی شریعتی مزینانی ، تسطیح و شن ریزی انتهای بلوار کشاورز تا جلو تندیس دکتر شریعتی،تسطیح و شن ریزی از میدان امام حسین تا مزار شهدای مزینان،نصب علائم راهنما در اطراف مزینان ، محوطه سازی پارک معلم در کنار سالن ورزشی مزینان و نصب چندین وسایل ورزشی ، نصب چندین لوازم ورزشی در فضای سبز میدان عاشورا ، فراهم نمودن ونصب حدود  40 عدد نیمکت در خیابان اصلی و اطراف مزینان،احداث یک واحد ساختمان دهیاری ، و ... از جمله خدمات ارزشی مهدی مزینانی آزاده است که در دوران تصدی گری دهیاری مزینان و پس از مهاجرت از تهران در زادگاهش تقدیم داشته است.

شاهدان کویرمزینان ضمن تبریک به این فرزند بلند همت مزینانی برای تمامی دلسوزان منطقه عطش زده کویر به ویژه اعضاء جدید شورای اسلامی مزینان آرزوی موفقیت می نماید تا مزینان با همت این یاران به حق واقعی خویش برسد.

درادامه گزارش تصویری خدمات دهیار را ببینید...

  • علی مزینانی
۱۳
شهریور
۹۲
رئیس انجمن صنفی رفوگران فرش تهران گفت: بخش خصوص فعال در صنایع دستی شبه دولتی است بنابراین واگذاری امور به بخش خصوصی را موفق نمی دانم.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حسن مزینانی (شهیدی )به خبرنگار مهر گفت: صنایع دستی متاسفانه در سال های اخیر لطمه های بسیار خورده است به عنوان مثال در نحوه برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی مشکلات بسیاری وجود دارد چراکه این نمایشگاهها کارشناسی شده نیستند مانند نمایشگاه صنایع دستی امسال که به دلیل عدم اطلاع رسانی گسترده با استقبال مواجه نشد.

وی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر کارهای قابل توجهی در بخش دولتی برای ارتقای صنایع دستی انجام نگرفته است بنابراین حتی بخش خصوصی فعال در این زمینه را نیز موفق نمی دانم چرا که اکنون بخش خصوصی موجود شبه دولتی است و به معنای واقعی به صورت خصوصی فعالیت نمی کند. بیشترین خدمات مشاوران و آحاد مردم در بخش خصوصی فعال شبه دولتی عمل می کنند.

رئیس انجمن صنفی رفوگران فرش تهران گفت: اتحادیه های سراسری صنایع دستی هم بخش خصوصی به معنای واقعی نیستند چرا که آنها باید در تصمیم گیری های خود حداقل از نظرات هنرمندان، تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی نظرخواهی کنند اما این اتفاق به مراتب کمتر رخ می دهد.

وی درباره واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی هم گفت: در این زمینه تاکنون هیچ نوع شفاف سازی انجام نشده است و هنرمندان دقیقا نمی دانند که این واگذاری تا چه میزان است.

مزینانی با بیان اینکه خصوصی سازی صنایع دستی ممکن است باعث سودجویی برخی افراد شود، تصریح کرد: اکنون در برخی از اتحادیه های صنایع دستی مشاهده می کنیم اموری که باید به هنرمندان صنایع دستی تعلق داشته باشد به نزدیکان مدیران اتحادیه ها واگذار شده است و این به معنای خصوصی سازی نیست. همچنین برخی ممکن است از این راه حق هنرمندان را ادا نکنند و از اعتباراتی که دریافت کرده اند برای منافع خود بهره ببرند.

منبع : خبرگزاری مهر

  • علی مزینانی
۱۳
شهریور
۹۲

مدت زیادی از تبدیل شهر داورزن به شهرستان نگذشته و البته این خبر موجب امتنان و خوشحالی تمامی اهالی منطقه به ویژه مردم رنج کشیده کویر گردید چرا که دیگر برای دریافت خدمات اداری ، پزشکی ملزومات زندگی و ... نیازی نسیت تا مسافت هشتاد کیلومتری را طی نمایند و به سبزوار مراجعه نمایند. چون که شهر و شهرستان تمامی این نیازها را برآورده می نماید و خدا را شکر که این آرزو هر روز به  منصه ی ظهور می رسد و پس از آن نهادها و ادارات دولتی یکی پس از دیگری به داورزن رسیده و می رسند.

 یکی از این مراکز فرمانداری شهرستان بود که با پیگیری های متعدد  دلسوزان به خصوص رسانه های محلی به نتیجه رسید و فرماندار فهیم و کاردانی این مسئولیت خطیر را برعهده گرفت و خوشبختانه از همان ابتدای تصدی این  سمت ، نگاه خوبی به رسانه ها داشتند و با دعوت از وبلاگ نویسان و خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار از این قشر زحمتکش تقدیر به عمل آوردند که متأسفانه مدیر شاهدان کویرمزینان علی رغم دعوت این فرمانداری و خبر نگار متعهد منطقه سبزوار جناب آقای سیدرضا مهری ، به دلیل سکونت در پایتخت نتوانست دراین ضیافت شرکت نماید تا هم با مسئول ارشد شهرستان و هم با همکاران گرامی آشناشوند.

پس از اطمینان خاطر فرماندار محترم که خبر آن در رسانه های مجازی منتشر شد مبنی برتعامل بیشتر با خبرنگاران و حمایت از آنان ، انتظار می رفت که این یاران نسبت به انتشار اخبار شهرستان همت بیشتری داشته باشند و بدون هیچ غرضی تمامی رویدادها  را پوشش قرار دهند که این رسالت واقعی یک خبرنگار است ولی متأسفانه بعد از این دیدار نه تنها رشد تولید و انتشار اخبار بیشتر شد که بعضی از همکاران تنها به سراغ شهرستان رفتند و دیگر بخشها و روستاها را به فراموشی سپردند و در این مسیر به گزینش اخبار پرداخته و آنطور که دلشان می خواهد خبر می سازند و منتشر می نمایند نه به دلیل رسالتی که بردوش گرفته اند.

یکی از این رسانه ها سایت خوب داورزن نیوز است که پیش از این با عنوان داورزن شناسی فعالیت می نمود و الحق و الانصاف  دراین راه سعی و تلاش خوبی را به نمایش گذاشت و توانست جای خود را به عنوان یک رسانه ی رسمی در بین سایتهای سبزوار مستحکم نماید به طوری که بسیاری از اخبار آن در این سایتها منتشر شده و می شودکه شاهدان کویر مزینان این موفقیت را به مدیر محترم داورزن نیوز تبریک می گوید.

ولی متأسفانه چند وقتی است این سایت نسبت به اخبار مزینان نظر مساعدی ندارد و با توجه به اطلاع رسانی شاهدان کویر مزینان که پس از انتشار مطلبی در این وبلاگ به تمامی رسانه های محلی برای انتشار آن اطلاع رسانی می نماید و سایتها و پایگاه های تحلیل و خبری سبزوار مانند سبزوار ما ، سلام سربدار ، خانه فرهنگ دانشجو و سبزوار پیام و... نسبت به انتشار مطلب اقدام می نمایند اما  از داورزن نیوز هیچ خبری دیده نمی شود.

 چند روز پیش سرکار خانم دکتر شکیب مدیر کل محترم بهزیستی خراسان رضوی به همراه هیئتی از مقامات  به منظور بازدید از پروژه مجتمع خدمات بهزیستی مزینان به محل ساخت این مجتمع تشریف آوردند ولی این سایت و دیگر سایتها و وبلاگها دراین مورد خبری منتشر نکردند و تنها به جلسه بهزیستی شهرستان داورزن اکتفا نمودند و متأسفانه به دلیل مسافرت مدیر شاهدان کویرمزینان این وبلاگ نیز در محرومیت دریافت خبر قرار گرفت و پس از بازگشت از سفر به دنبال خبر و تصویری از این بازدید در فضای مجازی تمامی سایتها را جستجو کرده تا به نقل از آن منتشر نماید ولی دریغ از یک خط...

حال انتظار می رود همکاران محترم و مسئولین محترم بهزیستی داورزن به این سئوال پاسخ دهند که چرا هیچ گونه خبری از حضور یک مقام برجسته این سازمان منتشر نشد؟ مگر در سال چند مرتبه اتفاق می افتد تا یک مدیر عالی مرتبه بتواند به این دورترین نقطه سر بزند و آیا نمی توانست این اطلاع رسانی منشأ خیر و برکتی برای این منطقه باشد ؟

چرا در جلسه ای که خبر آن منتشر شده هیچ نامی از بهزیستی مزینان دیده نمی شود آیا به راستی هیچ کلمه ای درباره مزینان گفته نشده اگر چنین است مگر در داورزن چند پروژه به این گستردگی وجود دارد که از دست اندرکاران آن تقدیر شده است ؟

  • علی مزینانی
۰۱
شهریور
۹۲


همزمان با سالروز رحلت حضرت شاه عبدالعظیم حسنی ، مراسم دعای ندبه در مهدیه مزینانیهای مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم که به مناسبت بزرگداشت اولین سالگرد مرحوم حاج محمد رضوانی مزینانی و با قرائت دعای پرفیض ندبه برگزار شد ؛ حجت الاسلام شیخ هادی مزینانی معاون ضوابط شرعی عقیدتی سیاسی ناجا پیرامون استفاده از فرصتهای معنوی سخنرانی نمود.

وی افزود : شبهای قدر با تمام معنویت عظیمش تمام شد و خداوند متعال فرصت دیگری را برای بندگانش فراهم کرد و روز پر برکت دعا و نیایش عرفه را با فاصله ای اندک برای همه ی ما روزی قرار داده است تا با بهره مندی از آن آخرت خویش را دریابیم.

پس از پیشنهاد شاهدان کویر مزینان مبنی بر دعوت از روحانیت و اساتید برجسته  مزینانی در مناسبتهایی که در مهدیه برگزار می شود این درخواست مورد قبول واقع شد و هیئت امنای مهدیه که همگی از پیرغلامان اهلبیت عصمت و طهارت هستند در اولین گام از حجت الاسلام شیخ هادی مزینانی برای سخنرانی دعوت نمود که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبرو گردید و از این اقدام شایسته تشکر و قدردانی کردند.

مهدیه مزینانیهای مقیم پایتخت که در شرق تهران و در خیابان پیروزی ، خیابان کلینی واقع شده است هر هفته مراسم دعای ندبه را با حضور شهروندان مزینانی برگزار می نماید و در صورتی که مجلس بزرگداشت و یادبودی برای در گذشتگان منعقد شود بعد از دعای ندبه برگزار می گردد تا شهروندان مزینانی بتوانند در نماز روز جمعه شرکت کنند.

درادامه عکسهای این مراسم را ببینید...

  • علی مزینانی