بایگانی خرداد ۱۳۹۴ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱
خرداد
۹۴
n5u1_شریعت.jpgxdzq_شریعت3.jpg

همزمان با سالروز شهادت فرزندشایسته کویردکتر علی مزینانی شریعتی مراسم بزرگداشتی با حضور شخصیت ها و فعالان سیاسی در حسینیه برغمدی های مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این مراسم که به دعوت دکتر محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی و با حضور اعضاء شورای اسلامی شهر تهران نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و برخی چهر ه های فرهنگی و سیاسی برگزار شد حجت الاسلام سید هادی خامنه ای پیرامون شخصیت دکتر علی شریعتی و همچنان مسائل روز از جمله جنایات گرو ه های تکفیری سخنرانی کرد.

این مراسم همزمان با اذان و  افطار مدعوین در حسینیه برغمدی ها واقع در خیابان هنگام برگزار شد و دکتر راه چمنی نیز توضیحاتی در باره دکتر علی شریعتی و کویرتاریخی مزینان ارائه کرد.

مهندس غرضی ، سید هادی خامنه ای ، مهندس سالاری ، مهندس سبحانی فر، حجج اسلام رجایی نیا و احمدی از جمله مقامات سیاسی بودند که در این مراسم حضور داشتند همچنین جمعی از گروه فرهنگی شاهدان کویرمزینان به دعوت دکتر راه چمنی در این مراسم شرکت کردند.


  • علی مزینانی
۳۰
خرداد
۹۴

  • علی مزینانی
۳۰
خرداد
۹۴

مراسم سی و هشتمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر علی شریعتی مزینانی جمعه شب در زادگاهش مزینان  در غرب خراسان رضوی برگزار شد.





به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛رئیس شورای اسلامی ر مزینان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم سالگرد درگذشت مرحوم دکتر شریعتی هر سال به صورت مردمی و با حضور علاقه مندان به فرهنگ و اندیشه در روستای مزینان برگزار می شود.

مهدی مزینانی آزاده افزود: در این مراسم اقشار مختلف مردم بوِیژه نخبگان، دانشجویان، دانشگاهیان، فرهنگیان، فرهیختگان و مردم شهرستان های مجاور در این مراسم شرکت داشتند.

دکتر علی شریعتی مزینانی دوم آذر ماه 1312 در  مزینان از توابع شهرستان داورزن چشم به جهان گشود.

وی پژوهشگر دینی و از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود که در سن چهل و چهارسالگی در 29 خرداد 1356 در انگلستان درگذشت و در دمشق سوریه به خاک سپرده شد.

خودسازی انقلابی، ابوذر، بازگشت، ما و اقبال، تحلیلی از مناسک حج، شیعه، نیایش، تشیع علوی و تشیع صفوی، هبوط در کویر، زن، تاریخ و شناخت ادیان، حسین وارث آدم، علی حقیقتی بر گونه اساطیر و جهان بینی و ایدئولوژی از جمله آثار دکتر علی شریعتی است.


  • علی مزینانی
۲۹
خرداد
۹۴


شعری از حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی
به مناسبت سی و هشتمین سال درگذشت متفکر و اندیشمند جهان اسلام دکتر علی شریعتی هم زمان با ماه مبارک رمضان سزاوار است ابیاتی از این شعر در کنار تندیس آن مرحوم مکتوب شود.

 

 

زینبی وار و حسینی مذهبم

مشت خاکی در جوار زینبم


این مزینان است که از الطاف رَبّ

 شمع تاریخش بُوَد چرخ ادب 


طبع گرمی دارد این دشت کهن

آب و خاکش می دهد بوی سخن


آن که با نام کویر می کرد عشق

تندسش اینجا و جسمش در دمشق


یاد او تنها در این تندیس نیست

قصد ما هم زین عمل تقدیس نیست


بشنو از نایش صدای ارغنون

واژه های عاشقی آید برون


از سه شین شاکی و از دل کرده آه

شین شیطان ، شین شیخ و شین شاه


شاه غاصب ، شیخ کاسب مقصد است

همچو شیطان شرشان صد در صد است


شیفته ی علم و عدوی جاهلم

طالب علم و مرید عالِمم


زینبی وار و حسینی مذهبم

مشت خاکی در جوار زینبم


زندگی را از پدر آموختم

خلعت آزادگی را دوختم


بار دیگر بشنو از طفل کویر

عاشق کوه حراء خُمّ غدیر


جان من قرآن کتاب زندگی ست

هجرت از او مایه ی شرمندگی ست


عترت و قرآن ز هم نَبوَد جدا

جلوه ی حق اند و هم راز بقاء


ما زعاشورا و قرآن دم زدیم

که بساط شاه را بر هم زدیم


ملتی را که چنین سرمایه ای ست

بی نیاز از قیّم و هر دایه ای ست


غرب را والله جز نیرنگ نیست

بهتر از فرهنگ ما ، فرهنگ نیست


مذهب و ملّیت ما شد قرین

ما چو حلقه ، مذهب ما شد نگین


سی و هشت سالی که از مرگم گذشت

یک جهانی دارم و صد سرگذشت


یاد من امسال با یاد خداست

در مَه قرآن و در ماه دعا ست


کیستم؟ آن یار دیرین شما

مستحق حمد و یاسین شما


بر شما بادا سلام از مرد و زن

باز هم جویا شدید از حال من

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۹۴

دعای روزهای ماه مبارک رمضان

روزه داران مزینانی در شبهای ماه مبارک رمضان علاوه برمزینان در شهرهای بزرگ کشور نیز باحضور در هیئات مذهبی وابسته به مزینانی ها شرکت می نمایند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مردم خداجو و مومن دارالعارفین مزینان طبق سنوات گذشته هر روز عصر قبل از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع مزینان با حضور در محفل قرآنی آیات نورانی قرآن کریم را تلاوت می نمایند و بعد از افطار نیز ضمن قرائت دعای جوشن کبیر از سخنرانی روحانیت مزینان بهره مند می شوند.

در مشهد مقدس نیز همشهریان ساکن در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان با حضور در هیئت الغدیر واقع در خیابان امام رضا(ع) از امشب ساعت 22 باقرائت آیات نورانی کلام الله مجید و دعای افتتاح به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

و اما مزینانی های مقیم تهران هرشب با حضور در مهدیه مزینانی ها در شرق تهران ضمن بهره مندی از تلاوت آیات  قرآن کریم و دعای جوشن کبیر با ذکر اسامی عزیزانی که سالهای گذشته از دنیا رفته اند یاد درگذشتگان خود را گرامی می دارند.

بنا بر اعلام سامانه پیامکی مهدیه مزینانی ها ؛ حجج اسلام انصاریان ، صمدی و علی پناه در شبهای ماه مبارک رمضان که از ساعت 22 برگزار می شود سخنرانی می کنند و در لیالی قدر نیز حجت الاسلام دکتر احمدی ویژه برنامه ی احیا را اجرا می نماید.

شایان ذکر است با توجه به همزمانی سی و هشتمین سالروز شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی مزینانی  شریعتی با ایام ماه مبارک رمضان  برنامه ی بزرگداشتی در هیئات مذهبی مزینان ، مشهد و تهران برگزارمی گردد و یاد این فرزند شایسته کویر  توسط همشهریانش زنده نگهداشته می شود.

  • علی مزینانی
۲۸
خرداد
۹۴

 IMG-20150617-WA0016

مراسم یادی از معلم انقلاب دکتر علی شریعتی  به همت مجمع نیروهای خط امام (ره)استان خوزستان وجمعیت زنان مسلمان نواندیش برگزار گردید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از کمیته اطلاع رسانی مجمع نیروهای خط امام (ره)در استان خوزستان؛  اسداله سرافراز سخنران این مراسم، به تشریح تفکرات، آثار و آموزه های این روشنفکر دینی پرداخت.

وی اظهار کرد: نخستین پرسشی که درباره شریعتی و گفتمان مطرح می شود این است که چه نیازی به شریعتی داریم و گفتمان او اکنون به چه کار می آید؟

سرافراز افزود: میان شخصیت ها و روشنفکران دینی قبل و بعد از انقلاب شخصیت ها و چهره های زیادی هستند اما علیرغم گذشت زمان توجه نسبت به شریعتی کاسته نشده است.

وی شریعتی را بخشی از تاریخ انقلاب و تاریخ نواندیشی دینی ما عنوان کرد و گفت: وقتی به یاد مفاهیمی چون انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی، اصلاح گری دینی و روشنفکری دینی می افتیم نام شریعتی از بقیه پررنگ تر است.

سرافراز اضافه کرد: شریعتی هنوز برای مخاطب ما حرف و پیام بسیاری دارد و علیرغم اینکه تا کنون نقدهای زیادی به او و آموزه هایش وارد شده هنوز برای جامعه جذابیت دارد به طوری که علیرغم بحران در کتابخوانی کشور، آثار شریعتی هنوز خوانده می شود و این نشان می دهد که او با دیگر روشنفکران دینی تفاوت معناداری دارد.

به گفته وی، شریعتی بی شک نماینده روشنفکران دینی معاصر و یکی از مصلحان اجتماعی است و تردیدی نیست که او تاثیرگذارترین و پرمخاطب ترین روشنفکر دینی است به همین دلیل همه روشنفکران دینی پس از انقلاب از آموزه های او الهام گرفته اند.

وی هویت دینی ما را مدیون استفاده از گفتار و آثار شریعتی دانست و افزود: او مانند قله هایی است که نمی شود آنها را ندید و حتی آنها که با او همدل نیستند نیز نمی توانند از او چشم پوشی کنند که این نشانه تاثیرگذاری شریعتی است.

روی ادامه مطلب کلیک کنید...

  • علی مزینانی
۲۶
خرداد
۹۴
استکبار جهانی درصدد شکستن هلال شیعی است
مدافع حرم حضرت زینب گفت: ایران به عنوان نزدیک‌ترین متحد سوریه طی چند دهه گذشته، تمام تلاش خود را برای حفظ سوریه انجام داده و استکبار جهانی درصدد شکستن کمر هلال شیعی است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان محمد مزینانی در گفتگو با صبح توس با بیان این مطلب افزود: کشور سوریه مهمترین محور و متحد استراتژیک ایران در جبهه مقاومت می باشد و از طرفی سنگر مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی افزود: بیش از سه دهه سوریه ارتباط نزدیکی با ایران داشته است و در طول ۸ سال جنگ تحمیلی در کنار ایران بیشترین نقش سازنده ای را در پیشبرد اهداف جنگ ایفا نمود.
مدافع حرم با بیان این که  در حال حاضر جنگی دورتادور این کشور را فرا گرفته که مسبب اصلی آن “استکبار جهانی”است، افزود: ایران مشاوره نظامی به سوریه می دهد و حزب‌الله را حمایت می کند تا از طرف اسد با شورشیان تحت حمایت آمریکا بجنگند. لذا بهترین نتیجه برای ایران پیروزی و غلبه کامل بشار اسد بر شورشیان تندرو می باشد و این کشور اطمینان داشته باشد که محور مقاومت تحت هیچ شرایطی حاضر به دست کشیدن از حمایت خود نیست.
مزینانی افزود: در حال حاضر بیش از ۴ سال از بجران در سوریه می گذرد و استکبار جهانی از هیچ تلاشی برای سقوط اسد دریغ نکردند؛ اما هر چه بیشتر تلاش کردند کمتر موفق شده اند. وی اذعان کرد: آمریکا با کمک برخی از کشورهای عربی منطقه بیشترین تلاش را برای تغییر حاکمیت سوریه داشتند اما پایمردی و جهاد رزمندگان سوری مانع از اهداف آنان شد.
وی گفت: بیشترین سلاح هایی که تروریستها استفاده می کنند از طرف اسرائیل و عربستان و ترکیه به این کشور سرازیر می شود و اسرائیل آنچه از جنگ سوریه انتظار دارد این است این جنگ فرسایشی ادامه پیدا کند تا در نهایت باعث تضعیف دو طرف درگیر شود. مزینانی افزود: اسرائیل با حمایتهای خود سعی دارد تا آتش این جنگ در منطقه روشن بماند چرا که هر دو  طرف از دشمنان اسرائیل محسوب می شوند.
  • علی مزینانی
۲۶
خرداد
۹۴

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مرحوم دکتر علی شریعتی در سالهای قبل از انقلاب با قلم و کلام خود بزرگترین خدمت را به اسلام و تشیع کرد.


  به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حسن رحیم پور ازغدی عصر دوشنبه در سلسله نشست های بزم اندیشه که با موضوع 'روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی' در موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: در آن دوران دکتر شریعتی و شهید مطهری و ... طیفی را تشکیل دادند که بار فکری جبهه انقلاب اسلامی را بردوش کشید.

