بایگانی آبان ۱۴۰۲ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۸
آبان
۰۲

🔹اولین نشست هم اندیشی نخبگان و دلسوزان دیار سربداران همزمان با شب میلاد بزرگ بانوی پیام آور و پرستار کربلا حضرت زینب کبری(س) و با حضور چهره های فرهنگی، هنری و علمی و فعالان اقتصادی  در مهدیه شرق تهران مزینانی های مقیم تهران برگزار شد.

🔹در این نشست که فرماندار ، امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه و رؤسای شورای اسلامی شهرستان داورزن حضور داشتند؛ توسعه و ارتقاء شهرستان و بخش ها و دهستان ها و روستاهای داورزن، تقویت صنعت گردشگری، افزایش حوزه ی اطلاع رسانی با محوریت رسانه و فضای مجازی، معرفی هیئت مدیره بنیاد نخبگان و دلسوزان داورزن با استفاده از نیروهای توانمند در سازمان ها و ادارات دولتی و فعالان فرهنگی و اقتصادی، اشتغال جوانان و بستر سازی برای ایجاد مشاغل خرد و کلان با حمایت از کارآفرینان و فعالان اقتصادی،  شرایط اقلیمی و اکوسیستم منطقه، بازگشت و مهاجرت معکوس جوانان، توسعه شبکه بهداشت و درمان با ساخت بیمارستان، توجه به مطالبات مردمی، برگزاری یادواره ها و کنگره های مختلف، اعطای نشان غیرت دینی با محوریت سربداران ، استفاده بهینه و تقویت آبخیزداری، ایجاد کمربندی و راه گردشگری در حاشیه ی کویر، توزیع مساوی امکانات رفاهی در تمامی مناطق، معرفی اماکن و ابنیه تاریخی ۷۵ اثر ملی و ۲ اثر جهانی و حمایت و ایجاد بومگردی های بیشتر، استفاده از اماکن و هیئات مذهبی در بخش های فرهنگی و اقتصادی، میزبانی بهتر از مسافران و زائران امام هشتم علیه السلام در ورودی شهرستان غرب خراسان رضوی و... از جمله مواردی بود که مورد بحث و تبادل نظر حاضرین در جلسه قرار گرفت.

🔹حجت الاسلام علیزاده امام جمعه شهرستان داورزن با تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این نشست بر لزوم و تداوم این گونه جلسات و کاربردی کردن آن تأکید کرد.

🔹وی برخورداری مردم دیار سربداران را از امکانات بیشتر رفاهی، عمرانی و آبادانی و به ویژه ایجاد بیمارستان و تقویت حوزه سلامت را حق مسلم مردم دیار سربداران دانست و از تمامی افرادی که می توانند در این زمینه کمک کنند دعوت کرد تا مسئولین شهرستان را همراهی نمایند.

🔹مهندس بهادری فرماندار شهرستان داورزن نیز در این نشست با گلایه از قرار گرفتن شهرستان داورزن در فهرست مناطق  برخوردار اظهار داشت: این فرایند در قبل از اینکه داورزن  به شهر و شهرستان ارتقاء پیدا کند به لحاظ راه اصلی تهران- مشهد و وضعیت دهستان ها طی شده که تلاش فرمانداری  برای خروج آن از این فهرست تا کنون به نتیجه نرسیده و امیدواریم اعتراض مجدد ما مورد توجه مسئولین رده بالایی قرار بگیرد.

🔹وی کمبود جمعیت را مشکل اساسی وضعیت اداری داورزن دانست و خاطرنشان کرد: هرچند از نظر آماری جمعیت داورزن عدد ۲۰ هزار را نشان می دهد اما در فصول مختلف سال و مناسبت های نوروز و محرم و صفر این جمعیت ده برابر و بلکه با تردد و توقف زائران بارگاه امام هشتم میلیونی می شود اما جایگاهی برای احتساب نفوس شهرستان ندارد و لذا بعضی ادارات که با رویکرد جمعیت شکل می گیرد به صورت نمایندگی و دفتر اداره می شوند در صورتی که این روند در شهرستان های کوچکتر از داورزن به طریق دیگری است و همگی شکل سازمانی اداره را دارند.

