یادنامه بزرگان تعزیه مزینان/بخش هفدهم/حمیدرضا صدیقی مزینانی،ایفاگر نقش امام حسین(ع) در عاشورا :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️تعزیه خوانی عاشورای مزینان همیشه به نام بزرگانی از خاندان صدیقی مزین شده و در طول تاریخ برگزاری این مراسم آیینی ، بی تردید حداقل نام یکی از صدیقی ها مانند نگینی در دل انگشتری می درخشد. زن و مرد ، کوچک و بزرگ این خانواده ی متدین ، مذهبی و مزینان دوست در برپایی و اقامه ی عزاداری سرور و سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش داشته و دارند. از نگهداری ملزومات و نسخ تعزیه گرفته و تا مداحی و تعزیه خوانی در مجالس شبیه خوانی و عاشورای تاریخی مزینان و باید گفت یکی از دلایل ماندگاری تعزیه ی مزینان وجود ذی جود و همت والای این خاندان است.
 

🎼 زیبایی صوت و لحن آقایان صدیقی چنان آدمی را مجذوب خود می کند که بیننده و شنونده با دلی محزون گویی هم اکنون در کربلا به تماشای واقعه ی جانسوز عاشورا نشسته اند...

🔹میدانی که هم اکنون تعزیه در آن اجرا می شود و معروف به میدان قتلگاه است متعلق به این خانواده بوده و مرحوم حاج ملااحمد صدیقی آن را وقف برگزاری تعزیه حضرت سیدالشهدا(ع) کرده است .

🔹موافق خوانی همانند نقش های حضرت علی اکبر، قاسم، وهب و در رأس آن امام حسین(ع) نسل به نسل در این خانواده چرخیده و همچنان با صلابت و مهارت خاص آن ها ادامه دارد..

🔹ملا احمد، آقا غلامرضا،عباسعلی (اجراکنندگان نقش امام)،محمد، احمد، ضیاء الدین (اجرا کنندگان نقش علی اکبر، قاسم ، وهب و...)، آقا محمدعلی (آق مندلی) صدیقی (تدارکات و حافظ نسخ تعزیه) نام های نامیرایی هستند که گرچه رخ در نقاب خاک کشیده اند اما تا عاشورا هست یاد و نام پرخاطره آنها از یاد نخواهد رفت چرا که این اجر و مزد کسانی است که در راه حسین(ع) این نام همیشه جاوید قدم گذاشته اند.

🔹زمانی که عباسعلی صدیقی بعد از سه دهه اجرای نقش امام حسین(ع) در سال ۱۳۶۶ شمسی به هنگام سجده بر یگانه ی هستی ، جان به جانان سپرد دو فرزند پسری او برای ادامه ی راه پا به میدان گذاشتند و ابتدا پسر ارشد وی جانباز فقید سرهنگ علی اصغر صدیقی یک سال این نقش را برعهده گرفت اما به خاطر شرایط شغلی و حضور در جبهه های نبرد این وظیفه را به برادرش حاج حمیدرضا صدیقی سپرد که گویی دوباره با آمدن او زنده یاد عباسعلی صدیقی وارد میدان شده است.

 ✅استاد حاج حمیدرضا صدیقی  متولد 23آبان 1332 و دارای مدرک فوق دیپلم رشته برق و بازنشسته کارخانه پروفیل طوس مشهد است او بعد از درگذشت پدر بزرگوارش در جوانی و با اعتماد به نفس کامل این نقش را پذیرفت و الحق والانصاف در همان ابتدای کار صدا و آدابش بردل ها نشست و اکنون بیش از سه دهه ی متوالی است که نقش امام را اجرا می کند.

🔹این ذاکر اباعبدالله که تحقیق جامعی در باره ی نقش های عاشورا و نسخ و شاعران تعزیه دارد زمانی که شروع به ایفای نقش امام کرد مدت دو سال نیز امام دهه ی دوم را اجرا  و در مجالس شبیه خوانی به مناسبت های مختلف در نقش های امام سجاد و امام حسن علیهم السلام به هنرنمایی پرداخت ، همچنان که پدر بزرگوارش در شبیه خوانی های مزینان نقش های حضرت علی اکبر ، وهب ، مسلم و مسیب را اجرا کرد.

 

 💠پسر کو ندارد نشان از پدر...

🔹فرزندان حمید آقای صدیقی نیز همانند پدر و آباء و اجدادشان از صدا و لحن زیبایی برخوردار هستند و در دو تعزیه دهه ی اول و دوم به ایفای نقش موافق خوان می پردازند.

🔹حسام الدین صدیقی فرزند ارشد این تعزیه خوان پیشکسوت امید اول ادامه راه پدر در ایفای نقش امام است که در سالهای اخیر همراه او به اجرا می پردازد و بسیاری از حاضرین در مجلس نتوانسته اند تشخیص بدهند این صدا و آداب از آن کیست پدر یا پسر...
 

حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام حسین (ع) و فرزندان هنرمندش؛ امیررضا، حسام الدین و حامد

📸استاد حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام حسین (ع) و فرزند هنرمندش حسام الدین

📸زنده یاد عباسعلی صدیقی پدر بزرگوار استاد حمیدرضا صدیقی ایفاگر نقش امام علیه السلام... دهه ی پنجاه

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۱)

جناب آقای علی مزینانی عسکری

با سلام و احترام. معمولاً مانند سال‌های گذشته، «شاهد کویر مزینان» بر روی بلاگفا را می‌دیدم، اما امروز وقتی وبلاگ‌های بروزشده‌ی سایت بیان را مرور می‌کردم، چشمم به وبلاگ شما بر روی بیان خورد. خرسندم از دیدار نوشته‌ها و پست‌های شما در بیان. درود بر مزینان و مردم ناب مزینان که مرام استاد شریعتی و دکتر شریعتی را همچنان جاویدان نگاه می‌دارند. بنده هم سالی چند مرتبه متنی درباره‌ی دکتر و استاد می‌نویسم. از جمله پست ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ که لینک آن را درج می‌کنم:

اینجا :
https://qaqom.blog.ir/post/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%BA

نیز پستی که در سال گذشته در مورد قبر استاد شریعتی در صحن آزادی حرم رضوی نوشتم، در زیر می‌فرستم. مصور هم هست:

اینجا:

https://qaqom.blog.ir/post/haram%20emam%20reza

اگر صلاح دید و خواستید در وبلا‌گ‌تان انتشار دهید. درود.

با تقدیم احترام:

ابراهیم طالبی دارابی دامنه
پاسخ:

سلام و عرض ادب استاد بزرگوار

من نیز خوشحالم که پس از مدتها بازهم توفیق حضور در بوستان شما را دارم و سپاس که همچنان یاد علی پسر مزینان را با نوشته های خود زنده نگه می دارید

ارادتمند

علی مزینانی عسکری

شاهدان کویر مزینان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">