وی بیان کرد: دکتر شریعتی به عنوان عضو جبهه واحد انقلاب اسلامی معتقد بود که دین سیاسی و تمدن ساز است و در سبک زندگی، حاکمیت، مواضع حقوق بشر، اخلاق، روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، معرفت شناسی و ... موضع و تعریف دارد.

وی اظهار کرد: تمام تلاش دکتر شریعتی این بود که اسلام از حاشیه به متن آورده شود و محور تمدن سازی، جامعه پردازی، حکومت سازی و سیستم سازی شود، اسلام فقط در حد احکام و فقه عبادی و فردی نباشد و نظام های اجتماعی را بنا کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در آن دوران هم جریان روحانیت متحجر ضد امام راحل در داخل حوزه و هم جریان نواندیش دینی که عملا سکولاریسم را تئوریزه می کردند، در مقابل اندیشه و کلام دکتر شریعتی موضع گرفته بودند.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: مرحوم شریعتی به رغم برخی مشکلات و اشکالاتی که در سخنان و نظریاتش وجود داشت و اینکه با معارف اسلامی به روش کلاسیک آشنا نبود، باعث شد همه مردم به نحوی با ادبیات و استدلال های اسلام محور وی تغذیه فکری شوند.

وی اظهار کرد: با سخنرانی ها و نوشته های دکتر شریعتی برای نخستین بار مردم برای سوالات خود در مورد اسلام پاسخ های منطقی یافتند و توانستند به مسلمانی خود افتخار کنند و به جای شرمندگی در مقابل مکاتب مادی شرق و غرب سرشان را بالا نگه دارند که این خدمت بزرگ به ملت ایران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان مسلمان در دهه 40 و 50 در برابر امواج ضد دینی که از توده ای ها، مارکسیست ها، بهایی ها، ناسیونالیست ها، ملی گرایان غیرمذهبی و ضد مذهب، لیبرالها، جریانات سلطنتی، متحجرین مذهبی در حوزه و روحانیت ضد امام راحل متصاعد می شد، خلع سلاح شده بودند.

وی اظهار کرد: دکتر شریعتی برای جوان مسلمان منزلت ایجاد نمود و با تبیین سیاست دینی و انقلاب اجتماعی مسلمانان را در برابر لیبرال ها، کمونیست ها، متحجرین، سکولارها و دموکراتها، صاحب اندیشه و جایگاه محکم کرد.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: در دورانی که بی حجابی و غربگرایی تجدد به شمار می رفت، دکتر شریعتی کاری کرد گروه گروه پسران و دختران مارکسیست، کمونیست و ... به اسلام علاقه مند شوند و حتی اسمشان را به یکی از نام های مبارک ائمه اطهار (ع) تغییر دهند و دختران محجبه شوند.

وی با بیان اینکه روشنفکران به دکتر شریعتی مرتجع می گفتند و متحجرین او را روشنفکر بی دین می نامیدند؛ افزود: زمانی که به زندان افتاد، جرایم او را شاخه دانشگاهی حضرت آیت الله خمینی بودن، ضربه زدن به نظام سلطنت، ملی گرایی، کمونیست ها، متحجرین، سکولارها و لیبرال ها در آثار و نوشته هایش عنوان کردند.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم بیداری اسلامی و بازگشت به ارزشهای دینی در زمان دکتر شریعتی مطرح شد، وی در راستای تبیین مکتب اسلام به مردم توصیه می کرد که شخص محور نبوده و عقل محور و مکتب محور باشند و اعمال و گفتار و خواسته دیگران را در ترازوی نقد قرار دهند.

وی اظهار کرد: دکتر شریعتی در زمانی که تقلید از حضرت آیت الله خمینی (ره) به عنوان یک مرجع جرم محسوب می شد، مقلد امام راحل بود و با قلم و کلام خود همزمان در چند جبهه علیه مارکسیست ها، کمونیست ها، ملی گراها، متحجرین مذهبی، رژیم سلطنت، سکولاریسم و نظام سرمایه داری می جنگید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین روشنفکری دینی گفت: روشنفکری دینی دهه های 40 و 50 و آنچه دکتر شریعتی و شهید مطهری به آن معتقدند بودند با روشنفکری دینی در دهه های 70 و 80 تفاوت دارد.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: بعد از انقلاب افرادی در ایران، روشنفکری دینی را مطرح کردند که جهت گیریهای مبنایی آنها عکس جهت گیریهای شهید مطهری و دکتر شریعتی بود.

وی بیان کرد: جریان نواندیشی دینی که شهید مطهری و دکتر شریعتی دنبال کردند، در جهت ایجاد انقلاب دینی و حکومت مردمی دینی، مبارزه با نظام سرمایه داری، کمونیست، استکبار و استبداد بود و از ایدئولوژی اسلام و شیعه، از جهاد و شهادت و احیای امامت سخن می گفت.

وی افزود: اما نواندیشان دینی دهه های 70 و 80 محور اصلی تلاش شان خارج کردن دین و مذهب از میدان و دوباره به حاشیه راندن اسلام و شخصی کردن دین بود.

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی نویسنده، جامعه شناس، تاریخ شناس، پژوهشگر دینی ، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی ایران بود که در سن 44 سالگی به صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت و هم اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

منبع : ایرنا

  • علی مزینانی
۲۶
خرداد
۹۴


مراسم بزرگداشت دکتر علی مزینانی شریعتی با عنوان ” یادی از معلم انقلاب” در اهواز برگزار می شود.

IMG-20150615-WA0087

به گزارش شاهدان کویرمزینان ، مراسم بزرگداشت دکتر علی شریعتی با عنوان ” یادی از معلم انقلاب” با همت جمعی از جوانان اصلاح طلب در اهواز برگزار می شود.

این همایش به مناسبت سی و هشتمین  سال درگذشت دکتر علی شریعتی به همت مجمع نیروهای خط امام خوزستان و جمعیت زنان مسلمان نو اندیش خوزستان برگزار می شود.

همایش “یادی از معلم انقلاب” با حضور علیرضا مسرور و اسداله سرافراز امروز ۳ شنبه، ۲۶ خردادماه ساعت ۱۹ در امانیه، منصفی شرقی، روبروی شرکت توزیع برق، ساختمان امید، طبقه ۶ واحد ۹ برگزار می شود.

منبع : خورنا

  • علی مزینانی
۲۵
خرداد
۹۴

ستادبزرگداشت مراسم سالگرد دکتر علی مزینانی شریعتی همزمان با سالروز شهادت فرزندشایسته کویر مراسم بزرگداشتی را در مزینان برگزار می نماید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مراسم سی و هشتمین سالگرد شهادت فرزند شایسته کویرمزینان، اندیشمند شهید دکتر علی شریعتی روز جمعه 29 خرداد با همکاری شورای اسلامی مزینان برگزار می شود.

مهدی مزینانی آزاده رئیس شورای اسلامی مزینان با اعلام این خبر اظهار داشت: هرچند امسال سالگرد شهادت دکتر شریعتی مصادف با ماه مبارک رمضان شده است و ما نمی توانیم در خدمت دوستداران و علاقمندان این استاد شهید باشیم اما طبق سنوات گذشته مراسم سالگرد را برگزار می نماییم ولی با این تفاوت که این مراسم همزمان با نماز مغرب و عشا و افطاری به شرکت کنندگان آغاز می شود.

وی افزود: مزینان در هر شرایطی آماده ی برگزاری مراسم در خور شأن فرزند شایسته اش می باشد حتی اگر هیچ مسئول و مقام مملکتی و دولتی در این مراسم حضور نداشته باشد .

وی تاکید کرد : گاه شنیده می شود که مراسم سالگرد و یا بزرگداشت در شهرهای دیگر مانند سبزوار برگزار شود که این کار دور از انصاف است و بهتر است همشهریان محترم اگر ایده ای دارند با ما در میان بگذارند و مطمئن باشند از هرگونه کمکی دریغ نخواهیم کرد دکتر علی شریعتی به قول پدر فرزانه اش استاد محمدتقی شریعتی ، مزینانی است و خارج کردن او از این دیار جفا به مردم مزینان است. البته در همت و پیگیری این افراد که به یقین دلسوز هستند هیچ شکی نیست ولی مزینان و مزینانی آمادگی هرگونه مراسمی را دارد و بهتر است این عزیزان قبل از هر اقدامی با ستاد بزرگداشت شریعتی در مزینان مشورت نمایند.

مزینانی خاطر نشان کرد: حدود سی سال است که ما مراسم بزرگداشت را در مزینان برگزار می کنیم بدون آنکه ریالی از اداره و یا سازمانی دریافت نماییم امسال هم خود مزینانی ها هزینه های مراسم را برعهده گرفته اند و انشاءالله بتوانیم مجلس آبرومندی برگزار کنیم.

  • علی مزینانی
۲۵
خرداد
۹۴

تفسیر غلط ایدئولوژی‌انگاری دین


نوشتن در باب متفکرین نواندیش اگر نگوییم دشوار، کاری طاقت‌فرساست. با این حال در این نوشتار به بهانه نزدیکی به سالروز تولد دکتر علی شریعتی، به ذکر نکاتی در اندیشه وی به عنوان بانفوذترین چهره میان متفکرین روشنفکر در ایران معاصر پرداخته شده است. شریعتی برآن شده بود تا با اندوخته‌های خود از اسلام و نقد تفکر غرب تعریف جدیدی از روشنفکری در جامعه ایران به دست دهد؛ به خصوص او به دنبال این بود که به گونه‌ای به پیوند روشنفکر و روحانیت نیز دست پیدا کند. وی با تأثیر از روشنفکران غربی و بدون تأثرپذیری از آنها به صورت پراکنده با آرای گئورگ ویلهلم فردریش هگل، ژان پل سارتر، کارل یاسپرس، هربرت مارکوزه و مارتین هایدگر آشنا می‌شود. بنابراین این شخصیت متفکر که اندیشه‌اش به وضوح از شخصیت کاریزماتیکش جداست، چند بعد مهم در سلسله ‌فکری خود شکل داده و بر جامعه اسلامی تزریق می‌کند: امامت و امت، دین، جریان‌های سیاسی.

هندسه امامت در نگاه شریعتی

در نخستین مقوله، علی شریعتی امامت و امت را از کهن‌ترین اصول اعتقادی دین اسلام معرفی نموده، و با تأثیرپذیری از تفکر «سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی» به تصفیه و پالایش طرز تفکر اسلامی از جریان‌های منحرفی که در دین نفوذ نموده‌اند مبادرت می‌ورزد. وی در این جریان بر این منطق تأکید می‌نماید که اگر جریان دین را با منطق امروز هماهنگ نکنیم و به ذات اسلام دست نیابیم با حمله‌های پیگیر و نیرومند به نسل جدید مواجه شده و این احتمال هست که در نسل‌های بعدی اعتقاد و ارزش‌های خود را از دست بدهیم. لذا شریعتی تأکید می‌نماید که باید بر سرچشمه زلال احکام صاف اسلامی دست یابیم، دستاوردی که شاید 14 قرن از آن به دور افتاده‌ایم.

اگرچه وی به شخصیت‌های تاریخی توجه می‌نماید و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) برای او الگویی تمام‌عیار به حساب می‌آید اما وی از تحلیل تاریخ فلسفی جهان اجتناب نموده و به محتوای کلی آن توجهی نمی‌نماید؛ به عنوان مثال ایشان در تحلیل حوادث دوران زندگانی خود می‌توانند شیوه «پژوهش تاریخی» را برگزینند؛ اما زمانی که بر شخصیت و اندیشه «ابوذر غفاری» تأکید می‌نماید نه خودِ شریعتی، بلکه چارچوب اندیشه‌‌اش را به جای مورخانی قرار می‌دهد که در وقایع تاریخی نزول قرآن و دین مبین حضور داشته‌اند که گویی علی شریعتی نیز با ابوذر غفاری در یک دوره به سر می‌برد؛ بنابراین با این دیدگاه محتوای ذکر چنین تاریخی از وقایع گذشته که در سیر تطور اندیشه‌ها نمی‌توانست پیوند عینی با حقایق جامعه آن روز پیدا کند، طبعاً برای نسل جوان نمی‌توانست جامع و همه‌جانبه باشد و ماده اساسی حوادث چیزی نبود که بتواند جوانان را در محیط واقعی و زنده حوادث تاریخ قرار دهد. البته این برداشت به این معنا نیست که اندیشه وی بر نسل جوان اثرگذار نبوده و نخواهد بود، بلکه نکته فوق از عدم توجه فلسفی به تاریخ جهان به صورت کلی حکایت می‌نماید.

البته نباید نادیده گرفت که نگاه شریعتی به مسئله ولایت و رهبری در نظام اسلام برخلاف روشنفکران آن عصر کاملاً متفاوت و پویاست. چنانچه در این زمینه معتقد است: «فرد انسانی وقتی عضو امت است که در برابر رهبری جامعه معتقد باشد و تسلیم، البته تسلیمی که خود آزادانه اختیار کرده است، فرد در امت دارای یک زندگی اعتقادی متعهد در برابر جامعه است و جامعه نیز متعهد به ایدئولوژی یا عقیده، و ایدئولوژی نیز به تحقق ایده آل و نیل به هدف.»

روشنفکران و اصلاح دینی در نگاه شریعتی

از طرفی شریعتی با اثبات اینکه نهضت اصلاح دینی، اروپا را متزلزل ساخته است نشان داد که، اسلام باید اسلام متحرک باشد و با مبانی منطقی که استوار می‌شود هماهنگی لازم را داشته و تا جای ممکن از دل همان منطق استخراج شود. در همین راستا ایشان با نقد مبانی غربی، روشنفکران غرب‌زده (اصلاً غرب‌زدگی چه معنایی دارد؟) را شبه‌روشنفکر خوانده که «ادای» اروپایی‌ها را درمی‌آورند. اما «ادا درآوردن» چیست؟ مگر فکر و اندیشه با شخص یا اشخاص خاص یا کشور سر تمسخر و شوخی دارد که عده‌ای آن را دستاویزی در جهت اهداف خود قرار دهند و ادا دربیاورند؟ آیا روشنفکری در دهه‌هایی که این کشور در زیر سلطه استعمار غرب به سر می‌برد درایت خاصی می‌طلبید؟ آیا نگه‌داشتن این ‌مردم درجهل و نادانی و در زمان سلطه پادشاهان، از قاجار به بعد تا پهلوی دوم و خودفروختگانی که خاک کشور را به خال هندو می‌بخشیدند فرصتی برای ادای روشنفکری باقی گذاشته بود؟(به عنوان مثال بنگرید به پادشاهی که از بلاد‌ خارج به جای انتقال اندیشه و گزارش وضع موجود غرب، برای دربار بادبادک هدیه می‌آورد، یا در زمانی که هنوز برقی وجود ندارد پنکه سقفی به دربار آورده می‌شود) همین بس که این افراد(به عنوان مثال کسروی، میرزاملکم‌خان یا تقی زاده) ادای شبه‌روشنفکران را نیز در‌ می‌آوردند و وانمود می‌نمودند که روشنفکری در این کشور جاری است و نه شبه‌روشنفکری که با ظاهر و لباس می‌خواهد خود را نشان دهد؛ و این مورد دوم به دلیل آغشته شدن با «جهل مرکب» بسیار خطرناک‌تر از شبه‌روشنفکری اولی است که البته شریعتی این حقیقت را فهم نموده بود و تا حد ممکن از باتلاق چنین روشنفکری خود را به دور و منزه نگه داشته بود.

تفسیر غلط ایدئولوژی‌انگاری دین

دکتر علی شریعتی طرح «هندسه مکتب» از ایدئولوژی تعبیر به تکنیک نیز می‌نماید؛ از همین جهت ایدئولوژی در نگاه دکتر شریعتی بینش و آگاهی ویژه‌ای است که انسان نسبت به خود، جایگاه طبقاتی، پایگاه اجتماعی، وضع ملی، تقدیر جهانی و تاریخی خود و گروه اجتماعی که به آن وابسته است دارد و آن را توجیه می‌کند و براساس آن مسئولیت‌ها و راه‌حل و جهت‌یابی‌ها و موضع‌گیری‌ها و آرمان‌های خاص و قضاوت‌های خاصی پیدا می‌نماید و در نتیجه به اخلاق، رفتار و سیستم ارزش‌های ویژه‌ای معتقد می‌شود.

اما در تحلیل این جریان، به صورت دقیق و در آن واحدی که دکتر شریعتی ایدئولوژی را مصادف با تکنیک تفسیر می‌نماید به هیچ عنوان واضح نمی‌کند که تکنیک چیست و ریشه‌اش کجاست؟ و آیا با «تِخنِه» در اصطلاح یونانی آن مرتبط است؟ در این جریان، خط فکری ایشان به سمت و سویی سوق می‌یابد که به صورت یکجانبه به تحلیل اراده آزاد در تاریخ توجه نموده و با یکسو‌نگری، جریان جبر تاریخی را حداقل به عنوان یک فرضیه نادیده می‌گیرد. بنابراین گذشته از این نگرش، دکتر علی شریعتی نظریه ایدئولوژیک بودن دین را مطرح نموده و آن را ایمانی می‌داند که بر چند پایه استوار است: آگاهی، هدایت، رستگاری، کمال و ارزش. بنابراین دین اسلام به عنوان دینی ایدئولوژیکی مطرح گشته و در عین حال مافوق سایر اندیشه‌ها قرار می‌گیرد. از همین جهت فقر ایدئولوژی بر پایه ارکانی چون آگاهی موجب این می‌شود که تضاد، تفرقه و فقر سیاسی به وجود آمده و دین در عین حال در یک حالت ثابت باقی بماند و حالت پویایی خود را از دست بدهد.

برای درک بهتر اینکه دین اسلام فراتر از آن ایده‌ای است که بخواهد در قالبی ایدئولوژیک و صرفاً آگاهی بخش بگنجد - هرچند آگاه بخش نیز هست- باید به نوع نگاه دکارت اشاره کرد. «رنه دکارت» فیلسوف فرانسوی با ارجاع تمام امور به من اندیشنده در قالب «می‌اندیشم پس هستم» انسان را به صورت ماشین اندیشه‌ای درآورد که هیچ‌کار دیگری از او ساخته نبوده است. در حالی که می‌دانیم انسان علاوه بر اندیشه احساس نیز هست، عاطفه نیز هست، محبت را درک کرده و اندیشه فقط یکی از وجوه این موجود است. و همین نگرش نیز مورد تأیید دین است. لذا برخلاف چنین نگاهی، دین اسلام که اساس آن بر مفاهیمی چون «حب» و «بغض» (به تعبیر معصومین) پی‌ریزی شده است هرگز صرفاً ایدئولوژی مکانیکی نبوده و نخواهد بود.

اسلام فراتر از ایدئولوژی

شریعتی با برشمردن ویژگی‌های ایدئولوژی از منظر خودشان دین اسلام را به گونه‌ای تفسیر می‌نمایند که گویا اگر دین فقط در مقام ایدئولوژی مدنظر قرار گیرد نجات‌بخش مظلومان خواهد بود. در حالی که می‌دانیم حضرت رسول‌الله(ص) فارغ از اینکه بخواهند اسلام را ابزاری برای پیشبرد اهداف قرار دهند (که هرگز اینگونه نبوده است) بر یاری مظلومان تأکید نموده و از آن جا که شخصیت ایشان بر حضرت امیر(ع) اثرگذار بوده است، در این نقطه می‌توان شاهد مثالی آورد و نشان داد که مگر شتافتن به یاری مظلومان از سوی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و در عین حال دستگیری از یتیمان یا غصه بیرون کشیدن خلخال از پای زن یهودی، از ایدئولوژیک بودن دین مبین و از قرآن کریم استخراج شده بود؟

آنچه به نظر می‌رسد این است که ایدئولوژیک نمودن دین(اینکه دین صرفاً آگاهی، عدل یا قسط است) در دوران پیشین موجب ایستایی و رکود آن شده بود هرچند با خوانش‌های به‌موقع و دلیرانه متفکران دیگر حرکت‌های عظیمی ایجاد نمود (تز و ایده‌ای که در عین حال تفکر و تأثیر دکتر علی شریعتی را بر آن نمی‌توان نادیده گرفت) که منجر به رقم خوردن تحولی شگرف در عرصه نظام سیاسی ایران گردید.

از همین رهگذر و با این تحلیل فلسفی تاریخ، می‌توان فهمید که آگاهی بخشی و آگاهی در دین اسلام فراتر از یک ایده است و این به صورت دقیق همان نکته‌ای بود که حضرت‌امام(ره) بر آن واقف بوده و می‌دانستند که خواه ناخواه ظلم و سیاستِ خوارشمردن مسلمانان و همچنین تصویب قانون کاپیتولاسیون و... در نهایت موجب بیداری اسلامی خواهد شد لذا با صبر و شکیبایی و آگاهی بخشی به نسل جوان انقلابی در عین حال با پویایی دین اسلام به جوانان ثابت نمودند که ظلم و ستم تاب و تحمل را تا حدی مخفی نگه خواهد داشت و بعد از آن انفجار نور بر تاریکی ظلم غلبه پیدا خواهد کرد. لذا اسلام فراتر از ایدئولوژی خواهد توانست انسانی جدید خلق کند، آگاهی‌آفرین باشد و در عین حال در تمام صحنه اجتماع حاضر باشد.

تحلیل چنین سخنانی به این معنا نیست که دکتر علی شریعتی مغرضانه بیان اشتباهی در محدود کردن دین به ایدئولوژی ابراز کرده است‌ یا تأثیر ایشان در انقلاب ایران کمرنگ بوده است بلکه کم اطلاعی از ماهیت ایدئولوژی در اندیشه فلسفه‌غرب مخصوصاً در آثار «پدیدارشناسی‌روح» گئورگ ویلهِلم فرِدریش هِگِل، چنین می‌نمایاند که وی بدون فهم هگل به سراغ اندیشه‌های مارکس رفته و با اطلاعات پراکنده از اندیشه هگل و شاید حتی بدون درک کتاب علم‌منطق به سراغ کتاب «سرمایه» کارل مارکس رفته و در همین وجه به انتقاد ناقص از مارکسیسم نیز پرداخته‌است اما او برای گریز از این انتقاد، ایدئولوژی را ادامه غریزه در انسان می‌داند و معتقد است زمانی که شاخه‌های غریزه در انسان به اتمام رسیده یا ناکارآمد می‌شود، ایدئولوژی آغاز می‌گردد.

به هرحال شریعتی با تسلط کامل بر اوضاع جریان‌های‌سیاسی مختلف که در پی تکه‌تکه نمودن کشور بودند با فریاد اندیشه‌های خود به صورت بلیغ، نسل بانشاط و کارآمدی از جوانان کشور را به مکتب حضرت‌امام(ره) تقدیم کرد و بر همین صورت بر این نسل نشان دادند که جریان روشنفکر کیست و در نهایت امکان موفقیت آن در تحول جریان سیاسی کشور که البته عجین با مسئله دین نیز شده تا چه حدی است. نوعی از روشنفکری‌ که خروج از نابالغی و تن آسایی بود و بر این عقیده تأکید نداشت که تا زمانی که سرباز هست من چرا باید بجنگم و مبارزه کنم؟ تحلیل‌های دکتر علی شریعتی نشان داد که او با افکار خود بر تن‌آسودگی نسل جوان دوران قاجار غلبه نموده ولو آن که بر تحلیل فلسفی تاریخ توجهی نمی‌کرده است.

* دانش‌آموخته فلسفه

منبع : جوان آنلاین
  • علی مزینانی
۲۵
خرداد
۹۴

رحیم پور ازغدی

به گزارش شاهدان کویرمزینان ، در ادامه سلسله نشست‌های «بزم اندیشه» که ویژه فعالان و نخبگان فرهنگی برگزار می­ شود، حسن رحیم­ پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی  با موضوع «نگاهی به روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی» سخنرانی می‌کند.

این نشست دوشنبه، ۲۵ خرداد ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن اجتماعات موسسه جوانان آستان قدس رضوی، واقع در خیابان شهید چمران، گلستان غربی، پلاک ۹۰ برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود؛ سلسله نشست‌های «بزم اندیشه» به منظور آگاه‌سازی نسل جوان با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز، از طریق دسترسی مستقیم به اساتید و صاحب نظران تراز اول ملی به همراه پرسش و پاسخ حضوری، هر هفته در موسسه جوانان آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

منبع :صبح توس

  • علی مزینانی
۲۴
خرداد
۹۴
در جوار زینب عنوان دل نوشته ای است که یکی از دوستداران دکتر علی شریعتی در روزنامه ی ابتکار منتشر کرده و از همان دغدغه ای می گوید که شاهدان کویرمزینان در ابتدای هجوم وحشیانه ی گروه های تکفیری به سرزمین سوریه نوشت و درخواست نمود که مسئولین برای انتقال پیکر مطهر فرزند شایسته کویر فکری بکنند به خصوص در این زمان که جانیان داعشی به هیچ چیزی رحم نمی کنند و حتی هتک حرمت مرقد مطهر معصومین را در دستور کار خود دارند و بارگاه مطهر حضرت سکینه(س) را هدف قرار دادند .
بارها دولتمردان و شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشور به مناسبت سالگرد فرزند دیار سربداران پا را از محافل حکومتی بیرون نهاده و به مزینان زادگاه دکترشریعتی آمده اند و پس از استقبال باشکوه ما دلسوختگان کویر و چون عطش عشقمان را به او دیدند برمنبر رفتند و قول دادند به محض رسیدن به پایتخت برای رجعت پیکر این اندیشمند بزرگ تلاش فوری نمایند و به آخر همان سال نرسیده او در زادگاهش آرام گیرد! ولی رفتند که رفتند و هیچ گاه یادشان نیامد که چه قول و وعده ای به مردم داده اند مانند همین جناب وزیر کنونی ارشاد اسلامی که سال گذشته پس از کلی می آید و نمی آید در سالروز شهادت دکتر شریعتی به سبزوار آمد و فرصتی نیافتند که سری هم به مزینان بزنند ولی در جمع همشهریان سبزواری قول دادند که برای خاتمه دادن به دل نگرانی های هم ولایتی های شریعتی اقدام فوری نماید اما یک سال از وعده ی جناب وزیر گذشت و بازهم خبری نشد اکنون سی و هشتمین سالگرد در راه است...


http://www.aftabnews.ir/images/docs/000160/n00160674-r-b-000.jpg
در جوار زینب
پدرش معلم قرانی بود که بر « محمد » نازل شد و به خاطر ارادتی که به خاندان او داشت نامش را « علی » گذاشت ، از « سلمان » نوشت و از « فاطمه » گفت و با « حسین » مرثیه ها نوشت ، چون « ابوذر » تنها زیست و تنها مرد و اکنون در جوار « زینب » آرمیده است .
بی شک دکتر علی شریعتی یکی از موثرترین شخصیتهای مذهبی و روشنفکری عصر پیش از انقلاب ایران است ، کسی که در سخت ترین و سنگین ترین زمان حاکمیت تفکرات چپ و مارکسیستی بر جامعه دانشگاهی ایران ظهور کرد و با گویش و نوشته های خود ، خون غرور و صلابت را بر پیکره خمیده جامعه مذهبی ایران تزریق کرد .
جامعه ای که تنها داشته اش پاسداشت مناسبتهای مذهبی و سفره های نذری ، و تنها یافته اش استلام حجرالاسود و پرداخت وجوهات شرعی بود ، به جای استدلال و ادله عقلی برای فهم دین ، روضه و داستان معجزات پیشینیان نشسته بود ، و از کربلا و حسین و زینب فقط سر بریده و موی پریشان مانده بود .
مذهبیون سر به آستان سنتهای گذشتگان می ساییدند و ، مارکسیستها سر به آسمان مکاشفه روند تاریخ ، ابتدای انسان به میمون می رسید و آخرش به نعشی گندیده ، و در این میان تنها اخلاق ( آن هم از نوع نسبی آن ) میانه دار جوامع بشری بود .
دکتر علی شریعتی در این بحبوحه پا در جوامعی گذاشت که مذهب تنها یک میثاق ملی و یادبودی از گذشتگان بود ، نه حرفی برای امروز داشت و نه تحلیلی برای دیروز و نه برنامه ای برای فردا ، دین مجموعه ای بود از مناسک و محدودیت ها .
او بر خلاف عده ای از روشنفکران که مبنا را بر مدرنیته گذاشته و با آن مذهب را تطبیق می کردند ، روندی دیگر گزید ، او به عنوان یک مسلمان , آنهم مسلمانی اصیل ، مبنا را بر دین گذاشت و با آن پدیده ها را مورد مطالعه قرار داده و از دین متریال متناسب با آنرا استخراج کرد .
او در جواب چپگرا ها که دین را افیون توده ها میدانستند و مذهب را عاملی ضد انقلابی ، دو چهره انقلابی اسلام یعنی « ابوذر » و « امام حسین » را مطرح کرد ، و برای توده زنان جامعه ، برای پاسخ به نیازهای اجتماعی و خانوادگی زنان « فاطمه » و « زینب » را ، و برای فهم صحیح دین و پاک کردن برخی انگاره های غلط مذهبی « پروتستانتیزاسیون اسلامی » را .
او در 29 خرداد 1356 در مرگی مشکوک به جوار دوستانش شتافت ، دوستانی چون بلال برده ارزان قیمت بیگانه ای از حبشه , سلمان برده آواره ای از ایران ، ابوذر فقیر درمانده گمنامی از صحرا ، سالم غلام حذیفه این بیگانه ارزان قیمت .
و اکنون در زینبیه دمشق بنا بر وصیت شرعی دکتر شریعتی ، پیکر ایشان به امانت سپرده شده است ، با توجه به اتفاقات اخیر در سوریه چه بهتر است که تمهیدی برای انتقال پیکر ایشان به ایران اندیشیده شود .
« تو قلب بیگانه را می شناسی زیرا در سرزمین وجود بیگانه بوده ای »

 روزنامه ابتکار -صادق رشیدی فرد
  • علی مزینانی
۲۳
خرداد
۹۴


تا سحر ای شمع بر بالین من
امشب از بهر خدا بیدار باش
سایه ی غم ناگهان بر دل نشست
رحم کن امشب مرا غمخوار باش

آه ای یاران بفریادم رسید
ورنه مرگ امشب بفریادم رسد
ترسم آن شیرینتر از جانم ز راه
چون به دام مرگ افتادم رسد

گریه و فریاد بس کن شمع من!
بر دل ریشم نمک دیگر مپاش
قصه’ بیتابی دل پیش من
بیش از این دیگر مگو خاموش باش

همدم من مونس من شمع من
جز توام در این جهان غمخوار کو
ون دراین صحرای وحشتزای مرگ
وای بر من وای برمن یار کو؟

وندرین زندان امشب شمع من

دست خواهم شستن از این زندگی
تا که فردا همچو شیران بشکنند
ملتم زنجیرهای بندگی

  • علی مزینانی
۲۱
خرداد
۹۴

 هشت روز دیگر سالروز شهادت فرزند کویر مزینان می رسد روزی که با رجعتش سرآغاز خیزش دانشجویان و حرکت توفنده ملت علیه رژیم ستمشاهی شد و او شریعتی شد برای نسل امروز و هر روز سخنان ارزنده اش حتی به طنز بعضی از کسانی که می خواستند شخصیت او را بد جلوه دهند؛ هادی راه و گرمی محافل مشتاقان شد .

سی و هشت سال از شهادت دکتر علی مزینانی شریعتی می گذرد چه برایش سالگرد بگیرند و چه به بهانه های مختلف یادی از او نکنند شریعتی شریعتی است و این شمع کویر همیشه نامیراست و پسر مزینان نامش نامی ترین نامداران مزینان ، سبزوار و خراسان بزرگ است...

شاهدان کویرمزینان به مناسبت فرا رسیدن سی و هشتمین سالگرد شهادت فرزند شایسته ی کویر دکتر علی مزینانی شریعتی همانند سالهای گذشته هر روز مطلبی تازه که تا کنون در در این پایگاه منتشر نکرده تقدیم مخاطبان گرانمایه می نماید و در این راه از تمامی فرهیختگان مزینانی و غیر مزینانی طلب همراهی می نماید تا چنانچه خود نوشته ای دارند و یا مطلبی شایسته ی بازنشر در فضای مجازی سراغ دارند  برای ما به ایمیل alimazinani@mihanmail.ir  ارسال نمایند.


۹۳۰۳-۵t323


سفارش دکتر به پسرش بود که: «اگر می‌خواهی در دستان هیچ دیکتاتوری گرفتار نشوی، فقط یک کار کن… بخوان و بخوان و بخوان»

پدرم می‌گفت، آزادی یعنی آزادی مخالف

دکترعلی شریعتی دارنده پروژه‌ای است که البته با او شروع نشده و بعد از او نیز متوقف نمانده است، طرحی برای تحول اجتماعی و شیوه زندگی که موافقین و مخالفین خود را حتی در میان دوستداران خود شریعتی دارد. احسان شریعتی را می‌توان به‌راحتی به پرسش گرفت و با او صمیمانه به گفت‌وگو نشست.

فرزند ارشد و تنها پسر دکتر علی شریعتی. کسی که مخاطب بخشی از نامه‌های معروف و تاثیرگذار پدرش در روزهای طوفانی منتهی به انقلاب بود. یکی از مشهورترین دیوارنوشته‌های آن روزهای به‌یاد ماندنی، این سفارش دکتر به پسرش بود که: «اگر می‌خواهی در دستان هیچ دیکتاتوری گرفتار نشوی، فقط یک کار کن… بخوان و بخوان و بخوان»! شریعتی پسرش را به عنوان نماینده سیل مخاطبانش محسوب می‌کرد و امید داشت که احسان راه ناتمام او را در پیش گیرد. احسان ۱۸ساله که به خواست پدر برای تحصیل در آمریکا اقامت گزیده بود، در ابتدای تحصیلات آکادمیکش، پدر را از دست داد پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در آمریکا و اروپا در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶ شمسی) در رشته فلسفه دانشگاه سوربن پاریس ثبت‌نام کرد و شروع به گذراندن واحدهای گرایش جدید خود فلسفه اگزیستانسو فنومنولوژی کرد.

شریعتی در سال ۱۳۸۶ و به‌مناسبت سی‌امین سالگرد درگذشت علی شریعتی به ایران برگشت و در نیمسال اول تحصیلی سال ۸۸_۱۳۸۷ به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شد.

در ترم اول تدریس او در دانشگاه تهران، درس فلسفه‌های اگزیستانس به او واگذار شد و در نیمسال دوم تحصیلی به تدریس فلسفه‌های جدید و معاصر در دانشگاه تهران پرداخت. او گاهی به عنوان استاد داور پایان‌نامه‌ها در دانشگاه تهران حضور می‌یابد. سی و ششمین سالگرد درگذشت استاد بزرگ علی شریعتی بهانه‌ای شد تا با وی گفت‌وگو کنیم، مشروح مصاحبه تفصیلی «آرمان» با این استاد دانشگاه در ذیل آمده است:

آقای دکتر برخی می‌گویند که اندیشه را در ابتدای امر دکتر شریعتی بر اساس افکار و اعمال سید جمال الدین اسد آبادی بنیاد گذاشته، آیا شما این تعبیر را قبول می‌کنید؟
اصطلاح اسلام سیاسی توسط مستشرقین اروپایی به وجود آمد و بعد رایج شد واکنون هم ما به کار می‌بریم. اشخاصی مثل اولیویورای فرانسوی و اینگونه شرق‌شناسان، یعنی ایران و اسلام شناسان، این اصطلاح را آوردند برای اصطلاح که چند دهه است در جهان اسلام شروع شده که بعضی اوقات غربی‌ها می‌گویند ولی این اصطلاحات دقیق نیست زیرا اسلام به ذات خودش از روزی که پیامبر (ص) یک دولت شهری را ایجاد کرد، سیاسی بوده و همچنین اسلام به عنوان یک پارامتر دینی، عقیدتی و فرهنگی در همه معادلات سیاسی و تحولات تاریخی نقش بازی کرده است.

دین اسلام از روزی که آمده با امپراتوری‌ها درگیر شد و تا به امروز نقش سیاسی بازی کرده است. بنابراین این اصطلاح اسلام سیاسی رسا و روشن نیست. ولی اگر منظور احیاگری، اصلاح‌گری رنسانس، رفرماسیون معادل‌های اسلامی آن چیزی باشد که در غرب به آن نوزایی و بازپیرایی دینی می‌گویند، بله، این جریانی است که از زمان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی تا اقبال لاهوری و تا دکتر شریعتی در ایران یک پروژه‌ای بوده که خیلی به هم پیوسته بوده و یک از حلقه‌هایش شریعتی است ولی پیش از او و پس از او هم تداوم خواهد داشت.

منظورتان این است که دکتر شریعتی از راه و اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی الگوبرداری کرده؟
بله، یعنی سید جمال الدین اسد آبادی را یک پیشگام یا یک بنیانگذاری می‌دانستند که یک پروژه‌ای را طرحی افکنده برای رنسانس نوزایی عالم اسلامی، و بویژه چون از ایران خاستگاه آن بوده است، در ایران هم در نهضت‌های تنباکو و مشروطه و غیره می‌بینیم که اثر آن احساس می‌شود، ولی واقعیت این است که او در سطح بین‌المللی کار می‌کرد، یعنی جهان اسلام و حتی به غرب رفت و با متمکنین غربی وارد بحث شد.

تا چه حد آثار و تفکرات لویی ماسینیون روی رویکرد استاد شریعتی موثر می‌دانید؟
لویی ماسینیون شرق شناس و اسلام شناس بزرگی بود تلاش او این بود که اسلام و مسیحیت را به هم نزدیک کند. خودش در تاثیر عرفان اسلامی قرار داشت بویژه حلاج که تمام عمرش را برای نوشتن زندگی حلاج گذاشت و البته درباره سلمان فارسی هم کار کرده است که درباره سلمان فارسی که دکتر شریعتی آن را ترجمه کرده است و همچنین حضرت فاطمه (س) که در فاطمه فاطمه است دکتر تاثیر آن را می‌بینیم. لویی ماسینیون یک نگاه معنوی بین ادیان توحیدی داشت. که بتواند بویژه در عرفان پلی را بزند.

چون به عرفان خراسانی و ایرانی اولیه یعنی بینش آن عرفان حالی یا عرفان شهودی نزدیک بود که تاثیر آن را بر دکتر شریعتی می‌بینیم هست. اما بعضی از شاگردان ماسینیون مثل هانری کربن تحت تاثیر سهروردی که خود ماسینیون به او معرفی کرده بود و بعدابن عربی قرار داشتند. در این جا یک تفاوت‌هایی بین ماسینیون و هانری کربن هست که همان تفاوت را ما بین شریعتی و سایر نحله‌های عرفان نظری وحدت وجود می‌بینیم.

به نظر شما یا خیلی از کارشناسان آقای دکتر شریعتی اصلا توجهی به عرفان داشتند. ما می‌بینیم که نوشته‌های ایشان حالت عارفانه هم دارد اما این بحث اسلامی که به عنوان راه مبارزه معرفی کرده بودند تا چه حد با عرفان ارتباط داشت؟ آیا می‌شود چیزی را بازخوانی کرد؟
بله، عرفانی که مدنظر دکتر بود. آن سنت عرفان اولیه خراسانی، تسامح و عرفان حالی و شهودی بود که ماسینیون هم در غرب روی آن کار کرده ولی دکتر شریعتی در تفاوت با عرفان نظری، عرفان قالی یا عرفان وحدت وجودی، برای آن یک نقش مسئولیت اجتماعی هم قائل بوده است. یعنی می‌گفت این جنبش‌های عرفانی، جنبش‌های انقلابی هم بودند. مثلا شما می‌بینید در جنبش‌هایی مثل نقطویه، سربداریه و حتی تا صفویه در آغاز، اینها یک نقش اجتماعی مستقیمی پذیرفته‌اند.

نقشی که سر بداریه در همه جا بازی کردند. به جرات باید گفت این عرفانی نیست که دنیا گریز باشد و انزوا گرا باشد بلکه عرفانی است که تعهد اجتماعی دارد. و مشخصاتی دارد که آن را با عرفان‌های صوفیانه هندی و دنیا گریز متفاوت می‌کند، ولی علاوه بر آن باز شریعتی یک بازخوانی از همان عرفان سنتی هم می‌کند یعنی با فلسفه‌های اگزیستانست جدید و یک نگاه مدرن به عرفان که در مثلث تکلیف عرفان برابر با آزادی که از آن صحبت می‌کند، دارد. این عرفانی است که با عقلانیت انتقادی، اجتماعی یعنی آزادی‌های برابری طلبی، رابطه تناسب و تعادل و رابطه اکمال متقابل دارد. این طور نیست که فقط معنویت باشد و تعالی خواهی فردی درونی و دنیا و سیاست گریز.

راه و تفکر پدر بزرگ شما مرحوم محمد تقی شریعتی در جهت‌گیری فکری استاد چقدر موثر بود؟
استاد محمد تقی شریعتی در واقع بیشترین تاثیر بین آن معبودهای من به قول دکتر در کتاب کویر ذکر می‌کند داشته است. خود کتابخانه استاد، آموزش استاد و راهی که باز کرد در زمینه نو اندیشی دینی با تشکل کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد، بعد از شهریور ۲۰ ایشان یک جلسات قرآن و تفسیر قرآن و نهج البلاغه در مشهد داشت که بعدا به تشکیل کانونی انجامید. این کانون، که خود دکتر علی شریعتی هم در آن زمان شاگرد این کانون بود، در ترجمه‌های اولیه‌ای که از جودت مصری می‌کنند، اصول اقتصادی اسلام یا خود استاد ترجمه می‌کند و ابوذر غفاری که دکتر شریعتی ترجمه و تالیف می‌کند. می‌بینیم که این همسویی و تاثیر اولیه را استاد بر دکتر داشته است.

با توجه به این ۳ پیشینه، آقای دکتر تاثیر داشتند. چشم‌انداز انقلاب اسلامی را در تشکیل یک حکومت اسلامی، بر اساس نو اندیشی دینی تصور می‌کردند. آیا این همان چشم‌انداز مدنظر استاد شریعتی بود.
بهتر است بگوییم اسلام نواندیش. به هر حال در برابر اصولگرایی یا سنت گرایی یک نوع اندیشی نوگرایی هم داریم یا نوزایی یا نوپیرایی، باز پیرایی که هر چه اسم آن را بگذاریم. اصولا جامعه ایران که از زمان مشروطه وارد دوره عصر جدید شده بود، و شهر‌ها تشکیل شد و طبقه متوسط شهری و تحصیلکرده دانشگاهی جوانان و افکار عمومی طبعا با نواندیشی دینی بود که با اسلام آشنا شدند و به انقلاب پیوستند.

اگر دعوتی سنت گرایانه یا بنیاد گرایانه بود از روز اول نمی‌پیوستند به همین دلیل شریعتی از سوی مخالفین انقلاب متهم می‌شود که او زمینه‌سازانقلاب بوده و درست هم هست، شریعتی زمینه‌سازانقلاب بوده است. اما منظور شخص شریعتی نیست، مجموعه نسلی است که با شریعتی، پیش از شریعتی و پس از او، این تلاش‌های مشابه کردند. یعنی نو اندیشان و روشنفکران انقلابی مسلمان که این زمینه‌سازانقلاب شد. اما از نظر نظری، از نظر عملی انقلاب ایران دلایل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشخصی دارد که در اکثر مواقع خارج از اراده هست. یعنی اگر اینها هم نمی‌بودند این به صورت شروع یک انفجار و جنبش‌هایی که الان هم در جهان اسلام هم می‌بینیم راه افتاده به وجود می‌آمد. اما نقش اینان این بوده است که یک پرسپکتیو و یک چشم‌انداز دیگری و تازه‌ای به این جنبش بدهند که در مسیرهایی که الان در کشور‌های دیگر اسلامی می‌بینیم نیفتد بلکه یک مسیر پویش عدالت و آزادی خواهانه و استقلال و توسعه طلبانه‌ای باشد که ملت ایران از زمان مشروطه می‌خواسته بگوید.

تحول وارد عصر جدید شود و عدالت و نظامات مدنی و حقوقی جدید شود، البته با فرهنگ ملی و مذهبی خودش می‌پذیرفته و باید ببینیم ذائقه اش چه بوده است؟ اینها این را درست تشخیص دادند و یک زمینه انقلاب و اصلاح و تغییر خواهی و تحول خواهی در ایران به وجود آورده است، جنبشی است که ادامه دارد نه اینکه فقط همان حوادث دوران انقلابی یا دوران نظام بعدش یا اینها باشد. نه این یک جنبش تغییر و تحول خواهی است که می‌بینیم الان زمینه آن در کشورهای مختلف اسلامی هست. اینکه چه سرنوشتی پیدا می‌کند و بعد ممکن است به انحراف بینجامد، مثل انقلاب فرانسه که ۲۰۰ سال گذشت و همه مراحل و فراز و نشیب‌ها را دید و نهایتا تسلیم شد و این جمهوری دموکراسی شکل گرفت.

آقای دکترتعریف شریعتی از آزادی چه بود و رابطه اش با عدالت در چیست؟
آزادی یک آرمانی است مانند عدالت، قدیمی است در تاریخ بشر، بشر به میزانی که آگاه می‌شود ناقد وضع موجود می‌شود و می‌خواهد آزاد شود از وضعیت اسارت‌باری که احساس می‌کند که گرفتار است. چون انسان یک روال طبیعی دارد، یک جسمی دارد، در طبیعتی زندگی می‌کند و در چهارچوبی محدود است و شریعتی به آن زندان طبیعت می‌گوید. این نخستین زندانی است که ایشان تعریف کرده است. زندان دوم تاریخ است. یعنی هر کدام از ما یک تاریخی داریم که در زمان ما متجلی است. سومین زندان، زندان جامعه است، همه جوامع بشری که می‌بینید، بویژه در جوامع هندی – اروپایی، جوامعی که طبقاتی بودند واستعماری بودند و فئودالیزم و کاپیتالیسم اینها نظام‌هایی هستند که استثماری هستند و بشر به دنبال عدالت و آزادی هست و نمی‌خواهد به نظام‌هایی که سلطنت باشند وجباری باشند یا نظام‌های اریستو کراسی و الیگارشی باشند) یعنی اقلیت حکومت کند و دموکراتیک باشد یا تئوکراتیک باشند به تعبیر شریعتی اراده خدا در تاریخ بر این قرار است که مردم حکومت کنند و مردم نمایندگان خدا هستند.

بنابراین مردم هم خواستار یک نظام مردم‌سالار آزاد هستند، آزاد و برابر یعنی شهروندان، تعریف شهروندی، اصولا زمان یونان باستان، تساوی و آزادی فکر، دو شهروند با هم رابطه شان، رابطه دو انسان مستقل و آزاد و برابر است. در حالی که در نظام‌های کدخدا‌منشی واژه دل ستیز به اصطلاح دسپوتیزم واژه ایرانی هم هست یعنی استبدادی که در غرب می‌گویند، این یک نفر آزاد است، ارباب است، بقیه رعیت یا سوژه‌های او هستند. خوب این تفکر توحیدی که همگان را مساوی می‌داند نفی می‌کند و به انسان، خدا در آفرینش در داستان خلقت آدم و نزدیک شدن به شجره ممنوعه، در واقع این آزادی را می‌دهد که انتخاب کند نه بگوید یا آری و مسئولیت انسان بر عهده اوست شروع می‌شود و در تاریخ و در جامعه تا می‌رسد به خود فرد که من از درون خود چگونه می‌توانم آزاد شوم. یعنی روان شناختی که من دارم که به قول روانکاوان که من ناخود آگاهم بر من حکومت می‌کند و من آزاد نیستم، این جا این ۴ زندان با ۴ روش علم از طریق آزادی از طبیعت، تخصیص یا عمل در تاریخ برای حرکت از جبر به سوی آزادی و در جامعه به سوی جامعه مردم سالار برابر آزاد و در انسان به سمت رستگاری، فلاح و نجات معنوی که شعار اسلام هست. لا‌الله الا‌الله.

اینها همه یک سری پروژه‌رهایی‌بخشی در اندیشه شریعتی است، اندیشه شریعتی یک پروژه رهایی بخشی از این ۴ زندان هست و یکی از این ابعاد هم دور سیاسی آزادی هست که به قول یکی از فلاسفه آزادی یعنی آزادی مخالف. یعنی اینکه ما به قول شریعتی، اینکه یک مکتب خود را حق می‌داند یا باطل این نیست که دیکتاتوری ایجاد می‌کند بلکه برای دیگری حق انتخاب و آزادی عقیده قائل است یا نه. پدر می‌گفت: آزادی یعنی آزادی مخالف.

آقای دکتر حالا چرا جوانان این نسل که فاصله زمانی بسیاری با دکترشریعتی دارند به آرای ایشان روی آورده‌اند؟
به این دلیل که اگر شریعتی پاسخی بود به صورت مساله دوران خودش، امروز کاملا منسوخ می‌شد، ولی شریعتی چون چند بعدی بود و فراتر از دوران و گفتمان زمان خودش حرکت کرد، اول اینکه خود شخصیت و منش شریعتی برای نسل ما جذاب هست به همین دلیل کویریات ایشان مورد توجه امروز است، نکته دوم نقد سنت هست در اسلام‌شناسی شریعتی، تا همه مسلمین بتوانند از زندان استبداد، استثمار و استعمار آزاد شوند بنابراین ریشه را دراستحمارمی‌گیرد. این جنبه نقد سنت و آگاهی بخشی هم برای نسل ما امروزه به روز و زنده، چون مورد مصداق دارد، این دو جنبه البته از جنبه‌های دیگری که مربوط است به آن دوران و مسائل خاصی که دیگر گذشته است، امروزه بیشتر مورد توجه است. امروز هزاران شریعتی داریم.

به نظر شما پروژه شریعتی اگر بخواهد امروز ادامه پیدا کند، در چه قالبی بیشتر می‌تواند موفق شود؟
تثلیث نهایی شریعتی که سنتز فکری او بود، تثلیث عرفان برابری آزادی، است؛ که در بعد فردی از عرفان شروع می شود و در بعد اجتماعی هم از آزادی شروع می شود تا به سمت اجتماع و عدالت یا امر سوسیال برود ونهایتا به سمت فلاح و معنویت و تعالی و رشد به معنای اسپیریتوال. این سه جنبه در شریعتی با هم مطرح است و می‌گوید اگر من بخواهم کل اندیشه ام را خلاصه کنم در همین نفی تثلیث زر-و-زور-و-تزویر است. تزویر هم یعنی استحمار و معادل هایش در آثار شریعتی زیاد است.

در قرآن هم ما داریم که جامعه کتاب، ترازو و آهن یعنی جامعه ای که آگاهی و عدالت و رشد و توسعه یا قدرت اقتصادی یا نظامی همراه شوند. این سه بعد از شریعتی یک تفکر جامع می‌سازد و البته در هر مرحله متناسب با تضاد اصلی روز و مانع اصلی یک جنبه اش برجسته می شود. در حال حاضر به شکل محلی local ، یعنی در ایران و منطقه اسلامی، خوب آن جنبه نقد سنت نوزایی دینی برجسته می شود؛ اما در سطح بین المللی اصولا این جنبه اعتراضی- انتقادی علیه نظم نوین جهانی و اینکه چه جهانی می‌خواهیم ، جهان (دیگر) سازی را در بحثی با مجله «ایران فردا» توضیح دادم. می بینیم که در هر دوره و به قول دکتر با تغییر « جغرافیای حرف» یک جنبه از این تفکر می تواند برجسته شود. اما شناخت شخصیت معنوی و روحی شریعتی مهم‌تر از آثار و اندیشه و نظریات اوست.

نظریه امت و امامت سال‌ها دستمایه انتقاد از دکتر شریعتی بود، برخی از روشنفکران سکولار و افرادی که نسبت به طرح نظریه ابراز ناخرسندی کردند. و معتقدند این رویکرد روند دموکراسی را قبل از انقلاب و پس از انقلاب کند کرده است. دیدگاه شما در این باب چیست؟

این بحث امت و امامت، نخستین سخنرانی بوده که در سال ۴۸ در حسینیه ارشاد دکتر شریعتی مطرح کرده و در آن زمان همزمان بوده با کنفرانس‌های باندونگ، که کشورهای غیر متعهد و به اصطلاح رها شده از استعمار و جنبش غیر متعهد‌ها به رهبری ناصر وتیتو و نهرو و… آمدند و در آن جا بحث‌هایی مطرح شد. دکتر شریعتی هم متاثر از آن نتایج و بحث‌ها بود که اینها برای شان این مساله مطرح شد که در جوامعی که توسعه نیافتند، می‌خواهیم دموکراسی لیبرال سوری را چگونه اجرا کنیم؟ اگر بخواهد فقط سوری نباشد.

چون می‌تواند همین دموکراسی لیبرال سوری، با تجربه‌ای که از زمان دکتر مصدق در رای‌گیری انتخابات مجلس پیش آمد که فئودال‌ها می‌آمدند و دهقان‌ها را بسیج می‌کردند و رای‌سازی می‌کردند، بعد او شرط با سواد بودن را مطرح کرد، این جا دکتر شریعتی یک بحثی دارد به نام رای و عدد که چگونه می‌شودرای را به یک رای آگاهانه مستقل کرد، در یک جامعه عقب مانده و در این جا می‌خواهد بخش روشنفکر را برجسته کند یعنی می‌خواهد بگوید که آگاهی بخشی را می‌توان به این جامعه آموزش داد تا بفهمد حقوق اش چیست، وظایفش چیست؟ ولی در اینجا یک ابهامی که وجود دارد در این تز یا نظریه‌ای که در آن کشور‌ها به تجربه گذاشته شد این بود که روشنفکران انقلابی تا اطلاع ثانوی می‌توانند دخالت کنند و این قدرت را در دست بگیرند تا شرایط مساعد بسازند برای یک دموکراسی واقعی یعنی آگاهی را بالا ببرند. آموزش ببینند، تا مردم مشارکت کنند و به تدریج دموکراسی برقرار شود.

این مرحله گذار قائل شدن، یک ابهام و یک اشکال دارد و آن این است که در خود این آزمون دموکراسی، یعنی تناوب قدرت، همین دوره‌های انتخاباتی هست که مردم با نامزدها و برنامه‌ها آشنا می‌شوند و آگاهی بخشی به وجود می‌آید. اگر قدرت خودش را در معرض انتخاب عموم نگذارد و انتخابات دائم نباشد. اولا خود قدرت فاسد می‌شود. و دوما مردم چگونه آگاه شوند؟ مردم باید تمرین کنند دموکراسی، این جا این تجربه در کشور‌های نامبرده ناموفق بود و بعدها دکتر شریعتی در آثار بعدی مثل بازگشت به خویش و دیگر آثار تجدید نظری می‌کند. یعنی می‌گوید اصلا روشنفکر نباید در قدرت وارد شود. بلکه روشنفکر باید زمینه آگاهی بخشی را فراهم کند تا از میان مردم رهبران و قهرمانان و نمایندگانی برخیزند که آگاه شده باشند و بتوانند این دموکراسی را تحقق ببخشند. این نظریه نهایی شریعتی هست ولی امت و امامت چیزی که از آن باقی می‌ماند که همچنان معتبر هست به نظر من خود صورت مساله هست اصلا فلسفه سیاسی اسلام و تشیع چه هست؟ و این کاری است که شریعتی بعد از فارابی و ابن خلدون یعنی آرا اهل مدینه فاضله فارابی و مقدمه ابن خلدون می‌شود گفت که متون اندیشه سیاسی جدی کم داریم.

به شکل ذاتی و مفهومی بگوید که هدف سیاست و جامعه مدنی در اسلام و تشیع چه هست؟ در حالی که مسیحیت با اینکه دینی است که می‌گوید که باید کار قیصر را به قیصر واگذار کرد یعنی خود را غیر سیاسی می‌داند، اما بزرگ‌ترین متفکرین سیاسی در همین تاریخ مسیحیت به وجود آمدند هم در عصر قرون وسطا اندیشمندانی داریم، خود آگوستین که شهر خدا نوشته. فرض کنیم در قرون وسطی اندیشمندانی مثل پادوا و امثال او کسانی بودند بعد راه مدرن را بنا کردند. اینها اندیشمندان فلسفه سیاسی بودند. همین مفهوم جامعه مدنی را آوردند یا بعدا هم که ماکیاول و تئوریسین‌های قرادا اجتماعی اینها متفکرین بودند اما ما از این متفکرین کم داریم.

بعد از شریعتی هم جریان روشنفکری ضربه جدی دید؛ حتی امروز می‌توان گفت طراوات گذشته را ندارد؟
ولی شریعتی آمد با شجاعت، بدون اینکه بترسد که متهم به راست و چپ شود، گفت صورت مساله این است. قطعا فلسفه سیاسی است. اسلام با فلسفه سیاسی کلاسیک غربی متفاوت است. و بعد هم در تشیع این دوره‌ها گذرانده شده و البته اجتهادی که کرد، و دستاورد بزرگ این کتاب هست، این است که دوره غیبت که ما وارد می‌شویم، دوره دموکراسی است، دوره مردم سالاری است.

همان که فرمودید سطح مردم بالاتر می‌رود؟
بله «رای» بتدریج بوجود می‌آید. همان‌طور که اقبال لاهوری می‌گوید در دوره «خاتمیت» وحی به معنای سنتی قطع می شود و عقل به معنای جدید آن جانشین می شود. انسان دیگر خود اجتهاد می کند. در دوره «غیبت» هم رای مردم وارد می شود. و این به اصطلاح مبنایی برای پذیرش دموکراسی می شود. شریعتی طبعا می گوید این دموکراسی، یک دموکراسی لیبرال ۱۰۰ درصد، به معنای غربی، نیست، بلکه یک دموکراسی متعهد و مهتدی است. «متعهد» غیر از معنای خاص جهان سومی جنبش «غیرمتعهدها»، بلکه به معنای پذیرش یک برنامه وبه هدایت نوعی مبارزه و رهبری فکری. اما به هر حال شریعتی به دموکراسی کامل سیاسی معتقد است (ولو همراه با دموکراسی اجتماعی-سوسیال و معنوی-اسپیریتوال).

اخبار سیاسی – آرمان

 

  • علی مزینانی
۲۰
خرداد
۹۴

  علی اکبر تاج مزینانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی که طی سال های ۷۶ تا ۸۴ در دبیرخانه شورای عالی جوانان و سپس مرکز ملی جوانان و سازمان ملی جوانان حضور داشته (از جمله به عنوان مدیر کل امور تحقیقات سازمان ملی جوانان در سالهای ۸۳-۸۴) با نظر دولت و وزارت ورزش و جوانان عهده دار مسوولیت طرحی تحقیقاتی درباره تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان شده است که طی گفتگویی در این خصوص اظهار نظر داشته است.

tajmazinani

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایرنا وی با اعلام این که با تیم تحقیقاتی خود عملکرد نهادهایی را که در حوزه جوانان فعالیت داشتند، بررسی کرده است، می گوید: در این فعالیت های تحقیقاتی ایرادها و اشکلاتی که در این سازمان ها و نهادها وجود داشته و فواید آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی بخش دیگری از این کار تحقیقاتی را بررسی نهادهای مرتبط با حوزه جوانان و کارکرد آنها در دیگر کشورها عنوان می کند.

** دلایل طراحان تبدیل سازمان ملی جوانان به معاونت جوانان وزارت ورزش چه بود؟

وی درباره دلایل طراحان تبدیل سازمان ملی جوانان به یک معاونت در وزارت ورزش می گوید: یکی از دلایل اصلی که سبب شد طراحان ادغام سازمان ملی جوانان به سازمان تربیت بدنی رای بدهند، تعدد شمار معاونت های ریاست جمهوری بود.

مزینانی با اشاره به این که برخی از موافقان طرح معتقد بودند، زمان و وقت هر رییس جمهوری درگیر این معاونت های متعدد می شود، افزود: البته پاسخگو نبودن روسای این سازمان به مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از موارد عنوان شده بود.

این استاد دانشگاه، کوچک سازی دولت را نیز یکی از دلایل طراحان ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی بیان می کند.

**جنس حوزه ورزش و جوانان یکسان نیست

مزینانی با اشاره به این که دولت در ایران در حوزه ورزش ورود می کند، می گوید: وزیر ورزش درگیر تمام جزییات برنامه ها از جمله انتخاب سرمربی تا پرداخت دستمزد یک مربی است.

به گفته وی، وزیر ورزش به واقع فعالیت های اجرایی و تصدی گری درحوزه ورزش انجام می دهد.

این کارشناس حوزه جوانان گفت: در حالی که جنس فعالیت های مربوط به ورزش در وزارت ورزش و جوانان، بخشی و اجرایی است، جنس فعالیت ها و اقدامات برای حوزه جوانان فرابخشی، سیاستی و برنامه ای است.

**معاونت جوانان در وزارت ورزش مغفول است

این هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می گوید: با توجه به گستردگی حوزه ورزش، حوزه جوانان در وزارت ورزش مغفول افتاده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که قرار گرفتن حوزه جوانان در کنار ورزش سبب تقلیل یافتن بحث حل مسایل و مشکلات جوانان به مساله سرگرمی می شود، گفت: در این شرایط ابعاد مهمی که مربوط به جوانان است و باید به آنها پرداخته شود، فراموش می شود.

وی در ادامه یکی دیگر از مضرات این اتفاق را به وظایف عمل نکردن برخی از ارگان ها درباره جوانان اعلام می کند.

**قرار گرفتن حوزه جوانان در یک معاونت وزارتخانه مواجهه رییس جمهور با مشکلات جوانان را کم می کند

مزینانی با اعلام این که قرار گرفتن معاونت جوانان در ذیل یک وزارتخانه همچنین سبب می شود، رییس جمهوری مواجهه و دخالت مستقیمی در مسایل جوانان نداشته باشد، می گوید: این ایراد بزرگی است که باید حل شود.

**تنها تغییر ساختار از معاونت وزارتخانه به سازمان جوانان مشکل را حل نمی کند

وی در ادامه با بیان این که بحث تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش ضرورت دارد، در عین حال می افزاید: ولی نکته مهم دیگر این است که پس از تفکیک چه اتفاقی برای معاونت جوانان می افتد؟

این استاد دانشگاه با اعلام این که علل بافتاری، ساختاری، رفتاری و هنجاری از جمله دلایل ناکارآمدی حوزه مرتبط با جوانان مانند سازمان ملی جوانان است، می گوید: تنها تغییر ساختار حوزه ای که مرتبط به جوانان است نمی تواند، راه حل مشکلات باشد.

مزینانی با اشاره به کار تحقیقاتی بر روند فعالیت های سازمان ملی جوانان و بررسی چالش های آن، می گوید: مشخص نبودن جایگاه نهادهای رسمی متولی سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه جوانان از جمله این چالش ها است.

وی با اعلام این که شورای عالی جوانان، سازمان ملی جوانان جایگاه کاملا مشخصی در نظام سیاست گذاری کشور ندارد، اضافه کرد: این در حالیست که شوراهایی از جمله شواری عالی اشتغال، آموزش، فنآوری، کار … که نگاه بخشی دارند به دلیل سابقه بیشتر، شناخت بیشتری از آنان وجود دارد و به همین دلیل مصوباتشان راحت تر امکان اجرایی می یابد.

به گفته این پژوهشگر مسائل جوانان، در حالی همه مصوبات شوراهای ذکر شده امکان اجرایی شدن دارند که تنها تعداد بسیار معدودی از مصوبات شواری عالی جوانان تبدیل به قانون می شوند.

مزینانی ابهام جایگاه اسناد و برنامه های حوزه جوانان در سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور را یکی دیگر از چالش های این حوزه اعلام می کند و می گوید: مثلا هنگامی که شواری عالی جوانان در سال ۸۴ سندی را با مضمون توسعه اشتغال تصویب کرد بعدا برخی مطرح کردند این سند، با سند ملی توسعه کشور چگونه هماهنگ می شود؟

** فقدان ردیف بودجه خاص برنامه های ساماندهی امور جوانان در بسیاری از سازمان ها و نهادهای مرتبط یکی از چالشهای جدی است

به گفته وی، برنامه ها و اسناد مصوب شورای عالی جوانان در زمینه ساماندهی امور جوانان فاقد ردیف¬های بودجه خاص و معتنابه هستند و پس از ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش نیز این مشکل همچنان باقی است.

**فقدان نظارت و ارزیابی و ضمانت اجرای مصوبات

نکته قابل ذکر دیگر درباره مصوبات مرتبط با جوانان این است که نظارت و ارزیابی در زمینه میزان اجرایی شدن برنامه ها و میزان تأثیرگذاری آنها ضعیف یا غیرموجود است و هیچ نظامی برای ضمانت اجرایی شدن مصوبات مربوط به جوانان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که در دوره های مختلف زمانی تشتت نگاه و رویکرد به جوان و جوانی وجود دارد، می افزاید: مثلا مسوولان در دوره ای رویکرد مثبتی به سمن ها داشتند و در در دوره دیگر نگاه امنیتی به سمن ها پیدا کردند.

این پژوهشگر تصریح می کند که رویکرد تهدید و یا فرصت بودن به جوانان یکی از علل هنجاری است که قطعا تاثیر زیادی در کارآمدی یا نا کارآمدی ساماندهی حوزه جوانان دارد.

**غلبه نگاه غیر تخصصی و سیاسی به جای رویکرد تخصصی در حوزه جوانان

وی با انتقاد از غلبه نگاه غیر تخصصی و سیاسی به جای رویکرد تخصصی در حوزه جوانان می گوید: بارها شاهد بودیم رویکرد رییس جمهور به حوزه جوانان و همراهی و عدم همراهی رییس سازمان متولی جوانان با رییس جمهور تاثیر زیادی بر رویکرد این سازمان داشته است.

به اعتقاد مزینانی، اگر بهترین ساختار ایجاد شود ولی به علل دیگر توجه نکنیم به نتایج مطلوب دست پیدا نمی کنیم.

**کار تیمی نیازمند فعالیت در حوزه جوانان است

مزینانی با اشاره به نبود فرهنگ کار تیمی در کشور می گوید: فعالیت ها در حوزه جوانان به دلیل فرابخشی بودن نیازمند کار تیمی است که ما در این بخش دچار ضعف هستیم.

**بارقه های امید در رویکرد دولت به جوان وجود دارد

این استاد دانشگاه با بیان این که تمرکز کنونی دولت بر روی سیاست خارجی و اقتصاد است، در عین حال می افزاید: نگاه جدی دولت مبنی بر تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان نشان از توجه جدی دولت به مسایل و مشکالات جوانان دارد.

وی درادامه حل شدن بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد را در راستای حل مشکلات دیگر بخش ها عنوان می کند و می افزاید: امیدواریم با حل این مشکلات نگاه دولت بیش از این به حوزه جوانان جدی شود.

**پیشنهاد تشکیل سازمان مدیریت و توسعه امور جوانان را ارایه کرده ایم

وی با تاکید بر این که بر پایه تحقیقات انجام شده سازمانی برای جوانان تشکیل می شود که جایگزین سازمان های اجرایی مرتبط با حوزه جوانان نیست، می گوید: این سازمان قرار است سیاست سازی، برنامه ریزی و مدیریت و توسعه امور جوانان را در دستورکار خود قرار دهد.

این پژوهشگر در ادامه حضور جوانان و احیای نهادهای نمایندگی منافع جوانان، مانند مجمع ملی جوانان را از برنامه و اهداف سازمان مدیریت و توسعه امور جوانان اعلام کرد.

  • علی مزینانی
۱۹
خرداد
۹۴

عضو کارگروه نظارت بر محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از تحت پوشش قرار گرفتن سه هزار مسجددر ماه مبارک رمضان توسط‌آموزشهای محیط زیستی خبر داد.
عکس مخصوص ماه رمضان الکریم lhi vlqhk
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از روزنامه اعتدال ؛حسین مزینانی(شاکری)، عضو کارگروه نظارت بر محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا از تحت پوشش قرار دادن مسجد استان تهران با آموزش‌های محیط زیستی خبر داد.
وی افزود: از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران، حوزه علمیه و با همکاری با امور مساجد استان تهران طرح آموزش محیط زیستی روزه‌داران در ماه مبارک رمضان پیگیری می‌شود.

مزینانی ادامه داد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حفاظت از محیط زیست یک امر فراجناحی بوده و همه باید در این مورد همکاری کنند، یکسری بسته‌های آموزش محیط زیستی نیز در کنار
ره توشه‌های تبلیغی طلاب قرار داده شده‌اند تا انشاءالله طلبه‌ها از آن استفاده کرده و بتوانند مردم را با آموزه‌های محیط زیستی آشنا کنند.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است در پایان این کار از مردم نظر‌سنجی شود تا مشخص شود مردم تا چه حد از این کار استفاده کرده‌اند، نقاط قوت و ضعف آن شناسائی شده و در برنامه‌های آینده آنها را مورد توجه قرار داد.
*گسترش طرح آموزش محیط زیست به سراسر کشور
این طلبه فعال محیط زیست در رابطه با گسترش برنامه‌های محیط زیستی در سراسر کشور اظهار کرد: با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی قم که متولی اعزام مبلغ در ماه مبارک رمضان به مساجد سراسر کشور است در حال رایزنی بوده تا بتوان این حرکت را در کل کشور انجام دهیم و قرار بر این شده است در پایان کار تبلیغاتی که این مبلغ‌ها دارند از آنها خواهند خواست که عملکرد خود را در رابطه با آن تبلیغات و آموزش‌ها ارائه دهند.
*اجرائی شدن طرح آموزش طلاب و محیط زیست
وی همچنین با اعلام این که قرار است در هفته محیط زیست تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر طرح آموزش طلاب و محیط زیست منعقد شود یادآور شد: در راستای آموزش طلاب و  محیط زیست  قرار است طرحی به صورت پایلوت در
 شهر تهران برگزار شود در این راستا قرار است تفاهم نامه‌ای بین سازمان حفاظت از محیط زیست و حوزه علمیه تهران در هفته محیط زیست منعقد شده و طرح مذکور اجرائی شود.
  • علی مزینانی
۱۶
خرداد
۹۴


 معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش داورزن از راهیابی دانش آموزان به مرحله استانی در مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از داورزن تریبون علی برغمدی، افزود: در ادامه مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی در مقطع متوسطه اول، تمامی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات حضوری جشنواره در مرحله قطبی، به مرحله استانی راه یافتند.

معاونت آموزشی ادامه داد: این مسابقات که در رشته های پژوهش علمی به میزبانی سبزوار و مسابقات علوم آزمایشگاهی به میزبانی نیشابور برگزار شده بود تیم های شرکت کننده شهرستان داورزن در مرحله قطبی به شرح جدول ذیل ضمن کسب موفقیت در این مرحله مجوز حضور در مرحله استانی جشنواره را کسب نمودند

علی برغمدی تصریح کرد: علاوه بر این دو نفر از دانش آموزان در رشته های غیر حضوری دست سازه ها زبان و ادبیات فارسی توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند.ایشان در ادامه این موفقیت را به دانش آموزان عزیز و والدین آنها و دبیران و مدیران ارجمند مدارس تبریک عرض نمودند.

لازم به ذکر است مرحله استانی این مسابقات در هفته آخر خرداد ماه به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد که برای تمامی این عزیزان آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.

شایان ذکر است  دو دانش آموز مزینانی به نام فرشته مزینانی و نرجس مزینانی در رشته ی پژوهش علمی از مدرسه شبانه روزی مزینان در فهرست راه یافتگان به این مسابقات قرار دارد.


  • علی مزینانی
۱۶
خرداد
۹۴


 چاپ دوم کتاب «جامعه‌شناسی فرهنگ» نوشته محمد حیدرپور و آتوسا محمدی مزینانی از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جامعه‌شناسی فرهنگ» نوشته محمد حیدرپور و آتوسا محمدی مزینانی به چاپ دوم رسید. این کتاب از چهار فصل با عناوین فرهنگ و مفاهیم مرتبط با آن، فرهنگ از چشم‌انداز مکاتب عمده جامعه‌شناسی، فرهنگ، توسعه، دموکراسی و حقوق بشر و فرهنگ، روشنفکران و جهانی شدن تشکیل شده است.

«جامعه‌شناسی فرهنگ» در قاب کتاب نشست


در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «جامعه‌شناسی در میان سایر علوم، علمی نو محسوب می‌شود که پیامد مجموعه‌ای از دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نظیر انقلاب صنعتی و انقلال کبیر فرانسه و تحولات فکری، فرهنگی و اجتماعی دوران‌ساز عصر روشنگری است. البته به‌طور دقیق پدید آمدن جامعه‌شناسی، با انتشار کتاب فلسفه اثباتی توسط اگوست کنت(1824) و ابداع کلمه جامعه‌شناسی از جانب او آغاز می‌شود. اگوست کنت بود که به افکار پراکنده اجتماعی، نظم خاصی بخشید، موضوعات علم جامعه‌شناسی را مشخص کرد و شیوه‌های بررسی مسائل و موضوعات این علم جدید و اصولاً روش‌شناسی جامعه‌شناسی را مشخص و معلوم ساخت و اظهار نمود روش تحقیق در جامعه‌شناسی مانند سایر علوم پایه نظیر فیزیک، شیمی،‌ ستاره‌شناسی و غیره شکل یکسانی دارد؛ به عبارت دیگر، ابزار، روش و مراحل تحقیق در تمامی علوم یکسان و یک‌شکل است و تفاوتی در جست‌وجوی پدیده‌ها و راه و روش کسب شناخت علمی وجود ندارد...
چاپ دوم کتاب «جامعه‌شناسی فرهنگ» نوشته محمد حیدرپور و آتوسا محمدی مزینانی با شمارگان هزار نسخه در 200 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.
  • علی مزینانی
۱۶
خرداد
۹۴

ارتحال ملکوتی امام خمینی (رحمة الله علیه)

آن دم که یار آمد و از کوی ما گذشت                   آبی روان و  پاک شد از  جوی   ما گذشت
گفتم که در طهارت بودش وضو  کنیم                   مسحی کشید بر سر و بر روی ما گذشت
تا بوی خوش از او بشدی بر مشام ما                  چون  عطر یاس آمد و از  سوی ما  گذشت
آن یار با محبت و  آن  مونس  ای دریغ                   از  آن  همه   مقال و   تکاپوی  ما گذشت
ما  همچو  موج  بر کف  دریا زدیم و  او                  بی اعتنا  به   عمق   هیاهوی  ما گذشت
گفتم که پا گذار به چشمانم ای حبیب                  پایش    رسید   بر خم   ابروی  ما گذشت
گفتم که واجب است که عادت به اوکنیم                  یادش  نماند در  دل  و در خوی ما گذشت
فریاد   وا  امام   شنید   از   گلوی  ما                  باد    صبا   چو   از   در  اردوی  ما گذشت
چرخ   فلک    گرفت    غزال  عزیز   ما                  از   حوزه ی   کمند  چو  آهوی  ما گذشت
فریاد   وا    امام  خمینی   ز  ما  شنو                  کز  سینه ی سترگ   ثنا  گوی  ما گذشت
گفتم که یا علی تو  رسان  بهر ما مدد                  کان   جوهر   شرافت   یا هوی ما گذشت
آمد   یکی   ستاره  بر  آن  آسمان  تار                 نوری شد و او زان شب  دیجوی ما گذشت
دیدی   ز  پیش   ما   مزینانیا  چه  زود                  آن  رهنمای  همدل و همسوی ما گذشت

                  

شاعر: اکبر مزینانی علیشاه

  • علی مزینانی
۱۱
خرداد
۹۴

معیریان-مزینانی سینماپرس: علی اکبر مزینانی تهیه کننده سینما اظهار داشت: ساخت فیلمی جدید با عنوان «صبح بخیر نیاگارا» را در دست دارم که به کارگردانی آرش معیریان در ایران و کانادا ساخته خواهد شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ علی اکبر مزینانی در گفتگو با سینماپرس افزود: تنها ۲۰ درصد از فیلمبرداری ما در ایران است و مابقی در کشور کانادا انجام خواهد شد که ما مشغول گرفتن ویزا برای عوامل فیلمبرداری هستیم و به همین دلیل مرحله پیش تولید ما کمی طولانی تر خواهد بود.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: «صبح بخیر نیاگارا» در قالب طنز مشکلات و مسائل خانوادگی را دنبال می کند و می توان آن را یک اثر خانوادگی دانست.

وی با اشاره به اینکه هنوز حضور هیچ بازیگری در فیلم قطعی نشده است افزود: صحبت هایی برای انتخاب بازیگران صورت گرفته که تا زمان قطعی شدن نمی توان راجع به آن صحبت کرد اما در این فیلم از هنرپیشه های مطرح استفاده خواهیم کرد.

این تهیه کننده در ادامه این بحث اظهار داشت: برای تصویربرداری در کانادا به چند بازیگر کانادایی نیز نیاز داریم که برای انتخاب آنها نیز در حال بررسی هستیم.

مزینانی با اشاره به مشکلات پیش آمده در ساخت این فیلم گفت: فیلمسازی در کشوری دیگر کار دشواری است که نیاز به هزینه های بالایی دارد و در این وضعیت نابسامان اکران، تنها عشق و علاقه به کار باعث می شود که فیلمسازی را کنار نگذارم.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: علاوه بر تهیه کنندگی، تصویربرداری این اثر را نیز بر عهده دارم؛ ضمن اینکه فیلمنامه «صبح بخیر نیاگارا» به قلم شهریار صابری نوشته شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «عقاب ها» در ادامه اظهار داشت: فیلم قبلی من با یک میلیارد تومان هزینه ساخته شد ولی تنها ۳۰۰ میلیون تومان به من برگشت، فیلم دیگری نیز ساختم که با کم لطفی برخی نهادها و ارگان ها روبرو شد و من را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد.

مزینانی در پایان گفت: من ۵۱ سال است که در سینما فعالیت دارم و اگر در هر شرکتی مشغول به کار بودم امروز بازنشسته شده بودم؛ متأسفانه زمانی که فیلم های من با شکست روبرو شدند کسی برای کمک به من اقدامی انجام نداد و سینماگران به گونه ای رفتار کردند که گویا فراموش شده ام در حالیکه فیلم های من برای رونق گرفتن سینمای ایران، مخصوصاً وضعیت سینماداران بسیار مفید بودند و در زمان خود هر یک به سینماها رونق بخشیدند.

گفتنی است علی اکبر مزینانی متولد ۱۳۲۵ مزینان علاوه بر مدیریت فیلمبرداری، تاکنون موفق به ساخت فیلمهای خونبارش، رهائی، عقابها، خواستگاری، دو همسفر، قربانی، شب بخیر غریبه و دنیا شذه است.

 
  • علی مزینانی
۱۱
خرداد
۹۴

Click for larger version

اولین همایش مهدوی و پاسداشت بزرگمرد تاریخ معاصر حضرت امام خمینی (ره) در  دارالعارفین مزینان خاستگاه دانشمندان و اندیشمندان برگزار می شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ به مناسبت فرخنده میلاد  منجی عالم بشریت حضرت امام عصر (عج) و همزمانی آن با بیست و ششمین سالگرد ارتحال نائب برحقش حضرت امام خمینی (ره)؛ اولین همایش مهدوی و پاسداشت بزرگمرد تاریخ معاصر با حضور فرهیختگان ، نخبگان و چهره های فرهنگی دیار تاریخی مزینان به مدت سه شب در هیئت حسینی برگزار می شود.

در این برنامه وزین که به همت جمعی از فعالان مذهبی و فرهنگی مزینانی برگزار می گردد علاوه برسخنرانی اساتید برجسته ی حوزه و دانشگاه برنامه های شعر خوانی ، مداحی و نمایش فیلم نیز اجرا می گردد.

در مراسم نیمه شعبان که در دهه ی شصت به همت سردار رشید اسلام بسیجی شهید حاج محمد امین آبادی در مزینان  پایه گزاری شد گروه فرهنگی شاهدان کویر سهم به سزایی در اجرای نمایش و سرود ایفا می کردند  که این مراسم به دلیل شهادت شهید امین آبادی و مهاجرت این گروه به تهران و مشهد از سال هفتاد کم فروغ شد اما با گذشت دو دهه بار دیگر به همت حجت الاسلام شیخ محمد مزینانی   جشن میلاد حضرت صاحب الامر (عج)که همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شده  قرار است با عنوان همایش مهدوی  در مزینان برگزار شود.

همایش مهدوی این هفته به مدت سه شب از 12 خرداد همزمان با نماز مغرب و عشا در هیئت متحده ی حسینی مزینان برگزار می گردد.

  • علی مزینانی
۰۷
خرداد
۹۴

استاد سید مصطفی جلالی پور مزینانی با حضور در برنامه زنده شمعدونی شبکه ی شما ضمن اجرای برنامه به کارشناسی درباره موسیقی سنتی پرداخت.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این برنامه استاد جلالی پور با اشاره به دستگاه های متداول موسیقی توضیحاتی در باره ی گوشه ها و تصنیف های مربوطه ارائه کرد و در ادامه به اجرای بعضی از تصنیف های خاص پرداخت.

در برنامه "شمعدونی" هر روز ساعت 9صبح با اجرای کامیار اسماعیلی روی آنتن شبکه شما می رود هر روز به یک یا چندین موضوع گوناگون پرداخته می شود. با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در حوزه‌های مختلف این نیاز برای مخاطبین رسانه های جمعی ایجاد می شود که با سرعت تکنولوژی و علم دانش خود را بروز رسانی کنند و در زمینه های گوناگون به کسب اطلاعات بپردازند. این اتفاق در برنامه "شمعدونی" که تهیه کنندگی و کارگردانی آن نیز بر عهده کامیار اسماعیلی است با رویکردی متفاوت میسر می شود. این برنامه هر روز میزبان کارشناسان و استادان دانشگاه در حوزه های متفاوت است .



  • علی مزینانی
۰۶
خرداد
۹۴

حوزه ی علمیه مزینان معروف به مدرسه علمیه شریعتمدار و بقعه های متبرک امامزادگان بهمن آباد و سویز در سال جاری باز سازی می شوند

پس از نیم قرن حوزه علمیه مزینان احیاء می شود

به گزارش  شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری مهر حسنعلی حبیب پور رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سبزوار بیان کرد: طرح مرمت و نوسازی  ۱۰ اثر تاریخی شهرستان سبزوار تهیه و با اخذ مجوزهای لازم جهت آغاز عملیات مرمتی در دستور کار قرار دارد.

وی مهمترین این آثار را آرامگاه اسرار، رباط زعفرانیه، خانه کیان، مدرسه شریعت مداری مزینان، خانه تاریخی جعفر زاده،  طرح مرمتی فضای سبز آرامگاه اسرار، خانه حجازیان، خانه تاریخی عظیم نیا، پیر استیر، آرامگاه بیهقی  و امامزاده های بهمن آباد  و سوئیز عنوان کرد .

وی اظهار داشت: همچنین در سال گذشته مرمت و بازسازی بدنه و سقف خانه تاریخی کیان و احیای تاقچه ها، مرمت دالان خانه تاریخی جعفر زاده، مرمت و بازسازی بام مدرسه شریعتمداری، مرمت بخشی هایی از کاروانسرای زعفرانیه، نصب در ورودی کاروانسرای مهر انجام شده است.

وی افزود: ساخت ۱۰ عدد در ورودی  جهت شبستان غربی مسجد جامع، مرمت  های موضعی دیواره باغ مجموعه اسرار و تاق نماها،  بهینه سازی سیستم نور پردازی موزه مردم شناسی نیز از مهمترین اقدامات مرمتی سال گذشته توسط میراث فرهنگی بوده است.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار گفت: برای مرمت آثار تاریخی ذکر شده ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از اعتبارات استانی و اضطراری برای مرمت، استحکام بخشی و حفاظت این بناها هزینه شده است.

  • علی مزینانی
۰۶
خرداد
۹۴

با پیگیری های مستمر شورای اسلامی و موافقت وزیر راه و شهرسازی بالاخره نوسازی آسفالت جاده مزینان به داورزن آغاز شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ جاده مزینان به داورزن که در سالهای اخیر به علت خرابی خطر آفرین و موجب داغدار شدن چند خانواده مظلوم مزینانی و روستاهای اطراف شده است با پیگیری مستمر شورای اسلامی و نامه نگاری به وزیر راه و شهرسازی و همچنین انتشار مطالب اعتراضی شاهدان کویر مزینان در رسانه ها،بالاخره رنگ آسفالت را به خود دید و همزمان با اعیاد شعبانیه کار قیر ریزی از ابتدای جاده داورزن به مزینان آغاز شد.

هرچند انتظار می رفت پس از این همه تلاش این جاده  تنگ و لاغر که بیش از سی سال مانند ماری سیاه  و زخمی در پهنای کویر خودنمایی می کند تعریض و نسبت به روشنایی آن هم اقدامی می شد  اما ناشکری نباید کرد و از مسئولین اداره راه سبزوار تقدیر و تشکر می شود که عاقبت به فکر دلسوختگان کویر افتادند و درچنین ایامی شروع به نو سازی تنها راه ارتباطی مزینان به داورزن کردند.

  • علی مزینانی
۰۵
خرداد
۹۴


تهیه کنندگان برنامه تلویزیونی  نسیم آبادی با حضور در مزینان از اماکن تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی این دیار تاریخی گزارش تلویزیونی تهیه کردند.

نسیم آبادی

به گزارش شاهدان کویرمزینان ، مهدی مزینانی آزاده رئیس شورای اسلامی مزینان با اعلام این خبر افزود : با توجه به اینکه مزینان به عنوان یکی از روستاهای نمونه ی استان خراسان رضوی انتخاب شده و همچنین آوازه ی تاریخی و فرهنگی آن در دنیا شناخته شده است برنامه سازان نسیم آبادی با حضور در مزینان ضمن مصاحبه با دهیار و رئیس شورای اسلامی و چند نفر از همشهریان مزینانی از اماکن تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی نیز تصویربرداری کردند و این برنامه به زودی از سیمای خراسان رضوی پخش خواهد شد.

مستند نسیم آبادی به تهیه کنندگی امیر عرفانیان در گروه جهاد سیمای خراسان رضوی ساخته شده است.

این برنامه در قسمتهای 30 دقیقه ای تهیه به دل روستاها سفر می کند و با نگاهی صادق و صمیمی، جذابیت محیطی ، اعتقادات ، زندگی و حیات روستایی را به تصویر می کشد تا غبار هجرت به ناگاه بر فکر مردمان آن دیار ننشیند و ویژگیهای منحصر به فرد و توانمندیهای ارزنده روستایی به فراموشی سپرده نشود.

نسیم آبادی که تاکنون در 185 برنامه به خانه های مردم سفر کرده است در ادامه برنامه هایی چون سیمای روستا ، آب و آینه ، گنج آبادی و عطر آبادی تولید و پخش شده است و تا 40 برنامه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مجتبی احسانی و مصطفی یوسف زاده کارگردانی و تدوین این برنامه زیبا را برعهده دارند و حمید رضا محمود زاده با تصویر برداری ،مهدی عامل ها شمی در تحقیق ، طاهره بیات با دستیاری تهیه و زینب تقی زاده در سمت مجری طرح دیگر اعضای گروه نسیم آبادی را تشکیل می دهند.

  • علی مزینانی
۰۲
خرداد
۹۴

  • علی مزینانی