بایگانی مرداد ۱۳۹۹ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۱
مرداد
۹۹

🌺 به مناسبت روز انسان دوستی و به پاس خدمات ارزنده مهندس غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت جمهوری اسلامی به مردم مزینان
🖌نویسنده : علی جعفری مزینانی

✍️کمتر کسی از اهالی محبوب شهرستان داورزن وحومه ی آن بویژه مردم قدرشناس مزینان وروستاهای مجاور را می توان یافت  که نام پر آوازه مهندس غلامحسین نوذری وزیر نفت کابینه ی آقای دکتر احمدی نژاد ویکی از چهره های خوشنام وانقلابی و میهن دوست واز دوستداران و ارادتمندان به متفکر واندیشمند معاصر زنده یاد دکتر علی شریعتی مزینانی  را نشنیده باشد.

🔸او که متولدسال ۱۳۳۳  اهل روستای نودان از توابع شهرستان کازرون فارس است و به احتمال قوی درد و رنج وآلام ومحرومیت های  روستاییان را خود به عینیت لمس کرده  سیاستمدار ومدیر اجرایی ایرانی است که  در دولت احمدی نژاد توانست با کسب ۲۱۷ رأی موافق از مجلس شورای اسلامی بر کرسی وزارت نفت بنشیند.

🔸مهندس نوذری در سال های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹   در دوره های چهارم وپنجم مجلس شورای اسلامی افتخار نمایندگی مردم کازرون  را  در کارنامه پر بار ودر خشان خود داشت که بعد از اتمام دوره ی پر بارتر وزارتش در مشاغل مدیریتی مهم وحساس کشور قرار گرفته که  فعلاً به دلیل ضیق وقت؛ پرداختن به  مناصب وجایگاه های اثر بخش وتأثیر گذارش در توسعه و بالندگی کشور نیازی به نگارش بیشتر دیده نمی شود.

🔆این انسان فرهیخته و ولایتمدار که مدرک کارشناسی کاربردی نفت از دانشگاه صنعت نفت همچنین کارشناسی مهندسی کشاورزی از دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشنامه ی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران را درسوابق تحصیلی خود دارد جزو آندسته از انسانهای حقیقی وچهره های محبوب و درخشانی است که دریک حرکت انقلابی  وجهاد گونه وبدون اتلاف وقت توانست در کمترین زمان ممکن  با کشیدن  گاز شهری به مزینان وبه تبع آن روستاهای مجاور یک حرکت آرمانی وانقلابی  وتاریخ ساز را در کارنامه ی کاری درخشان خود ثبت وضبط نماید.

🔻مهندس نوذری در دوران خدمت پر افتخارش درجایگاه وزیر؛ نعمت خدادادی گاز را به مزینان و بعد به شهرستان داورزن هدیه کرد.
 باشگاه ورزشی سرپوشیده دکتر شریعتی مزینان به دستور او ساخته شد.
در دومین یادواره شهداء و ایثارگران مزینان  از وی تجلیل شد و سخنرانی فرمودند.
 وعده داده بود تا کارخانه ای پتروشیمی در مزینان احداث کنند که با تأسف؛ عمر وزارتشان کفاف نداد.

🔹هرچند هنوز هم موارد زیادی است که باید توسط مدیران احرایی و جهاد گر حوزه ی استانی خراسان رضوی بویژه  شهرستان داورزن بخصوص درجهت عمران و آبادانی بیشتر وبر طرف ساختن موانع محرومیت ها از جمله آسفالت جاده ها ی بین روستایی و خیابانها وبلوارها وکوچه ها و دیگر موارد در جهت رفاه نسبی مردم واهالی  صورت پذیرد واقدامات اساسی تری به منصه ی ظهور وبروز برسد تا در امر سازندگی روستاها وبهبود وضع زندگی ومعیشت روستانشینان اثرات چشمگیر آن  به عینیت توسط مردم دیده شود که از این طریق بتوان از هجوم بد فرجام وبی رویه وروز افزون روستائیان به شهرها جلوگیری کرد تا روستاها با آمار جمعیت کم مواجه نشوند که امید می رود توجه وعنایت بیشتر کار گزاران دور اندیش و صاحب فکر واندیشه را  درراستای  محرومیت زدایی در روستاها  بیش از گذشته شاهد باشیم.

🔹گفتنی است که هدف از نوشتن این متن مختصر این است که:
 اولا:ً یادی شود از زحمات ارزشمند وستودنی جناب آقای مهندس غلامحسین نوذری وهمکاران محترمشان در آن بازه ی زمانی که حدود دوازده سال از این حرکت جهاد گونه شان گذشته واز طرفی نسل فعلی بویژه جوانان ونوجوانان دوستدار وجستحو گر علم وآگاهی  حتماً علاقه وتمایل خواهند داشت  تا از این چهره ی محبوب و تلاشگر اطلاعات مکفی تری از این طریق کسب کنند.

 ثانیاً: آقای مهندس نوذری استحضار داشته باشند که مردم حاشیه نشین خطه ی کویر بویژه اهالی قدر شناس مزینان و منطقه  زحماتشان را هر گز به دست فراموشی نسپرده و نخواهند سپرد و وقوف کامل داشته باشند که از پشتوانه ی دعای خیر آنها همواره برخوردار بوده وخواهند بود.

 ثالثاً :عنایت داشته باشند که انسانهای خدوم می توانند زندگی توأم با افتخاری داشته باشند که نه تنها زندگی خود را درمسیر درست هدایت کنند بلکه به دیگران هم در یافتن راه درست حیات دنیوی واخروی کمک کنند تا زندگی آنها شیرین تر ومتحول تر شود.

🔆با آرزوی طول عمر با عزّت وسعادت ابدی وموفقیت روز افزون و هر چه بیشترایشان وهمه ی خدمتگزاران واقعی به ملت سر افراز ایران اسلامی

حضور مهندس نوذری در منزل پدر شهیدان والامقام حسینی زنده یاد حاج میرزا احمد حسینی

حضور مهندس نوذری در یادواره شهدا و ایثارگران مزینان  ...دی ماه 1390

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۳۱
مرداد
۹۹

 

گفت و گوی روزنامه سپهر غرب کشور با دکتر علی صادقی‌منش مزینانی، مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و پسادکترای اسطوره‌شناسی

* درود بر شما استاد، لطفاً به‌عنوان نخستین پرسش بفرمایید که عطار تحت تأثیر چه شعرایی بوده و بر چه کسانی تأثیر گذاشته است؟

به‌نام خداوند جان و خرد، درود بر شما؛ در همین آغاز گفت‌وگو مایلم از شما و نشریه سپهرغرب که با دغدغه‌مندی در پی معرفی شخصیت‌های سترگ ادب پارسی هستید، سپاس‌گزاری کنم. در این زمانه‌ای که بسیاری از مردم به‌ دلایلی همچون مسائل اقتصادی و دیگر مشکلات موجود فرصت چندانی برای آشنایی با پشتوانه‌های فرهنگی خودشان ندارند، تلاش شما برای بازشناساندن ستون‌های سترگ بنای فرهنگ ایرانی، ارزشمند و درخور تقدیر است.

در جواب پرسش شما باید بگویم که شعر عطار شعری است عرفانی و برای آنکه بدانیم وی تحت تأثیر چه شعرایی بوده، باید در جست‌وجوی پیشاهنگان شعر عرفانی پارسی باشیم؛ ابوذر بوزجانی را از نخستین سرایندگان غزل عرفانی فارسی دانسته‌اند. بی‌تردید می‌توان درباره تأثیرپذیری عطار از وی، گمانه‌هایی مطرح کرد؛ همچنین شاعری به‌نام شکر که براساس برخی گمانه‌ها استاد عطار بوده است.

اما تأثیر سنایی بر عطار، تأثیری است آن‌چنان ژرف که قابل قیاس با تأثیر دیگران بر وی نیست.

همچنین عطار بر تمام شعرای پس از خویش که اشعار خود را با جامِ عرفان از شراب عشق لبریز می‌کردند و در حد توان شعر را از بندگی حاکمان دور می‌داشتند، تأثیر گذاشته است، به‌ویژه بر بزرگ‌ترین شاعر عرفانی ایران و جهان، «مولانا جلال‌الدین»؛ شخصیتی که طبق برخی روایت‌‌های قابل اعتنای تاریخی، دیداری حضوری در کودکی با عطار داشته است. عطار در این دیدار یکی از کتب خود را به وی هدیه می‌کند و آن عبارت مشهور را به پدر مولانا می‌گوید که «این کودک آتش در دل سوختگان عالم خواهد زد».

* جناب دکتر در شعر عطار نشانی از مدح پادشاهان نیست، سبب چیست؟

شعر عرفانی که با ظهور سنایی به شکل جدی مطرح شد، نقش حکومت در تعیین شیوه نگرش و نگارش آثار هنری را کم‌رنگ‌تر کرد و به طریقه‌های عرفانی و افراد صاحب‌نام آن، نقش پُررنگ‌تری در جهت‌دهی فکری و سبکی ادبیات داد؛ این‌گونه که پس از گسترش نحله‌های فکری عرفانی در ایران، افراد با سواد تنها محدود به درباریان نمی‌شدند، هر پیر و مراد در پیرامون خود تعداد زیادی مرید با سواد داشت که آگاهی‌های ادبی ویژه خویش را داشتند.

افزون بر این، حلقه‌های اهل تصوف سازوکاری شبیه حکومت‌ها داشت که از پشتوانه مردمی مستحکمی نیز برخوردار بود؛ چنین بود که اگر یک اثر هنری در دربار بخت حمایت گرفتن نمی‌یافت، چه‌بسا در دوره‌های صوفیان و خانقاه‌ها خوانده می‌شد و بخت ماندگاری می‌یافت. از دیگر سو به سبب توجهی که مردم به حلقه‌های صوفیان و عرفا داشتند، شاهان ترجیح می‌دادند به شیوه فکری این صوفیان تعرض نکنند؛ از همین روی شعر سنایی را می‌توان آغازگر رهایی شعر پارسی از تأثیرات سنگین دربار بر شعر ارزیابی کرد.

درواقع اگر شاعر تا پیش از این ناچار بود برای دریافت روزی‌ و ماندگاری شعرش در بند فرمان دربار باشد، حال می‌توانست با سرایش شعر عرفانی، از همراهی و همیاری خانقاه‌ها بهره برد و با نگرشی آزادانه‌تر، جهان را بکاود و دیدگاه‌هایش را بسراید؛ از همین رو است که زرین‌کوب باور دارد به یُمن آثار سنایی، عطار و مولانا است که طبقات ستم‌دیده مجالی برای ابراز نظر خود در ادبیات یافتند.

به گمانم اگرچه سنایی به‌عنوان آغازگر این راه، ناگزیر از مدح در برخی اشعارش بود، اما بیشترین تأثیر را بر عطاری گذاشت که به‌شدت از مدح بیزار بود و می‌گفت: «شعر مدح و هزل گفتن هیچ نیست/ شعر حکمت به که در وی پیچ نیست».

امری که نشان از تمایل عطار به رهاندن شعر از بند سلایق دربار و صاحبان قدرت دارد؛ به‌گونه‌ای که دراین‌باره می‌گوید: «نه طعام هیچ ظالم خورده‌ام، نه کتابی را تخلص کرده‌ام/ همت عالیم ممدوحم بس است، قوت جسم و قوت روحم بس است».

* لطفاً بفرمایید وجوه برجسته شخصیت عطار ازنظر شما چه بوده است؟

به گمانم افزون‌بر چیزی که درباره شعر عارفانه عطار می‌دانیم، آنچه وی را در سپهر پُرستاره ادب پارسی فرید و یگانه می‌کند، آزادگی عطار و همان پرهیز از آلودن شکوه شعر به مدح حاکمان است که گفته شد؛ آن‌گونه که در منطق‌الطیر می‌گوید: «شکر ایزد را که درباری نیَم، بسته هر ناسزاواری نیَم/ من ز کس بر دل کجا بندی نهم؟ نام هر دون را خداوندی نهم؟»

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که مدح حاکمان در شعر شعرای کلاسیک، دلایلی داشته است و گذشته از مسئله کسب روزی از هنر، شعرا برای آنکه شعرشان بخت ماندگاری افزون‌تری داشته باشد، ناگزیر از نزدیکی به دربار بودند؛ اما به‌هرروی شعرایی چون عطار که ترجیح می‌دادند راوی آزاده عرفان باشند و دامن شعر را به مدحِ کوچکان نیالایند، بسیار اندک بودند.

* تأثیر عطار در حفظ زبان و ادبیات فارسی و همچنین صدور این زبان و اندیشه‌هایش به خارج از مرزهای ایران و زبان پارسی تا چه میزان بوده است؟

بی‌تردید هر فردی که در طول تاریخ اثری ارزشمند به زبان پارسی پدید آورده، در حفظ این زبان نقش داشته است؛ وقتی ما از شخصیتی چون عطار سخن می‌گوییم، باید این نکته را به‌خاطر داشته باشیم که او آن‌چنان که دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی می‌گوید، یکی از سه موجِ بلند دریای عرفان است (در کنار سنایی و مولوی)؛ این به آن معنا بوده که هرکسی در هر نقطه جهان بخواهد درباره عرفان به‌ویژه عرفان اسلامی و ادبیات عرفانی فارسی بداند و تحقیق کند، از خوانش و پژوهش پیرامون آثار عطار، گریزی ندارد.

آثار عطار آیینه تمام‌نمای عرفان ایرانی- اسلامی است؛ بنابراین میراث ادبی او سبب شده که تا جهان باقی است، دوست‌داران حقیقی عرفان با هر ملیت و زبانی، تشنه آموختن زبان پارسی و بهره بردن از دریای معانی دلکش عطار به این زبان باشند.

* کمی از منطق‌الطیر عطار بگویید.

درباره کتاب منطق‌الطیر که آن را مقامات طیور نیز خوانده‌اند، آنچه آشکار است اینکه با اثری مواجه هستیم که شامل یک قصه محوری و 174 حکایت کوچک فرعی بوده؛ عطار در این اثر سلوک انسان جویای معرفت و حقیقت را در قالب سفر پرندگان در جست‌وجوی سیمرغ، به تصویر می‌کشد. گذشته از جنبه‌های ژرف عرفانی و شیوه روایتگری این اثر که جذابیت‌های ویژه خود را دارد، نمادهای به‌کاررفته در آن از دیدگاه اسطوره‌شناختی، درخور درنگ و واکاوی است.

مقالات و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است که علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجعه‌ کنند. در این میان آنچه جلب توجه می‌کند، هنر عطار در بازآفرینی نمادهای اساطیری کهن ایرانی در قالب روایاتی نو بوده، او درواقع بازآفریننده هوشمند اساطیر کهن ایرانی است؛ ازجمله این موارد می‌توان به سیمرغ اشاره کرد که در اصل همان «سی مو رو» در زبان پهلوی است و در اوستا نیز ذکر آن رفته، عطار البته این پرنده اساطیری ایرانی را با روایتی نو، در اثرش بازآفرینی می‌کند و در فضایی منطبق بر عرفان اسلامی ایرانی، آن را به‌مثابه سی‌ مرغ رسته از خویش و رسیده به مرحله فنای فی‌الله، به تصویر می‌کشد.

* آیا در آثار عطار همچون دیگر شعرا، استفاده از آیات و روایات دیده می‌شود؟

طبیعی است که شخصیتی چون عطار که شعر، عرش و شرع را از یک جنس می‌داند، از قرآن و روایات بهره برد؛ در جایی (به گمانم در مصیبت‌نامه) می‌گوید: «آنکه بود او سرور پیغامبران/ گفت در زیر زفان شاعران/ هست حق را گنج‌های بی‌شمار/ سر آن یک می‌ندانند از هزار».

بی‌تردید برای درک عمیق منظومه فکری عطار، آگاهی از اندیشه و عرفان اسلامی ضرورت دارد؛ چراکه او گاه پوشیده و گاه آشکارا از اندیشه، آیات و روایات اسلامی در شعرش بهره برده است.

* استاد داستان دلکش علت منقلب شدن و گرویدن عطار به عرفان (پیری که در برابر شاعر سرش را زمین می‌گذارد و اراده مرگ می‌کند)، واقعیت دارد؟

از روزگاران کهن مردم تمایل داشته‌اند که علل تحول شخصیت‌های بزرگ را درک کنند؛ اینکه چرا فلان شخصیت سترگ ناگهان دگرگون شد و راه تعالی و رهایی از دل‌بستگی‌های خُرد را درپیش گرفت. از آنجا که درک چنین دگرگونی‌هایی در شخصیت عرفا و شعرا، کاری است دشوار، به ناگزیر درباره این دگرگونی‌ها روایت‌هایی افسانه‌‌ای در میان مردم شکل می‌گرفته است؛ از داستان درویشی که به مرگ ارادی در دکان عطار مُرد و موجب تحول او شد، تا حکایت تحول سنایی به سبب شنودن سخنان لای‌خوار و غیره که اغلب این روایت‌ها چندان قابل استناد نیستند.

واقعیت آن است که روان‌شناسی اثبات کرده سرچشمه‌های تحول و دگرگونی یک فرد را باید در گذشته وی و حتی بنا بر برخی نظریات، دوران کودکی‌اش جُست؛ در نظریات روان‌شناسانی چون زیگموند فروید و آلفرد آدلر، بر نقش کودکی در شکل‌گیری سبک زندگی بزرگ‌سالی تأکید شده، آلفرد آدلر نیز بر این باور است که سبک زندگی فرد، تحت تأثیر اوایل کودکی او بوده؛ البته آدلر از اصطلاح «نیروی خلاق خود» هم‌ سخن می‌گوید، به این معنا که محیط ویژگی‌هایی اجباری به ما تحمیل نمی‌کند، بلکه انسان مختار است تا با شیوه تعبیر و تفسیر ویژه‌اش از رویدادهای پیرامونی، «سبک زندگی» خودش را خلق کند.

درمجموع باید گفت که یک اتفاق ساده، به‌تنهایی شاید بهانه مناسبی برای یک تغییر بزرگ باشد، اما هیچ‌گاه سرچشمه اصلی تحول شخصیت نیست؛ آنچه ما از دور به‌عنوان تغییر مسیر یک شخصیت سترگ می‌بینیم، پیامد مجموعه تفسیرها، تعبیرها و رویدادهایی است که سررشته آن را باید در کودکی فرد مذکور جست. در مورد عطار نیز همین‌گونه است، شاید یک رویداد بهانه‌ای برای تغییر مسیر و ورود به راهی باشد که از کودکی در انتظارش بوده‌، اما این به آن معنا نیست که رویداد مذکور یگانه راه تغییر مسیر بوده است. اگر آن رویداد هم رخ نمی‌داد، بی‌تردید ذهن پویای این بزرگان به بهانه‌ای دگر، پای در راه تعالی می‌گذاشت.

در مورد عطار نیز این قضیه صدق می‌کند؛ براساس یافته‌های تاریخی، پدر عطار را شیخ ابراهیم‌‌ ابن ‌اسحاق کدکنی معرفی کرده‌اند؛ فردی که به‌عنوان یک شخصیت وارسته شناخته می‌شود و مزارش در کدکن، اکنون با نام «پیرِ زروند» مورد احترام و تقدیس مردم آن نواحی است. می‌خواهم بگویم وارستگی عطار بیش از آنکه معلول یک رویداد افسانه‌ای (شبیه آنچه مردم ساخته‌اند) باشد، معلول زیستن زیر سایه پدری است که به وارستگی شهره بوده و مردم او را می‌ستوده‌اند. سبک زندگی عطار و شیوه نگرش او به جهان، در همان کودکی و تحت تأثیر خانواده‌اش شکل گرفته است.

* به‌عنوان آخرین پرسش بفرمایید که آیا مردم ما با مفاخر خود همچون عطار آشنا هستند؟ اگر خیر در این زمینه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

وقتی از آشنایی مردم با مفاخر سخن می‌گوییم، باید این نکته را درنظر داشت که پیوندی است ژرف در میان دو معنای لغت‌نامه‌ای «آشنایی به معنای شناختن» و «شنا کردن»! شناختن این بزرگان، بدون شنا کردن در دریای معانی و ادراک امواج واژگان موزون یا مسجع آنان، امکان‌پذیر نیست.

اگر با چنین دیدگاهی آشنایی را معنا کنیم، شوربختانه خیر! بیشینه مردم ما چندان با عطار و دیگر ادبای بزرگ پارسی‌زبان، آشنا نیستند؛ پاسخ به این پرسش که «برای آشنایی مردم با مفاخر خود چه می‌توان کرد؟»، اندکی دشوار است. به گمانم می‌توان سه رویکرد نسبت به مفاخر ادبی کشور را در میان مردم شناسایی کرد: 1) بخشی از مردم به سبب مسائل اقتصادی، اصلاً فرصتی برای پرداختن به آثار ادبی ندارند 2) برخی اصلاً کتاب نمی‌خوانند و علاقه‌ای نیز به آثار ادبی ندارند 3 عده‌ای کتاب می‌خوانند و به این‌دست آثار نیز علاقه دارند، اما در رویارویی با آن‌ها به سبب واژگان کهن، سبک نگارش یا مشکل در فهم جهان‌بینی نویسنده، از ادراک آن خود را عاجز می‌یابند.

در مورد دسته نخست باید سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران حوزه اقتصادی را بازخواست کرد، در مورد دسته دوم، به گمانم مشکل را باید در نظام آموزشی کشور جُست و نگاهی ناقدانه به آن داشت؛ البته سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌های جمعی و اجتماعی و خبرنگاران دلسوزی چون خود شما، بی‌تردید در ترغیب این‌دسته به خوانش کتاب، مؤثر هستند و اما در مورد دسته سوم، کوتاهی از بنده و همکارانم است! ما به‌عنوان استاد، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، باید تا حد امکان شرایط را برای ارائه آثار کهن فارسی در قالب‌های هنری نو همچون فیلم، پویانمایی و غیره، فراهم کنیم تا نسل‌های آینده آرام‌آرام با فضای فکری و اندیشگانی حاکم بر این آثار آشنا شوند.

از جهتی درک این نکته اهمیت دارد که در جهان کنونی تقدیسِ صِرف، درنهایت به پرهیز و دوری جستن می‌انجامد؛ ما به‌عنوان پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی باید در کنار تبیین وجوه مثبت آثار ادبی کلاسیک، با نگاهی نقادانه به جنبه‌های مختلف آن بنگریم و دیدگاه‌های ناقدانه خود را با نسل‌های پسین به اشتراک بگذاریم. پیامد تقدیس صرف، سکوت و سکون است. اما نقد، بحث و گفت‌وگو می‌انگیزد و بحث و گفت‌وگو همان چیزی است که مخاطبان فارسی‌زبان و حتی غیر پارسی‌زبان را به خوانش آثار کهن پارسی وامی‌دارد.

درباره عطار نیز همین نگاه ناقدانه باید در جریان باشد؛ بنده در کتابی با عنوان والدسالاری در ادب پارسی که اثری است درباره نشانگان و منشأ زبانی‌ـ روان‌شناختی خودکامگی، کوشیده‌ام با نگرشی نقادانه، به واکاوی روابط مرید و مرادی در تذکره‌الاولیا بپردازم. البته این اثر درحال گذراندن مراحل انتشار بوده و هنوز به چاپ نرسیده است.

ما نیازمند آنیم که بی‌ بیم و هراس، به نقد و بازخوانی آثار سترگ پارسی بپردازیم؛ بزرگانی همچون عطار، بی‌گمان از چنان اندیشه ژرف و سترگی برخوردار هستند که لغزش‌های احتمالی ناقدان، دریای مواج اندیشه آنان را نخواهد آلود و بر شیفتگان موج‌آشنای آنان خواهد افزود.

خوانندگان شما را به ایزد بزرگ می‌سپارم و آرزوی نیکی‌های پیاپی برایتان دارم.

* در پایان مطلب خود را با توصیه‌ای از این شاعر عارف وارسته به پایان می‌بریم:

«نظم من خاصیتی دارد عجیب/ زانک هردم بیشتر بخشد نصیب

گر بسی خواندن میسر آیدت/ بی‌شکی هربار خوشتر آیدت»

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۸
مرداد
۹۹

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی مزینانی، عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری(ره) و کارشناس مسائل شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره رابطه «کفالت عمومی» و کمک‌‌های مؤمنانه پرداخت و گفت: همه مردم شریف کشورمان به شرایط معیشتی کنونی اِشراف کامل دارند و به‌ ویژه به حَسَب شرایط سخت اقتصادی داخلی و مسائلی که با فراگیری ویروس کرونا در جهان رقم خورده، مطلع هستند که شرایطِ گذران زندگی برای عموم مردم و خاصه قشر نیازمندان و مستضعف بسیار سخت‌تر است. دین مبین اسلام در قالب تکالیفی که برای سعادت انسان مشخص کرده در برخی موارد چارچوب انجام کار را تعیین نموده است؛ مثل خواندن نماز با جزئیات آن و گاه چگونگی انجام کار را به خودِ انسان محوّل کرده تا به حسب شرایط تصمیم لازم را بگیرد و اقدام کند.

کمک به نیازمندان در فرهنگ ایرانیان

وی ادامه داد: مثلاً وقتی صحبت از نجات جان انسان می‌شود، تمام احکام، حتی محرم و نامحرم بودن، در حاشیه قرار می‌گیرد و کمک به حفظ جان فردی که در معرض خطر است، اولویت اول می‌شود آن هم به حَسَب تشخیص کسانی‌که در صحنه حاضرند. در حال حاضر هم با عنایت به فرمان «آتش به اختیار»ی که رهبر معظم انقلاب صادر فرمودند؛ در باب کمک به نیازمندان باید گفت هر کس به هر طریقی که تشخیص می‌دهد و در توان دارد باید برای این اقدام خداپسندانه و انسان دوستانه اقدام کند و زمینه این کار خیر خواهانه هم با عنوان «کمک‌های مؤمنانه» به بهترین وجه ممکن فراهم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزینانی با اشاره به جایگاه کمک به نیازمندان در فرهنگ و تاریخ ایرانیان تصریح کرد: فراموش نکنیم ما ایرانیان وارث انسان‌های بزرگی هستیم که کلام‌شان با نخ زربافت بر روی فرشی نقش بسته که بر دیوار سازمان ملل متحد، خودنمایی می‌کند. در شعری گرانبها و ارزشمند آمده است: «بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار». این پیام ماندگار در تاریخ بشریت، تکلیف یکایک ما را از باب کفالت اجتماعی نه فقط در برابر هموطنان شریف و نیازمند، بلکه تمام مردم نیازمند اقصی نقاط جهان روشن می‌کند که گاه با کمک مالی و گاه حمایت سیاسی و ... به ادای تکلیفمان اقدام کنیم.

عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری (ره) ادامه داد: خدای متعال هم کراراً در قرآن کریم درباره بحث رسیدگی و اطعام به نیازمندان و ایتام، یادآوری و تأکید فرموده و از حقی معلوم در اموال افراد توانمند سخن گفته که برای سائل و محروم تعیین شده است. چه‌بسا این موضوع، امتحانی الهی باشد که ما در ابتلای به آن قرار گرفته‌ایم تا مشخص شود که آیا برای رفع این تکلیف، اقدامی کرده‌ایم یا خدای نکرده بی‌تفاوت مانده‌ایم و سبب تضییع حق نیازمندان شده‌ایم.

ماجرای عبرت‌‌‌آموز تشرّف علی‌ بن‌مهزیار به امام زمان(ع)

این کارشناس مسائل شرعی تصریح کرد: در کتاب «دلائل الامامه» حکایتی مستند و واقعی را نقل می‌کند که شنیدنی است. در ماجرای تشرّف علی بن مهزیار اهوازی با وجود نازنین امام زمان(ع)، وقتی به محضر امام عصر(ع) رسید، حضرت فرمودند که ای ابوالحسن، ما شب و روز منتظر ورودت بودیم، چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟ علی بن مهزیار گفت که آقای من! تاکنون کسی را نیافته بودم که دلیل و راهنمای من به سوی شما باشد. فرمودند که آیا کسی را نیافتی که تو را به سوی ما راهنمایی کند؟!

وی یادآور شد: بعد انگشت مبارک را به روی زمین کشیده، سپس فرمودند: «لَا وَ لَکِنَّکُمْ کَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ، وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَى ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِی بَیْنَکُمْ، فَأَیُّ عُذْرٍ لَکُمْ الْآنَ؟» نه اینطور نیست! لکن شما اموال‌تان را فزونی بخشیدید و بر بینوایان از مؤمنین سخت گرفتید یعنی حقوق آنان را نپرداختید و از آنان دلجویی نکردید و آنان را سرگردان و بیچاره کردید و رابطه خویشاوندی را در بین خود بریدید یعنی صله رحم انجام ندادید، دیگر شما چه عذری دارید؟ علی ابن مهزیار می‌گوید عرضه داشتم؛ توبه، توبه، عذر می‌خواهم. این رفتار ما را ببخشید و نادیده بگیرید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزینانی در پایان گفت: این تشرّف، مُهر تأییدی بر مطالبی است که بیان شد؛ به این معنا که تمام کسانی‌که امکان مشارکت در باب «کمک‌های مومنانه» را دارند، به هر اندازه که برایشان میّسر است به این امر مهم بپردازند و خدای نکرده بی‌تفاوت نباشند و اصطلاحاً به قلمی یا قدمی یا درمی، سهم خودشان را ادا کنند تا مورد رضایت خدای متعال و توجه امام عصر(ع) قرار بگیرند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۶
مرداد
۹۹

 

فرمانده انتظامی شهرستان داورزن در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، با  آزاده سرافراز کشور  مهدی مزینانی دیدار کرد

به گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از معاونت اجتماعی پلیس داورزن؛ سرهنگ اکبر محمد آبادی به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور،با آزاده سرافراز و جانباز دفاع مقدس مهدی مزینانی  دیدار و خاطرنشان کرد: رزمندگان سرافراز این مرز و بوم مایه برکت و آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی امنیت و آرامش کنونی کشور را مدیون خون شهدا و ایثارگری جانبازان و آزادگان دانست و تصریح کرد: آزادگان تجلی گاه صبر ،ایثار و فرهنگ مکتب انسان ساز اسلام هستند که با الهام از سیره ائمه معصومین علیهم السلام و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب (س)،به عنوان اسوه صبر و پایداری،توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر بگذارند و شکوه مقاومت و سرافرازی را برای ایران اسلامی ثبت کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان داورزن اظهار داشت:آزادگان و خانواده های آنها ارزش های معنوی انقلاب و نظام هستند که تکریم آنان وظیفه همگان است.

وی خاطر نشان کرد:  دشمنان در فکر کمرنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت هستند اما خون ملت ایران در راه حفظ نظام و کشور با شهید و شهدا عجین  شده و آزادگان دفاع مقدس در حقیقت نماد صبر و استقامت در برابر دشمن خونخوار هستند و ما نیز به نوبه خود نخواهیم گذاشت این ارزش معنوی کمرنگ شود.

این مقام انتظامی بیان داشت:صبر و تحمل آزادگان در برابر شکنجه های رژیم بعث عراق باعث شد اقتدار ایرانیان بر دشمنان ثابت شود و ایثار،شجاعت ،استقامت و پایداری آزادگان سرافراز به میهن در دوران اسارت مایه افتخار برای همه ملت ایران و میهن  اسلامی است.

فرمانده انتظامی داورزن در ادامه تجلیل از آزادگان گرانقدر را وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: آزادگان ما مظهر صبر و استقامت در جامعه هستند،آزادگان سرافراز سند افتخار جمهوری اسلامی ایران، از بی منت ترین و کم توقع ترین قشرهای جامعه هستند که در دوران اسارت خود جانانه در مقابل دشمن ایستادند و از آرمان‌های دینی ،ملی و انقلابی خود دست بر نداشتند.

سرهنگ اکبر محمد آبادی عنوان کرد: آزادگان عزیز پرچمداران ترویج فرهنگ ایثار در جامعه هستند و ادامه دادن راه آن‌ها باید در رأس تمام امور قرار بگیرد.

فرمانده انتظامی داورزن تصریح کرد:اگر امروز ایران اسلامی به قله‌های پیشرفت رسیده حاصل تلاش‌ها و صبر و استقامت این عزیزان بوده و ما باید قدردان آنها باشیم.

گفتنی است در پایان این دیدار ،فرمانده انتظامی شهرستان داورزن ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای آزاده مزینانی با تقدیم هدایایی از تلاش‌های وی تقدیر کردند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۶
مرداد
۹۹

✍️روز و هفته ی خبرنگار و پاسداشت سنگرنشینان حوزه ی خبر و رسانه با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید هرچند هنوز در گوشه و کنار خبرهایی از تجلیل و پاسداشت این مجاهدان جبهه ی آگاهی به گوش می رسد اما آن چه به نام این حرفه در تقویم ثبت شده تمام شد ولی رسالت خبرنگار ادامه دارد.

🔹در این نوشتار قصدمان این نیست که بخواهیم خبرنگار و شغل او را معرفی کنیم اما برای ورود و انتقادی که لازم است یادآوری شود تا ان شاءالله با همفکری و دیدی بهتر همه ی کسانی که در این زمینه به خصوص خطه ی کویر و دیار سربداران یا میقات الرضا(ع) و در یک جمله فضای مجازی شهرستان داورزن کار می کنند نسبت به آن چه دوست دارند و علاقه مند هستند و نه به عنوان کارمند و یا شاغل بلکه با احساس مسئولیت بیشتر تلاش کنند یک تعریف جامع ارائه می شود و سپس به انتقاد رخدادی که در همین هفته شاهد بودیم می پردازیم.
🖌در تعریف خبرنگار شاید این تعریف جامع و کامل باشد که؛«خبرنگار در واقع کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی پس از گذانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه برعهده او می گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن ها را از طریق وسایل ارتباط جمعی(مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها) به مخاطبان برعهده دارد.»
🔹بنا براین تعریف آموزش تخصصی و فراگیری اصول و آیین این حرفه و آگاهی از مفاهیم علمی به عنوان یک ضرورت اساسی اجتناب ناپذیردر شعل خبرنگاری است .
🖌در تعریف درستی خبر هم وظیفه خبرنگار این گونه تعریف شده؛«خبرنگار باید رویداد را آن طور که اتفاق افتاده است نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد به اطلاع مخاطبان برساند»


📌با این دو تعریف اکنون به سراغ فضایی می رویم که تیغ دو لبه یا دو دم است یعنی فضای مجازی که این روزها بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده است و خواه ناخواه آحاد جمعیت ایران از کوچک و بزرگ حداقل یک ساعت از وقت خود را صرف گردش در این فضا می کنند و بسیاری نیز با این فرض که گروهی و کانالی ایجاد کرده اند شده اند مدیر و سردبیر و خبرنگار. جایی که دیگر از دروازه بانی خبر هم خبری نیست و هر اتفاق خوشایند و ناخوشایند درکمتر از آنی برای دیگران ارسال می شود. لذا انتخاب یک کانال یا گروه مطمئن نیز برای بسیاری از افراد سخت و دشوار است که البته با تطبیق بر واقعیات و اتفاقات پیرامونی و مطابقت با اصل خبر و مطلب می توان به نتیجه ای مطلوب رسید اینکه در شهرستان و یا روستای محل زندگی ما چند کانال ایجاد شده و چه فرد یا افرادی گرداننده آن هستند و با چه اهداف و سیاستی وارد این حوزه شده اند و درستی مطلب و خبرشان حتی از نظر املایی و انشایی در چه حد و اندازه است می تواند راهگشای یک انتخاب صحیح باشد.
❓آیا هرکسی را که یک کانال و گروه در فضای مجازی راه انداخت می توان خبرنگار نامید؟ به یقین خیر! چرا که با توجه به تعریف بالا خبرنگار باید آموزش لازم را دیده باشد و از تخصص و دانش و تجربه کافی نیز برخوردار باشد و بداند او در چه سطح از اجتماع و جامعه خود ایستاده است آن چه را به نفع خودش است منتشر نکند و آن چه بر ضرر اوست قلع و قمع نکند. و بداند او غایب از نظری است که با یک نوشته اش عواطف را برمی انگیزد و یا می خشکاند معنی دیگرش او با یک خبر  ممکن است آتشی را شعله ور کند و یا آب سردی بر روی شعله های سرکش بریزد.
💠یکی از ارزش های هفت گانه حوزه خبر که مصداق این نوشتار است عنوان یا تعریف "مجاورت" است که به دوصورت جغرافیایی و معنوی ارزش گذاری شده است یعنی مخاطب به صورت عام ابتدا دوست دارد آن چه در مکان زندگی خود اتفاق می افتد خبردار شود بعد سرزمین های دور که متأسفانه این روزها کانال های مجازی به خصوص در شهرستان خودمان پر است از رویدادهای کشوری و بین المللی و مطالبی که گاه هیچ سنخیتی با فرهنگ و حتی دین و مذهب خودمان ندارد و لذا وقتی مخاطب می بیند این مطالب را در دیگر کانال ها دارد دنبال می کند عطایش را به لقایش می بخشد و از پایگاهی که به نام زادگاهش راه اندازی شده انصراف می دهد. یا در بعضی از کانال های خبری که ادعای جامعیت دارند و قرار است تمامی اخبار شهرستان و روستاها را پوشش دهند از بعضی روستاها چندان مطلب می گذارند که انزجار دیگران را بر می انگیزد و از روستایی دیگر که ممکن است عضو کانال او باشند به خاطر سلایق شخصی چشم پوشی می کند.
👈در همین راستا که اهمیت وظیفه خبرنگار را در ذهن متبادر می کند نوع نگاه و گزارش خبرنگاران شهرستان در مراسمی است که سه روز پیش به همت ستاد مقابله با کرونا داورزن و با حضور فرماندار و رؤسای شبکه بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و به منظور تقدیر از کسانی  که در جریان التهاب بحران کرونا صف شکن بوده اند برگزار شد و کمتر پوششی از نظر خبری این رویداد در کانال های خبری و همان عزیزانی که از آن ها تجلیل شد رخ داد و تنها برخی به چند عکس و یا سخنان نماینده خودشان بسنده کردند و متأسفانه روابط عمومی های این مقامات نیز که رسالتی همانند خبرنگار دارند و خودشان حتی در این کسوت فعالیت می کنند ضعیف عمل کردند. در صورتی که می توانست پورتال ها و وب سایت ها و کانال های خبری آن ها به عنوان یک مرجع سخنان مسئولین حاضر را منتشر نماید. به یقین جناب فرماندار که عالی ترین مقام اجرایی شهرستان هستند در این نشست سخنان ارزشمندی را بیان کردند که با عرض تأسف هیچ بازخوردی نداشت. پس خبرنگار در چه لحظه ای و مکانی باید وظیفه خود را انجام دهد آیا محفلی مهمتر از جایی هست که رودرو با مسئول یک اداره و سازمان و نهاد نشسته و حتی یک خط از او بیان نکرده است ؟!
🔆اکنون یک بار دیگر تعریف درستی خبر و وظیفه خبرنگار را مرور می کنیم تا نقد ما روشن تر باشد:«خبرنگار باید رویداد را آن طور که اتفاق افتاده است نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد به اطلاع مخاطبان برساند»
🔹خاک پای تمام اصحاب قلم و رسانه
🖌ارادتمند؛علی مزینانی عسکری
 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
مرداد
۹۹

 


✍️در سومین روز از هفته خبرنگار به همت سپاه ناحیه مقاومت شهرستان داورزن از خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهرستان تجلیل شد.
در این مراسم سرهنگ پاسدار روح اله پسندیده فرمانده سپاه داورزن ضمن تشکر و قدردانی از زحمات طاقت فرسای خبرنگاران و با اشاره به شغل خطیر اطلاع رسانی که کاری  جهادی محسوب می شود اظهار داشت: کاربچه های خبرنگار به معنای واقعی یک جهاد محسوب می‌شود چنانچه یک خبرنگار درکار خود صادق باشد بهشتی می‌شود واگر منافقانه عمل کند به یقین جایش جهنم است.
🔹در این مراسم که با حضور خبرنگاران و فعالان فضای مجازی شهرستان برگزار شد اصغر مزینانی نماینده شاهدان کویر مزینان با تأکید بر حمایت بیشتر از دست اندرکاران فضای مجازی که بدون هیچ پشتوانه ی مالی و تنها به خاطر عشق و علاقه اشان فعالیت می کنند گفت:در حال حاضر کانال های مجازی بیشترین سهم را در اطلاع رسانی دارند و بار تبلیغاتی جامعه را به تنهایی بر دوش می کشند و به یقین در حال حاضر می توان ادعا کرد که همین کانال های محلی هم ردیف روزنامه ها و نشریات عمل می کنند و لذا می طلبد که حمایت بیشتری از دست اندرکاران این حوزه صورت گیرد
🔹محمدمهرنیا عضو شورای عالی سازمان و مدیر کانون بسیج رسانه غرب خراسان رضوی ضمن تأکید بروظیفه دشوار خبرنگاران خاطر نشان کرد: سازمان بسیج رسانه حمایت از فعالان فضای مجازی را یکی از رویکردهای مهم خود می داند.
🔹وی افزود: سازمان بسیج رسانه ای در حمایت از خبرنگاران کمیته های حمایتی،مشاوره حقوقی،بهداشت و درمان و پیش‌کسوتان را تشکیل داده است تا بتواند گوشه ای از مظلومیت خبرنگاران را جبران کند.

مهرنیا تصریح کرد:به لحاظ اهمیت کار و فعالیت عظیم خبرنگاران روز خبرنگار به هفته تغییر یافت .
🔹درادامه این نشست صمیمی با اهدای لوح تقدیر از خبرنگاران و دست اندرکاران فضای مجازی به ویژه شاهدان کویرمزینان تجلیل شد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
مرداد
۹۹

 

در غدیرِ خم، پیمبر گفت، آقایِ علی(ع)
او امامِ مردم و من هم ،چو مولایِ علی(ع)

عدل را در وقتِ خود آوردو بسیارش نمود
هر کجا نقصی تو دیدی،عدل جویایِ علی

عبرت آمد سویِ مردم وز قضاوت هایِ او
کُرنشِ دشمن بدیدی زان سجایایِ علی

ذوالفقارش قاضیِ میدانِ رزمش با عدو
ضربتِ اول قصاص و دُوّمش، وایِ علی

شیرِ میدان بودو شیرانِ قوی پنجه زخوف
بردو سویش گشته پروانه ،زپروایِ علی

دختِ پیغمبر که زهرا(س)نام دارد تا ابد
وز وصی بگرفت همسر تک ،چو والایِ علی

گفت عقیلم یا علی سهمی زتو خواهم کلان
آتشی در دست بگرفت او زسودایِ علی

آتشِ مردم خموش و شمعِ خود را بر فروخت
ناامیدی  آمد از  این  دیدِ  بینایِ  علی

صبرو رحمش را نگر در آن بساطِ رنگ رنگ
شد خلافت گاه آخِر ،حقِّ پایایِ علی

حاصلِ اینها چو شد حقِّ خلافت آخِرین
حق چو پیروز است ،آخر آید از رایِ علی

عاقبت پیروزی آمد ،گر چه دشمن در تلاش
ردِّ شر گمگشته پیدا شد ،ردِ پایِ علی

شاعر؛حسن صدیقی مزینانی.(راه)

کربلا  از  غدیر  شد  آغاز

چون حقیقت فتاد دستِ مجاز

لقمه های حرامِ بیت المال

بست راه ِ رسیدن ِ به کمال

باژگون پوستین به پیکر ِ دین

کرد انسان ِ پست و دیو ِ لعین

فتنه های نهفته پی در پی

برد سرهای ِ عاشقان بر نی

ای  خدای ِ بزرگوار  و  علی

برسان مردمان به عدل ِ علی

شاعر؛ محمدمزینانی ساعت ساز

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۹
مرداد
۹۹

 

ایام سرور و جشن و شادی

با نام غدیر بخوان  منادی

دانی که خدا نموده خلقت

بر عالمیان گشوده  نعمت

بر کل  بشر خدای  سرمد

منت  بنهد  به  نام  احمد

آمد که جهان شود گلستان

با صوت خوش هزار دستان

زیبنده ی کل کائنات است

دارنده ی کل محسنات است

عید است و یار احمد آمد

با  نام   غدیر  محمد آمد

این گونه خدا نهاده منّت

در یوم غدیر بداده نعمت

شکرابدی دراین جهان چیست

مولا و امیر مؤمنان کیست

بی شک نبود به جزعلی نام

جز یاد علی نبایدت کام

گر راه سعادت است طریقت

تردید مکن علی است حقیقت

امروز  خدا  گرفته  پیمان

نازد به علی دگر  مسلمان

ای  عالمیان  همی  بدانید

با  نام  علی  غمی  ندارید

اعلی علی است به کل عالم

فخر ابدی است و یار خاتم

نعمت به وجود اوست کامل

دشمن ز خروش اوست زائل

دروصف غدیر چنان بگویم

کوثر ز حریم  آن  بجویم

مولاست علی ز بعد خاتم

ازدل ببرد چو رنج و ماتم

این عید تمام نَعِمات است

ایام سرود و صلوات است

روز ابدی  شده به  عالم

ابلیس فراری است ز آدم

گریان شده نقشه ای ندارد

مأیوس شده چاره ای ندارد

گویند ملائک  همه با هم

با شور وشعف به نسل آدم

این عید سعید بوَد مبارک

از  سوی خداوند  تبارک

نجوای  مزینانی  چنین است

هرذکرعلی چه دلنشین است

تقدیمی؛علی مزینانی عسکری

خدایا صد هزاران شکر غدیر را جلوه گر کردی

 به شیعه آبرو دادی شیاطین در به در کردی

 

 تو ای حی قدیر قدر غدیر را خوب می دانی

 چو در این روز اکملت لکم دین را ثمر کردی

 

  ولایت بی علی هرگز ندارد هیچ معنایی

امامت دادیش یارا و عالم با خبر کردی

 

 در آن ساعت که پیغمبر علی را چون نبی خواندش

دل هر مدعی را ای خدا زیر و زبر کردی

 

بگفتی شافع روز جزا مولای ما باشد

 به جنت آبرو دادی به نامش مفتخر کردی

 

همه دیدند که پیغمبر علی را خوانده یار خویش

تو او را برتمام خلق دگر کیف بشر کردی

 

ولی افسوس و صد افسوس که بعد از این جفا کردند

 همان هایی که در آن روز از این قصه حذر کردی

 

هزاران چشم بینا دید که پیغمبر چه می گوید

علی است مولای بعد از من تو او را راهبر کردی

 

علی خیبر گشا و فاتح بدر و حنین باشد

در این وادی تو او را رهبر کل بشر کردی

 

امامت خلعتی ارزنده است از بهر هر آدم

تو این جامه به آل الله یقیناً مفتخر کردی

 

علی مانند هارون است برادر بر رسول حق

 تو در لیل المبیت عشق نبی را پرثمر کردی

 

در این عالم مزینانی تمام عزتش این است

 غدیری هستم و دیگر تو این ره مختصر کردی

تقدیمی؛علی مزینانی عسکری

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۹

 

تا عشق علی به دل ضَمیر است
تا دل به ولای او اسیر است
بس مفتخر است به خلق عالم
هرکس که علی ورا امیر است
بر خلق خدا اطاعتش فَرض
برختم رُسُل چو او وزیراست
شیعه به ولای اوست شیدا
چون مست ازان خم غدیر است

احمد به زمان حج آخر
هم اوکه به ذات حق سفیر است
گفتا که به دور من درآیید
الآنه که فردا خیلی دیر است
فرمان زخدا به من رسیده
جبریل امین مرابشیر است
اینجاست همان زمین موعود
دانید که نام آن غدیر است

ای امت من گَهِ جداییست
اینک سخنم زمرگ و میر است
امری زخدا به من رسیده
اوصاحب اکبروصغیر است
من میروم وشما بمانید
این حکم خدای بی نظیر است
دانید که وارث نبوت
باامرخدا ازین غدیر است

گفتا به تمام آن جماعت
کاین حکم خدا بسی خطیر است
گویند به غایبین حُضٌار
هرکس که سمیع وهم بصیر است
گردیده علی به خلق مولا
کاو عابدو زاهد و دلیر است
مولا به تمام خلق عالم
زین پس به نشانه غدیر است

هرکس به علی نمود ظلمی
تا روز معاد سربه زیر است
حُبٌش چو به دشت دل نکاری
گویا که دل تو چون کویر است
هرکس که شود گدای آن شه
بنشسته مدام بر سریر است
چون او به ولایت پیمبر
ممهور نشانه غدیر است

عشقت به دلم نگر چها کرد
روشن دل.ازآن مه منیر است
هردل که بشد زعشق اوپُر
چون اطلس ودیبا و حریر است
هرکس که به اوکُنَد شقاوت
درنزد خدا بسی شریر است
برقلب مزین بدان همیشه
فرمانده و رهبر و مدیر است
اونیز چو عاشقان مولا
سرمست از آن خم غدیر است

🌹شاعر؛اکبر مزینانی علیشاه

علی بر ماسِوا ،نِعمَ الاَمیر است
که ذکرش...منبعِ خیرِ کثیر است

به جِد...هر دانه ی تسبیحم امــــشب
به ذکرِ یا علی....نِعــــــمَ النَصیر است

نگاه کــــــــعبه امشب  غرق حیرت
دعا  امشب چه ناب و دلپذیر است

چو باشد ذکر او خَیرُ العبادات  
سعادت، با علی معنا پذیر است

امـــــــیر و قافــــله سالار هستی
به غایت پادشاهی بس دلیر است

نگاه قدســــــــــیانِ  عرشِ اعلا
برابر با نگاهش سر به زیر است

هزاران کـــــــــهکشان راه شیری
به دامِ زلف موّاجش اسیر است

خــدا نَــبْوَد ،ولی ذاتــــاًوجودش
شبیه حضرت حق بی نظیر است

بخوان از ماذنه"حَیّ عَلی العِشـــــق"
که بی نامش اذان ،جهلی کبیر است

"قسیــم النّار و الجَنَّــة "علـی و
همان،مصداقِ بر حقِّ غدیر است

شاعر؛ منصوره محمدی مزینان

 شعر کودکانه :
🌿یه روزپیامبرخدا
گف بتموم حاجیا
هرکی گه رفته زودبیاد
خدایه امرخوب می خواد
ساختن یه منبربلند
تاهمه مردم ببینن
پیامبرخوب خدا
ازون منبررفتن بالا
کنارشون عادل ترین
مرد خدابود رو زمین
دست علی تودستشون
به همگان دادن نشون
با صدای خوب و رسا
گف  به تموم  حاجیا
هرکی پیامبرمولاشه
بعدش علی هم اقاشه
امیرمومنین علیست
امام اولین علیست
تابه ابد ولایت حیدره
غدیرخم نشانه ی برتره
صل علی محمد
علیست وصی احمد
🌹شعراز؛ مریم نیکدل مزینانی 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
مرداد
۹۹

 

🌹سروده ی شاعر و ذاکر آل الله حجت الاسلام و المسلمین زنده یاد حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی به مناسبت عید غدیر

 

سحر از نفحه ى غیبى نسیم دلپذیر آمد
که اى صاحبدلان اینک حدیث بی نظیر آمد

بگوباآشناىِ دل اَلَیس الصُبح را بر خوان
نزول سوره ى نَصر است براى حق نصیرآمد

عرب در جاهلّیت بود عجم هم بنده ى کسرا
نواى نا امیدى از صغیر و هم کبیر آمد
بشردر انحراف وهم تُهى از خُلق انسان شد
که اِقرَء بسم رَبِّک ازخداوند  بصیر  آمد

شد ا ز غارِحِرا پیدا تجّلى کرد در عالَم
هُدَىً. لِلمُتَُقین بودى ویا شَمسِ منیر آمد

به با نگِ ایُّهاالمُدَّثر داعى شد بسوى حق
شهید وشاهد اُمَّت بشیر و هم نذیر آمد

نخوانده درس در عُمرش ولى استاد عالَم شد
معلّم شد مُهّذِب شد که بر عالَم دبیر آمد

اَلَم نَشرَح  لَکَ صَدرَک خداوند علیمش گفت
شده او مَظهَر اسماء که از ذات خبیر آمد

بپاکردپرچم اسلام به امر حَىّ سُبحانى
تمامِ بُت پرستان هم بچشمِ اوحقیر آمد

تمام عمر خود را صرف آئین خدا بنمود
ولى اکمال دین او یقین روز  غدیرآمد

ندا آمد که بَلِّغ اى رسول فرمان حق اینست
براى تو وصىّ و جانشین وهم وزیر آمد

شده کُفّار مأیوس وذلیل وخوار وبیمقدار
وَلاتَخشَوهُم وَخشَونِ به قلب کفر تیر آمد

تمام زائران همرهش دیدندو بشنیدند
على ابن ابیطالب بعنوان امیر آمد

چنین فرمود پیغبرکه هرکس را منم مولا
على مولاى او باشد که از حى قدیر آمد   

على ما اَنزَلَ الله است و منصوب خدا باشد
ولُّى الله شدن بهتر زصد تاج و سریر آمد

امامت حافظ راه ومرام انبیا باشد
به فرمان خداوند است که این امر خطیر آمد

امامت در فرایندش کمال و فتح وپیر وزیست
که هر یک بعد پیغمبر به عنوان سفیر آمد

چراکه وعده ى پیروزى حق است بر باطل
امام فرمانده ى کُلُّ قُوا و هم مدیر آمد

على با حق بود حق با على بینى صف محشر
هر آنکس با على باشد قیامت هم دلیر آمد

همان آقا ومولاییکه نان خود به سائل داد
عطایش بعد مسکین بریتیم و هم اسیر آمد

به هنگام رکوع انگشتر خودرا به سائل داد
همان سائل که در مسجد به شکل یک فقیر آمد

قلم از فضل دریاى على شرمنده و عاجز
به گو اى عسکرى یک قطره بر کلک حقیرآمد

شعر دوم زنده یاد حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی به مناسبت عید غدیر

غدیر خُم یقین  خمخانه ى اهل  تولا  شد
که هرکس جرعه ای نوشید از آن سر مست و شیدا شد

ولاى مرتضی بالقُوّه مطرح گشته چندین بار
ولى اندر غدیر بالفعل انشاء گشت و امضا شد

خطیب از جانب حق خطبه خوانَد خطبه ى غرّا
على بعد از پیمبر رهبر دین گشت  و مولا شد

زمان خواندنِ اًلیَوم اَکمَلتُ لَکُم گشته
که اتممتُ علیکُم نٍعمَتى اینگونه معنا شد

زمان آیه ى یأسِ نفاق و کُفر نازل شد
خداوند آب پاکى ریخت و کافرکیش رسواشد

على که صاحب سرِّخدا و هم نبى باشد
ولى اندر غدیر سِرّ و حقیقت نیز افشا شد

چه کس باشد سزوار چنین منصب تو خود دانى
هُبَل با دست او بشکست چنانکه لات و عّزّىٰ شد

اگر از غیرَت و هیبت بگویم یا که از صولت
على چون شیر در هرغزوه ای دانى هویدا شد

حماسه آفرین بدر را بنگر قیامت کرد
همه جا قهرمان امّا چسان در بَدرِ کُبرىٰ شد

ز اَحزاب و حُنَین گویم و یا از قلعه ى خَیبَر
چگونه درب خیبر کند و تا از ریشه اش وا شد

ز اَبطالِ عرب گویم زعَمرو و  مرحبِ و عَنتَر
بدست شیر یزدان کُشته در میدان هیجا شد
زعلم و عقل و ایمانش ز عدل و زهد و احسانش
چنین سرمایه إى دارد که او هم کُفوِ زهرا شد

به خندق مظهر کُفرعَمرو اِبنِ عَبدِوَّد باشد
مقابل مظهر ایمان على در جنگ اعدا شد

رَجَز خواندند هردو مر تضىٰ گفتا مکن تعجیل
صدایت را شنیدم نیستم عاجز چه غوغا شد

کنم برپا عزایت را که زنها گریه بنمایند
چنانکه بر جنائز گریه ها همواره برپا شد

منم صدّیق اکبربا بصیرت نیّتم خالص
ز ضَرب شصت خود دانم که تا حشر گفتگوها شد

ولى قبل از شروع جنگ بشنو پیشنهادم را
قضاوت می کند تاریخ که بادشمن مدارا شد

بیا ایمان بیاور یا مکن جنگ با رسول الله
و یا پارا بکن خالى زمرکب هرچه اولا شد

اگرچه در نهان ترسیده بود از جنگ با مولا
ولى او دست پیش زد باچنین نطقى که گویا شد

تو طفلى پیر جنگم بوى شیر اندر دهن دارى
یقین کودک کـُشى محکوم اندر کلّ دنیا شد

نَمَک از سفره ى باباى توخوردم حیا دارم
نمکدان بشکنم اندر جهان یک کار بیجا شد

ولى شیرخدافرمود که حق مرگ تو را خواهد
بدست من مرگت اینچنین اى عمرو  امضا شد

پیاده شد ز مرکب عمرو  و اسب خویشتن پى کرد
زدى شمشیر بر فرق على تا عُقده اش واشد

شده نوبت به مولا تا فرودآورد یک ضربت
که پایش را نمودى قطع قیامت گوئی برپا شد

صداى گفتن تکبیر بلند شد از صف اسلام
که احسن احسن جبریل بلند ازعرش اعلا شد

ثواب ضربتش را کى توان قیمت گذارى کرد
فقط تاروز محشرگفتگو از قول طاها شد

که افضل از عبادتهاى جنّ و انس گردیده
چو اخلاص عمل آموخت ریا را بین که رسواشد

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۳
مرداد
۹۹

 

خادم الحسین حاج علی اسدی مزینانی پدر شهید والامقام محمد اسدی مزینانی یک شنبه شب دوازدهم مرداد1399 در اثر سکته مغزی دعوت حق را لبیک گفت.

وی یکی از انسان های وارسته و خیری بود که در زمان حیات طیبه اش علاوه برکمک به فرزندان و نوه هایش در کارهای عام المنفعه فعال بود و به مجتمع بهزیستی مزینان و مسجد و اماکن دیگر کمک مالی می کرد. 

علی رغم زحمات طاقت فرسایش درکشاورزی هیچگاه لبخند ازلبانش محو نمی شد و در مزینان  اخلاق خوش و برخورد مهربانانه اش زبانزد خاص و عام است.

او از طرف مادری وابسته به سلسله جلیله سادات است و مادری نمونه و به شدت معتقد داشت که کراماتش همیشه درذهن فرزندان و نوه هایش متبادراست. شهید محمد نیز خوش خلقی و مهربانی را از والدین و جده اش به ارث برده بود.

پیکر شادروان حاج علی اسدی امروز دوشنبه با حضور جمع کثیری از همشهریان و بستگان در مزینان تشییع و در بهشت علی علیه السلام زادگاهش به خاک سپرده شد

❤️برگی از زندگینامه شاهد کویر شهید والامقام محمداسدی مزینان

✍️محمد اسدی مزینانی فرزند حاج علی سال1342ه.ش درمزینان به دنیا آمد . شخصیت معنوی او در دامان والدینی  شکل گرفت که سراسر زندگی شان برای رضای خداوند و شرکت درمجالس مذهبی بوده و می باشد.

🔆مادرمحمد سیده ای مهربان، زحمتکش و مذهبی است که در عشق به فرزند و علاقه به آنها زبانزد است اما به هنگام خبر شهادت پسر ارشدش چنان  صبر و شکیبایی زینب وار از خود نشان داد که دیگران را به حیرت وا داشت.

 🔆محمد درچنین خانواده ای رشد کرد.و با همین اعتقاد پس از سپری کردن دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به خیل سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و داوطلبانه عازم میادین نبرد شد.

🔆تازه داماد بود ولی جبهه را ترجیح داد و به منطقه جنگی رفت و درآخرین روز ازآبان 1362در منطقه پنجوین به فیض شهادت نائل آمد ولی پیکرمطهرش پس ازده سال توسط گروه تفحص کشف و پس ازتشییع در سبزوار و زادگاهش مزینان دربهشت حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد. 

❤️سفارش شهید محمد اسدی مزینانی:
برادرانم ! بدانید که من آگاهانه در این راه قدم برداشتم،چرا که خون شهیدان ازصدر اسلام تا کنون صدا می زنند که برای چه نشسته اید؟ اکنون انقلاب اسلامی به پیش می رود تا اسلام را در سراسر جهان گسترش دهد....

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
مرداد
۹۹

 

✍️ چند روزی است که این تصاویر در فضای مجازی سر از کانال ها و گروه های مختلف در آورده که خبر از تولید ماسک برای ایام محرم آن هم با نام مقدس معصومین و ائمه اطهار به ویژه حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) می دهندکه امیدواریم هرچه زودتر جلوی این کار گرفته شود.

🔺اینکه ممکن است طراحان و تولید کنندگان این گونه ماسک ها نیت بدی نداشته باشند مورد نظر و بحث ما نیست اما تصورش را بکنید قرار است این ماسک ها برای جلوگیری از آلودگی و ورود ویروس استفاده و بعد از آن به سطل زباله انداخته شود آیا به نظر شما این کار توهین به نام معصومین علیهم السلام نیست؟!

🔺جای بسی تعجب و تأسف است که چرا تا کنون هیئتی ها و روحانیون و مداحان و مسئولین امر نسبت به این کار سکوت کرده و اعتراضی نکرده اند شاید بر این باور هستند که این ماسک ها قابل شستشو و استفاده مجدد است که بازهم در آخر جایش سطل زباله خواهد بود پس تا دیر نشده جلوی تولید آن را بگیرید تا قبل از آنی که وارد بازار شده و همه گیر شود

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
مرداد
۹۹

 

 

🌐در پی سئوالات مکرر بسیاری از مخاطبان و همشهریان گرامی مبنی بر وضعیت مراسم محرم و عاشورا در مزینان، استاد محمد شریفی مزینانی کارگردان تعزیه عاشورا و مدیر برگزاری مراسم ویژه شبهای دهه ی اول محرم پیامی ارسال کرده که به پیوست تقدیم می گردد:  

✍️باعرض سلام و ارادت خالصانه خدمت تمامی عزیزانی که دلباخته مزینان بویژه مراسم عزاداری آن که ریشه دردل تاریخ دارد هستند و برای رسیدن به آن روزهای به یادماندنی لحظه شماری می کنندخوبان من خدا شاهد و گواه است که بنده هم چون شماعاشقانه منتظرم  و برای آن شب های روحانی و سراسر استجابت دقیقه هارا ازنظرمی گذرانم و هر روز منتظر فردای آن روزکه محرم برسد و حسینی وار با تمام وجود باهم و در کنارهم سال دیگری را به یاد محرم و عاشورا عاشقانه به دل تاریخ بسپاریم اما افسوس...
💠اولاً بنده کوچکتر از آنم که برای آن روزهای بزرگ تصمیم گیرنده باشم اما ازآنجاکه به عنوان یک ساکن مزینان درجریان احوالات مردم خوبمان هستم و تماس های مکرری داشتندمی خواهم به صراحت عرض کنم که افرادی هستند ازپدران و مادرانی که لب پرتگاه زندگی هستند و تعداد آنها نسبتاً بالاست بااین پروتکل هایی که صاحب نظران برای مبارزه بااین ویروس خانمانسوز قائلند در یک روستا که حجم وارد شوندگان دراین ایام چندین برابر مکانهای محل عزاداری است بویژه ازشب پنجم به بعد می توان مبارزه کرد اگر بخواهیم حداقل فاصله نه به نوع استاندارد را مراعات کنیم نیازمندچه قدر فضا هستیم و دههادلیل دیگرکه ذکرش نیازمند رهنمودهای کارشناسانه است و در توان اینجانب نیست.
💠عزیزان یک سال از فیوضات ماه مبارک رمضان و شب های پرفیض قدر محروم ماندیم اگرچه حیف که صدها حیف لذا استدعادارم اگردولت هم این اجازه را داد شما بزرگواران یک عمل مستحبی را فدای این واجب که فریضه الهی در آن متبلور است ننماییدبرای رفع دل تنگی ها بابرنامه ریزی دقیق و خداپسندانه صله ارحام را داشته باشید و ازتعصب های خشک و بیجا کاملا بپرهیزید که شما متعلق به مزینان و مزینان خانه دو ست داشتنی وابدی همه ما خواهدبود.
💠از صاحبان اندیشه و قلم استدعادارم که بارهنمودهای دلسوزانه چه موافق و یامخالف  مدیریت شاهدان محترم کویر، شورای اسلامی و دهیارمحترم که میزبانان حقیقی ما هستند را یاری فرمایید.
💠در پایان قدردان لطف شما هستم و با شما به دعا می نشینم که خداوند شراین بیماری شیطان صفت را از وجود همه رفع و دفع فرماید . ان شاءالله
🔆محمد شریفی مزینانی

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی