بایگانی فروردين ۱۴۰۰ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۰
فروردين
۰۰

حاج خلیل مزینانی(نیکدل) جانباز سرافرازی که بیش از 5 سال در جبهه های نبرد حق علیه باطل و عملیات های مختلف حضور داشت صبح روز 26 فروردین بر اثر جراحات شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به یاران شهیدش پیوست.

این جانباز سرافراز که در دو عملیات والفجر هشت و کربلای پنج بر اثر گازهای شیمیایی بخشی از ریه های خود را از دست داده و با مشکل تنفسی مواجه بود چهاردهم اسفند 1399 در بیمارستان بعثت تهران بستری و پس از مدت کوتاهی مرخص و به خانه بازگشت.

حاج خلیل مزینانی فرزند خادم الحسین(ع) زنده یاد حاج غلامرضا نیکدل و متولد چهارم دی ماه 1344 است که از نخستین روزهای یورش دژخیمان دیکتاتور عراق عازم جبهه های نبرد شد و با کسوت بسیجی در لشکر 27 حضرت محمد رسول الله(ص) سازماندهی و در عملیات های مختلف مجروح شد اما بازهم از پا ننشست و مدت 65 ماه در مناطق مختلف جنوب و غرب کشور دلاورانه به جهاد با دشمن پرداخت و علاوه بر جراحات شیمیایی از تیر و ترکش و موج های انفجار سلاح های سنگین در امان نماند.

پیکر این جانباز شهید روز شنبه با حضور مردم قدرشناس مزینان و نیروهای نظامی و انتظامی و بنیاد شهید داورزن در گلزار شهدای مزینان تشییع و در آرامستان بهشت علی علیه السلام زادگاهش برای همیشه آرام گرفت.

از جانباز کربلایی خلیل مزینانی دو فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۲
فروردين
۰۰


مزینان که یکی از وجوه تسمیه ی آن زادگاه دانشمندان و اندیشمندان می باشد همواره در تربیت و پرورش عالمان دین یکی از ارکان اصلی استان خراسان و حتی کشور عزیزمان ایران است و از این نیز فراتر رفته و در دنیا نام شخصیت هایی همچون علامه محمدتقی شریعتی مزینانی را به خوبی می شناسند. این افتخار در ادوار مختلف تاریخی به زیبایی می درخشد و در بعضی کتب همانند تاریخ بیهق از علمان این دیار مانند ابوسعد المزینانی که شاعر و ادیب فاضلی بوده نام می برد.

شانه به شانه ی مسجد جامع یعنی در ده متری ضلع جنوبی آن ؛ مدرسه ی علمیه ای قرار دارد که تا دهه ی چهل فعال بوده و طلاب و روحانیون مزینانی در محضر استادانی همچون مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی که تولیت آن را برعهده داشته تلمذ می کردند.

این بنا دردوران انقلاب اسلامی ودفاع مقدس مرکز شکل گیری حرکتهای انقلابی وپایگاه های فعال؛ انجمن اسلامی مزینان،بسیج شهدای مزینان ،کتابخانه دکترعلی شریعتی ، دفتر شورای حل اختلاف، شورای اسلامی ،مرکز بهداشت و دوره ای نیز مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است

موقعیت این مدرسه در مرکز بافت قدیم مزینان بر روی بدنه خیابان اصلی که بافت قدیم را به دو بخش منشعب می کرده، قرار گرفته است (پلان کلی ابن بنا مدرسه ای است دو ایوانی با حیاط مرکزی، ده حجره در اطراف حیاط، دو مدرسه در ضلع مقابل ورودی و اتاقهای مربوط به اساتید و رئیس مدرسه و آشپزخانه، کتابخانه و سرویس بهداشتی. مساحت کل زمین مدرسه 810 متر مربع است؛ حیاط آن، 229 متر مربع است و زیربنا با زیرزمین، 650 متر مربع می باشد)

ورودی مدرسه در جهت شرق است . در دو سوی ورودی مدرسه، در هر طرف، سه رواق وجود دارد که به تناوب در هر سو، دو رواق بزرگ تر و یکی کوچک تر می باشد.  پس از ورود به هشتی در سمت چپ، اتاق رئیس مدرسه و در سمت راست، اتاق مدرّسان قرار گرفته است. پس از عبور از هشتی و ایوان مدرسه وارد حیاط می شویم. حیاط مدرسه مستطیل شکل است که در وسط دارای دو باغچه و حوض می باشد. کف حیاط با موزائیک مفروش است. در ضلع غربی حیاط که محور اصلی بنا می باشد یک ایوان دیگر قرار گرفته و جلو ایوان برای استفاده به عنوان مدرس در تابستان، باز بوده است. در سال 1350ه. ش دهنه ایوان را با درِ مشبّک آهنی پوشانده اند و اکنون به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخ دقیق بنای مدرسه مشخص نیست، ولی بر اساس نوشته مطلع الشمس در مسافرت ناصرالدین شاه به سال 1300ق مدرسه مزینان وجود داشته است. احتمالاً مدرسه اندکی پس از سیل مزینان که به سال 1286ق به وقوع پیوسته، با ساخته شدن روستا در محل جدید بنا شده است. بانی مدرسه آیة اللّه حاج سید ابراهیم غفوری، معروف به شریعتمدار، مرجع تقلید و روحانی معروف سبزوار می باشد. وی موقوفاتی نیز بر مدرسه وقف کرده است.

مرمّتها از ابتدا زیر نظر متولّی بر اساس درآمد موقوفات بوده است، با متروکه شدن مدرسه در چند دهه اخیر، مرمّتهای مدرسه به وسیله مردم روستا انجام شده است. از جمله اشکالاتی که در مرمّت بنا وجود داشته است تعویض درها و پنجره های بنا با پنجره و درهای آهنی است که اصالت بنای تاریخی را خدشه دار نموده است. بستن جلو ایوان تابستانی مدرسه با درِ فلزی نیز از جمله اشکالات مرمّت می باشد. کف حیاط به وسیله موزائیک مفروش شده که می توان به جای آن از آجرفرش استفاده کرد. اجاقهای تعبیه شده در حجره ها در مرمّتهای اخیر مسدود شده است، که با تعبیه شمعک گازسوز در داخل اجاقهای قدیمی امکان آن وجود داشت از اجاقهای قدیمی نیز برای گرم کردن حجره ها استفاده کرد.

همان گونه که اشاره کردیم ده ها طلبه و روحانی در این مدرسه درس خوانده و از آنجا راهی حوزه های علمیه معتبر دیگری در سبزوار و مشهد و قم و تهران شدند و هریک در سمت ها و مسئولیت های مختلفی چه در حوزه یا دانشگاه ها و یا نظام اداری و سازمان های نظامی به کار و تدریس مشغول شدند و بعضی از چهره های درخشان دیگر در بین ما نسیتند اما به لحاظ ثبت در تاریخ اسامی آنها تقدیم می شود
علما و روحانیون معاصر که دیگر در بین مانیستند


مرحوم شیخ محمود شریعتی بزرگ ، مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی ، مرحوم ملا احمدشریعتی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی،  مرحوم شیخ محمود شریعتى سزاوار مزینانی، مرحوم میرزای شریعتى درکلا ته ، مرحوم شیخ عبدالکریم شریعتی ، مرحوم حاج شیخ علی مقدم ، مرحوم ملا حسن معلمی فر،  مرحوم شیخ صادق مزینانی(صدیقی) ،  مرحوم ملّا حسن صدیقى که در مبارزه باشاه و پیروى از امام خمینى(ره) در زندان شهید شد ، مرحوم ملّا عبدالعلى که داراى کرامات و زهد فوق العاده بوده و نقل است سالى که عیدو محرم هم زمان شده بود ،مردم را از شادی عید برحذر داشته امّا مردم عید گرفتند و سیل آمد و قلعه را با خود برد جز خانه ى ملا و مسجد پایین قلعه را ، مرحوم ملا عباس تاج ،حاج شیخ ابوالقاسم صدیقى،حاج ملا عباس تاج ،مرحوم سالکى، مرحوم صدر ، مرحوم مهدوى، مرحوم ناظم مرحوم حاج شیخ محمد نبى درسویز ، مرحوم شیخ عبد ا لکریم درسویز ، مرحوم شیخ عبد الله باقرى، مرحوم حاج شیخ غلامرضا خصالى ،مرحوم حاج شیخ اسما عیل خصالى مرحوم حاج سید جلالى ، مرحوم ملا اسحاق ملایی ، مرحوم سید محمد سعید جلالى ، مرحوم شیخ علی مزینانی(محمدتقی) ، مرحوم شیخ حسن معروف به مشهدی ، مرحوم شیخ حسین مزینانی، مرحوم حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی که از ابتدای تأسیس پایگاه رسانه ای شاهدان کویر مزینان اشعار و مطالب ارزشمند وی زینت بخش این فضا بود و حتی این اسامی با مشاوره آن شاعر و ذاکر ارجمند تهیه و تدوین شد.

روحانیون و طلاب مزینانی که در حال حاضر مشغول به تبلیغ هستند با اشاره به سمت آن ها در مجامع

1- حاج شیخ حسن مزینانی ملا رمضانعل(بنیاد شهید) 2- حاج شیخ اسماعیل محمدزاده 3(دانشگاه امام صادق.ع)- شیخ رضا اسلامی(دادستانی مشهد) 4- حاج شیخ محمدتقی معلمی فر(روحانی مستقر در مزینان و امام جمعه موقت داورزن) 5- حاج شیخ صادق تاج(محمدعلی)(استاد حوزه و نویسنده در نشریات معتبر) 6- حاج شیخ محمدعلی مهدوی(محمدحسن)(نیروی دریایی ارتش) 7-شیخ جعفر تاج(محمدعلی) 8-شیخ محمد مزینانی(ملا رمضانعلی)(فرهنگی راه و شهرسازی مشهد) 9-شیخ محمدرضا چشمی 10-سید قاسم حسینی(جامعه المصطفی) 11-شیخ حسین معلمی 12-شیخ علی تاج مزینانی (اسماعیل)(شهرداری) 13-شیخ محمدتقی تاج(نمایندگی دفتر آیت الله مکارم شیرازی) 14-شیخ هادی مزینانی(نیروی انتظامی) 15-شیخ محمد مزینانی (محمد تقی)(مجمع مدرسان) 16-شیخ مسلم محمدزاده 17-شیخ محمد مزینانی (حبیب الله) 18-شیخ احمد مزینانی (حبیب الله) 19- شیخ سید مجتبی مزینانی  20- شیخ ابراهیم محمدزاده(دانشگاه علوم رضوی) 21-شیخ جواد دستمراد(جامعه المصطفی) 22-شیخ رضا اسلامی (حسن) 23-شیخ حمید مزینانی  24-شیخ حسین شاکری(جهاد دانشگاهی) 25-علی اسلامی  26-محمد جواد معلمی  27-روح الله مزینانی 28-محسن مزینانی 29-میثم مزینانی 30-عرفان مزینانی 31-محمد مهدی مزینانی 32-علی اکبر مزینانی 33-حسین مزینانی 34-محمد کاظم محمدزاده 35-حسین مزینانی محمد متقی   36- شیخ محمدشریفی که اکنون در کسوت فرهنگی و معلم بازنشسته به مزینان خدمت می کند 37- علی رضا مزینانی

 

برای آشنایی با ستارگان هدایت مزینان روی لینک زیر کلیک کنید

https://www.aparat.com/v/vTzbZ/%D8%B3

  • علی مزینانی
۲۱
فروردين
۰۰

✍️چهاردهم بهمن سال 1399 خبری منتشر کردیم مبنی بر دیدار از پیش تعیین نشده رییس و سخنگوی شورای اسلامی مزینان با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی به منظور مشکلات عمرانی و آسفالت معابر مزینان و بنا بود سهمیه قیر رایگان تا پایان سال و یا ابتدای سال 1400 در اختیار دهیاری قرار گیرد.

