بایگانی فروردين ۱۳۹۶ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۱
فروردين
۹۶

مزینانی های قدر شناس یاد و نام استاد و مفسرعالیمقام قرآن کریم علامه محمدتقی شریعتی مزینانی را همزمان با سی امین سالگرد درگذشتش گرامی داشتند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با سی امین سالگرد علامه محمدتقی شریعتی مزینانی که عمر گرانمایه ی خود را در راه بیداری جوانان و نجات آن ها از گروه های منحرف توده ای و کسروی و مارکسیسیتی هزینه کرد و با تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی سال ها به ترویج و تبلیغ آموزه های دین اسلام پرداخت مجلس گرامیداشتی به همت شورای اسلامی مزینان در هیئت علی اکبری مزینان برگزارشد.

مهدی آزاده رئیس شورای اسلامی مزینان با اعلام این خبر اظهار داشت: با حضور شهروندان عزیز و قدرشناس مزینانی  یاد و نام استاد محمدتقی شریعتی مزینانی  که  حق زیادی بر ما مزینانی ها و جامعه ی اسلامی دارد گرامی داشته شد.

وی ضمن تشکر از همراهی و مساعدت شهروندان مزینانی و شورای اسلامی اظهار امیدوار کرد که در آینده ای نزدیک ویژه برنامه ی بزرگداشت استاد محمدتقی شریعتی مزینانی که علاقه ی وافری به زادگاهش داشت با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه در این دیار تاریخی برگزار شود.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۳۱
فروردين
۹۶


31فروردین ماه مصادف است با سالروز درگذشت سقراط خراسان علامه استاد محمدتقی شریعتی مزینانی بزرگمردی از دیار تاریخی مزینان که تمامی عمر با برکتش را صرف تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام کرد و با تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی ؛ معارف دین را به تشنگان فرهنگ اسلام ناب محمدی آموخت و بارها به خاطر روشنگری هایش در سلول های انفرادی رژیم طاغوت زندانی شد اما هیچ گاه حتی با شهادت فرزندش علی دست از مبارزه نکشید.

شاهدان کویرمزینان ضمن گرامیداشت یاد و نام این شاهد بزرگ دارالعارفین مزینان خاطراتی از زندگینامه ی او را به نقل از زنده یاد حاج شیخ محمود شریعتی مزینانی پسرعموی دکتر شریعتی تقدیم می نماید.

مرحوم دکتر شریعتی برایم نقل نکرد و گفت: وقتی مرا گرفته بودند وزیر علوم به من می‌گفت که تو را از اداره اخراج می‌کنند،تو مرد عائله‌مندی هستی، خرج داری،احتیاج به پول داری و دکتر در جواب وزیر علوم که ایشان را به اخراج از اداره تهدید می‌کرد، می‌گوید:من به حقوق دولت نیازی ندارم و با ثروت‌ پدرم زندگی می‌کنم .

او می‌پرسد مگر پدرت چه ثروتی‌ داشته که تو با آن می‌خواهی زندگی کنی؟

دکتر می‏ گوید:فقر.