🔹بهادری تشکیل بنیاد نخبگان و دلسوزان داورزن را با حضور افراد کارآمد و نخبه یک مزیت و نعمت برشمرد و افزود: شرکت در این جلسات که با حضور شخصیت ها و چهره های فرهنگی و علمی و دلسوز برگزار می شود همیشه برای ما مسرت بخش بوده و موجب قوت و دلگرمی بیشتر می شود و قطع یقین تشکیل و تأسیس بنیاد با چنین داشته هایی باعث پیشرفت بیشتر کل منطقه داورزن است.

🔹در این نشست آقایان دکتر احمدی، مهندس مقیسه، حاج قاسم مزینانی، سرهنگ پاسدار محمدتقی محمدی، حاج سیدحسین سعیدیان، حاج حمید تشت زر، دکتر حمیدرضا ناطقی، دکتر سیدمهدی حسینی، دکتر عباس مزینانی، دکتر علیرضا مزینانی، حجج اسلام حاج شیخ هادی مزینانی و حاج شیخ محمد بهمن آبادی، مهندس حسن کلاته، مهندس حسین هاشمی، مهندس مهدی چشمی، مهندس محمدرضا بازارکار نظرات خود را در خصوص موضوعات مطروحه بیان کردند.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۲۱
آبان
۰۲

🔹مهندس مهدی بهادری فرماندار شهرستان داورزن با حضور در جلسه نخبگان و دلسوزان دیار سربداران که به همت خانه سبزوار در مجتمع آفتاب تهران برگزار شد ضمن ارائه گزارش از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه داورزن و طرح های در دست اقدام، با انتقاد از اینکه این شهرستان به لحاظ قرار گرفتن  در فهرست مناطق برخوردار مظلومترین شهرستان غرب خراسان رضوی است، خواستار کمک و همراهی تمامی کسانی شد که می توانند در بخش های مختلف یاری رسان زادگاه خود باشند.

🔹وی با تشکر از برگزار کنندگان این جلسه بر تداوم این گونه جلسات و نشست ها و تشکیل شورای نخبگان داورزن تأکید کرد و گفت: به یقین وجود شخصیت های کارآمد می تواند ما را در راه پیشبرد اهداف مختلف کمک کند و راه ارتباط با مقامات اصلی دولت و ادارات و سازمان های اصلی را هموار سازد.

🔹بهادری با اشاره به اینکه از نظر آماری داورزن به لحاظ نفوس کم جمعیت ترین شهرستان سبزوار شناخته شده گفت : هرچند تعداد خانوار ساکن در شهر و روستاها کم است اما در مناسبت ها و تعطیلاتی مانند محرم و عیدنوروز جمعیت ده برابر می شود و همچنین عبور میلیون ها زائر و خدمات دهی به آنها از امتیازات جمعیتی این خطه است که به حساب نمی آید و ملاک همان سرشماری های رسمی و تعداد پرونده های مراکز بهداشت و یا ادارات مربوطه است.

🔹فرماندار داورزن در خصوص وضعیت اقتصادی و صنعتی این منطقه اذعان داشت : ما در حال حاضر هیچ ناحیه صنعتی فعال در داورزن نداریم اما در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح فاز اول نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی برق ابن یمین خواهیم بود.

🔹وی با اشاره به ظرفیت های مهم صنعت گردشگری و جاذبه هایی مانند کویر مزینان گفت: ثبت دو کاروانسرای مهر و مزینان در یونسکو و وجود ۷۰ اثر تاریخی نقطه عطفی در این صنعت است که می تواند علاوه بر معرفی این شهرستان به جهانیان در وضعیت معیشتی مردم تأثیرگذار باشد و برای استفاده بهتر از چنین ظرفیتی به خصوص جاذبه های کویر ساخت کمربندی گردشگری به طول ۲۰ کیلومتر از کاهک و کلاته مزینان تا چوبین در دست اقدام و پیگیری است. آبشار بفره نیز یکی از زیباترین و طولانی ترین آبشارهای منطقه است که از امتیازات خوب گردشگری شهرستان به شمار می رود.

🔹این مقام عالی داورزن معادن مس و کرومیت را از جمله داشته های اقتصادی شهرستان نامید و خاطر نشان کرد:  داورزن  در خصوص صنایع تبدیلی مانند پرورش دام و طیور و حدود 70 مرغداری و بسته بندی فراوری گیاهان دارویی موفقیت های خوبی دارد  و در حوزه کشاورزی و آبخیز داری علاوه بر صادرات فلفل به خصوص در روستای بیزه که قطب فلفل کوبی کشور شده بهترین آب شرب و آشامیدنی متعلق به این شهرستان است که حتی بعضی از رانندگان کامیون های عبوری چند گالن آب برای مصرف بین راه با خود می برند  اما با این وجود به دلیل فرسودگی شبکه ای هدر رفت آب در این شهرستان زیاد است.

🔹بهادری در خصوص وضعیت فرهنگی داورزن گفت: سه ظرفیت فرهنگی در داورزن وجود دارد که یکی از آنها تعلق شخصیتی همچون دکترعلی شریعتی مزینانی به این منطقه است که باید بتوانیم بزرگداشتی عاری از هر گونه سیاسی کاری برای چنین بزرگمردی در زادگاهش برگزار کنیم دومین ظرفیت نیز قیام سربداریه است که خیزش و تشکیل حکومت شیعی به مدت طولانی در ایران از این نقطه آغاز شده و به همین منظور دومین کنگره قیام ملی سربداران ۲۵ آبان ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی در بخش علمی و آیینی در سبزوار و داورزن برگزار می شود که البته ممکن است به خاطر سفر هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری این تاریخ به تعویق بیفتد.

🔹وی افزود: ما با طراحی و اهدای نشان عالی سربداران و تشکیل دبیرخانه سعی داریم هرسال این قیام را زنده نگهداریم. سومین داشته فرهنگی و مذهبی ما هیئات و مساجد بسیار خوب و وسیعی است که در منطقه داریم و باید به جز استفاده در مناسبت های عزاداری محرم در طول سال بتوانند در حوزه اقتصادی و فرهنگی  نیز فعالیت داشته  باشند.

🔹فرماندار داورزن تأسیس بیمارستانی مجهز، بازگشت پساب  از سبزوار به داورزن و استفاده در حوزه کشاورزی و آسفالت و روکش جاده های روستایی را از مهمترین خواسته های به حق مردم داورزن دانست و گفت: متأسفانه به دلیل کمی جمعیت و هزینه زیاد هنوز درخواست بیمارستان مورد موافقت دولت قرار نگرفته است.

🔹دکتر عباس مزینانی نیز با اشاره به مشکلات تحمیل بودجه هزار میلیاردی به دولت برای تأسیس یک بیمارستان ۳۲ تختی گفت: بنیاد خیریه و استفاده از آن برای تأسیس بیمارستان در این شهرستان بهترین راهکاری است که می توان در حال حاضر از آن بهره مند شد.

🔹انتقال پیکر فرزند شایسته کویر مزینان دکترعلی شریعتی مزینانی از سوریه به مزینان یکی دیگر از خواسته های حاضرین در این نشست بود که مورد تأیید همگانی قرار گرفت.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۲۱
آبان
۰۲

💠 دکتر در قلب من جا دارد...

🖌نویسنده؛ علی جعفری مزینانی
 

 

◀️ حدود بیست سال قبل یکی از دوستانم به اتفاق خانواده و با خودرو شخصی اش از تهران به شمال مسافرت کرده بودند جهت تفریح وگردش همچنین تجدید و تغییر آب و هوا دریکی از جاده های فرعی منتهی به دو شهرستان آمل و بابلسر با عابر پیاده ای متأسفانه تصادف کرده بود که با تأثر بیشتر منجر به فوت عابر شد.

هر چند که خودرو مورد بحث بیمه نامه شخص ثالث و از طرفی راننده نیز دارای گواهینامه و سایر مدارک معتبر داشت؛ با این وجود برابر مقررات چند روزی باید راننده بازداشت می شد تا پس از معرفی ضامن تعیین تکلیف نهایی شود و در نهایت اولیای دم دیه ی خودرا از شرکت بیمه دریافت می کردند.

در هر صورت برای استخلاص راننده از بازداشت و اینکه مجوز خروج خودرو از پارکینگ از مجرای قانون صادر گردد و از آنجا که ایشان در آن شهرستان مسافر و غریب بود با بنده (جعفری) تماس گرفت و درخواست ضامن شدنم داشت و چون پرونده در دادگستری شهرستان آمل (منطقه تصادف) بود ناگزیرشدم تا از تهران به آن شهرستان عزیمت کنم.

وقتی به ساختمان دادگستری و شعبه ی مربوطه مراجعه کردم برابر اظهار قاضی پرونده؛ لازم بود تا سند رسمی خانه یا ملک (به شرطی که درآمل واقع باشد) یا جواز کسب یا فیش حقوقی( به ضمیمه کارت شناسایی) ارائه کنم و از آنجا که فیش حقوقی و کارت شناسایی همراهم بود در نتیجه از دفتر قاضی خارج شدم تا فتوکپی فیش حقوقی وکارت شناسایی بگیرم و برگردم.

اتاق نسبتاً وسیع و مخصوص فتوکپی در محوطه وفضای باز دادگستری و نزدیک درب ورودی قرار داشت ضمن اینکه تعداد زیادی از مراجعه کنندگان درصف انتظاربودند. بدون اینکه در صف بایستم داخل اتاق فتوکپی جهت اخذ پاسخ به سوالی رفتم و در حالی که کارت شناسایی وفیش حقوقی دردستم و از آنجا که نام‌خانوادگی ام مزینانی بود بلافاصله و بدون مقدمه و یا اینکه متصدی فتوکپی بپرسد چه کاری داری ؛مدارک را گرفت و فتوکپی ها را ارائه داد و حتی وجهی هم از این بابت دریافت نکرد و گفت: امر دیگری دارید در خدمتم!!

بنده هم متقابلاً ضمن ابراز قدردانی و تشکر دیدم مسوول فتوکپی مورد اعتراض و بازخواست چند نفر از افرادی که در صف بودند قرار گرفت که چرا کار این بابا را خارج از نوبت انجام دادی!!
ایشان هم پس از کلی مشاجره با لهجه شیرین مازندرانی پاسخ داد: دلم خواست و به هیچ احدی هم ربطی ندارد!!
گفتند: یعنی چه؟!
گفت: یعنی چی نداره ....همینه که من می گم ...می دانید این شخص کیست؟!
گفتند: نه ...بفرمایید تا بدانیم.
گفت : لطفاً گوش هایتان را خوب باز کنید تا بفهمید چه چیزی خدمت تان عرض می کنم....

ناگفته نماند خودِ شخص بنده نیز نمی دانستم که چرا و به چه جهت متصدی فتو‌کپی این لطف و محبت را در حقم روا داشت!!

وی ابراز داشت:
ایشان همشهری کسی است که من شخصاً عاشقشم .... و جایش در قلب من است...و او دکتر علی شریعتی است...لذا دلم خواست تا خارج از نوبت درخواستشان را اجابت نمایم و کارشان را انجام دهم....حالا فهمیدیدچرا؟

یکی از آنها که دکتر شریعتی را نمی شناخت پرسید:
مگر دکتر کیست ؟!
گفت: تو‌ چه می دانی مرحوم دکتر کیست... همین اندازه بهت بگم که ۲۴ ساعت وقت لازم دارد تا به تو بگویم دکتر کیست!! .....تازه پس از ۲۴ ساعت توضیح معلوم نیست فهمیده باشی که دکتر کیست!...

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
آبان
۰۲

چهارمین یادواره ۷۰ شهید دوران دفاع مقدس مزینان شامگاه پنجشنبه چهارم آبان ۱۴۰۲ با حضورخانواده معظم شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم مزینان و شهرهای تهران و مشهد و سبزوار و داورزن و روستاهای دیار سربداران و همچنین با قرائت قرآن قاری ممتاز کشوری حاج امیر مزینانی(طالبی) و اجرای هنرمند تآتر و سینما سیدجواد هاشمی و سخنرانی حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری برگزار شد.

 

 

 

 

 

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۰۹
آبان
۰۲

یادواره ۷۰ شهید دوران دفاع مقدس دهستان "مزینان" از توابع شهرستان "داورزن" خراسان رضوی شامگاه پنجشنبه چهارم آبان ۱۴۰۲ با حضورخانواده معظم شهدا،  ایثارگران و اقشار مختلف مردم مزینان و شهرهای تهران و مشهد و سبزوار و داورزن و  روستاهای دیار سربداران برگزار شد.

یک مدرس حوزه و دانشگاه در این آیین گفت: شهدا خود را تکریم کردند لذا پرواز کرده و در بهشت همنشین اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری با اشاره به مقام و جایگاه شهدا، پیروزی مظلومان غزه بر کفر جهانی را قطعی دانست و افزود: یقین بدانید در این نبرد نابرابر، پیروزی از آن مردم غزه است.

وی با اشاره به پیروی عملی شهدا از ولایت فقیه، تصریح کرد: آنچه سبب عزت و اقتدار جمهوری اسلامی شده ولایت خواهی و پیروی از ولایت فقیه است.شهدا نیز در وصیتنامه هایشان می نوشتند پیرو ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به ایام رحلت حضرت فاطمه معصومه (س)، افزود: این بانوی بزرگ که فهم ولایی و دینی بالایی داشتند فرموده اند هر فردی بخواهد فهم دینی اش زیاد شود باید پیرو ولایت باشد.


سیدجواد هاشمی مجری، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر و تلویزیون  در این مراسم با اشاره به تعداد هفتاد شهید و صدها ایثارگر مزینانی از آشنایی خود با این دیار تاریخی در دوران نوجوانی گفت و اظهار داشت: ما مزینان را از نوجوانی می شناسیم که با کتاب های دکترعلی شریعتی مزینانی با این دیار آشنا شدیم و اکنون خوشحالم که پس از سالها توانستم به زادگاه او بیایم...

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام حاج شیخ رضا اسلامی از رزمندگان و ایثارگران مزینان نیز با اشاره به تعداد هفتاد شهید و صدها ایثارگر مزینانی از برگزار کنندگان این یادواره عظیم تقدیر و تشکر کرد.

اجرای سرود، سخنرانی، چاوش خوانی ، روایتگری و اجرای سیدجواد هاشمی و تجلیل از والدین معزز شهدا و جمعی از رزمندگان و آزادگان و جانبازان مزینانی، برپایی نمایشگاه کتاب و مسابقه نقاشی ویژه کودکان، نخل آرایی، ایستگاه صلواتی و نمایش چند کلیپ و فیلم از رزمندگان و شهدای مزینان از برنامه های این یادواره بود .

شایان ذکر است این یادواره به همت ستاد یادواره شهدا و مسئولیت پایگاه های بسیج شهدا و همکاری پایگاه کوثر خواهران و همراهی شورا و دهیاری مزینان و  پشتیبانی حوزه مقاومت امام رضاعلیه السلام و ناحیه مقاومت بسیج داورزن برگزار شد.

مزینان  با تقدیم اولین شهید شاخص انقلاب اسلامی به نام دکترعلی شریعتی مزینانی، در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۷۰ شهید و ۵۰۰ رزمنده، ۱۱۰جانباز و ۵ آزاده تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است و وجود چندین خانواده ۲ و سه شهید،این دیار تاریخی را از دیگر روستاهای خطه خراسان متمایز کرده است.
 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی
۰۳
آبان
۰۲

فصل سوم ویژه‌برنامه «رحیل» در سه قسمت و خوانش کتاب و شعرخوانی بانوان شاعر از چهارم تا ششم آبان از طریق شبکه کتاب، رسانه‌های ملی و مجازی معتبر به روی آنتن می‌رود.

«رحیل» ویژه‌برنامه‌ای است که فصل‌های مختلف آن در مناسبت‌های مذهبی و ملی تولید و پخش می‌شود.

بر این اساس، فصل سوم ویژه‌برنامه «رحیل» با تهیه‌کنندگی سمانه خلف‌زاده، با حضور و شعرخوانیمنصوره محمدی مزینان ، مهسا ایمانی، مهدیه نژاد ابراهیم و خوانش کتاب «بانوی کرامت» توسط سمانه خلف‌زاده در سه قسمت تهیه و تولید شده است.

ویژه‌برنامه «رحیل» با مشارکت شبکه کتاب و سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی، از طریق شبکه کتاب، رسانه‌های ملی و مجازی معتبر به روی آنتن می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌برنامه را از طریق نشانی ketab.tv مشاهده کنند./ایرنا

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

  • علی مزینانی