🔷اکنون شنیده ها حاکی از آن است که بعضی از روستاها سهمیه خود را دریافت و یا در حال تحویل هستند لذا با توجه به اینکه فاصله چندانی تا برگزاری انتخابات نمانده انتظار می رود تکلیف این سهمیه روشن و طبق وعده به اطلاع عموم رسانده شود.

🔷آنچه مسلم است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای در اختیار گذاشتن این سهمیه شرط و شروطی هم تعیین کرده از جمله اولویت به روستاهایی که با مشارکت مردمی زیرساخت های لازم را فراهم کنند و امیدواریم با توجه به اعلام آمادگی بعضی از خیرین برای کمک به این پروژه شورای اسلامی و دهیاری نسبت به انجام این کار اقدام نمایند.

🔷قطع یقین در این راستا دهیاری باید هزینه کلانی را متحمل شود که سرانه و بودجه چندانی برای این کار در نظر گرفته نشده و از طرفی ممکن است کمک خیرین گرامی نیز کافی نباشد و لازم است تا تمامی ساکنین و مزینان دوستانی که علاقه به زادگاه خود دارند به کمک شورای اسلامی و دهیاری بیایند تا هرچه سریعتر طرح مذکور به سرانجام برسد.


🔴حدود چهل و سه سال نیز از آسفالت جاده آدمکش مزینان به داورزن می گذرد و متأسفانه این جاده که اصولی ساخته نشده و با خرابی ها و عدم نور کافی در شب و عرض کم موجب داغدار شدن عده ای از همشهریان مزینانی و روستاهای مجاور شده است و هرسال مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص در سالروز شهادت فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی وعده می دهند که تا شروع زمستان همین امسال جاده تعریض و آسفالت می شود اما زهی خیال باطل چند دوره این نمایندگان آمدند و رفتند و وعده ی زمستانی نمایندگان فعلی آقایان محبی و عنابستانی هم به سر رسید و مهندس حسن نیا معاون وزیر و شهرسازی و خود آقای وزیر هم رفتند اما قیر نرسید و این وعده های توخالی بر زمین ماند و هر لحظه باید در انتظار حادثه ناگوار دیگری در پی بی تدبیری و پیگری این مقامات باشیم.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
فروردين
۰۰

 

♥️عشق یعنی استخوان و یک پلاک
سالها تنهای تنها زیر خاک♥️

✍️یکی از شهدای مظلومی_ به همان مظلومیتی که یک دهه پیکر مطهرش در خاک گرم شلمچه مفقود بود_ شهید حسن همت آبادی فرزند زنده یاد حاج قربانعلی همت آبادی است که ما در این پایگاه کمتر به او پرداخته ایم و اعتراف می کنیم حتی نمی دانستیم او هم در کربلای شلمچه شهید شده است...

🔆گاهی شهدا این جوری هستند تا مظلومیت همان بزرگانی را که با عشق و ارادت و نام آنها راهی جبهه شدند و در این راه جانشان را فدا کردند به بشریت نشان دهند حسن هم از همان دسته  نوجوانانی است که اگر چه هنوز سن چندانی نداشت اما راهی را انتخاب کرد که بسیاری آرزویش را می کشند. او یک بسیجی بود از تبار خرازی ها و همت ها و برونسی ها که نشان در گمنامی داشت .

🔷دهم دی ماه  ۱۳۴۸ در تهران و البته درخانواده ای مذهبی و هیئتی چشم به جهان گشود و پدرش زنده یاد حاج قربانعلی نام مبارک حسن را برای او انتخاب کرد و شاید می دانست که فرزندش نیز روزی روزگاری و در همین ماه تولدش مانند کریم اهل بیت علیهم السلام مظلومانه شهید می شود و غریبانه به خاک سپرده می شود.

🔷حسن، احترام خاصی برای بزرگترها قائل بود و در  دوران نوجوانی علاوه بر تحصیل برای کمک به امرار معاش خانواده یار و یاور پدر بود.

🔆او که از همان طفولیت با عاشورا و هیئت مأنوس بود و می دید که دایی هایش مرحوم استاد عباس و حاج غلامرضا و غلامحسین حاجی چه تلاشی برای اقامه عزاداری اهل بیت علیهم السلام خاصه برپایی مجالس تعزیه خوانی دارند و نوحه خوان هیئات هستند در مراسم مذهبی شرکت ویژه ای داشت و به خواهرانش توصیه می کرد زهرایی باشند و در تمامی کارها همانند حضرت فاطمه(س) عمل کنند.
 


🚩در همان نوجوانی به عضویت بسیج مسجد صاحب الزمان(عج) مشیریه درآمد و برای رفتن به جبهه لحظه شماری می کرد اما به خاطر سن کم نمی توانست به آرزوی دیرینه اش برسد و عاقبت راه و چاره ای به ذهنش خطور کرد و با دستکاری در شناسنامه و جابه جا کردن کپی ها و تغییر شانزده سال به هجده سالگی! به خواسته اش رسید و در اولین اعزام با عنوان امدادگر و بهیار راهی کردستان شد و به جمع رزمندگان پیوست. ولی او که سودایی عجیب در سر داشت دلش مجاهدت دیگری می طلبید و در دومین اعزام به عنوان تخریبچی به شلمچه اعزام شد و سرانجام در ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ درست یازده روز پس از سالروز تولدش در عملیات کربلای ۵ به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش  ۹سال در این سرزمین تفتیده به یادگار باقی ماند و سرانجام گروه های تفحص استخوان های این شاهد کویر را سال ۷۴ پیدا کردند و پس از تشییع در زادگاه آباء و اجدادیش مزینان برای همیشه در قطعه ی شهدای والامقام حسینی آرام گرفت.
🌹نام و یادش گرامی...

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
فروردين
۰۰

✳️حاجیه خانم لیلا همت آبادی مادر شهید والامقام حسین مزینانی نیکدل پس از عارضه سکته مغزی و یک هفته بستری در بیمارستان سبزوار دارفانی را وداع گفت.
 

✔️وی فرزند مرحوم حسن همت آبادی و همسر خادم الحسین(ع) حاج علی نیکدل زنی صبور و دارای اخلاقی خوش و مهربان بود که چهاردهم فروردین 1400 چند روز به سالروز شهادت فرزندش دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش در جوار مزار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

✍️تکاور  شهید حسین مزینانی نیکدل  سال 1348 در مزینان به دنیا آمد پدرش حاج علی نیکدل مرد زحمتکش و ذاکر اهل بیت علیهم السلام است که در عاشورای مزینان در گروه زوار چاوش خوانی می کند.

🔷 حسین از همان دوران نوجوانی پدر را در کار کشاورزی و خرید و فروش محصولات کشاورزی کمک می کرد.

🔷با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج مستضعفین و تأسیس پایگاه در مزینان او و برادرانش از فعالان این نیروی مردمی بودند و شبانه روز در پایگاه مزینان که پیش از این به عنوان حوزه فعالیت می کرد و نیروهای بسیاری را در خود می دید حضور داشتند.

🔆حسین سال 62 در حالی که هنوز 14 سال از سن مبارکش می گذشت همراه شهید حاج محمد امین آبادی و جمعی از جوانان مزینانی عازم کردستان شد و در بوکان علیه ضد انقلاب و نیروهای دیکتاتور عراق جنگید؛  خواهرش می گوید :
- یه شب ازبسیج اومد گفت : می خوام برم جبهه ! من خیلی دلم گرفت . طولی نکشید که رفت غرب کشور یعنی بوکان.
وقتی برادرم رفت جبهه من خیلی گریه کردم تا برگرده . فکر کنم چهل روزی طول کشید اولین بار بود که ازهم دور شده بودیم خیلی برام سخت گذشت احساس می کردم یک سال ندیدمش. وقتی خبردار شدیم داره میاد من کوچیک بودم اما تندتند خانه را آب وجارو زدم و چای و شیرینی آماده و برای دیدنش لحظه شماری می کردم . صدای چاوشی راکه شنیدم همه ی کارا را نصفه ول کردم و دویدم بیرون . جمعیت رسیده بود سر چهارراه ، من همین طور که می دویدم دنبال برادرم می گشتم، اینقدر قدش کوچیک بود که لابلای آدما دیده نمی شد ،ولی اون ازتوی جمعیت منو دیده بود ، دوید سمت من  .مردم وقتی این صحنه رو دیدند همه زدن زیر گریه ! منو برادرم هم گریه می کردیم. اینقدر باسرعت رفته بودم سمتش که دندانم خورد توی پیشانیش،  دست به سرش کشیدم گفتم ببخشید .
فردای اون روز گفت : سوغاتی برات آوردم . گفتم: چیه ؟ گفت :تن ماهی . خودش توی آب جوش جوشانید باهم خوردیم .گفت: یه وعده غذامو نخوردم که برای تو بیارم .»

🔷«حسین اخلاقش این گونه بود مهربان و دلسوز و خوش خلق امکان نداشت مسافرت برود و برای خانواده سوغاتی نیاورد . یه بار دیگه ازسفر اومده بود برای همه سوغاتی آورده بود.  ما گفتیم چرا این قدر پولاتو خرج کردی؟ گفت : باید وقتی مرد از سفر میاد برای بستگانش سوغاتی بیاره ،عطر خریده بود و برای جوونا سوغاتی آورده بود.»

🔺حسین آخرین بار از طریق ارتش به جبهه اعزام و در گروه تکاوران مشغول به خدمت شد و پس از گذشت یکصد روز در 21 فروردین 1367 در منطقه سردشت و عملیات بیت المقدس 5 که با رمز مبارک یا اباعبداللّه الحسین (ع) صورت گرفت به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش مدتی مفقود بود تا اینکه با جستجوی گروه تفحص شناسایی و 13 آبان 1370 با تشییع  باشکوه در قطعه ی شهدای حسینی  مزینان برای همیشه آرام گرفت.

🚩سفارش شهید والامقام حسین مزینانی نیکدل  :
حسین‌وار و زینب‌وار زندگی کنید

✍️ای ملت حزب‌الله و شهید‌پرور ایران من از شما می‌خواهم که از جا برخیزید و به ندای رهبر لبیک بگویید، به شما خواهران و برادران گرامیم توصیه می‌کنم حسین‌وار و زینب‌وار زندگی کنید و شما خواهران گرامیم سنگر حجاب را مستحکم‌تر کنید و راه معنویت را که بهترین راه کمال است طی کنید. ان شاءالله
 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۴
فروردين
۰۰

حسین شاکری مزینانی، مدیر توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره روز طبیعت در رابطه با چگونگی نگاه قرآن به طبیعت، گفت: با اندکی دقت در آیات و روایات معصومین(ع) می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است. نام‌گذاری بسیاری از سوره‌های قرآن کریم به نام یکی از عناصر طبیعت مانند سوَر شریفه ناس، رعد، نحل، نور، نجم، فجر، شمس، لیل، قمر، تین، بقره، عنکبوت، حدید موید ادعای اهمیت طبیعت در اسلام است.

وی افزود: خداوند منان، سرنوشت بشر را به گونه‌ای رقم زده است که در دامان طبیعت رشد کند و به آن نیازمند باشد. انسان از لحظه خلقت تا زمان وفات رابطه تنگاتنگی با طبیعت و محیط اطراف خود دارد و اصلا خداوند زمین را نیز برای این خلق کرده که بخشی از نیاز‌های انسان را برطرف کند، اما اگر بهره‌وری انسان از طبیعت پیرامون خود منجر به سوء استفاده و در راستای توسعه پایدار نباشد منجر به ایجاد انواع آلودگی‌ها و برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا توسط انسان و محیط پیرامون می‌شود، لذا اگر اندکی عدالت و اخلاق را در مواجهه با محیط پیرامون خود مدنظر داشته باشیم به هیچ عنوان شاهد معضلاتی که امروز در حوزه محیط زیست شاهدیم؛ نخواهیم بود.

شاکری مزینانی ادامه داد: خداوند در قرآن چندین مرتبه به یکی از عناصر طبیعت قسم خورده و رفتار نامناسب و تجاوز محیط زیست را منجر به عدم رحمت خود می‌داند و این خود نشان از حقوق طبیعت و ارتباط آن در زندگی با بشر دارد که از سوی حضرت حق به انسان یادآوری شده است.

وی با اشاره به کتاب مفتاح‌الحیاه اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: تغییر فصل‌ها که با آغاز بهار شاهد نوزایی طبیعت هستیم؛ در پائیز خزان طبیعت را می‌بینیم، نشانه‌هایی از خلقت و نو شدن و ممات است و یکی از نشانه‌ها برای عبرت گیری بشر از درس‌ها و قوانین بشری است. به همین دلیل قرآن بر گردش در طبیعت برای عبرت گیری تأکید دارد.

وی در مورد تأکید قرآن در مورد حفاظت از طبیعت، بیان کرد: عدم رعایت توسعه پایدار منجر به ایجاد انواع آلودگی‌ها و معضلات زیست محیطی است، اما در رابطه با حفاظت و جلوگیری از ظلم به محیط زیست توجه شما آیات و روایات زیادی وجود دارد. در آیه ۸۷ سوره مائده خداوند فرموده است: «.. لَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ؛ از حد مگذرید که خدا از حد گذرندگان را دوست نمى‌دارد...» بر این اساس کسانی که رفتار ناشایست با محیط زیست دارند از رحمت خداوند محروم خواهند بود. همچنین در آیه ۲۷ سوره بقره می‌فرماید: «.. وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ و در زمین به فساد مى‌‏پردازند آنانند که زیانکارانند» پس هر کسی که در زمین فساد می‌کند و ضرر می‌زند، خودش زیانکار خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور کلی در دین اسلام حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، یک وظیفه دینی تلقی می‌شود. علاوه بر این‌ها در روایاتی از پیامبر و معصومین (ع) نیز سفارشاتی درباره محیط زیست شده است به عنوان مثال پیامبر (ص) فرمودند: «تحفظوا من الارض فإن‌ها أمکم»؛ یعنی از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست.

شاکری مزینانی در پایان گفت: یکی از بزرگترین کیفر‌ها برای مخربان محیط زیست این است که رحمت الهی شامل حال آنان نخواهد شد. همچنین در شرایط کنونی کشور که شاهد شیوع بیماری کرونا و با عرض تأسف بی موالاتی عده‌ای از هموطنان عزیز در رعایت پروتکل های بهداشتی، سفر و گشت و گذار هستیم باید نسبت به رعایت حقوق طبیعت و حقوق انسان‌ها توأمان توجه بیشتری داشته باشیم و روز طبیعت را به مروری بر درس‌های طبیعت بگذرانیم.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی