بایگانی آذر ۱۳۹۴ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰
آذر
۹۴

در چله نشینی شب یلدا ؛ یادمان باشد سال ها پیش مادرانی به یاد عزیزانشان تا صبح به سوگ نشستند و گریستند اما شیون نکردند تا ما شب یلدامان خراب نشود.

در آخرین شب پاییز و برآمدن اولین روز زمستان و در میان شادی بلندترین شب سال ؛ یادمان باشد جوانان دهه ی شصت از جان گرانمایه ی خویش گذشتند تا ما سال ها جشن شب یلدامان با خوشی و خرّمی و در امنیت سپری شود.

در این شب یلدا ؛ یادمان باشد بازهم جوانانی هستند که به دفاع از حرم نبوت و امامت رفته اند و دوباره بوی عطر شهادت فضای شهر را معطر کرده و مادرانی هستند که در چله نشینی امشب برای سلامتی فرزندانشان دعا می کنند ما نیز با آن ها هم صدا شویم و برای رهایی حرم پیام آور کربلا و حفظ حریم آل رسول (ص) از خباثت داعش و النصره های جانی دعا کنیم.

راستی در این بلندترین شب سال یادمان باشد چله نشین مدینه از ما می خواهد برای ظهورش دعا کنیم او بی تاب است تا انتقام پهلوی شکسته ی مادرش و فرق شکافته ی پدرش و حنجر بریده ی جدش را از قاتلان بستاند بیاییم در این شب با او هم نوا شویم و برای تعجیل در فرجش دعا کنیم و کاری نکنیم که قلب نازنینش از ما برنجد .

یادآوری؛ ما که دلمان در این روز می تپد تا شب طولانی سال را برای فرزندانمان شبی خاطره ساز نماییم از همسایه ی دیوار به دیوارمان خبر داریم بیایید کام آن ها را هم به نگاه مهربانانه ای شاد نماییم.

و در آخر یادمان باشد اکنون من و تو مانده ایم تا یلدای دیگری را جشن بگیریم چه قدر زیباست که اسیران خاک هم در این شب در جشن ما فراموش نشوند و در میان گفتن ها و شنیدن های امشب برای آرامش روح آن ها نیز فاتحه ای بفرستیم و با ذکر صلوات فضای خانه ها را معطر سازیم ...

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

شهدای مزینان در ماه آخر پاییز

شهیدسیدعلی اکبرحسینی(مزینانی)  شهیدحسین مزینانی(شهیدی)      شهید سیدحسین حسینی مزینانی

تاریخ شهادت :1360/09/30گیلانغرب     تاریخ شهادت: 1370/09/21 سبزوار       تاریخ شهادت:1364/09/17دهلران

          شهید حمیدرضا مزینانی

تاریخ شهادت:1366/09/11 ماووت


 

  • علی مزینانی
۳۰
آذر
۹۴

 مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی به همراه فرماندار ، بخشدار ، شورای اسلامی و شورای مزیناندهیاران بخش مرکزی شهرستان داورزن ضمن ادای احترام به شهدای مزینان از اماکن تاریخی و عمرانی زادگاه دکتر علی مزینانی شریعتی بازدید کردند.

 به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهندس نورمحمدی مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی به همراه مهندس فلاحی و عبداللهی فرماندار و معاون فرمانداری شهرستان داورزن ،مهندس قربانی بخشدار بخش مرکزی ، دلبری و خزاما  شورای اسلامی و دهیار بخش مرکزی از اماکن و ابنیه تاریخی مزینان خاستگاه دکتر علی شریعتی و زادگاه بیش از 70شهید دفاع مقدس بازدید کردند و ضمن احترام به مزار شهدای گلگون کفن آرمیده در بهشت علی (ع) این دیار تاریخی در جلسه ی مسئولین شورای اسلامی و دهیاری مزینان شرکت کردند.

کاروانسرای عباسی، قنات تاریخی و تندیس فرزند شایسته کویرمزینان ،هیئت ابوالفضلی و پروژه های درمانگاه و بهزیستی مزینان از جمله اماکنی است که روز یک شنبه 29آذر مورد بازدید این مسئولین قرار گرفت.

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۳۰
آذر
۹۴

بدون هیچ مقدمه ای به میمنت شب یلدا  متن تحقیقی و ادبی دوست و همراه همیشگی حسن دست مراد مزینانی کارشناس ارشد آموزش و پرورش تقدیم می گردد و امیدواریم دیگر صاحبان اهل قلم به خصوص فرهیختگان مزینانی مانند این هنرمند گرامی  ما را در چنین مناسبت هایی یاری نمایند.

یلدا در ایران باستان

یلدا

شب یلدا ،درازترین شب سال و یکی از بزرگ ترین جشن های ایرانیان است .ایرانیان همیشه خواهان و شیفته شادی و جشن بوده اند و همشه این جشن را با نور و روشنایی می آراستند.آنها خورشید را نماد نیکی می دانستند .
واژه یلدا به معنای میلاد و زایش  و از زبان سریانی می باشد.یلدا یک جشن آریایی است و جشن شب چله  ، همچون بسیاری از آیین های ایرانی ، ریشه در رویداد های کیهانی دارد.
آداب شب یلدا از ادوار گذشته بوده و در سالیان دراز هیچ تغییری نکرده است و ایرانیان در این شب ،میوه هایی که انبار کرده و یا خشک کرده اند همراه با تنقلات دیگر میل می کنند و خود را تا طلوع آفتاب سر گرم می نمایند و به انتظار سپیده دم می نشینند تا پایان تاریکی و ظلمت را نظاره گر باشند و آمدن روشنایی را به جشن بنشینند.
یکی از معروف ترین میوه های که در این شب طرفدار بیشتری دارد هندوانه است که این میوه نماد زایش و باروری است.هنوز در بسیاری از نقاط کشورمان ایران  به خصوص خراسانی ها و به ویژه ما مزینانی ها که در برگزاری مراسم آئینی به لحاظ قدمت خاستگاه مان در برگزاری آئین و مناسک ید طولایی داریم به جای شب یلدا از واژه شب چله  استفاده می کنیم .ایرانی ها نزدیک به چند هزار سال است شب چله ،آخرین شب پاییز را که دراز ترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپده دم بیدار می مانند و خود را سرگرم می کنند که غیبت طولانی خورشید و تاریکی و سردی آن شب را بتوانند تحمل کنند و روحیه آنان تضعیف نشود.
در این شب اغلب  ،قوم و خویش ها ،شب نشینی به خانه بزرگ فامیل می روند و هر کس به اندازه توان خود ، هندوانه یا اناری که بعد از میزان از درخت چیده و زیر خاک پنهان کرده با خود می آورند و انگار که این میوه ها را تازه چیده باشند با شادی و ولع خاصی نوش جان می کنند و در مناطق روستایی بزرگ فامیل زیر کرسی گرم داستان سرایی کرده و با دیوان حافظ فال می گیرند و گرمی خانواده را بیشتر می کنند .

سفره شب یلدا را مِیَزد می نامند و میزد عبارت است از میوه های تر و خشک ازقیبل  توت و برگه زردآلو و ...که به افتخار ویژگی مهر یا خورشید پهن می کنند.

جشن شب چله یا یلدا ؛ جشنی است که هفت هزار پیش تاکنون درمیان ایرانیان برگزار می شود و یکی دیگر ازدلایل برگزاری این جشن شب زادروز ایزد مهر یا میترا است مهر به معنای خورشید است که تاریخ پرستش آن در میان ایرانی ها و آریایی ها به پیش از دین زرتشت باز می گردد که پس از ظهور زرتشت او را اهوره مزدا نامید.
اوستا، مهر یشت ،ای سپیتمان یعنی من مهر رامی ستایم،آن نیک را،آن دلیر مینُوی را،آن بسیار مهربان را،آن بی همانند بلند پایگاه را،آن نیرو مندِ دلاور را ،آن یَل کار آزموده را.

برای دیدن تصاویر مرتبط به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۲۹
آذر
۹۴

سه خادم اهلبیت علیهم السلام؛ مرحوم حاج احمدمزینانی (صدیقی)،حاج غلامرضا توکلی و حاج میرزا حسن حسینی مزینانی دارفانی را وداع کردند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ همزمان با اربعین حسینی مداح و ذاکر آل الله حاج احمدصدیقی مزینانی  از تعزیه خوانان با سابقه مزینان و ایفا گر نقش حضرت علی اکبر (ع) عاشورای مزینان در سنوات گذشته  دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

روز گذشته نیز در آستانه شهادت اما حسن عسکری دو تن از پیر غلامان اهلبیت علیهم السلام مرحوم حاج میرزاحسن حسینی مزینانی فرزند مرحوم سیداسماعیل مزینانی و مرحوم حاج غلامرضا توکلی دارفانی را وداع کردند.

مرحوم حاج میرزا حسن حسینی بیش از سه دهه در تعزیه روز عاشورای مزینان نقش درویش کابلی را ایفا می کرد و در مجالس نوحه خوانی هیئات نیز به ذکر آل می پرداخت که پس از سالها تحمل رنج و بیماری ناشی از دیابت به اجداد طیبین اش پیوست.

مرحوم حاج غلامرضا توکلی نیز مدیر هیئت حضرت ابوالفضل العباس (ع) مزینان بود که بیش از چهل سال در این هیئت، خادمی ماه منیر بنی هاشم را برعهده داشت و پس از تحمل یک دهه بیماری روز گذشته در مینو دشت محل سکونتش  به جوار حق شتافت و صبح امروز پیکر مطهرش در بهشت علی (ع) مزینان به خاک سپرده شد

  • علی مزینانی
۲۶
آذر
۹۴

شریعتیبه همت شهرداری مشهد مقدس تندیس آثار فرزندشایسته کویر مزینان در میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) نصب شد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ پس از سال ها انتظار میدان دکتر علی شریعتی (تقی آباد) که در مسیر وکیل آباد و کوهسنگی قرار گرفته و یکی از میادین اصلی شهر مشهد می باشد مزین به المان آثار فاخر فرزند شایسته کویر مزینان شد که به این میدان هویت خاصی داده است.

شهرداری مشهد علاوه بر نصب المان کتاب های دکتر علی مزینانی شریعتی پنج المان دیگر از نویسندگان و شخصیت های مطرح همانند استاد شهید مطهری ، جلال آل احمد،محمدرضا حکیمی و جعفر شهیدی کرده است تا معابر مشهد بیشتر رنگ و بوی کتاب بگیرد و بینندگان این تندیس ها به کتابخوانی تشویق شوند.

 محمدجواد میری مدیر امور هنری شهرداری مشهد با بیان اینکه این نویسنده‌ها و کتاب‌های آن‌ها بر اساس نیاز مردم انتخاب‌شده‌اند، تصریح کرد: این کتاب‌ها با ترکیبی از جامعه‌شناسی، اسلام‌شناسی، انسان‌شناسی و رفتارشناسی انتخاب‌شده‌اند.

وی تاکید کرد: این المان‌ها با هدف ترویج کتابخوانی و ارتقای سطح مطالعه مردم در سطح‌ شهر نصب شده اند.
  • علی مزینانی
۲۵
آذر
۹۴

هیئت شاهزاده علی اصغر

هیئت شاهزاده علی اصغر مزینان در دهه ی آخر صفر اقدام به برگزاری  برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی کرد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ هیئت شاهزاده علی اصغر مزینان طبق سنوات گذشته در دهه ی آخر صفر ضمن برپایی مجالس سوگواری و نوحه خوانی برنامه های خاص فرهنگی از جمله مسابقات پرسش مطالب مذهبی و قرآنی برای خردسالان و حرکت دسته های عزاداری به سمت امامزادگان بهمن آباد کرد.

این برنامه ها با حضور و سخنرانی حجج اسلام شیخ محمد مزینانی و شیخ علی مهدوی برگزار گردید.همچنین تولیت امام زادگان بهمن آباد  و شهروندان بهمن آبادی در روز شهادت امام رضا (ع) از همشهریان مزینانی استقبال کردند.

 برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۲۴
آذر
۹۴

هیئت الغدیر

خدمت به خلق خدا و به دست آوردن اجر و ثواب نیاز به شعار ندارد و بسیاری از انسان های پاک و مومن هستند که به دور از هر هیاهو و ریایی با تأسی به مولای متقیان حضرت علی (ع) نان بر در خانه ی مستمندان می برند و کمک به ضعفا را یک فریضه می دانند؛ اما گاه برای تلنگر به جامعه ای که در غفلت به سر می برد و بسیاری از نیکوکاری ها به فراموشی سپرده می شود نیاز است تا این گونه کارها انعکاس پیدا کند تا هم رسم جوانمردی و ایثار یادآوری شود و هم تشویقی باشد برای کسانی که خداوند متعال به آن ها عنایتی فرموده و از تمکن مالی خوبی برخوردارند و گاه گوشه ی چشمی به مستمندان داشته باشند تا باز هم از عنایت خاص خداوند برخوردار شوند.

یکی از اماکنی که خیلی آرام و بی ریا در حال کمک به فرهنگ عزاداری و مذهبی مزینان است و مدتی است در مشهد مقدس پذیرای زائران مزینانی می باشد هیئت الغدیر است که به همت جمعی از دلسوزان مزینانی ساختمان آن در خیابان امام رضا(ع) خریداری شد و روز به روز رونق برنامه ای آن بیشتر می شود. اما این تمام ماجرای گزارش ما نیست بلکه می خواهیم با معرفی یکی از کارهای خیر هیئت امنای الغدیر بخشی از زحمات این عزیزان را معرفی نماییم تا خدا قوتی باشد به تمامی خیرین نیکوکار مزینان ولایتمدار.

چندی است که یکی از جوانان مزینانی در اثر سانحه ی تصادف دچار آسیب دیدگی نخاعی شده و پس از بستری شدن او در بیمارستان امدادی و قائم مشهد هیئت امنای الغدیر ضمن سرکشی و عیادت از وی یکی از اتاق های هیئت را برای مراقبت و پیگیری ادامه درمان در اختیار این جوان و خانواده اش قرار داده اند و گاه کمک مالی نیز از آن ها دریغ نداشته اند که به گفته ی رئیس شورای اسلامی مزینان در عیادتی که از این جوان داشته است هزینه ی هر روز فیزیوتراپی و درمان وی بیش از یکصد هزارتومان است که از عهده ی پدر کارگر وی خارج است و نیازمند همراهی افراد خیر می باشد.

این اقدام  الغدیری ها شایسته تقدیر است و امیدواریم اجر و مزدش را از صاحب اصلی هیئت بگیرند و شاهدان کویر مزینان به این نوعدوستان درود می فرستد.

  • علی مزینانی
۲۳
آذر
۹۴

هیئت الغدیرهمزمان با سالروز شهادت سه گل باغ نبوت و امامت حضرت پیامبر اعظم(ص) و دو فرزند گرامیش حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام مراسم سوگواری  در هیئت الغدیر مشهد به مدت سه روز برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مزینانی های مقیم مشهد به همراه جمعی از زائران ولایتمدار مزینان با حضور در هیئت الغدیر در خیابان امام رضا(ع) همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت مراسم عزاداری و سوگواری برگزار کردند.

این برنامه در سه روز آخر صفر با مصیبت خوانی ذاکران آل الله و روضه خوانی روحانیت مزینان به خصوص حاج شیخ رضا اسلامی مزینانی در هیئت الغدیر برگزار گردید و شرکت کنندگان در پایان از ضیاقت کریمانه اهلبیت علیهم السلام بهره مند شدند.

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۲۱
آذر
۹۴

 مادر شهید محمدحسین همت آبادی (مزینانی) از شهدای دوران دفاع مقدس پس از تحمل یک سال بیماری سرطان دار فانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ همزمان با شب شهادت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) حاجیه خانم زلیخا مزینانی مادر بزرگوار شهید محمدحسین همت آبادی مزینانی دعوت حق را لبیک گفت و  در جوار فرزند شهیدش در بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

مراسم سومین روز در گذشت این مادر آسمانی فردا یک شنبه 22 آذرماه در مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) واقع در خیابان کمیل نبش خیابان خوش از ساعت 15 تا 16:30 برگزار می شود.

  • علی مزینانی
۲۱
آذر
۹۴

عسکری

خانه ی مداحان بخشی از مداحی پیرغلام اهل بیت علیهم السلام حاج قربانعلی عسکری مزینانی را در آپارات منتشر کرد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ مداح با سابقه مزینان  و پیر غلام اهلبیت حاج قربانعلی عسکری مزینانی به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به اجرای برنامه در جمع مداحان بزرگ و صاحب نام تهران پرداخت و خانه ی مداحان بخشی از این مداحی را در آپارات منتشر کرده است که برای دیدن و شنیدن آن می توانید روی نشانی زیز کلیک کنید.

مداحی حاج آقا عسکری مزینانی : http://www.aparat.com/v/nLF3c/

  • علی مزینانی
۲۱
آذر
۹۴

همزمان با شب شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مراسم سوگواری و عزاداری در مهدیه ی مزینانی های مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ در این مراسم که از ساعت 20 جمعه شب و با حضور شهروندان مزینانی در مهدیه آغاز شد ضمن قرائت زیارت عاشورا و مراسم مصیبت خوانی و نوحه خوانی حجت الاسلام انصاریان در باره فضائل آل الله به خصوص امام علی بن موسی الرضا(ع) سخنرانی کرد.

در پایان این مراسم که همزمان شده بود با سالگرد در گذشت خادم امام حسین (ع) مرحوم حاج محمدعلی صانعی مزینانی ، شرکت کنندگان از سفره ی کریمانه ی اهلبت علیهم السلام متنعم شدند.

مهدیه

برای دیدن تصاویر روی ادامه مطلب کلیک کنید...

  • علی مزینانی
۲۰
آذر
۹۴

 بزرگترین ایستگاه صلواتی زائران ثامن الحجج (ع) با عنوان جان نثاران ولایت صبح روز یکشنبه خدمات خود را برای زائران مشهد مقدس در مسیر تهران به مشهد در محل روستای صدخرو داورزن اغاز کرد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از سایت داورزن نیوز ؛مسئول برپایی این ایستگاه که برای شانزدهمین سال متوالی مشغول خدمت رسانی به زائران بارگاه رضوی است خاطرنشان کرد:این ایستگاه روزانه بالغ بر هفت هزار غذای گرم  را طبخ و در دسترس زائران قرار میدهد.

علی قاسمی کیا در ادامه افزود:از دیگر خدمات این ایستگاه مکانیکی خورو های سبک و سنگین ، آپاراتی ،تنظیم باد و در بخش پذیرایی: دمنوش های چای آویشن و … نمایشگاه یاد یاران،نمایشگاه کربلای حسینی ، خیاطی ، آرایشگاه ، کفاشی ، واکس  از جاذبه های این ایستگاه است که همه به طور رایگان و صلواتی می باشد.

قاسمی کیا ضمن تشکر از خیرین گفت:برپایی این ایستگاه با همت مردم روستا وبرخی خیران از سراسر کشور است.

وی ادامه داد:این ایستگاه تا آخر صفر برپا است و یک روز آن را نیز جمعی از مردم قم مشغول خدمات می شوند.

گفتنی است این ایستگاه در حد فاصل کیلومتر ۱۸ مرکز شهرستان داورزن و ۲۹۰ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است

درود خدا برمردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ی صدخرو
این کار ارزشی که هرسال مردم خوب ، مهمان نواز و نوع دوست صدخرو در دهه ی آخر صفر انجام می دهند مایه ی مباهات و آبروی منطقه ی داورزن است که امیدواریم تمامی روستاها و البته مسئولین شهرستان داورزن و خراسان رضوی برای حمایت از آن به میدان بیایند و این خادمام واقعی امام رضا(ع) را یاری نمایند.
شاهدان کویر مزینان این اقدام خداپسندانه ی همشهریان عزیز صدخرو را ارج می نهد و دست همه ی خادمان را می بوسد و امیدوار است خود نیز بتواند در سالهای آتی یکی از خدمتگزاران موکب امام رضا(ع) در کنار شهروندان گرامی باشد.انشاء الله

  • علی مزینانی
۱۹
آذر
۹۴

برای دیدن تصاویر بیشتر روی گزینه بسیج پرس کلیک کنید

  • علی مزینانی
۱۹
آذر
۹۴

مراسم سوگواری رحلت جانسوز پیامبر عظیم الشأن اسلام و شهادت سبط اکبرش ، کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در مهدیه مزینانی های مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ این مراسم لحظاتی قبل با برگزاری سینه زنی سنتی در مهدیه آغاز و با مصیبت خوانی و نوحه خوانی ذاکران اهلبیت علیهم السلام و سخنرانی حجت الاسلام انصاریان ادامه یافت.

مهدیه

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۱۹
آذر
۹۴

تمامی زائران مزینانی شرکت کننده در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در کربلای معلی به زادگاه خود بازگشتند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ امسال صدها مزینانی ولایتمدار در قالب کاروان های دسته جمعی و انفرادی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین عازم کربلای معلی شدند که با ورود آخرین نفرات شرکت در این راهپیمایی تاریخی تمامی زائرین در سلامت کامل به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

همانند سال گذشته هیئت متوسلین به امام زمان (عج) در مشیریه تهران میزبان کاروان های زائران مزینانی بود و هیئات ائمه بقیع علیهمالسلام و شاهزاده علی اصغرمزینان نیز در اعزام این زائرین  نقش به سزایی ایفا کردند.

  • علی مزینانی
۱۹
آذر
۹۴

در حالی که مزینان در مهر و آبان و بین ایستگاه های هواشناسی مقام اول بی بارشی را از آن خود کرد بالاخره این دیار کویری از نعمت باران پاییزی برخوردار شد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ هر چند این روزها و شب ها سرمای طاقت فرسایی بیشتر مناق کشور را فرا گرفته اما با رسیدن سامانه ی جدید بارش برف و باران  به شهرهای شرق و جنوب شرقی به خصوص استان های سمنان و خراسان رضوی ،مزینان نیز از لطافت قطرات باران پاییزی بهره مند شد و گل لبخند بر روی لبان کشاورزان مزینانی شکوفا گردید و به پاس این لطف پروردگار سجده شکر گذاشتند.

در سنوات گذشته هربار که مزینان با کم بارشی مواجه می شد حلیم مرحوم حاج میرزا حسن حسینی معروف به قوچعلی کارساز می شد و آن سید بزرگوار در تکیه ی بالا حلیم نذری می پخت و به خاطر دل پاک و نورانیش که فرزند شایسته ی کویر دکتر علی شریعتی نیز از او در آثارش یاد می کند بلافاصله نزول رحمت الهی مزینان را در بر می گرفت و باران به دعای او شروع به باریدن می کرد به خاطر همین همیشه تک بیتی:" حلیم قوچعلی بَروُ(باران) وَبار کِرد..." توسط زن ها و مردان مزینانی خوانده می شد.نباریدن باران در روزهای گذشته بار دیگر یاد این سید جلیل القدر را در خاطر مردم به خصوص قدیمی ها زنده کرد و زمزمه ی حلیم نذری او همه جا شنیده می شد و شاید روح جاودانه ی او از خداوند متعال برای هم وطنانش طلب باران کرد که چنان بارانی در مزینان بارید که تمامی معابر را آب فرا گرفت زمین های عطش زده ی کویر را سیراب کرد.

باران مزینان

باران مزینان


  • علی مزینانی
۱۸
آذر
۹۴

همزمان با روز اربعین حسینی  و ورود آزادگان و پیام آوران کربلا به سرزمین خونین نینوا مراسم تعزیه خوانی در مزینان برگزارشد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مراسم تعزیه خوانی اربعین حسینی هرساله در چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و هفتاد و دویار باوفایش در مزینان برگزار می شود که امسال نیز با هنرمندی تعزیه خوانان مزینان برنامه شبیه سازی کاخ یزید و ورودی راه کربلا و حضور پیام آوران عاشورا در سرزمین کربلا، مقابل مسجد جامع و بازار و گلزار شهدای مزینان اجراشد.

اربعین مزینان

اربعین مزینان

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...

  • علی مزینانی
۰۶
آذر
۹۴

هیئت الغدیر مزینانی های مقیم مشهد مقدس به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی مراسم ویژه ای را به مدت پنج شب برگزار می کند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ هیئت الغدیر مزینانی های مقیم مشهد در آستانه ی فرا رسیدن اربعین شهدای کربلا با حضور زوار و مزینانی های همجوار با بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به خصوص جوانان عضو این هیئت مراسم ویژه ای برگزار می نماید.

در این مراسم که از شب گذشته آغاز شده و به مدت پنج شب در مکان هیئت الغدیر واقع در خیابان امام رضا (ع)60 منعقد می گردد علاوه بر سخنرانی روحانیون مزینانی مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام به نوحه خوانی و مصیبت خوانی آل الله می پردازند.

  • علی مزینانی
۰۵
آذر
۹۴

http://shariati.nimeharf.com/wp-content/uploads/2012/07/208906_341697365909898_837007287_n.jpg

پس از مردن چه خواهد شد
نمی‌دانم
نمی‌خواهم بدانم
کوزه گر
از خاک اندامم چه خواهد ساخت
ولی بسیار مشتاقم
که از خاک گلویم سوتکی سازد
گلویم سوتکی باشد
به دست کودکی گستاخ و بازیگوش
و او یکریز و پی‌در‌پی
دم گرم خودش را در گلویم سخت بفشارد
و فریاد گلویم
گوش‌ها را بر ستوه آرد
و خواب خفتگان خفته را
آشفته و آشفته ‌تر سازد
و گیرد او
بدین ترتیب تاوان سکوت و انتقام
اختناق مرگبارم را .

چند نفر ما این شعر را شنیده ایم یا خوانده ایم؟! چند نفر فکر می کنند و بر این باورند که شعر ” سوتک ” را دکتر شریعتی نوشته و سروده است؟! تقریباً اکثر کسانی که سر و کارشان با شعر و ادب است این شعر را هم مثل شعر زمستان اخوان ثالث یا شعر تولدی دیگر فروغ یا هوای تازه ی شاملو ، به کرات شنیده اند و چون تبلیغ شده روی این شعر که کار دکتر شریعتی بوده ، پذیرفته اند که دکتر شریعتی شعر سوتک را سروده . در حالی که شاعر این شعر ، شاعری کمتر شناخته شده بنام موسوی اهری ست . این شاعر گمنام که کتابی هم در سالهای دور چاپ کرده ، نام کاملش سید مرتضی موسوی فرزند سید قاسم است که در ۴ آذرماه ۱۳۲۱در روستای رشت‌آباد قدیم، از توابع اهر، به دنیا آمد . وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود و متوسطه را در اهر به اتمام رساند و در ادامه از دانشسرای تبریز فارغ‌التحصیل می‌شود و به شغل معلمی روی می‌آورد. اشعار او در روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، مجله جوانان و عصرتبریز به چاپ می‌رسیده است. آثار انتقادی او باعث برانگیختن خشم صاحبان قدرت می‌شود؛ به طوری که توسط ساواک جهمنی دستگیر، شکنجه و زندانی می‌شود و عاقبت در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۴ به حیات پرماجرای خود خاتمه می‌دهد.

تکمله : خوشبختانه مدعای من ثابت شد و رفیق نازنینی کتاب مرتضی موسوی اهری را بدست من رساند .
شهرام گراوندی

منبع : وبسایت معلم شهید دکتر شریعتی

  • علی مزینانی
۰۴
آذر
۹۴

کارگاه آموزش پیشگیری از اعتیاد در موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)با حضور جمعی از مسئولین و خانواده های مزینانی برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از روابط عمومی موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)مزینان؛ در ادامه برگزاری سلسله  برنامه های آموزش خانواده و مهارتهای زندگی ؛ سومین کارگاه با محوریت پیشگیری از اعتیادبه  استادی سروان حسین خوش سیما مسئول حوزه مبارزه با مواد مخدر شهرستان داورزن، و توضیح در رابطه با مواد مخدر به خصوص مواد صنعتی جدید و نوظهور،راه های پیشگیری و درمان و عوارض و جنبه های مختلف مصرف مواد مخدر برگزار شد.

قبل از شروع این کارگاه آموزشی فاطمه گلستانی مدیر عامل موسسه در باره چگونگی شکل گیری کلاسها و افق پیش رو مطالبی را بیان کرد.و در  مهدی مزینانی(آزاده)رئیس شورای اسلامی مزینان ضمن قدردانی از مدیر عامل موسسه برای برگزاری چنین کلاسهایی در خواست تداوم روند برگزاری کارگاه های آموزشی را در خواست کرد و افزود:  شورای مزینان آماده هر گونه همکاری با موسسه می باشد.

در ادامه  محمد یامی کارشناس ارشد مشاوره و مددکار بهزیستی با تاکید بر محیط خانواده و روابط فردی و آموزش مهارتهای لازم به نوجوانان به اهمیت دوران نوجوانی و محیط خانواده پرداخت.


  • علی مزینانی
۰۴
آذر
۹۴

میدان ورودی مزینان به نام استاد محمدتقی شریعتی مزینانی

شورای مزینان

تابلوی جدید شورای اسلامی

شورای مزینان

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید...

  • علی مزینانی
۰۴
آذر
۹۴

دکتر احسان مزینانی شریعتی گفت: ایران در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی نسبت به ناامنی‌های ناشی از بنیادگرایی واکسینه شده است و تنها جای امن منطقه است؛ این از کار روشنفکران دینی ریشه می‌گیرد که براساس تجربه‌هایی که داشته‌ایم کشور را در مقابل چنین تفکراتی واکسینه کرده‌اند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، دکتر احسان مزینانی شریعتی ، در نشست «شریعتی و امروز» که توسط انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در سالن غدیر دانشکده علوم انسانی برگزار شد، گفت: امروز به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد تولد علی شریعتی این جلسه توسط انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تشکیل شده است تا بحث «شریعتی و امروز » را باز کنیم و امیدواریم که این بحث تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث این است که وقتی نامی از شریعتی مطرح می‌شود؛ گذشته‌ای نیز به همراه آن تداعی می‌شود؛ اما شریعتی علاوه بر اینکه حرف‌هایی را مطرح کرده، تاثیراتی نیز بر جامعه گذاشته است.

فرزند دکتر علی مزینانی شریعتی به برداشت‌های متنوع و گاه متناقض از کلام و تاثیر پدرش اشاره کرد و گفت: شریعتی به همه جور اتهامی متهم است؛ این اتهامات گاهی بیان می‌دارد که شرایط کنونی و موجود اثری از تاثیرات کار وی است و عده‌ای نیز او را به همراهی با نظام‌های محافظه کار و خواستار حفظ وضع موجود زمان خود متهم می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: پس در حال حاضر با سوء برداشت‌های زیادی نسبت به شریعتی مواجه هستیم و البته این سوء برداشت‌هایی که از شریعتی شده است نشان می‌دهد که نمی‌توان آنها را پذیرفت.

وی ادامه داد: فراسوی همه این سوء برداشت‌ها شریعتی را باید در زمان خود مورد بررسی قرار داد و به این سوال‌ها از جانب وی پاسخ داد که او بحران را در چه چیزی می‌دیده است؟ ریشه بحران را چه چیزی می‌دانسته؟ جامعه ایده آل خود را چگونه ترسیم کرده است و راه رسیدن با آن جامعه را چگونه تشریح کرده است.

شریعتی سوءاستفاده از مفهوم تفکر سلفی را گوشزد کرد و گفت: تفکر سلفی که در حال حاضر مورد سوء استفاده قرار گرفته است متعلق به نواندیشان دینی چون سید جمال الدین اسدآبادی است که ادامه آن به شریعتی می‌رسد؛ شریعتی به عنوان یک گفتمان هنوز مطرح است.

وی ورود جهان به تجدد را از طریق پروژه نودین پیرایی یارنسانس اعلام کرد و گفت: رفورماسیون در جهان اسلام نیز در اندیشه سید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری و علی شریعتی ریشه دارد که همچنان مطرح است و البته برداشت‌های درست و نادرست زیادی از آن صورت گرفته است.

فرزنددکتر شریعتی خاطرنشان کرد: حال باید فهم درست این پروژه و روش آن را دنبال کرد؛ به قول نیچه چندبرخورد را می‌توان در مواجهه با یک پدیده از خود بروز داد یکی اینکه بخواهیم گذشته و عظمت آنرا حفظ و بازگردانیم و دوم روش انتقادی و برخورد روشنفکرانه با گذشته است.

این استاد دانشگاه افزود: هرکدام از این دو روش نقطه‌هایی از واقعیت را به ما نشان می‌دهند اما روشی که شریعتی و دیگر نواندیشان دینی در مواجهه تاریخ گذشته در پیش گرفتند یک روش از سرگیرانه و ساختارگشایانه است که به دنبال تصلب و زنگارزدایی از ساختار متصلب ایجاد شده از تاریخ گذشته است.

وی تصریح کرد: این روش به گذشته رجوع می‌کند ولی بر خلاف روش سنت‌گرا که تمایل دارد عظمت گذشته را حفظ کند؛ با نگاهی نقادانه به دنبال تصلب‌زدایی از شرایطی است که تاریخ گذشته ایجاد کرده است.

شریعتی به نواندیشی دینی و عملکرد آن اشاره کرد و ادامه داد: نواندیشان دینی در عین حالی که گذشته را نقد می‌کردند آینده نگر نیز بودند و گذشته را در خدمت آینده قرار می‌دادند.

فرزند دکتر علی شریعتی مثالی برای بیان تفاوت میان ظاهر و باطن اسلام را ذکر کرد و گفت: دین اسلام به دلیل اینکه شرایط یکباره و ناگهانی تغییر نظام موجود فراهم نبود با برده‌داری به طور واضح مخالفت نکرد اما اگر روح اسلام را در نظر بگیریم همه اشکال بردگی را رد می‌کنیم ولی اگر ظاهر را بگیریم به دلیل وجود بردگی در دوران اسلامی بردگی را مجاز می‌شمریم.

وی ادامه داد: عصر ما با عصر پدران ما متفاوت است؛ شریعتی آن روز با پدیده‌ای به نام بنیادگرایی که رشد کرده و هم سنت‌گرایی را می‌کوبد و هم نوگرایی را طرد می‌کند، مواجه نبود.

شریعتی یادآورشد: بنیادگرایی به پدیده ویژه‌ای تبدیل شده است که در حال رشد بوده و همانند فاشیسم و نازیسم اما در شرایط امروز عمل می‌کند و البته پدران ما چنین پدیده‌ای را ندیده بودند.

این استاد دانشگاه به ناامنی‌های ناشی از بنیادگرایی کنونی از پاریس تا خاورمیانه اشاره کرد و گفت: جهان کنونی با ناامنی زیادی مواجه است و آنطور که پیداست امروز ایران تنها جای امن جهان است که از خطر تفکرات بنیادگرایانه در امان است.

شریعتی مهم‌ترین دلیل این امنیت را عملکرد روشنفکران دینی دانست و افزود: ملت ما امروز به خاطر تجربه‌های گذشته و دستاوردهای مثبت روشنفکری دینی نسبت به خطر بنیادگرایی واکسینه شده است و از این جهت از تمامی کشورهای اسلامی امن‌تر هستیم.

در ادامه این جلسه فرزند دکتر شریعتی به پرسش تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن پاسخ گفت که در جواب به سوالی مبنی بر شباهت دنیای امروز با دنیای شریعتی گفت: همانطور که در زمان وی قطب بندی سوسیالیسم و کاپیتالیسم جهان را تقسیم کرده بود امروز نیز این قطب بندی‌ها ادامه دارد با این تفاوت که ایدئولوژی‌ها پایان یافته و عصر پساها فرارسیده است و جهان به دو بخش شمال و جنوب تقسیم شده است.

وی در پاسخ به اینکه شریعتی را باید سیاست مدار بدانیم یا جامعه شناس گفت: شریعتی از دوران جوانی مبارزی سیاسی بود که البته از این مبارزه‌ها متحمل فشار و زندان نیز شد اما در دوره آخر و زمانی که به ایران باز می‌گردد مشکلات جامعه ایران را در مفهومی به نام «استحمار» می‌بیند.

این استاد دانشگاه افزود: شریعتی جامعه آن روز را در بند دین و مذهبی می‌بیند که تا وقتی آن را از زندان ارتجاع نجات ندهیم امیدی به اصلاح آن نیست. شریعتی به دنبال بازنگری درون دینی است و البته در دوران جوانی به دنبال تغییر نظام سیاسی حاکم بود.

یکی از دانشجویان حاضر مساله مشکوک بودن مرگ دکتر شریعتی را مطرح کرد که وی بر این مساله صحه گذاشت و خاطرنشان کرد: این مرگ مشکوک و غیر طبیعی بود و به دلیل مشکلات ناشی از بعد مسافت و به دلیل وقوع حادثه در خارج از کشور این مساله مشکوک مانده است اگرچه همچنان بررسی‌ها ادامه دارد.

وی در توضیح جامعه ایده‌آل و مورد نظر دکتر شریعتی گفت: در اندیشه شریعتی، سوءبرداشت از دین و «استحمار» ریشه تمام مشکلات ما بود؛ پس برای رفع آن به انقلابی فرهنگی نیاز بود تا بعد از آن به جامعه‌ای آزاد، برابر و معنوی دست یابیم.

این استاد دانشگاه خلاصه جامعه ایده‌آل شریعتی را الهام گرفته از پیامبران الهی دانست و گفت: نهایت خواسته وی آزادی، برابری و عرفان است که در چارچوبی سوسیال دموکراتیک جریان دارد و از نظر فرهنگی نیز اخلاقی و متعالی است.

فرزند دکتر شریعتی در پایان روش رسیدن به جامعه ایده‌آل را روش انقلابی به معنای جدید دانست و افزود: این روش نه به دنبال اسقاط نظام از پایین و نه به دنبال اصلاح آن از بالا بود بلکه سعی داشت با انقلابی ارزشی با آگاهی و آزادی بخشی رفتار انسان را عوض کند.

  • علی مزینانی
۰۳
آذر
۹۴
به گفته احسان شریعتی، علی شریعتی قرآن را کتابی متافیزیکی نمی‌داند و می‌گوید روش قرآن متافیزیکی نیست و ما مفاهیمی مانند عقل نداریم، بلکه تعقل و فعل خردورزی داریم که یک پروسه است.
دوم آذرماه، زادروز تولد علی شریعتی، معلم انقلاب، خطیب، نویسنده و اندیشمند ایران اسلامی است و انتشار مصاحبه با فرزند شریعتی کوششی است در بازخوانش وی؛ احسان شریعتی هنوز معتقد به تاثیر شریعتی در همه سطوح جامعه ایران است. احسان شریعتی به بررسی ابعاد اندیشه شریعتی و نیز نواندیشی دینی در جهان معاصر می‌پردازد.

فهم شریعتی تا چه حدی متاثر از احادیث بود؟
شریعتی نسبت به احادیث و روایات رویکرد تاریخی دارد، آن‌ها را بر اساس تاریخی فهمیده و برای فهم وقایع تاریخی به کار می‌برد و البته معنای قدسی هم در این میان نهفته است. این نکته‌ای است که زیاد در گذشته به آن توجه نمی‌کردند و فکر می‌کردند اگر شیعه بحث تقیه را مطرح می‌کند، بحث در واقع کلامی است و عقاید باید همیشه پنهان شود و این جا سوالات زیادی ایجاد می‌شد که چرا باید عقایدمان را پنهان کنیم و برخی اوقات واکنش‌هایی مانند آنچه در میان بهاییان رخ داد، روی می‌دهد که معتقد بودند اتفاقا باید همه عقایدمان را آشکار کرده و بر آن تاکید کنیم.
باید دانست تقیه ربطی به ابن الوقت بودن ندارد و نوعی رازدار بوده و از اصول مبارزه است و باید تقیه را در زمان خاص  خود و کاربردی که داشته است، تفسیر کرد. شریعتی احادیث را در بستر تاریخ فهمیده است. برخی از عقاید تبدیل به اصولی جزمی شده است و مثلا نماز خواندن به شکل خاصی صورت می‌گیرد. آداب و رسوم از نظر شریعتی منشائی تاریخی داشته است و با سنت‌های بومی و محلی غیر اسلامی و قبل از اسلام مخلوط شده است و وقتی شما به حج می‌روید متوجه این تفاوت‌ها می‌شوید و اینکه چگونه تفاوت‌ها وجه اسلامی پیدا کرده است. خلط سنت و دین، سنت‌های غیردینی را نیز دینی کرده و باید به خود قرآن باز گردیم.
این شبیه بحث ذاتی و عرضی که بعد‌ها مطرح شده است، نیست؟ یعنی بخش‌هایی از قرآن که ذاتی‌اند، ثوابت هستند؟
این‌‌ همان بحث است، اما متد ذاتی و عرضی متدی متافیزیکی است و شریعتی با آن مخالف است و می‌گوید روش قرآنی متافیزیکی نیست و ما مفاهیمی مانند عقل نداریم، بلکه تعقل و فعل خردورزی داریم که یک پروسه است و وقتی در قرآن از روح پرسیده می‌شود، بیان می‌شود که از امور الهی است و به همین دلیل که خداوند کارکرد روح را مطرح می‌کند، اما اینکه روح چیست، موضوع قرآن و اسلام نیست.
شریعتی تمایزی و تقدمی میان ناسوت و لاهوت قائل نبود، درست است که امری ذاتی داریم که جهان شمول و همیسشگی است، اما اتفاقا بر عکس اهمیت ذاتی برای کسانی که بحث ذاتی و عرضی دین را بعد از انقلاب مطرح کردند، برای شریعتی این مهم است که عرضی دین چه مشکلاتی را و چگونه، حل می‌کند و نه اینکه عرضی را کنار بگذاریم. شریعتی به دنبال این است که اعراض یا شریعت هم مهم است، چون ما را پیش می‌برد و در همین راستا است که فقه برای او بسیار مهم است، زیرا موجب تحول حقوقی شده است و نقد او این است که فقه متصلب شده است و خود مانع تحول حقوقی شده است و همین تصلب یکی از عللی است که باعث شده است تا ما الان در اسلام فیلسوف سیاست نداشته باشیم. پارادوکسی که پیش آمده این است که اسلام چون توجه حقوقی داشته است باعث تحول می‌شد، اما همین توجه حقوقی حالا مانع کاکرد دین شده است.  
اتفاقا اعراضی مانند حقوق و سیاست و اخلاق مهم‌اند و شهروندان با برخورداری از اعراض متناسب می‌توانند به اموری اصلی دینی و معنوی بپردازند. پس باید مدینه عادلانه و آزاد درست شود که دین شکوفا شود. در شرایطی که استبداد و استثمار مثل مکه بود چنین کاری نمی‌شد و مسلمانان در مکه در سرکوب و تفتیش بودند، در حالی که در مدینه آزادی سیاسی به وجود آمد و قراردادی که شد بین همه قبایل مسیحی و یهودی و مسلمان نوشته شده بود، چون قراداد سیاسی بود و آزادی دینی را محترم می‌شناخت.
دکتر علی شریعتی چه نسبتی با تفسیر داشته است و نظرشان در خصوص تفسیر قرآن چیست و اگر مطالعات تفسیری داشته‌اند، چه نسبتی با مفسران داشته‌اند؟
ایشان تفاسیر را خوانده و در ترجمه‌ها دقت کرده بود، مثلا ترجمه اخلاص به یکتایی، که می‌گفت در نسخ قرن چهارم آن را یافته است، ولی از طرف دیگر در این‌ها محدود نمی‌شد. یک بار به شوخی پدرشان به ایشان گفته بود که برداشت‌های تازه‌ای که می‌کنید را از کجا می‌آورید، در حالی که ما این‌همه تفاسیر را خوانده‌ایم، نیافته‌ایم که دکتر شریعتی جواب داده بود که این حرف‌ها دقیقا به دلیل نخواندن آن تفاسیر بوده است.
به نظرم سهروردی است که بیان می‌کند باید آیات را طوری خواند که انگار الان دارد نازل می‌شود و شما باید برداشت و تجربه‌ای خاص از آن پیدا کنید. استاد محمدتقی شریعتی هم در تفسیر نوین که نام دیگر قرآن است، به دنبال عرضه نشان دادن نوین بودن قرآن بوده است. شما با مستند کردن به تفاسیر دیگران در گذشته، محدود به برداشت‌های گذشتگان می‌شوید، در حالی که شما باید فلک را سخت بشکافید و طرحی نو دراندازید.
واقعیت هم این است که اگر شما سنت را بشناسید می‌توانید طرحی نو دراندازید و نمی‌توان بدون شناخت از گذشته امری جدید پیشنهاد کرد. مثلا شعر حجم که جدید‌ترین سبک شعر است، اما برای اینکه هجو از کار درنیاید، باید شما حافظ و شعر سنتی را خوانده باشید. شریعتی البته تحصیلاتی در خصوص علم سنتی داشت و هم به دنبال ابتکار بود. به قول هگل نوآوری راستین تربیت راستین می‌خواهد و شما باید تربیتش را داشته باشید و از طرفی نو باشید.
وقتی رجوع مستقیم به متن پیش می‌آید یک سری برداشت‌های خشونت بار ممکن است از متن انجام شود که نمونه‌اش داعش است، یا قوچانی مطرح می‌کند که روشنفکری دینی نیای داعش است، در این خصوص چه نظری دارید؟
این‌ها برخوردهایی ابزاری از متن است. به این معنا، اگر اسلام هم دین این جامعه‌ها نبود، ممکن بود پدیده‌ای مثل پل پوت به وجود بیاید. درست است که جهان اسلام در حالت بحرانی است، اما در فرهنگ‌های دیگر مانند بودایی‌ها که بسیار صلح طلب هم هستند، به یک باره قتل عام‌های عجیب و غریبی علیه مسلمانان در برمه رخ می‌دهد.
دین امری خطیر است، زیرا شما با امر قدسی سر و کار دارید که از امور ظاهری فرا‌تر می‌رود. مانند کیرکگارد که بحث قربانی را مطرح می‌کند، اگرچه از نظر اخلاقی ایراد دارد، اما به لجاظ سمبلیک خداوند می‌خواهد برای حقیقت خدا و معنویت از عزیز‌ترین وابستگی‌ها دست برداری و هر کس اسماعیلیش می‌تواند چیز خاصی باشد، اما این تفسیر کیرکگارد به لحاظ ظاهری می‌تواند در حرکت‌هایی مانند داعش تعبیر شود.
این نشان می‌دهد که خوانش درست و فهم معنا اهمیت زیادی دارد و اگر دین ظاهری و جزمی و صوری بشود و صورت‌گرایی دینی حاکم گردد، می‌تواند شرایط وحشتناکی پدید بیاید و جامعه به جاهلیت بر گردد. اسلام در زمان جاهلیت‌ زاده شده اما ضد آن بوده است. تعریف اسلام طبق آنچه گلدزیهر و برخی از اسلام‌شناسان بیان کرده‌اند حلم است.  فرق میان مسلمان و جاهل در علم نیست بلکه در حلم است، مسلمان یعنی کسی که متمدن شهری بوده و صلح آورده است، اما جاهل به معنی که الان است لمپن و لات و چاقوکش خوانده می‌شود. اسلام می‌خواست توحش قبایل را در مقابل نظامی مدنی و توحیدی قرار دهد.
اما اسلام بسیاری از قوانین عربستان آن زمان را پذیرفت و این‌ها آداب و رسوم جاری بوده است، برخی معتقدند باید بردگی احیا شود و داعش نیز چنین است. رفتار داعش هیچ ربطی به سلفی که سیدجمال می‌گوید ندارد، در حالی بازگشت به سلف صالح که شعار سید جمال بود، معنی‌اش این نبود که به شرایط آن دوره و زیست تاریخی آن برگردیم، بلکه به دنبال این بود که ما باید به پیام اسلام توجه کنیم که در آن سیستم جاهلی آن زمان چه تغییری داد و ما اکنون در خصوص جاهلیت جدید و استعمار و برای فهم وقایع تاریخی روز باید به پیام اسلام توجه کنیم و البته سیدجمال خیلی بر علم، فلسفه و دستاوردهای تمدن جدید از جمله مدنیت و دموکراسی تاکید داشت و خودش منشا همه انقلاب‌های دموکراتیک، ضد استعماری و ناسیونالیستی در کشورهای عربی و اسلامی شده و از تفکراتی مدرن برخوردار بود، اما سلفیان جدید نوعی سنت‌گرایان اقتدارگرای سیاسی‌شده هستند و می‌خواهند به گذشته برگردند و ربطی به نواندیشی ندارند و نواندیشی بدیل این سنت‌ها مانند داعش است و نباید در اینجا مغطله انجام داد.
آیا داعش ثمره نوعی توقف اندیشه دینی از زایش و نوآوری نیست؟
متوقف شدن برداشت‌های نو از دین به خشونت دینی کمک می‌کند و این را در همه کشورهای اسلامی می‌توان ملاحظه کرد. ما از زمان شریعتی این بحث‌های نظری و فرهنگی را داشته و تجاربی داشته‌ایم که جامعه ایران به نوعی در مقابل این خشونت‌گرایی واکسینه شده است.
توقف روند نواندیشی دینی یا ضعف آن پرسشی ایجاد می‌کند که چرا نواندیشان دینی در جهان اسلام نتوانستند توده‌ای بشوند، درحالی که اصلاح گران مسیحی دهقانی و مردمی شدند و بخشی از عالم مسیحیت به این نواندیشی گرویدند، اما در عالم اسلام هنوز جای کار وجود دارد و ما یک انحطاط تمدنی داریم و توده مردم در کشورهای اسلامی دچار عقب ماندگی تمدنی، تاریخی فرهنگی ساختاری هستند.
وقتی می‌گوییم عقب‌ماندگی یا انحطاط یا هر اسم دیگری، فقط استضعاف مادی مطرح نیست و بعد فکری را هم در بر می‌گیرد. الان البته با توجه به ابزارهای اطلاعاتی و انقلاب سایبرنتیک، اختلاف سطوح در زمینه ذهن و اطلاع و آگاهی کم می‌شود و ما در دور‌ترین نقاط که از نظر تمدنی رشد نکرده‌اند با ابزارهای جدید آنچه در دنیاست را می‌توانند مطلع شوند که خود حرکت‌های جدید منطقه‌ای این را نشان می‌دهند. اینکه امواج مردمی راه می‌افتند و به جایی می‌روند که امنیت است به این خاطر است که فهمیده‌اند اگر مکان خود را تغییر دهند وضعیت معیشتی‌شان به کل تغییر می‌کند و این آگاهی، اطلاعات و نقشه راه را هم از روی همین نرم‌افزار‌ها به دست می‌آورند. راهپیمایی مسلمانان دارد تبدیل به راهپیمایی قرن می‌شود و خارج از بحث قرآنی، امروزه جهان تبدیل به دهکده کوچکی شده است و شما نمی‌توانید کشورهایی را بمباران کنید و عواقب و پیامد‌هایش به شما بازنگردد و نمی‌توان از بالا بمباران کرد و مشکلات را حل کرد.
از این طرف ما باید این مساله را ملاحظه کنیم که این تحولات چه تاثیرات فرهنگی دینی و اخلاقی خواهد داشت و برداشت‌های منفی که از دین و قرآن می‌شود، می‌تواند چه دافعه‌ای ایجاد کند و چه خدمتی به دشمنان این فرهنگ انجام دهد.
دکتر شریعتی معروف به معلم انقلاب بود و برخی از نقد‌ها به ایشان بحث رادیکال کردن اسلام بود، شریعتی هنوز تاثیرگذار است، به نظر شما شریعتی امروز کجای فرهنگ ما قرار دارد؟
شریعتی امروز مقداری به ادبیات کلاسیک ما تبدیل شده است و شما می‌توانید ببینید که کتاب‌های ایشان جزو کتاب‌هایی است که  تیراژشان بعد از کتاب‌های ادبی و دینی  جایگاه بالا و ثابت دارد و این خود نشان دهنده این است که ما از سویی نیاز به نوشریعتی داریم، یعنی برداشت‌های تازه‌ای که از گفتمان بر اساس شرایط تازه باشد و از سویی نقطه قوتش این است که تثبیت شده است و نمی‌شود آن را حذف کرد.
در بین توده جامعه ما، شریعتی مقامی تثبیت شده یافته است که شما می‌توانید در مناطق مختلف در میان همه ایرانیان آثاری از تعلق خاطر مردم به شریعتی را ببینید. شریعتی الان به هر شکلی در جامعه ما دیده می‌شود و این نشان‌دهنده حضور وی است. برداشت‌های بسیاری از شریعتی وجود دارد که نمی‌توانند همه صادق باشند، زیرا با هم ضد و نقیض هستند و هم را خنثی می‌کنند و نشان می‌دهد هیچ کدام از این‌ها درست نیست و باید یک شریعتی‌شناسی وجود بیاد که نشان دهد اصل حرف چه بوده است.
درباره ایده نوشریعتی یا شریعتی ۲ چه می‌توان گفت، این ایده چیست؟
شریعتی چند بعید کویریات، اجتماعیات و اسلامیات دارد، از اسلامیات امروزه نقد سنتش مطرح است و یا در کویریات چون ما به نوعی زیبایی نیاز داریم، بیشتر مورد توجه قرار دارد که خیلی مهم هم است. ظاهر و لحن شریعتی هم حتی جذابیت‌هایی داشت و می‌توانست از نظر زیبا بودن جذاب باشد. از سویی دیگر بسیاری از نظریات در شریعتی حالا دیگر بی‌مورد و منسوخ شده است و دیگر کارکرد ندارد و موضوعیت خود را از دست داده است. زمانی که شریعتی شعار بازگشت به خویش می‌داد، ما خویشی نداشتیم ولی حالا بعد از انقلاب ما دارای خویش شده‌‎ایم، و حالا باید دید این بازگشت به خویش به چه معناست و به نظر می‌رسد که به معنای خود اندیشی است و این در گفت‌و‌گوی درونی است و این پتانسیل و ظرفیت را نیز برای بقا و تفسیر مجدد دارد.

منبع: انتخاب

  • علی مزینانی
۰۲
آذر
۹۴

ذوم آذر سالروز هشتاد و دومین سالروز تولد فرزندشایسته ی کویرمزینان نویسنده، متفکر، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی دکتر علی مزینانی شریعتی مبارک باد.

 ناگفته‌هایی از زندگی علی شریعتی / پوران شریعت رضوی ازخاطرات همسرش می گوید!

  • علی مزینانی
۰۲
آذر
۹۴

هیئت ائمه بقیع علیهم السلام مزینانی های مقیم تهران با حضور در موکب امام رضا (ع) پذیرای زائرین کربلا در مراسم اربعین حسینی هستند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ با همکاری هیئت ائمه بقیع علیهم السلام مزینانی های مقیم تهران ،موکب امام رضا (ع) در جاده نجف کربلا و ستون 285 آماده پذیرایی از زائرین حسینی در مراسم پیاده روی اربعین شهیدان کربلا می باشد .

همشهریان عزیز مزینانی می توانند برای اطلاع بیشتر از حضور این ولایتمداران مزینانی در موکب امام رضا(ع) با شماره تلفن 09191506443 حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی تماس بگیرند.

طبق اطلاع واصله امسال نیز تعدادی از اعضاء هیئت شاهزاده علی اصغر مزینان در مراسم اربعین حضور دارند.

  • علی مزینانی
۰۱
آذر
۹۴

هدرآب

تعجب نکنید ، خبر درسته ، در این یک ماه هیچ بارانی در مزینان نیامده ، یعنی خبر قبلی ما راسته ! عکس بالا مربوط به باریدن باران نیست بلکه بخشی از هدر رفتن آب موتور آل احمد است که اداره اوقاف شهرستان داورزن به صاحب فعلی آن اجاره داده ولی این آقا بی خیال روزگار آب ، این مایه ی حیات را بدون مهار مناسب رها کرده به سمت مزینان و باز خدا پدر و مادر آزاده ی مزینان را بیامرزد که وقتی می بیند خانه های مردم در معرض آب گرفتگی قرار گرفته سریع خودش را به اداره ی محترم اوقاف و بخشداری می رساند و اعتراض شورای اسلامی را اعلام می کند.

مسئول محترم اوقاف که گویا خیلی راحت از کنار این موضوع می خواهد عبور کند با بی خیالی می گوید : حالا خونه ی کسی هم خراب شده؟

مهدی آزاده که از عصبانیت تا بنا گوشش قرمز شده و رگ غیرتش زده بیرون در جواب می گوید: یعنی انتظار داشتید چند خانه خراب بشود بعد شما به فکر حرکت کنید «بابا اُو هَدر کِردَه مُخُستی خَنِه های مِردِم خُراب رِوه بعد دِفِکر اِفتی!»

همین یک جمله باعث شد که جناب آقای محسن آبادی حساب کار دستش بیاد که شورای اسلامی مزینان خیلی جدی از حقوق مردم دفاع می کند و به آقای مستأجر تذکر بدهد که : نازی بیشتر مراقب باش آب مایه ی حیاته توی این کویر عطش زده هر قطره اش طلاست.

البته جناب آزاده عزیز بازهم جدی پای کار ایستاده و به همراه دهیار مراتب اعتراض خود را کتبی به بخشداری اعلام کردند.

هدرآب

بابا اُو هَدر کِردَه...

  • علی مزینانی