بایگانی آبان ۱۳۹۵ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
آبان
۹۵

مراسم سوگواری آل الله به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی به مدت پنج شب در هیئت الغدیر برگزار شد

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ جوانان هیئت الغدیر مزینانی های مقیم مشهد در آستانه ی فرارسیدن اربعین حسینی اقدام به برگزاری مراسم سوگواری کردند که با استقبال ویژه ی شهروندان مزینانی و زائرین امام رضا(ع) واقع شد.

قرائت قرآن، سخنرانی حجت الاسلام قانع  و مصیبت خوانی ذاکران اهل بیت علیهم السلام و اطعام شرکت کنندگان از جمله برنامه های این هیئت در پنج شب سوگواری اربعین بود

در آخرین شب این  برنامه ی سوگواری از فعالان فرهنگی که به طور مداوم در مراسم حضور داشتند تجلیل شد.

حجت الاسلام شیخ رضا اسلامی مزینانی ضمن تشکر از تمامی همشهریان مزینانی مقیم مشهد از مادرانی که در این پنج شب فرزندان خود را یاری کردند و در اطعام سفره ی کریمانه ی اهل بیت علیهم السلام کمک شایانی کردند تشکر کرد.

وی حضور جوانان در هیئت را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و آن ها را سرمایه های واقعی مملکت اسلامی دانست.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۳۰
آبان
۹۵

محمد کاظم مزینانی شاعر و نویسندهبه گزارش شاهدان کویرمزینان؛ همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کارگاه تخصصی داستان‌نویسی با موضوع ادبیات بومی با حضور محمدکاظم مزینانی، نویسنده مطرح کشور و با شرکت حدود 30 نفر از نویسندگان استان در محل سالن کتابخانه دهخدا بجنورد برگزار شد.

محمدکاظم مزینانی در این کارگاه لهجه، جغرافیا، اقلیم خاص، آداب‌ورسوم، اساطیر و تاریخ منطقه را از عناصر مهم در ادبیات بومی عنوان و بر توجه و پرداختن به این عناصر از سوی نویسندگان و داستان‌نویسان تأکید کرد.

وی با اشاره به شاخصه‌های ادبیات بومی و استفاده از عناصر بومی در داستان، اظهار کرد: استفاده از عناصری نظیر نام و نشانه‌های بومی، منطقه‌ای و سرزمینی در داستان باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی فردی داستان را مطالعه می‌کند با افسانه، اسطوره و مشخصه‌های بومی آشنا شود.

مزینانی همچنین فضای مجازی را در از دست دادن عناصر جادویی داستان بسیار اثرگذار دانست و گفت: اهمیت مطالعه مستمر و مداوم داستان نویسان برای تولید اثر خوب اجتناب‌ناپذیر است.

این نویسنده بهره‌گیری از قوه تخیل و لایه دار بودن داستان را در شکل‌گیری داستان پخته و برقراری ارتباط بین مخاطب و داستان بسیار مهم بیان کرد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۵
آبان
۹۵

بارها به خواستگاری رفته‌ایم! چند سالی است که جمعی از بانوان محله حافظیه دست در دست هم گذاشته‌اند و با کمک دیگر بانوان محله، گروهی را در مسجد قدیمی محله برای کمک به نیازمندان تشکیل داده‌اند. یکی وظیفه شناسایی خانواده‌های نیازمند را به عهده دارد و دیگری خانه‌اش را برای جمع‌آوری و بسته‌بندی کمک‌های مردمی از سبد ارزاق گرفته تا نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت، در اختیار خیریه قرار داده است. اگر از تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم‌بضاعت محله و تأمین هزینه‌های دارو و درمان بیماران بگذریم این بانوان نیکوکار با طرح‌ها و ایده‌های نو، همیاری دیگر خانم‌های محله را هم جلب کرده‌اند. تا جایی که حالا شبستان مسجد قدیمی محله جایی برای حرفه‌آموزی و کارآفرینی برای خانواده‌های کم‌بضاعت شده است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ خدیجه  مزینانی فرزند زنده یاد حاج محمدحسین محمدی هم یکی از بانوان فعال و معتمد محله حافظیه است که به گفته دیگر بانوان خیر مسجد، اطلاعات خوبی از خانواده‌های نیازمند محله‌اش دارد. اهالی می‌گویند در مناسبت‌های مختلف مذهبی، با کمک همسرش غذاهای نذری برخی هیئت‌ها و اهالی محله را میان نیازمندان توزیع می‌کند و بانوان خیر هم حساب ویژه‌ای روی کمک‌های او برای انجام امور خیریه مسجد باز کرده‌اند. مزینانی یکی از فعالیت‌های جالب بانوان خیر مسجد حسنی را برای‌مان توضیح می‌دهد. برنامه‌ای که مدتی است با همیاری دیگر بانوان، نمازگزاران و اهالی محله حافظیه در مسجد محله انجام می‌شود و زمینه‌های حرفه‌آموزی و درآمدزایی بانوان محله را هم فراهم کرده است. این میان خانواده‌های کم‌بضاعتی هم هستند که با حضور در همین کلاس‌ها توانسته‌اند، بخشی از هزینه‌های زندگی‌شان را تأمین کنند. خدیجه مزینانی می‌گوید: «سه‌شنبه‌های هر هفته شبستان مسجد ما محلی برای برگزاری کلاس‌های هنری و حرفه‌آموزی است. از نمددوزی گرفته تا خیاطی و بافندگی و... از زمانی که مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کردند تصمیم به انجام این کار گرفتیم. خانم‌هایی را که با هنر خیاطی، بافندگی و... آشنا بودند دعوت کردیم و آنها هم به‌صورت رایگان هنرشان را در اختیار بانوان مسجد قرار داده و زمینه‌های درآمدزایی خیلی‌ها را هم فراهم کرده‌اند. حالا تعدادی از خانواده‌های کم‌بضاعت محله ما در گوشه خانه‌شان یک چرخ خیاطی دارند و با دوخت‌و‌دوز لباس و دیگر هنرهایی که در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند، کمک خرج خانواده هستند. ما هم برای کمک به آنها زمینه‌های لازم را برای فروش محصولاتشان فراهم می‌کنیم.»

منبع ؛همشهری محله

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۵
آبان
۹۵
ایرانی ها بیشتر به چه بیماری های چشمی دچار می شوند؟
 امروزه بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، فشار خون، بیمار های اعصاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... از جمله بیماری‌های شایع و خطرناکی هستند که بیشترین آمار مبتلایان را در کشور دارند، اما علاوه بر این موارد بیماری‌های چشمی نیز از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است بسیاری از بیماری های چشمی اگر زود مداوا شوند عارضه جدی را به دنبال نخواهند داشت اما اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم مشکلات جبران‌ ناپذیری را برای افراد به همراه خواهند داشت و در نهایت موجب نابینایی می شود .

عیوب انکساری، آب مروارید، بیماری ‌ای که بر اثر بالا بودن تاثیرات قند خون (دیابت) بر چشم ظاهر می‌شود، بیماری های پلکی و مجرای اشکی، آب سیاه و انحراف چشم به ترتیب جز شایع ترین بیماری های کشور اعلام شده است. بطور کلی عمل آب مروارید که جز شایع ترین بیماری چشمی کشور است حدود 700هزار تا 850هزارعمل سالیانه انجام می گیرد .
خوشبختانه جامعه ما از نظر چشم‌پزشکی پیشرفت زیادی کرده و تقریبا چیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم، به عبارتی همان فناوری‌هایی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، در کشور ما نیز موجود است و بیماران با تکنیک‌های برتر دنیا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
اکنون هیچ بیماری چشمی نیست که در ایران قابل درمان نباشد. به طوری که تمامی بیماری‌هایی که مربوط به چشم است، در کشور ما با کیفیت بالا و تکنیک های پیشرفته ای انجام می‌شود ‌و میزان موفقیت در این عمل های جراحی با توجه به مهارت های جراحان و تکنولوژی هایی که در اختیار چشم پزشکان قرار گرفته بسیار بالا است. سن و سال در بیماری های چشمی متفاوت است مثلا آب مروارید در سنین بالا افراد را درگیر می کند اما بهترین زمان جراحی برای بیماری چشمی مانند آب مروارید زمانی ست که خود بیمار آن را تشخیص دهد به عبارتی زمانی که احساس کند در کار های روزمره اش دچار اختلال شده است و دیدش کیفیت زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است در این زمان است که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد .
برای بیماری آب مروارید یکبارعمل انجام شده و فرد مشکلش برطرف می شود ولی با گذر زمانی طولانی ممکن است فردی که عمل کرده در دید خود هاله ای احساس کند که آن هم با یک عمل ساده لیرز برطرف می شود. یک بیمار دیابتی بیشتر از هر فرد دیگری باید برای سلامت تمام ارگان های بدنش بخصوص چشم هایش قند خون خود را کنترل کند .کنترل قند خون در اولویت اول درمان این بیماران است در رده دوم این افراد باید هر 3ماه یکبار قند خون خود را با هموگلوبین A1C کنترل کنند و تحت نظر پزشک خود قرار بگیرند که با عوارض دیگر دیابت درگیر نشوند در مرحله بعد بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک خود معاینات لازم و بررسی از نظر تصاویر شبکیه را انجام دهند که اگر نیازی به درمان های لازم مانند لیزر و یا تزریق داروهایی که جلوی آسیب های عروقی را کنترل می کند استفاده کنند .
گاهی افراد دیابتی این مسائل را پشت گوش می اندازند آن زمان است که بیماری پیشرفت کرده و دچار خونریزی شبکیه چشم می شوند و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند لازم به ذکر است در هر صورت این بیماری در افراد دیابتی قابل درمان و کنترل است و جای نگرانی برای این بیماران وجود ندارد البته به شرطی که تحت معاینات منظم متخصص قرار بگیرند.
به دلیل مهارت های بالای پزشکان و تکنولوژی های های نوین پزشکی در ایران بسیاری از خارجیان ترجیح می دهند در ایران تحت عمل های جراحی چشم قرار گیرند ، در درمان و جراحی های پزشکی نسبت به کشورهای دیگر درصد پایین تری داریم اما خوشبختانه از نظر کیفیت از درصد بالایی برخوردار هستیم.

منبع ؛ سایت فریادگر

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
آبان
۹۵

حوزه ی علمیه مزینان با بیش از یکصدسال قدمت تاریخی/ چرا این پایگاه دینی احیا نمی شود؟

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ خرداد 1392 مطلبی در رسانه ها منتشر شد که امام جمعه ی داورزن از احیای دوباره مدرسه ی علمیه مزینان پس از نیم قرن تعطیلی خبر داد اما با گذشت سه سال و اندی از این خبر هنوز هیچ حرکتی از سوی متولیان و مسئولین امر انجام نشده و قصه ی پروژه های ناتمام همچنان ادامه دارد این در حالی است که داورزن چندین سال است به عنوان شهر و شهرستان معرفی شده و پتانسیل خوبی برای تربیت و آموزش طلاب علوم دینی دارد و در سنوات گذشته علاقه مندان بسیاری به خصوص از کهن دیار تاریخی مزینان برای فراگیری این علوم راهی شهرستان های بزرگ مانند مشهدمقدس و قم و تهران شده اند و درحال حاضر بیش از 30 طلبه و روحانی در مراکز علوم دینی درحال تدریس می باشند.این مدرسه که از قدمت یکصد ساله برخوردار است و موقوفه ای برای این موضوع می باشد می تواند با اندکی مرمت اولین حوزه ی علمیه این دیار نام بگیرد. در ادامه این مطلب به چگونگی ساخت ، قدمت و بنای آن اشاره می گردد و امیدواریم مسئولین محترم حوزه در استان و شهرستان یک بار دیگر آستین همت را بالابزنند و این پایگاه دینی را احیا نمایند.

تاریخ دقیق بنای مدرسه مشخص نیست، ولی بر اساس نوشته مطلع الشمس در مسافرت ناصرالدین شاه به سال 1300ق مدرسه مزینان وجود داشته است . احتمالاً مدرسه اندکی پس از سیل مزینان که به سال 1286ق به وقوع پیوسته، با ساخته شدن روستا در محل جدید بنا شده است. بانی مدرسه آیة اللّه حاج سید ابراهیم غفوری، معروف به شریعتمدار، مرجع تقلید و روحانی معروف سبزوار می باشد. وی موقوفاتی نیز بر مدرسه وقف کرده که وقفنامه آن موجود است . مرمّتها از ابتدا زیر نظر متولّی بر اساس درآمد موقوفات بوده و با متروکه شدن مدرسه در چند دهه اخیر مرمت و نگهداری آن به وسیله مردم مزینان انجام شده است

این بنا که روزگاری شاهد جوش و خروش و اشتیاق فراوان طلبه های مزینانی بود و اغلب آن ها از مشاهیر این دیار هستند پس از درگذشت بزرگان خاندان شریعتی که مسئولیت آن را عهده دار بودند در دهه ی پنجاه برای همیشه تعطیل شد و در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز شکل گیری حرکتهای انقلابی و پایگاه های فعال؛ انجمن اسلامی ،بسیج ،کتابخانه، دفتر شورای حل اختلاف، شورای اسلامی ،مرکز بهداشت و دوره ای نیز مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است.

این بنا که براساس معماری اسلامی ساخته شده ،دارای شرایط لازم برای پذیرش طلبه است و تمامی امکانات لازم را نیز دارا می باشد. چندین رواق ، ایوان، حجره ،هشتی،دفتر رئیس و مدرسان ،کتابخانه و... از جمله امکانات مدرسه ی علمیه مزینان است. مساحت کل زمین مدرسه 810 متر مربع ؛ حیاط آن، 229 متر مربع  و زیربنا با زیرزمین، 650 متر مربع است.

کتاب موقوفات الرجال تالیف محمد محمد زاده پس از شرح احوالات مرحوم شریعتمدار و موقوفات وی در یاره ی حوزه ی علمیه مزینان و وقفنامه و تاریخچه آن چنین آمده است:

«این حوزه ‏ی علمیه‏ مربوط به دوره قاجار است که به دو نام «صلوات» و«شریتعمدار» معروف است. و از آن جهت مدرسه‏ ی صلوات نام‏ دارد که پیشتر بر جای آن باغی بوده است معروف باغ صلوات و بدان سبب‏ مدرسه شریعتمدار گویند که مرحوم حاج میرزا ابراهیم شریعتمدار آن مدرسه را به خرج خود بنا کرده و در آن تدریس فقه و اصول می‏ فرموده است.‏

بنای این مدرسه در سال یکهزار و سیصد هجری بوده است و چون شریعتمدار بلاعقب بوده تولیت مدرسه را بعد از خود به یکی از خویشاوندانش به نام حاج میرزا محمد که خود نیز از علما و فضلا و مدرسین بوده واگذار نموده است و بعد از او تولیت با اولاد اوست که با پسوند «متولی» شهرت دارند.

این مدرسه در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شماره‏ی ثبت ۱۰۹۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

در ادامه برای روشن شدن اذهان عمومی و پیگیری مسئولین اوقاف و متولیان مدارس علمیه و دهیار و شورای اسلامی متن اصلی وقفنامه با ترجمه آن تقدیم می گردد.

موقوفات مدرسه ی علمیه مزینان

مدرسه شریعتمدار دارای موقوفاتی است که اراضی آن به دلیل خشک شدن قناتها بازدهی چندانی ندارند. در اینجا وقفنامه مدرسه که سوادی مصدِّق از آن در دست است، معرفی می شود.

واقف: حاجی میرزا ابراهیم شریعتمدار

تاریخ وقف: 1309ق

مورد وقف: نصف از قنات افضل آباد، سه شبانه روز از قنات غنیابون(غنی آباد)، چهار سهم از قنات محسن آباد.

مصرف: طلاب علوم دینی و مدرّسان مدرسه مزینان و تعمیر مدرسه، عشر برای حق التولیه. آنچه از موارد فوق اضافه آمد، برای زائران حضرت رضا علیه السلام خرج شود.

 

متن وقفنامه

هوالواقف علی الضمائر

1 / بسم اللّه الرحمن الرحیم و به نستعین /2 بعد الحمد و الصلوه 3 / از آنجایی که تأییدات ربّانی و توفیقات سبحانی و عنایات یزدانی جلّ و تعالی شأنه العزیز /4 شامل حال و متکفّل احوال خجسته مآل جناب مستطاب قدسی انتساب، سید العلماء و قدوه الفقهاء، افضل المتقدّمین و اکمل المتأخّرین، مولی الانام ملاذ الایتام 5 / مرج الخواص و العوام، ذوالمجد الاصیل و الشرف، الباذخ المستطیل الکریم ابن الکریم حجة الاسلام و المسلمین و مروّج احکام خیر المرسلین 6 / و سلاله اولاده الطیّبین الطاهرین سلام اللّه علیهم اجمعین، مولانا و مقتدانا سرکار آقای شریعتمدار جناب آقای حاجی میرزا ابراهیم ادام اللّه تعالی ایام افاداته 7 / و اعوام افاضاته و متع اللّه الخلایق بطول بقائه و شرّفهم بعزّ لقائه گردید، تقرّبا الی اللّه و طلبا لمرضات رسوله صلی اللّه علیه و آله الابحار 8 / الی یوم التناد وقف مؤبّد شرعی و حبس مخلّد دائمی فرمود جناب مستطاب معظم له املاک مفصله ذیل را، منها نصف از قنات جاریه افضل آباد 9 / و منها سه شبانه روز میاه از قنات جاریه غنیابون که مدارش بین الشرکاء بر هیجده شبانه روز است و منها ثمن الاربع مجری المیاه از قنات جاریه 10 / محسن آباد من توابع قصبه مزینان بر طلاب علوم دینیه مدرسه جدید البناء، جناب واقف معظم له واقع در قصبه مزبوره و هی هذه اولاً مخارج زراعت و عشریه 11 / حق التولیه را جناب مستطاب متولی برداشت نماید و منافع را دو قسمت نموده، قسمتی به جهت مدرّس و طلاب و خادم مدرسه مزبوره برساند و قسمت دیگر را به جهت تعمیر مدرسه 12 / و آبادی املاک موقوفه از قبیل تنقیه قنوات و بنای قلعه و خانه جدیده در املاک به صوابدید جناب مستطاب متولّی مدّ ظلّه العالی صرف فرمایند. چنانچه املاک مزبوره 13 / محتاج به تعمیر نباشد، یا زائد بر تعمیرات باشد، در مصارف زوّار و متردّدین کائنا مَن کان خرج و صرف حتی آن که بر حسب وقت و اقتضای مصلحت تعارف و تکلّفی به جهت ولات و حکّام 14 / لازم شود، البته اهمال و اغفال نباید نمود و تولیت املاک مزبوره، مادام الحیوه، جناب مستطاب واقف معظم له اطال اللّه بقائه و اعلائه، یا به ملازمان امجد 15 / معظم له است و نظارت با جناب مستطاب فضائل مآب علاّم فهّام، افتخار الحاج و العلماء شباب القضاه، خیر الحاج ملا رجبعلی قاضی معین الشریعه است و بعد از انقضاء 16 / عمر طبیعی جناب مستطاب واقف معظم لازال ظله العالی ممدودا و عیشه محمودا و قدره مسعودا تولیت املاک مزبوره با جناب قاضی عالیقدر حاجی معین الشریعه است 17 / و بعد از ایشان تولیت با اکبر اولاد جناب معزی الیه است، بطنا بعد بطن و نسلاً عقب نسل، به شرط ذکوریه و رشد و صلاح، به این معنی که عمل به شرایط وقف کما هو مقرر بماند 18 / و بعد انقراضهم که ولد ذکوری در طبقات نباشد، تولیت املاک با جناب مستطاب قدسی انتساب شریعتمدار اخوی، ملا محمّد علی الشهیر بفاضل زید فضله خلف الصدق مرحوم مبرور 19 / خلد آشیان آخوند ملا عباسعلی طاب ثراه است که الآن در ارض اقدس و مشهد مقدس مجاورند و مخیّرند در تصدّی املاک موقوفه به مباشرت نفس نفیس و جعل به این که 20 / ثقه و معتمد جناب معزّی الیه باشد، که نایب مناب ایشان به شرایط وقف عمل نماید و بعد از ایشان با اعلم علماء قصبه مزینان، که در نظر کلّ ساکنین آن قصبه 21 / معلوم العداله باشند، تا به مصارف مقرّره مزبوره عمل نماید. وقفا صحیحا، شرعیا، لازما، جازما، کما هو المقدّر فی الشریعة الغراء و الملّة البیضاء من القبض و الاقباض 22 / و اجراء صیغة الوقف و تسلیم منافع املاک موقوفه به موقوف علیهم گردید، فمن بدّله بعد ما سمعه فعلیه لعاین اهل السموات و الارضین من الانبیاء و المرسلین 23 / و الملائکة المقرّبین و الاوصیاء المرضیّین و الشهداء و الصالحین و من الجنّ و الانس اجمعین و انّما اثمه علی الذین یبدّلونه و یحرّفونه و یغیّرونه 25 / اللّهم تقبّل من جنابه و اجعله ذخیرة لیوم حسابه و اصلح حاله و انجح طلبته و آماله و افلح عاقبته و مآله و ادم شرفه و ازل وباله بمحمّد و آله(ع)، به تاریخ جمادی الاولی سنه 1309 

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۹
آبان
۹۵

یکصد نفر از عاشقان حسینی در قالب کاروان راهپیمایی اربعین حسینی مزینان فردا برای پیوستن به مراسم میلیونی پیاده روی اربعین عازم کربلای معلی می شوند

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی با اعلام این خبر افزود:  امشب دو اتوبوس شامل زائرین مزینانی به سمت تهران حرکت می کنند و با پیوستن تعدادی دیگر از همشهریان ساکن پایتخت  بعد از مراسمی که در هیئت متوسلین به امام زمان(عج) واقع در مشیریه برگزار می گردد عازم سرزمین کربلا می شوند.

 وی تصریح کرد: همشهریانی که علاقه مند به بدرقه ی این کاروان هستند می توانند روز پنجشنبه 20 آبان ساعت 14 در هیئت متوسلین به امام زمان (عج) واقع در مشیریه ،خیابان سازمان آب،کوچه ی سالاری حضور داشته باشند .

شیخ محمد مزینانی خاطرنشان کرد: این کاروان به همت و مدیریت هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) مزینان و با همین نام و به صورت گروهی در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
آبان
۹۵

چه حال خوبی د‌ارم ایــن روزها

ربابه مزینانی مربی تجوید‌ و روخوانی قرآن
آرامش با یاد‌ خد‌ا

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ تا سال گذشته خانه کوچکش محفلی برای برگزاری کلاس‌های تجوید‌ و روخوانی قرآن بود‌. همسایه‌ها و اهالی زیباد‌شت این موضوع را به خوبی می‌د‌انستند‌ و د‌ر کلاس‌های روزانه شرکت می‌کرد‌ند‌. تا اینکه همسر ربابه مزینانی بازنشسته می‌شود‌ و برگزاری کلاس د‌ر خانه سخت می‌شود‌. مزینانی از آن روز‌ها این‌گونه می‌گوید‌: «د‌لم نمی‌خواست این آموزش‌ها متوقف شود‌. به همین د‌لیل برگزاری این کلاس‌ها را د‌ر مساجد‌ محله از سر گرفتم. اما وقتی شنید‌م بعضی از بانوان د‌ر سرای محله د‌ر قالب نذر فرهنگی آموزش رایگان می‌د‌هند‌ تصمیم گرفتم من هم روخوانی قرآن آموزش د‌هم چون سال‌های سال نتیجه این آموزش‌ها را د‌ر زند‌گی‌ام د‌ید‌ه و آرامشم و زند‌گی‌ام را مد‌یون قرآن بود‌م.»

بیشتر شاگرد‌‌هایش بانوان خانه‌د‌ار هستند‌ اما ربابه مزینانی د‌وست د‌ارد‌ جوانان هم د‌ر این کلاس‌ها شرکت کنند‌. او می‌گوید‌: «ماه رمضان امسال د‌خترهایی که د‌ر کلاس‌های د‌یگر‌ سرا شرکت می‌کرد‌ند‌ برای ختم قرآن به کلاس ما می‌آمد‌ند‌. از د‌ید‌ن آنها خوشحال می‌شد‌م و از اینکه جوان‌ها هم از کلاس‌ قرآن استقبال می‌کنند‌ د‌ر پوست خود‌م نمی‌گنجید‌م. چون معتقد‌م قرآن راه د‌رست زند‌گی را نشان می‌د‌هند‌. به‌ویژه جوان‌های امروز که د‌ر د‌نیای شبکه‌های مجازی غرق هستند‌ و نیازمند‌ یک منبع آرامش مطمئن. چه منبع آرامشی بزرگ‌تر از خد‌ا که خود‌ش د‌ر قرآن فرمود‌ه: آگاه باشید‌ که با یاد‌ خد‌ا د‌ل‌ها آرام می‌گیرد‌.»

منبع ؛ همشهری محله

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
آبان
۹۵

نشست عصر تبلیغات و جنگ به همت انجمن روزنامه نگاران و عکاسان دفاع مقدس روز یک شنبه 16آبان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور  سردار «علیرضا مزینانی» مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء در دوران دفاع مقدس، برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛سردار مزینانی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تبلیغات یکی از واحدهای تاثیرگذار در هدایت جنگ بود. ابتدا واحد تبلیغات در قرارگاه کربلا و پس از آن در قرارگاه خاتم الانبیاء راه اندازی شد.

 وی افزود: واحد تبلیغات جبهه و جنگ واحدی گسترده بود که تمام فعالیت های تبلیغاتی و هنری در جبهه ها را هدایت می کرد. فعالیت در این عرصه ابعاد گسترده ای داشت.

 سردار مزینانی با بیان اینکه فعالیت واحد تبلیغات از زمان ورود رزمندگان به جبهه آغاز می شد, عنوان کرد:  زمانی که رزمندگان در یگان های رزمی سازماندهی می شدند واحد تبلیغات فعالیت هایش را آغاز می کرد. بخش فرهنگی و ارتباطات از جمله زیرمجموعه های واحدهای تبلیغات است. در بخش ارتباطات دعوت از شخصیت سیاسی و مذهبی, ساماندهی مداحانی در یگان ها در جبهه از جمله برنامه های مختلف واحد تبلیغات بشمار می رود.

 وی تصریح کرد: فعالیت در محورهای اصلی عملیات و برنامه در مواقع پدافند از محورهای اصلی واحد تبلیغات بود. حضور در هر یک از محورها ویژگی های خاص خودش را داشت و برنامه ها مخصوص منطقه و تعداد یگان های عمل کننده برنامه ریزی می شد.

 مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیا در دوران دفاع مقدس به انعکاس اخبار جنگ با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مناطق جنگی اشاره کرد و گفت: برای انعکاس خبر پیروزی رزمندگان و اعلام وضعیت مناطق عملیاتی خبرنگاران داخلی و خارجی از مناطق عملیاتی حضور می یافتند. اما گاهی پیش می آمد که انعکاس اخبار توسط خبرنگاران خارجی واقعیت نداشت.

 وی در ادامه به بیان خاطره ای از حضور خبرنگاران خارجی در عملیات فاو پرداخت و گفت: در این عملیات دشمن غافل گیر شده و توپخانه آن منهدم شد از این رو به مدت یک هفته منطقه آرام بود. نخستین گروه خبرنگاران داخلی و خارجی یک هفته پس از عملیات برای بازدید به منطقه وارد شدند. با انعکاس خبر عملیات جمع کثیری از خبرنگاران تقاضای حضور در منطقه را کردند تا آنجایی که چهار هلی کوپتر برای انتقال آنها تهیه کردیم. دشمن آن روز آتش نسبتا سنگینی به منطقه ریخت که در این میان یکی از خبرنگاران خارجی بر اثر ترس سکته کرده و فوت کرد.

 سردار مزینانی در پایان عنوان کرد: کسانی که امروز در حوزه حماسه و مقاومت قلم می زنند و از هشت سال دفاع مقدس می نویسند اکثرا جوانانی هستند که جنگ را ندیدند. از این رو به دوستان پیشنهاد می کنم به موضوعات تبلیغات در جنگ که تا به امروز مغفول مانده است بیشتر بپردازید.

سردار علی رضا مزینانی با لباس بسیجی در کنار صالحی , سرلشکر جعفری ، سردار قربانی ، شهید باکری و شهید همت


به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
آبان
۹۵

با حضور مهندس نظرزاده سرپرست و خانم ده نبی  مسئول گسترش شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن در مرکز بهداشتی درمانی شهدای مزینان جلسه تعامل و همکاری بین بخشی برای هماهنگی بیشتر در راستای افزایش کیفیت خدمت رسانی در حوزه سلامت برگزار گردید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهدی تاج مزینانی مسئول مرکز بهداشت مزینان با اعلام این خبر افزود: در این جلسه  که با حضور شورای اسلامی و خیرین مزینانی در دفتر بهزیستی مزینان برگزار شد خانم گلستانی سرپرست مجتمع بهزیستی مزینان توضیحاتی در خصوص فعالیتهای مجتمع و تعداد مددجویان و سالمندان تحت پوشش ارائه کرد و در ادامه با اشاره به افتتاح فاز اول پروژه با عنوان خانه سالمندان پدر ومادر در آینده نزدیک،خواستار همکاری شبکه بهداشت در این زمینه شد.

مهندس نظرزاده با پراهمیت خواندن افتتاح این پروژه و اشاره به طرح مراقبتی سالمندان در شبکه بهداشت، اظهار امیدواری کرد :امیدواریم خدمت رسانی به این قشر جامعه به عنوان سرمایه های گرانبها باهماهنگی های بین بخشی به نحو مطلوب صورت پذیرد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
آبان
۹۵

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ پس از اقدام شایسته ی خانواده مرحومه رفیعی در حوزه ی سلامت مردمی دومین خیر نیکوکار مزینانی حاج علی اصغر تاج فرد؛ زمینی در حدود یکصد و هشتاد متر مربع واقع در خیابان اصلی بازار مزینان به ارزش سیصد میلیون تومان تقدیم خانه ی بهداشت کرد.

مهدی تاج مسئول مرکز بهداشت مزینان در این خصوص اظهار داشت : بعد ازبازدید دکتر سیاری معاون وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی از درمانگاه شهدای مزینان و حضور وی دردانشگاه علوم پزشکی سبزوار بودجه ای برای ساخت اماکن بهداشتی و درمانی در این شهرستان اختصاص پیداکرد.

وی افزود: با نظر مساعد دکتر مسلم رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بخشی از این بودجه به مبلغ 16 میلیارد ریال برای اجرای هشت طرح بهداشتی - درمانی شامل احداث محل زیست پزشک، خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی در داورزن اختصاص پیدا کرد که با  پیگیری های دلسوزانه مهندس نظرزاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان مقرر گردید خانه ی بهداشت مزینان ساخته و در اختیار این مرکز قرار گیرد .

مهدی تاج خاطر نشان کرد : پس از هماهنگی های انجام شده با شورای اسلامی و مرکز بهداشتی درمانی شهدای مزینان و همچنین اهدای زمینی توسط حاج علی اصغر تاجفرد، امروز مراسم کلنگ زنی ساخت خانه ی بهداشت مزینان با حضور فرماندار، امام جمعه و رؤسای ادارات شهرستان داورزن و معتمدین و خیرین مزینان صورت گرفت.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
آبان
۹۵

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ به مناسبت انتصاب مهندس حمید نظرزاده به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن ، مدیرعامل موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س)مزینان پیام تبریکی به شرح زیر صادر کرد:

جناب آقای مهندس حمید نظر زاده

سرپرست محترم شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن

با کمال مسرت  انتصاب شایسته جنابعالی را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن که بحق از سرمایه های ارزشمند شهرستان می باشید، صمیمانه تبریک عرض نموده، رجای واثق داریم که این انتخاب سرآغاز راهی پر امید به سمت دستیابی به قله های رفیع توسعه شهرستان بوده و نوید بخش نشاط و تحرک  اهالی خواهد بود.

 موفقیت و سربلندی شما و کلیه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از درگاه باریتعالی مسالت می نماییم.

فاطمه مزینانی گلستانی

مدیرعامل موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س)مزینان

  • علی مزینانی
۱۱
آبان
۹۵

مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: جوانان باید در اولویت مسئولین باشد، نگاه مسئولین به حوزه جوانان نیازمند اصلاح است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان علی اکبر تاج مزینانی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه گفت: جوانان از چندین جهت چه به لحاظ جمعیتی و نسلی و چه به لحاظ نیروی اجتماعی موثر، نیازمند توجه ویژه هستند و باید در سیاستگذاری ها جدی گرفته شوند. اما آنچه که متاسفانه شاهد آن هستیم نوسانات موجود در این حوزه در دوره های مختلف حکومتی است.
وی افزود: برخی از مشکلات موجود در این زمینه مربوط به سیاستگذاری هاست که به سطوح بالاتر برمی گردد و بخشی مربوط می شود به مشکلات ساختاری، هنجاری و رفتاری که به حوزه جوانان و وزارت ورزش و جوانان برمی گردد. بنابراین برای حل این مشکلات نگاه مسئولین بالادستی و نگاه مسئولین حوزه جوانان باید به مسئله جوان اصلاح شود.
تاج مزینای تاکید کرد: بین اینکه مسئله جوانان در حاشیه باشد تا اینکه در اولویت قرار بگیرد تفاوت بسیار است. تشکیل جلسات شورای عالی جوانان، بحث اعتبارات حوزه جوانان، داشتن برنامه در بلاترین سطح ملی اینها همه شاخص هایی است که نشان می دهد حوزه جوان چقدر در محوریت توجه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این حوزه نیازمند بازنگری جدی است اظهار داشت: باید این وزارتخانه جایگاه ویژه ای داشته باشد و در راس توجه قرار گیرد. و وزیر جدید باید توجه کند که اگر این سرمایه گذاری های فکری، معنوی و پشتیبانی وجود نداشته باشد تحول جدی رخ نخواهد داد.
علی اکبر تاج مزینانی در خصوص شرایط انتخاب وزیر ورزش و جوانان عنوان داشت: باید به علایق فرد منتخب برای این حوزه نیز توجه کرد کسی که صرفا علایق پژوهشی، ورزشی و... داشته باشد قطعا عملکردش تحت الشعاع این علایق قرار خواهد گرفت. بنابراین باید فردی انتخاب شود که دغدغه اش بحث جوان باشد و سبقه ای هم درمدیریت، سیاستگذاری و برنامه ریزی عمومی و اجتماعی داشته باشد تا بتواند بهتر کار را پیش ببرد.
مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نقش ستادی و اختیارات این حوزه اظهار داشت: مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد برمی گردد به مشکلات ساختاری و اینکه مثلا جایگاه اسناد حوزه جوانان در نظام سیاستگذاری و بودجه کشور مشخص نیست. این نظام باید منسجم باشد تا راه به جایی ببرد. از طرفی این اسناد ضمانت اجرایی ندارند یعنی دستگاه های که در این حوزه فعالیت موثری داشته باشند تشویق نشده و دستگاه های غیر فعال نیز توبیخ نمی شوند و این به معنای عدم ضمانت اجرایی است، اینها مسائلی است که باید اصلاح شود.


به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
آبان
۹۵

همزمان با گرامیداشت روز بسیج دانش آموزی مراسم قرائت  زیارت عاشورا با حضور جمعی از مسئولین شهرستان داورزن و دانش آموزان و بسیجیان مزینانی در منزل شهیدان حسینی برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ هشتم آبان سالروز شهادت دانش آموز شهید حسین فهمیده روز بسیج دانش آموزی نام گرفته که به همین مناسبت مراسم زیارت عاشورا صبح امروز با حضور امام جمعه ، فرماندار ، فرمانده حوزه ی مقاومت بسیج و مسئول بنیاد شهید و ایثارگران شهرستان داورزن و پرسنل انتظامی مستقر در مزینان و بسیجیان و دانش آموزان مدرسه دکتر علی شریعتی مزینانی در منزل شهیدان حسینی برگزار شد.

دانش آموز شهید سیدحسن حسینی برادر شهیدان سیدحسین و سیدمحمد سومین فرزند رزمنده و جانباز فقید زنده یاد میرزا احمد حسینی است که در عملیات والفجر 8 در سال 1364 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
آبان
۹۵

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع (سازمان پدافند غیر عامل) و با حضور دکتر علیرضا مزینانی مدیرکل پدافند غیر عامل سازمان محیط زیست و عضو هیئت علمی سازمان پدافند غیر عامل روانه آنتن شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛دکتر مزینانی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است، گفت: دستگاه حاکمیتی در حفاظت از مقوله های اصلی حیات که آب، خاک، هوا و ذخایر و منابع طبیعی است نقش دارد. با توجه به وظایف ذاتی، محیط زیست در حوزه های مختلف فعالیت می کند یعنی معاونت های مختلف دارد.

وی مهمترین موضوع در سطح استان ها را محیط بانان دانست و بیان داشت: محیط بانان مهمترین سنسورهای محیط زیست هستند که اولین تهدیداتی که به محیط زیست وارد می شود را این افراد شناسایی و مخابره می کنند.

وی افزود: وظیفه محیط زیست این است که با دستگاه های مختلف ارتباط داشته باشد؛ مخصوصا در پدافند غیر عامل ارتباط خیلی خوبی داشته ایم که این ارتباط در سطح معاونت ها است.

مدیر کل پدافند غیر عامل سازمان محیط زیست در مورد مناطق حفاظت شده اظهار داشت: در حال حاضر 13 درصد از اراضی کل کشور جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و افق جهانی این است که در سال 2020 به 17 درصد برسیم. بنابراین باید در این حوزه تمام دستگاه ها و بخش های مختلف، ورود کنند زیرا مسئله محیط زیست فقط به سازمان محیط زیست بستگی ندارد.

وی با تاکید بر این موضوع که محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی است ، عنوان داشت: باید بخش های مختلف  مردم به کمک محیط زیست بیایند. دریاچه ارومیه منشاء و حق آب داخلی دارد ولی آن را مدیریت نکردیم. وقتی مدیریتی انجام نشود، تهدیداتی ایجاد می شود که جبران ناپذیر است.

عضو هیئت علمی سازمان پدافند غیر عامل با تصریح بر اینکه محیط زیست باید یک ابزار قدرتی برای اعمال برنامه ها داشته باشد، گفت: محیط زیست اگر این ابزار را داشته باشد می تواند از دستگاه های دیگر مطالبه کند. شرایطی که امروز دچارش هستیم یکسری پیش زمینه ها داشته است؛ یکی از این پیش زمینه ها رعایت نکردن مواردی بوده است که باید انجام می شده است مانند آمایش سرزمینی. ما باید پیش از اینها آمایش سرزمینی را انجام می دادیم و این در حالی است که مطالعات نیز انجام شده بود.


به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
آبان
۹۵

جانباز سیدهادی مزینانی فرزندسیدعلی اکبر سیداسماعیل است که در نوجوانی عازم جبهه می شود و چند بار به افتخار جانبازی نائل می آید.

این دلاور مزینانی از یادگارهای گردان حنظله است که در عملیات والفجر مقدماتی بسیاری از دوستانش به شهادت می رسند و او با وجود تیر خلاصی به سرش به طور معجزه آسا نجات پیدا می کند و بعد از بهبودی نسبی دوباره راهی جبهه می شود و بار دیگر هدف بمب های شیمیایی دشمن قرار می گیرد. دو فرزندش بعدها به خاطر این مصدومیت شیمیایی جان خود را از دست می دهند و فرزند سومش درحال شیمی درمانی است اما سیدهادی هرچند از سوی مسئولین بنیاد شهید و ایثارگران مورد بی مهری قرار گرفته اما همچنان محکم و استوار ایستاده و می گوید: به خدا قسم اگر دشمن بازهم خیال حمله به این مملکت را داشته باشد با همین تن مجروح دوباره به جبهه می روم و سلاح برمی دارم. برادرش سیدهاشم نیز حرف او را تأیید می کند و می گوید : ما خانوادگی در این راه لبیک گوی رهبرمان هستیم.

 در ادامه مصاحبه جانباز مزینانی را که با هماهنگی و پیگیری شاهدان کویرمزینان در روزنامه جوان و سایت ها و خبرگزاری های مختلف منتشر شده تقدیم می نماییم.

جانبازی که تیر خلاصی خورد و شیمیایی شد

           عوارض شیمیایی ‌شدن ۳ فرزند بیمار نصیبم کرد

 در 16 سالگی تیر خلاصی که قرار بود به مغزش بخورد، با چرخش ناگهانی سر، به فکش خورد. پس از بهبودی شیمیایی شد و شش ماه بینایی‌اش را از دست داد. پس از ازدواج دو فرزندش را از دست داد و الان پسر 11 ساله‌اش سرطان دارد و شیمی درمانی می‌شود. سید هادی مزینانی از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس از زمان اعزام به جبهه تا امروز سختی‌های زیادی کشیده است. اهل گلایه و شکایت نیست ولی از رفتار برخی مسئولان ناراحت و دلخور است. می‌گوید ما از فراموش‌شدگان هستیم. روزگار شرایط سختی را برای رزمنده نوجوانی که جانش را کف دستش گذاشت و مقابل دشمنان ایستادگی کرد، رقم زده است. دقایقی پای درد دل‌های این جانباز سیدهادی مزینانی نشستیم تا بگوییم هنوز فراموش نشده‌اید.

اولین بار چه زمانی و در کدام مقطع جنگ پایتان به عنوان رزمنده به جبهه باز شد؟


سال 61 در 16 سالگی راهی جبهه شدم. در 27 روز دوره‌های آموزشی را در پادگان امام حسین(ع) گذراندم و بعد از آن برای جبهه اعزام شدم. نزدیک یک ماه در پادگان دوکوهه بودم که عملیات والفجر مقدماتی شروع شد. در این عملیات گردانمان در محاصره افتاد و بیشتر بچه‌ها شهید شدند. گلوله‌ای هم به پایم خورد، عراقی‌ها مرا اسیر کردند ولی به خاطر شرایطم چون نمی‌توانستند من را همراهشان ببرند تیر خلاصی به سرم زدند. بعد از دو ساعت به هوش آمدم و یکی از رزمندگان مرا نجات داد و به پشت خط منتقل کرد.


اگر می‌شود کمی بیشتر در مورد ماجرای محاصره و تیرخلاصی که به شما زدند صحبت کنید.


والفجر مقدماتی تعدادی منافق به عنوان بیسیم‌چی در گردان و لشکرها حضور داشتند و همین‌ها حمله را به عراقی‌ها اطلاع داده بودند. در این عملیات موانع و سیم‌خاردارها و میدان مین‌های عظیمی مقابل رزمندگان وجود داشت. در کنار اینها با این مشکل هم مواجه بودیم که عملیات لو رفته است. گردان ما گردان حنظله از لشکر حضرت رسول جزو گردان‌های خط‌شکن بود. عملیات که شروع شد تا جایی که در توانمان بود جلو رفتیم ولی صبح پاتک شد و در محاصره گیر افتادیم. برای این عملیات شهیدان زیادی دادیم. بیشتر رزمندگان شهید شدند. من هم جزو آخرین نفرات بودم که ابتدا مجروح و سپس اسیر شدم. وقتی دیدند توان راه رفتن ندارم یک افسر عراقی به سربازی دستور داد تیرخلاصی بزند و هنگامی که با سرباز چشم در چشم شدم او متوجه سن و سال کم من شد. دلش نیامد شلیک کند و با قنداق اسلحه به سرم زد. در آخر افسر عراقی خودش کلت کشید و شلیک کرد که گلوله از پشت سر به فکم خورد. فکم از جای در آمد، بیهوش شدم و بی‌جان روی زمین افتادم. موقعی که گلوله شلیک شد من یک لحظه سرم را برگرداندم و همین باعث شد گلوله به فکم بخورد. وگرنه به مغزم خورده بود.


پس از به هوش آمدن با چه صحنه‌ها و اتفاقاتی مواجه شدید؟


از زمان به هوش آمدن صحنه‌های عجیب و غریبی دیدم. دیدم یکی از این سوسمارهای بزرگ صحرایی پیکر رزمنده‌ای که به شدت مجروح و برخی اجزای بدنش متلاشی شده است را می‌خورد. آن روز رزمنده‌ای از بچه‌های محله سرآسیاب مرا روی کولش گذاشت و از میدان مین عبور داد. می‌گفت اشهدت را بخوان. هنگام حرکت کاتیوشاهای دشمن از کنارمان رد می‌شد. صورتم به طرف پشت این عزیز بود که ناگهان دیدم دل و روده‌اش از پشت سر بیرون ریخت. گلوله کاتیوشا دو زمانه است و زمانی که به هدف می‌خورد عمل می‌کند. خورده بود به شکمش و منفجر شده بود و بدنش را تکه تکه کرده بود. در میدان مین افتادم و فرمانده گروهانمان را دیدم که کاسه سرش پریده و مغزش بیرون افتاده است. سعی می‌کردم خودم را از مهلکه نجات دهم. میدان مین عرضش 20 متر بود ولی وقتی می‌خواستی از همین 20 متر رد شوی ممکن بود جان سالم به در نبری. اتفاقاتی که باعث شهادت بسیاری از رزمندگان شد. خودم را کشان کشان به رزمندگان رساندم و دوباره بیهوش شدم. چشم که باز کردم خود را در بیمارستان صحرایی دزفول دیدم. بعد از آن با هواپیما به بیمارستان ژاندارمری آمدم و چند ماه تحت درمان بودم.


بعد از بهبود دوباره عازم جبهه شدید؟


کمی که حالم بهتر شد گفتم دوباره می‌خواهم بروم. دهانم سیمکشی شده بود. با اصرار زیاد دوباره به جبهه رفتم و این بار در منطقه جفیر شیمیایی شدم. بعد از عملیات خیبر و از پادگان حمیدیه به این منطقه اعزام شدیم. هوا بسیار گرم و منطقه خاکی بود. رزمندگان برای فرار از گرما چاله‌هایی می‌کندند و در آن می‌نشستند. 400، 500 نفر از شدت گرما چاله می‌کندند و هر کدام در چاله می‌نشستند تا خنک شوند. متأسفانه همین کار باعث شد خاک شیمیایی بر بدن و چشم‌ها اثر بگذارد که من هم مستثنی نبودم.


از شهدا و رزمندگان شاخص جنگ با چه کسانی همدوره بودید؟


هر شب شهید همت را هنگام سخنرانی می‌دیدم. شهید کاظم رستگار در گردان حر از لشکر سیدالشهدا(ع) فرمانده‌ام بود. من بعد از اسارت حاج احمد متوسلیان به جبهه رفتم. شهید همت را جوانی دیدم که در رزمندگی شجاع و در برخورد با ما بسیار مهربان و متواضع بود. با هیکلی که چندان بزرگ و درشت نبود به لحاظ معنوی، جنگی، فکری و شجاعت آدمی بی‌نظیر بود. با آن جثه کوچک به قلب عراقی‌ها می‌زد، اطلاعات جمع می‌کرد و در بازگشت لشکرش را برای عملیات آماده می‌کرد. در جبهه کسانی را می‌دیدم که روی مین می‌روند و دو شب مانده به عملیات افرادی قبر می‌کندند و در قبرها به مناجات می‌پرداختند

هنگام نماز فضای عطرآگینی جبهه و پادگان دوکوهه را می‌گرفت که قابل وصف نیست. هرچقدر الان می‌خواهم از رفتنم ناراحت باشم یاد آن زمان می‌افتم پیش وجدانم خجالت می‌کشم. یاد آن بچه‌هایی که مخلصانه راز و نیاز می‌کردند. شنیدم یکی از رزمنده‌ها دعا می‌کرد شب حمله طوری شهید شود که هیچ اثری از او باقی نماند. در هیچ جنگی نمی‌شود چنین برداشت‌هایی را با چشم دید. در همه جنگ‌ها همه برای حفظ جان به جنگ می‌روند بعد رزمندگا‌ن‌ ما دعا می‌کردند طوری تکه تکه شوند که اجزای بدنشان پیدا نشود.

همه کسانی که این مناجات‌ها را کردند، رفتند و ما جزو قافله‌ای بودیم که شک و تردید همراهمان بود و شاید همین باعث شد شهید نشویم. بیشتر کسانی که از قافله شهدا جا ماند‌ه‌اند بین بودن و نبودن شکی در دلشان وجود داشت. شهدا استثناهایی بودند که با دل و جان شهادت را قبول کرده بودند. نه اینکه بخواهند جانشان را مفت از دست بدهند بلکه در کمال رزمندگی، شجاعت و غیرت جانشان را از دست بدهند و شهید شوند.


زمان اعزام بسیار کم سن و سال بودید. حس و حالتان در جبهه و هنگام مواجهه با این اتفاقات چگونه بود؟


آن زمان از لحاظ درسی و تحصیلی جزو بهترین دانش‌آموزان منطقه بودم. پرونده‌ام در منطقه 12 تهران است ولی شور و شوق باعث شد درس را رها کنم و جزو رزمندگان شوم. من از اول سال 61 برای اعزام اقدام کردم و در نهایت پایان سال موفق به رفتن شدم. با سماجت خودم و چند تا از دوستانم که همگی شهید شدند توانستیم برویم. شهدایی که الان نامشان بر کوچه و خیابان‌های محله 12 دیده می‌شود. شهید محسن مشکی، بهرام درودی، سیدحسین قادری همکلاسی و رفیق‌هایم بودند و همه کارهایمان را با هم انجام می‌دادیم.
من در سن و سالی بودم که کتمان نمی‌کنم نترسیده بودم. شب عملیات واقعاً ترسیده بودم. خمپاره‌هایی کنارم می‌خورد که آدم را گنگ می‌کرد. آنقدر دوست داشتم شب عملیات حضور داشته باشم که تمام اینها را به جان می‌خریدم. برخی همان موقعی که خمپاره اول کنارشان می‌خورد دچار موج ‌گرفتگی می‌شدند، سروصدا می‌کردند و برای اینکه عملیات لو نرود آنها را به عقب می‌بردند. من با همان سن و سالم خودم را نگه می‌داشتم تا در عملیات حاضر باشم.


به شهادت هم فکر می‌کردید؟


وصیتنامه‌ام را هم نوشته بودم که الان دست مادرم است. زمانی که مجروح شدم اسمم جزو شهدا رد شده بود. خودم در خانه بودم که ساکم را از تعاونی سپاه آوردند و به خودم گفتند سیدهادی شهید شده که من گفتم هادی خودم هستم و مجروح شده بودم. ببینید وضعیتم چقدر ناجور بوده که اسمم را جزو شهدا رد کرده بودند. اگر شهید می‌شدم جزو پاره استخوان‌هایی بودم که امروز از شهدا به دست می‌آید. عراقی‌ها پیکر شهدا را در کانالی ریخته بودند و با لودر رویشان خاک می‌ریختند و دفن‌ می‌کردند.


در حال حاضر از عوارض جانبازی و شیمیایی شدن عارضه‌ای همراه شما مانده که باعث سختی‌تان شود؟


من الان بیکار هستم و شرایط روحی ثابتی ندارم. پسر 11 ساله‌ام سرطان خون دارد و یک سال و نیم است شیمی درمانی می‌شود و گفته‌اند تا سه سال باید شیمی درمانی شود. دو دخترم متأسفانه با شرایط بد فلج ذهنی و جسمی به دنیا آمدند که هر دو از دنیا رفتند. شرایط یکی‌شان خیلی پایدار نبود ولی آن یکی دخترم را با زجر و سختی نگه داشتم. چشمانش هر ماه آب مروارید می‌آورد و او را برای عمل می‌بردم. پرونده‌هایش در بیمارستان فارابی هست. خیلی از پزشک‌ها می‌گویند شرایط شیمیایی شما که حاد بوده ممکن است روی بچه‌ها اثر گذاشته باشد. گاهی فکر می‌کنم می‌گویم شاید اگر آن موقع به جبهه نمی‌رفتم بچه‌هایم اینطوری نمی‌شدند. الان خیلی از رفقای خودم که به جبهه نرفتند را می‌بینم که رئیس جایی هستند و موقعیت خوبی دارند در حالی که در زمان تحصیل من خیلی از آنها سر بودم ولی به خاطر جبهه درسم را رها کردم.


الان چند فرزند دارید؟


یک پسرم را داماد کرده‌ام و یک دو قلوی پسر و دختر دارم که یکی‌شان سرطان دارد. خیلی سختی کشیده‌ام. چشمانم پس از شیمیایی شدن شش ماه کور شد و با مشقت زیادی بینایی‌ام برگشت. پرونده شیمیایی‌ام برای چشم‌هایم در بیمارستان دکتر سپیس در چهارراه سیروس گم شد. پرونده‌های پزشکی جانبازی شیمیایی‌‌ام معدوم و مفقود شد. بعد از شش ماه که خوب شدم نصف بینایی چشم سمت راستم را از دست دادم. از آن موقع هم همینطوری هستم و هر چه دکتر رفته‌ام گفته‌اند عارضه‌ای بوده که بعد از چند وقت بروز کرده و جای خوب شدن ندارد و باید با آن کنار بیایم.


امروز به عنوان یک جانباز و رزمنده مهم‌ترین خواسته‌ و دغدغه‌‌تان در رابطه با چه مسائلی است؟


من تا چند وقت پیش دلم نمی‌خواست هیچ صحبتی از این مسائل کنم ولی فشار زندگی و نبود وضعیت مالی و گرفتاری‌های فرزندان آدم را گرفتار می‌کند. از سال 84 بیکار شده‌ام و هیچ‌گونه درآمدی ندارم. خیلی تحت فشار هستم. امام خمینی فرموده بودند نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در زندگی روزمره خود دچار وقفه شوند، همین جمله امام را لحاظ کنند و به ما برسند، کافی است. ما توقع زیادی نداریم و جز اینکه امکانات اولیه زندگی که رفاه نسبی خانواده را تأمین کند در اختیار ما قرار داده شود. الان 50 ساله هستم و برای کار به صد جا رفته‌ام منتها کسی قبول نمی‌کند. 14، 15 سال پرداختی بیمه دارم و بیمه‌ام قطع شده و همه رقم گرفتاری دارم. مهرماه سال 84 موفق شدم 25 درصد جانبازی‌ام را تکمیل کنم ولی زمان جنگ نماینده بنیاد شهید برایم 50 درصد جانبازی صادر کرده بود. چون آن زمان وضع مالی‌مان خوب بود و جوان بودم و با وجود جانبازی در آن دوره دنبال کارهای درصدم نرفتم و زمانی که رفتم دیدم درصدم را 15 درصد کرده‌اند. 10 سالی طول کشید و با دوندگی‌های همسرم از سال 84 به 25 درصد رسید.

از پارسال هنوز برنامه حقوقی‌ام درست نشده و می‌گویند باید پرونده را به کمیسیون اشتغال بفرستیم و هنوز دستوری از بالا نیامده است. رزمندگان بدون هیچ چشمداشتی وارد جبهه شدند. ما جزو فراموش‌ شدگانیم. من به هر جا نامه نوشتم نه جوابی شنیدم و نه کلامی. امیدوارم با رسیدگی مسئولان مشکل اشتغال و درصد جانبازی‌ام حل شود. بدون رسیدگی، فشار زندگی جانباز‌ها را منزوی می‌کند. نگذاریم روزی برسد که جانبازها به دلیل رسیدگی نکردن مسئولان فراموش و منزوی شوند.

منبع: جوان

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۳
آبان
۹۵

عاشورای 95 نیز مانند سال های گذشته با شور و حرارت خاصی در دیار تاریخی مزینان برگزار شد .

محسن مزینانی

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دارالعارفین مزینان مهد دوستی خاندان نبوت و امامت است ؛ سرزمینی که جز غیرت و تعصب به دین و علم و ادب در آن نمی بینی و مردمانش عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند و در این راه همیشه پیشگام بوده و بیش از هفتاد شهید تقدیم به انقلاب اسلامی کرده اند .

مراسم تعزیه خوانی عاشورا یکی از سنت هایی است که در این دیار با شکوه خاص برگزار می شود و در آن آیین های خاصی از جمله نخل گردانی و علم کشی جلوه گری می کند و این آیین هیچ گاه از نگاه عکاسان و تصویربرداران دور نمانده و هریک خوشه ای از آن چیده اند . شاهدان کویر مزینان نیز که همیشه سعی در انعکاس اخبار زادگاه دانشمندان و اندیشمندان دارد هر سال تصاویری به عنوان هدیه تقدیم کرده است که در بخش های مختلف تقدیم مخاطبان گرانمایه گردیده و امسال نیز با هنرنمایی عکاس جوان مزینانی جلوه هایی از این مراسم تقدیم می شود.

محسن مزینانی

محسن مزینانی

محسن مزینانی

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...

  • علی مزینانی