این واقعاً وضع معیشت این‏ خانواده و وضع زندگی آنها بوده و یا مرحوم آقا شیخ‏ محمود که پدر بزرگ ما باشد مردی بوده که یک بلوک‏ زیر نفوذ ایشان بود،یعنی روستاهایی تا شعاع 6 فرسخ‏ یا 8 فرسخ همه به مزینان مراجعت داشته‏ اند.مع ذالک‏ در این رابطه هیچ چیزی از کسی نگرفته و هیچ کمکی از کسی نخواسته که حتی آقا بی بی(مادر استاد)وقتی که‏ ما جوان بودیم و می‏ خواستیم به مشهد بیاییم،برای ما صحبت می‏ کرد و خطاب به ما می‏ گفت:مادر،این لباس‏ ، رنج و مصایب خیلی دارد،تا جایی که من و آقا بزرگت‏ یک ماه مبارک رمضان را چون قادر به خرید مقداری‏ گوشت نبودیم با آب و ماست یا به اصطلاح امروز آب‏ دوغ سر کردیم.او اهل دروغ نبود سیده ی علویه‏ ای بود که‏ مورد احترام زن و مرد مزینان بود تا آنجا که صبح‏های‏ عید،(بعد از اینکه شوهرش یعنی پدر بزرگ ما از دنیا رفته بود و با پسرش که پدر ما باشد زندگی می‌کرد) تمام مردم،برای عرض تبریک پیش ایشان می‌آمدند. اینطور شخصیتی بود،و اتفاقا دیشب استاد قسمتی از آن قسمت خودشان نقل‌ کردند،و می‌گفتند:وقتی من جوان طلبه‌ای بودم و بعد از 2،3 سال بی‌خبری،از مشهد به مزینان رفتم‌ طبق معمول اهالی آن منطقه از غنی آباد و کلاته و کهک‌ و سویز و سایر روستاها به دیدن من آمدند،و بعد قرار شد که باز دید پس بدهیم.اول با پدرم به غنی آباد رفتیم بر عالم آنجا که حاج ملا قاسم نام داشت وارد شدیم و ایشان استقبال کردند.در بین راه استاد نگاه‌ می‌کند و می‌بیند قبایی که پدرشان پوشیده در اثر پوشیدن بسیار،پاره شده و با پارچه ی نو دیگری آن را وصله کرده اند و خلاصه ظاهر بسیار زننده‌ای دارد.بعد ایشان که آن موقع جوان هم‌ بوده به پدرشان اعتراض می‌کنند که شما در مقابل این‌ همه رتق و فتق امور مردم و حاکم شرع بودن،حداقل‌ یک حق الجعاله‌ای یک چیزی برای خودتان حفظ می‌کردید که بتوانید زندگی کنید.ایشان در جواب‌ استاد سکوت می‌کنند تا به کلاته می‌روند و آنجا هم‌ مرد متشرعی بوده به نام حاج ملا محمد که تقریبا نسبتی هم با عموی ما داشت.دو سه روزی با اصرار ایشان را نگه می‌دارند و باز دید می‌کنند از افرادی که‌ آمده بودند دیدن استاد و سایر مسائل،و هنگام‌ بازگشت می‌گوید که پسر جان حالا جواب مطالبی که‌ گفتی بدهم.اولا که دیگر عمری از ما گذشته است و ما عمرمان وقف خدمت به مردم بوده و هیچوقت‌ چشمداشتی به مردم نداشته‌ایم.اما راجع به شما،اگر شما بچه‌های خوب و شایسته‌ای باشید،که خداوند شما را واگذار نخواهد کرد،و اگر فرزندان خدای ناخواسته‌ ناخلفی باشید هیچگاه من حاضر نیستم به افراد ناخلف‌ کمک و معاضدتی کرده باشم.

ایشان را آخوند حکیم هم می‌گفتند.چون علاوه‌ بر مقامات علوم دینی،مردم اگر بیماری و یا مشکلاتی‌ از نظر درمانی و بهداشت هم داشتند،ایشان با آگاهی‌ از طب قدیم آنها را معالجه می‌کردند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

 

  • علی مزینانی
۲۹
فروردين
۹۶

سفر حج/ استاد محمدتقی شریعتی مزینانی در کنار شهیدان : مطهری، بهشتی و محلاتی 

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۹
فروردين
۹۶

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى که در سال 1366 ریاست جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشتند به مناسبت درگذشت استاد محمّدتقى شریعتى مزینانی پیام زیر را صادر کرد:

«درگذشت متفّکر و محقّق اسلامى، استاد محمّدتقى شریعتى (قدّس سرّه) را به همه دوستان، علاقمندان، شاگردان و بویژه بازماندگان ایشان تسلیت مى گویم و رحمت و غفران الهى را براى آن فقید سعید مسئلت مى کنم.

این رادمرد دینى، از پیشروان و پایه گذاران اندیشه «بازگشت به قرآن و نهج البلاغه» و خود مفسّر قرآن و مدرّس و شیفته نهج البلاغه بود. خدمات ارزنده او در تعلیم و تربیت اسلامى نسل جوان و مبارزه پیگیر و دشوار او با تفکّرات الحادى آن هم در هنگامى که روش هاى مناسب براى این مقابله فکرى و سیاسى کمتر شناخته شده و میدان در برابر تبلیغات گروه هاى الحادى وابسته، کاملاً گشوده بود، یکى از صفحات درخشان زندگى اوست. همچنین مبارزات او در دوران نهضت ملّى که تحرّک سیاسى مردم در خراسان را جهت و محتوایى اسلامى مى بخشید، سند افتخار دیگرى در پرونده آن زندگى پربار و شرافتمندانه است. او که از خانواده اى روحانى برخاسته و سال ها در حوزه علمیه مشهد، مدارج علوم دینى را پیموده بود، بى شک یکى از پرسوزترین و مخلص ترین اندیشمندان و مبلغان اسلامى بود که استحکام اندیشه را با نوآورى در روشى به هم آمیخته و براى نسل تحصیل کرده و با فرهنگ، «متاع فکرى جذّابى» را ارائه کرد. زندگى او سراسر به تعلیم و تعلّم و در بهشتى از صفا و پاکدامنى گذشت. رحمت خدا بر او و حشرش با محمّد و آل محمّد(صلى الله علیه وآله) باد که عمر را به عشق و ثناگویى آنان به سر آورده بود.

سیّدعلى خامنه اى

رئیس جمهورى اسلامى ایران»

منبع ؛ روزنامه اطلاعات، اردیبهشت 1366، ش 18151.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۹
فروردين
۹۶

به روایت استاد:

محل تولد من مزینان است و ما مزینانی هستیم

محل تولد من مزینان است و به‌ همین اعتبار هم نام فامیلی ما مزینانی است،شریعتی‌ نیست.برادرهای من شریعتی هستند ولی من در سفری‌ که می‌خواستم به مشهد بیایم،در سبزوار گفتند که باید برای گرفتن بلیط شناسنامه داشته باشم.من هم مجبور شدم شناسنامه بگیرم.آن شخص هم از من نپرسید که‌ نام فامیلت چیست. هر چه خودش خواست نوشت‌ و همین کلمه ی مزینانی را هم انتخاب کرد.

من در یک خانواده ی روحانی متولد شدم یعنی روحانی‌ از طرف پدر و از طرف مادر.پدر مادرم سیدی بزرگوار و تحصیل کرده و روحانی بود و پدرم هم(آقا شیخ‌ محمود)روحانی بلوک مزینان.اینکه عرض می‌کنم‌ «بلوک»برای اینکه کار ایشان به خود مزینان اختصاص‌ نداشت بلکه تمام دهات اطراف،همه از صد خر و و داور زن و بیزه و آبرود و سویز و بهمن آباد و کهک‌ و غنی آباد و کلاته،همه ی اینها در امور مربوط به جنبه‌های‌ روحانی سر و کارشان با مرحوم پدر من بود.پدر ایشان‌ هم باز روحانی بود یعنی ایشان در مشهد مشغول‌ تحصیل بودند که پدرشان فوت می‌کند و محترمین‌ مزینان به مشهد می‌آیند و ایشان را جای پدرشان به‌ مزینان می‌برند.

مزینان یک مدرسه ی علوم قدیمه دارد که این مدرسه‌ به نام جد من«آخوند ملا قربانعلی»نام گذاری شده‌ است.این مدرسه تفصیلی دارد که نمی‌خواهم وقت را برای تفصیل آن مدرسه بگیرم.همین قدر می‌خواهم‌ عرض کنم که مدرسه ساخته شد برای اینکه طلاب‌ دیگر از مزینان و اطرافش به سبزوار و مشهد و قم و امثال‌ اینها نروند و در همان مدرسه ی مزینان در خدمت ایشان‌ تحصیل کنند.ما هم بعد از اینکه دوره ی مکتبخانه را طی‌ کردیم، مقدماتی از صرف و نحو نزد مرحوم پدر و عمویمان خواندیم و بعد آمدیم مشهد به مدرسه ی فاضل خان.دو برادر من-که خدا هر دو را رحمت کند- فوت کردند.اینها قبلا به مشهد آمده بودند و در همین‌ مدرسه ی فاضل خان اتاق داشتند و من هم وارد همان‌ مدرسه شدم.مقداری ادبیات و مختصری منطق‌ در مزینان خوانده بودیم، بعد که به مشهد آمدیم‌ دنباله‌اش را گرفتم و این همان زمانی بود که مقدمات‌ برچیدن حوزه‌های علمیه به وسیله ی رضا خان فراهم آمده‌ بود.

مرحوم پدرم حقیقتا وقف بود و در نهایت سختی‌ زندگی می‌کرد و ما هم در سختی زندگی می‌کردیم برای‌ اینکه ایشان به قدری که برای ما پول قابلی بفرستد، تمکن مالی نداشت،در نهایت زهد و تقوا زندگی‌ می‌کرد.ایشان تحصیلات عالیه داشت،یعنی در حد اجتهاد.ایشان در مشهد تحصیل کرده بود.فلسفه را نزد مرحوم حاجی فاضل،و فقه و اصل را هم نزد اساتید آن‌ زمان خوانده بود.بعد به مزینان آمد و مدرس همان‌ مدرسه و امام جماعت مسجد آنجا شده و رتق و فتق اموری‌ را هم که مربوط به روحانیت است به عهده گرفت.

مرحوم آخوند ملا قربانعلی از شاگردان برجسته ی مرحوم حاج ملا هادی سبزواری بوده‌ است.مکاتبات ایشان با مرحوم حاج ملا هادی سبزواری‌ موجود است و سئوالی را که مرحوم آخوند ملا قربانعلی‌ از مرحوم حاجی سبزواری کرده بود و جوابی را که آن‌ مرحوم داده بود شبیه به سؤال و جواب شاگرد و استاد نبود بلکه شبیه به سؤال و جواب دو رفیق بود.و مرحوم دکتر آن جزوه را برداشت که عکس بردارد و چاپ کند و بعد هم که آمد اینجا گرفتار شد و دیگر نمی‌دانم که چرا نتوانست آن جزوه را به چاپ برساند.

منبع ؛ کیهان فرهنگی

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
فروردين
۹۶

حسین اول مهرماه 1347در مزینان به دنیا آمد پدرش  حاج علی نیکدل مرد زحمتکش و ذاکر اهل بیت علیهم السلام است که در عاشورای مزینان در گروه زوار چاوش خوانی می کند. حسین از همان دوران نوجوانی پدر را در کار کشاورزی و خرید و فروش محصولات کشاورزی کمک می کرد.
 

در کودکی به مریضی سختی دچار شد به طوری که احتمال داشت فلج شود ولی به لطف خداوند و با توسل به ائمه اطهار بهبود یافت.
 

دوره تحصیلی ابتدایی را با موفقیت در زادگاهش سپری کرد و دوره راهنمایی را در مدارس شبانه روزی سمنان جایی که خواهر بزرگش زندگی می کرد گذراند ولی به خاطر کمک به درآمد خانواده ترک تحصیل کرد و به کارگری مشغول شد مدتی در کارگاه خیاطی و زمانی نیز در نانوایی مشغول به کار شد.
 

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج مستضعفین و تآسیس پایگاه در مزینان او و برادرانش از فعالان این نیروی مردمی بودند و شبانه روز در پایگاه مزینان که پیش از این به عنوان حوزه فعالیت می کرد و نیروهای بسیاری را در خود می دید حضور داشتند.
 

حسین سال 62 در حالی که هنوز 14 سال از سن مبارکش می گذشت همراه شهید امین آبادی و جمعی از جوانان مزینانی عازم کردستان شد و در بوکان علیه ضد انقلاب و نیروهای دیکتاتور عراق جنگید.  خواهرش می گوید :

- یه شب ازبسیج اومد گفت : می خوام برم جبهه! من خیلی دلم گرفت . طولی نکشید که رفت غرب کشور یعنی بوکان.

وقتی برادرم رفت جبهه من خیلی گریه کردم تا برگرده . فکر کنم چهل روزی طول کشید اولین بار بود که ازهم دور شده بودیم خیلی برام سخت گذشت احساس می کردم یک سال ندیدمش. وقتی خبردار شدیم داره میاد من کوچیک بودم اما تندتند خانه را آب و جارو زدم و چای و شیرینی آماده و برای دیدنش لحظه شماری می کردم . صدای چاوشی راکه شنیدم همه ی کارا را نصفه ول کردم و دویدم بیرون. جمعیت رسیده بود سرچهار راه ، من همین طور که می دویدم دنبال برادرم می گشتم، اینقدر قدش کوچیک بود که لابلای آدما دیده نمی شد ،ولی اون ازتوی جمعیت منو دیده بود ، دوید سمت من  .مردم وقتی این صحنه رو دیدند همه زدن زیر گریه! منو برادرم هم گریه می کردیم. اینقدر باسرعت رفته بودم سمتش که دندانم خورد توی پیشانیش، دست به سرش کشیدم گفتم ببخشید .

فردای اون روز گفت: سوغاتی برات آوردم . گفتم: چیه؟ گفت :تن ماهی. خودش توی آب جوش جوشانید باهم خوردیم .گفت: یه وعده غذامو نخوردم که برای تو بیارم .»

«حسین اخلاقش این گونه بود مهربان و دلسوز و خوش خلق امکان نداشت مسافرت برود و برای خانواده سوغاتی نیاورد . یه بار دیگه ازسفر اومده بود برای همه سوغاتی آورده بود.  ماگفتیم چرااین قدر پولاتو خرج کردی؟ گفت : باید وقتی مرد از سفر میاد برای بستگانش سوغاتی بیاره ،عطر خریده بود وبرای جوونا سوغاتی آورده بود.»

حسین آخرین بار از طریق ارتش به جبهه اعزام و در گروه تکاوران مشغول به خدمت شد و پس از گذشت یکصد روز در 21 فروردین 1367 در منطقه سردشت و عملیات بیت المقدس 5 که با رمز مبارک یا اباعبداللّه الحسین (ع) صورت گرفت به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش مدتی مفقود بود تا اینکه با جستجوی گروه تفحص شناسایی و 13 آبان 1370 با تشییع  باشکوه در قطعه ی شهدای حسینی  مزینان برای همیشه آرام گرفت.

مادر  شهیدنقل کرد: شبی خواب دیدم که حسین پرواز کنان به سوی من می آید. روی زانویم نشست و من از او پرسیدم: چرا نمی آیی؟ او گفت: مادر جان! من که همیشه می آیم و شما را ملاقات می کنم، این شما هستید که مرا نمی بینید.

 

 

 

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
فروردين
۹۶

خاندان خزاعی ها (حاجی خان) که در مزینان جد اندر جد بزرگ بوده اند و در خدمت به مردم و دستگاه اهل بیت نبوت و امامت از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزیده اند برای مردم مزینان نیز از احترام و جایگاه خاصی برخوردار بوده و هستند؛ هیئت تکیه ی بالا و حاجی خانی که این خاندان مدیریت آن را برعهده داشته و واقف آن بوده اندخود شاهد این مدعاست .

رضا خان معروف به حاجی خان بزرگ در عاشورای مزینان و نظم و هماهنگی هیئت و تعزیه خوانان نقش ویژه ای ایفا می کرده و تمامی شبیه خوانان و هنرمندان مزینانی سخن او را حجت می دانستند.  احسان خزاعی مزینانی نوه ی او و فرزندخادم الحسین (ع)حاج حسن خزاعی است که سال 1350 در کلانشهر تهران چشم به دنیا گشود و با هدایت و راهنمایی پدر و تأسی به اجدادش علم و ادب را مشق کرد و تحصیلاتش را تا کارشناسی، رشته الهیات و معارف اسلامی ادامه داد و پس از آن به استخدام رسمی دولت جمهوری اسلامی در آمده و اکنون 26 است که سابقه ی خدمت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را دارا می باشد.

کارنامه ی زرین شغلی او علاوه بر رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان که به عنوان اولین سفیر فرهنگی در این کشور نام گرفته و از سال 1387تا1391 با این سمت در تفلیس حضورداشت ، سرشار از سابقه ی درخشان مدیریتی و فرهنگی در این سازمان و نهادهای دیگر است.

وی در سال1384 به عنوان مدیر نمونه  از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتخاب شد و در سال1385 نیز از منتخب جشنواره شهید رجاییگردید و از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرنمونه معرفی شد.

در ادامه به بخش هایی از مسئولیت های این فرهیخته مزینانی اشاره می شود:

-کاردان امور فرهنگی، کمک کارشناس امور فرهنگی، کارشناس امور فرهنگی - مسئول امور سمعی و بصری معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی - مسئول نمایندگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تهران (وابسته به حوزه علمیه قم) - مشاور معاونت ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - مدیر عامل و عضو اصلی هیات مدیره مرکز چاپ و نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع)- مشاور اجرایی و انتشاراتی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - عضو ستاد اجرایی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران - عضویت در ستادهای برگزاری و اجرایی همایش های مختلف علمی و فرهنگی- مدیر عامل و عضو اصلی هیأت مدیره انتشارات بین‌المللی الهدی(وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) - عضو کارگروه کمیته دائمی کارمندان نمونه - عضو شورای مشورتی نمایندگان فرهنگی ج.ا.ایران عضو شورای تخصیص ارز و شورای اعزام به خارج از کشور سازمان فرهنگ - رئیس ستاد بودجه معاونت بین الملل- مشاور طرح و برنامه و مشاور اجرایی معاون بین الملل سازمان فرهنگ-عضو اتاق فکر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - قائم مقام معاون اداری و مالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - دبیر و رئیس کارگروه صرفه جویی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - دبیر هیات مرکزی گزینش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - عضو اصلی هیات مدیره بنیاد اندیشه اسلامی - مدیر کل پشتیبانی و تشریفات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - رئیس شورای ساماندهی اموال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - رئیس کمیته قراردادها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - عضو و دبیر شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - جانشین رئیس سازمان فرهنگ در کمیته مدیریت عملکرد- رئیس کمیته سرمایه انسانی سازمان فرهنگ - جانشین رئیس سازمان فرهنگ در کمیته ساختار و فناوری های جدید - جانشین رئیس سازمان فرهنگ در کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم - جانشین رئیس سازمان فرهنگ در کمیته پدافند غیر عامل- عضو شورای بین الملل و رئیس کمیته پشتیبانی و تشریفات جشنواره بین المللی امام رضا(ع)- عضو کارگروه تخصصی آسیای مرکزی و قفقاز بنیاد سعدی - رئیس کارگروه سفرهای خارجی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی-معاون اداری و مالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.

این فرزند فرهیخته مزینان همچنین در تهیه مقالات مختلف صاحب فکر و اندیشه است که برخی از مقالات وی عبارت است از؛ نمایش قدرت کلیسای ارتدکس، نگاهی به ترجمه های قرآن کریم، از آکسفورد تا پلی تکنیک کابل، مشکلات صنعت نشر و موانع صادرات کتاب ایران، روابط فرهنگی ایران و گرجستان، ویراستاری علمی و ادبی کتب مختلف از جمله تفسیر سوره نبأ (شگفتی‌های جزء سی‌ام قرآن)، معراج حج، از کران تا بیکران، تالیف کتاب تاریخ شفاهی "گرجستان" ، ویراستاری علمی و ادبی کتاب "عیسی نامه"، فراز و نشیب فرهنگ و تمدن گرجستان ویراستاری کتاب داستان یک گرجی فرزانه (از قفقاز تا هند) و....

احسان خزاعی مزینانی سابقه تدریس و استادی در دوره آموزشی تحت عنوان مدیریت فرهنگی در مقطع کارشناسی (جامعه المصطفی العالمیه)را نیز دارد  و با شرکت، حضور، ارائه مقاله و سخنرانی در نشست ها و همایش های مختلف فرهنگی و علمی از جایگاه خاصی در بین صاحب نظران برخوردار است که می توان به این موارد اشاره کرد:  نشست تخصصی کانون زبان و فرهنگ قفقاز با موضوع "شناسایی نیازها و ذائقه های فرهنگی مخاطبان"، نشست تخصصی ایرانشناسی تحت عنوان "تاثیر انقلاب اسلامی بر ادبیات فارسی"، نشست تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان تحت عنوان "مروری بر روابط فرهنگی ایران و گرجستان(فرصت ها و تهدیدها)"، همایش امام جعفر صادق(ع)، همایش ملی ایران‌شناسی، همایش گفتگوی تمدن‌ها از منظر جوانان، همایش فلسطین، همایش دو بانوی مقدس، همایش انقلاب اسلامی در اندیشه زنان اندیشمند جهان، همایش بین المللی "ایران و قفقاز تعاملات فرهنگی و تاریخی"، همایش بین المللی "گرجستان تجارب بیشین چشم انداز آینده" ، همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، سومین همایش مدیران جهادی، چهارمین مجمع اسلامی- مسیحی و ...).

انجام مصاحبه های مختلف  با سیمای جمهوری اسلامی و نشریات و خبرگزاری ها و سایت های داخلی و بین المللی یکی دیگر از بخش های زندگی فرهنگی این فرزند فرهیخته مزینان است که مهمترین آن ها عبارت است از؛ مصاحبه زنده با شبکه بین المللی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه مجله آسیای مرکزی و قفقاز با موضوع "اسلام و فرصت های بیش رو در آسیای مرکزی و قفقاز" و "تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز"، مصاحبه با سایت اطلاع رسانی ایراس تحت عنوان "بررسی تعاملات فرهنگی ایران و گرجستان" ، مصاحبه با مجله دژاویو مجله تخصصی دانشگاه دولتی تفلیس تحت عنوان "بررسی میزان گسترش زبان فارسی در سطح منطقه قفقاز" ، مصاحبه با خبرگزاری ایکنا تحت عنوان "بررسی مولفه های الگوی اسلامی – ایرانی در برنامه های فرهنگی خارج از کشور" و مصاحبه با خبرگزاری مذکور تحت عنوان "نقش موثر ترجمه های قرآنی در معرفی اسلام اصیل و تحکیم وحدت مسلمین" و ....

استاد احسان خزاعی مزینانی هیچ گاه از فراگیری و علم آموزی غافل نبوده و در دوره های مختلف آموزشی شرکت فعال داشته است که مهمترین آن ها عبارت است از ؛ دوره آموزشی دیپلماسی فرهنگی، دوره آموزشی آداب تشریفات ،آموزش زبان انگلیسی، مدیریت زمان، آشنایی با ادیان معاصر جهان، دوره ارزشیابی کارکنان ویژه مدیران، اندیشه سیاسی و مدیریتی از دیدگاه امام خمینی(ره)، دوره آموزشی طرح معرفت ناحیه مقاومت بسیج ادارات، دوره‌های آموزشی مختلف هفت گانه کامپیوتر مانند ویندوز، اینترنت، اتوماسیون اداری، دوره آموزشی حکومت مهدوی و وظایف منتظران، دوره آموزشی ویژه گزینش(ارزیابی و صدور رای)، دوره آموزشی اشنایی با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دوره آموزشی دیپلماسی فرهنگی، دوره آموزشی در مرکز آموزش مدیریت دولتی با عنوان"درس ها و تجارب برنامه های اصلاحات اداری در ایران و جهان"، دوره آموزشی "نظارت و دامنه مسئولیت مدیران"، دوره اموزشی "آشنایی با دیوان عدالت اداری و...)

آشنایی با اصول و فنون چاپ و نشر و اخذ پروانه‌های مختلف نشر از اداره کل مراکز و روابط فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چاپ و انتشار بیش از 150 عنوان کتاب با موضوعات شیعی و مذهبی ، همچنین چاپ و انتشار بیش از 300 عنوان کتاب با موضوعات مختلف دینی، مذهبی، ایرانشناسی، گسترش زبان فارسی و... به زبان‌های مختلف از دیگر فعالیت های این فرهیخته مزینانی است.

وی که آشنایی کامل به کامپیوتر و زبان‌های انگلیسی و عربی دارد موفق به دریافت گواهینامه‌های تخصصی و مهارتهای شغلی معتبر شده و بارها به خاطر حسن انجام کار موفق به دریافت تقدیرنامه از سوی مسئولین شده است که می توان به این موارد اشاره کرد :

دریافت تقدیرنامه از ؛ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، رییس موزه هنرهای تجسمی، رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران، رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص)، معاونت بین الملل سازمان فرهنگ، مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، اداره کل آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ، دانشگاه علوم و حدیث، مرکز مطالعات فرهنگی- بین المللی، مشاور فرهنگی رییس جمهور، معاون بین الملل حوزه علمیه قم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، رییس موسسه فرهنگی اکو، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال ج.ا.ایران، قائم مقام رییس سازمان فرهنگ، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی تفلیس، معاون اداری و مالی سازمان فرهنگ، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان فرهنگ، دبیر همایش امام جعفر صادق(ع)، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دبیرخانه کمیسیون حقوق بشر اسلامی، جهاد دانشگاهی، اداره کل مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز اسلامی کانادا، رئیس سیزدهمین و چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،اداره کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ، فرماندهی مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران، معاونت اداری و مالی، دبیرخانه همایش حسنین هیکل، رییس کمیته مشترک فرهنگی ایران و عمان، مسئول برگزاری هفته فرهنگی کشور ترکمنستان در ایران، اداره کل آفریقا و عربی، معاون بین الملل سازمان فرهنگ، اداره کل حوزه ریاست سازمان فرهنگ، معان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد برگزاری گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس فدراسیون شمشیر بازان کشور، اداره کل امور زنان و خانواده، اداره کل سازمان های بین المللی و موافقتنامه های فرهنگی، دبیر همایش میر سید علی همدانی، دبیر هیات عالی گزینش، دبیر سومین هفته پژوهش، نمایندگی های مختلف فرهنگی ج.ا.ا در کشورهای مختلف.

احسان خزاعی مزینانی که آخرین بار در اسفندماه سال گذشته به پاکستان سفر کرده بارها به منظور بازدید از فعالیت های رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مختلف اعزام شده و طرح ها و ایده های وی مورد توجه مسئولین فرهنگی قرار گرفته است.

                  استاد خزاعی مزینانی محرم 95 مزینان تکیه حاجی خانی درکنار پدر

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
فروردين
۹۶

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ حجت الاسلام حسین شاکری مزینانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر حفظ منابع طبیعی در زمان تعطیلات اظهار کرد: همان گونه که محیط زیست بر گیاهان وجانداران تاثیر می گذارد ، بر روح وروان انسان ها هم موثر است ودر صورت آلوده بودن وناهنجاری محیط زیست بر انسان نیز تاثیر مخربی خواهد داشت.

این فعال محیط زیست با بیان این که حفظ محیط زندگی وزیستگاه ها همواره مورد توجه اسلام بوده، ابراز داشت: قرآن کریم بیان می کند که سبز شدن و رشد گیاهان، به امر الهی وابسته است. زیست بوم نابهنجار بر رشد گیاهان تاثیر بسیاری دارد، در نتیجه قطعاً بر انسان  تاثیرات منفی بیشتری خواهد گذاشت.

وی  بابیان اینکه دبیرخانه همایش اسلام و محیط زیست ضمن اشاره به این که خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده  وهمه چیز را در اختیار او قرار داده، افزود: انسان ها باید از این منابع به شکل صحیحی استفاده کنند ودر استفاده از طبیعت خداوند را در نظر داشته باشند، زیرا سوء استفاده از منابع طبیعی، تاثیرات بسیار بدی برجا می گذارد.

وی اضافه کرد: از رسومی که در ایام نوروز  وجود دارد و مردم ناخواسته به وسیله آن به طبیعت ضرر می رسانند، کاشت گندم به عنوان سبزه است، زیرا با توجه به تعداد خانواری که در کشور وجود دارد، میزان بسیار زیادی گندم به هدر خواهد رفت .

حجت الاسلام شاکری مزینانی افزود: همچنین از دیگر رسم ها رها کردن ماهی قرمز در رودخانه ها ، برکه هاو...است، چرا که این ماهی ها شرایط زیستی خاصی دارند و رها کردن آن ها به این شکل موجب آسیب به اکوسیستم آن منطقه می شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، از تشکیل مدارس سبز خبر داد و گفت: این حرکت ها بسیار خوب است و به این وسیله دانش آموزان با منابع طبیعی منطقه خود آشنا می شوند و ضرورت حفاظت از آن را بیشتر درک می کنند.

مسئول دبیرخانه همایش اسلام و محیط زیست با اشاره به نقش روحانیون در آگاه کردن مردم نسبت به حفظ طبیعت، اظهار کرد: این مسئله به عنوان وظیفه همه ما طلبه ها است زیرا رسالت فرهنگ سازی در جامعه برعهده ما قرار دارد.

حجت الاسلام شاکری مزینانی با اشاره به فعالیت های دبیر خانه محیط زیست بیان کرد: ما در جلساتی که با ائمه جمعه در مناسبت های مختلف داشته ایم بحث فرهنگ سازی حفظ و اصلاح محیط زیست را مطرح کرده ایم ومعتقدیم تاثیر سخنان طلاب و روحانیون در حفظ محیط زیست وجلوگیری از تخریب آن بیشتر از سایر افراد است.

 وی در پایان گفت: مردم همواره در حفظ محیط زیست کوشا باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، پس از بی اثر بودن تذکرات، با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
فروردين
۹۶

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایثار واحد خراسان رضوی، مسئولین شهرستان داورزن با خانواده  شهدای دفاع مقدس و منا و جانبازان در ایام نوروز 96 دیدار و گفتگو کردند.

  علی نخعی رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران داورزن دردیدار با والدین شهیدان محمدتقی و حسین مزینانی گفت:شهیدان هنوز زنده اند چراکه اراده قوی آنان مایه حرکت استوار جوانان امروز به سوی قله‌های پیشرفت است.

وی افزود: شهدا و خانواده آنان مایه افتخار و برکت کشور هستند.

 این دیدار که با حضور سرهنگ پسندیده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ، معتمدی شریعتی فرماندهی نیروی انتظامی و تنی چند از اعضای معتمد معین برگزارشد از مادر شهیدان علیرضا و محمدرضا داورزنی ، والدین شهیدان محمدتقی و حسین مزینانی و خانواده شهید منا علی اصغر شهر آبادی و  جانباز ایثارگر قاسم مزینانی دیدار و با اهدای لوح یادبود از انان تجلیل به عمل آوردند.

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
فروردين
۹۶

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهندس رضا فلاحی فرماندار داورزن با اشاره به بهره برداری از اقامتگاه بوم گردی نرگس مزینان گفت: با بهره برداری از این اقامتگاه بوم گردی زمینه افزایش اقامتگاه های بوم گردی در داورزن فراهم شد.

وی اظهار کرد: در صورت وجود متقاضی و سرمایه گذار در شهرستان برای ایجاد اقامتگاه و طرح های بوم گردی، بخشی از اعتبارات و تسهیلات سایر بخش ها به بخش گردشگری اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه شهرستان داورزن در مسیر جاده بین المللی شاهرود - سبزوار - مشهد قرار دارد، گفت: از مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انتظار می رود نسبت به تقویت ظرفیت های گردشگری این شهرستان تلاش بیشتری کنند.

فرماندار داورزن افزود: ایام نوروز و تابستان فرصت مناسبی است تا اقتصاد گردشگری شهرستان بیش از پیش فعال شود و مورد توجه قرار گیرد که این امر زمینه اشتغال جوانان این خطه را فراهم می کند.

شهرستان داورزن دارای 65 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که از این تعداد 30 اثر از جمله آتشکده آذر برزین مهر، کاروانسراهای تاریخی مهر و مزینان، کویر مزینان، روستای تاریخی مزینان، منزل کودکی و محل تولد دکتر علی شریعتی، دژ سربداران واقع در روستای تاریخی باشتین و کویر رضا آباد میزبان گردشگران است.

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی