بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۵ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۷
ارديبهشت
۹۵


  خواجوی ها درمزینان که بعدها به شمشیری معروف شدند یکی از خاندان هنرمند تعزیه خوان قدیمی این خطه محسوب می شوند که ما آن ها را به عنوان مخالف خوانان می شناسیم اما این خانواده قبل از آن که مخالف خوان باشند مداح و ذاکر اهلبیت و تعزیه خوان بزرگی هستند که همیشه برتارک هنر تعزیه خوانی مزینان می درخشند در میان این خانواده بزرگ، هستند افرادی که موافق خوانی می کنند و ما از آن بی اطلاع هستیم هرچند چه مخالف و یا موافق خوانِ تعزیه ؛ همه عاشق و خادم سید و سالارشهیدان می باشند که در این راه از هیچ مجاهدتی دریغ نمی کنند.

یکی از تعزیه خوانان بزرگ مزینان که همیشه صدای محزونش در یاد اسلاف ما به یادگار مانده مرحوم حسین آقاعبدالله خواجوی برادرکهترمرحوم محمدشمشیری است که سال۱۲۹۷در مزینان متولد شد و از نوجوانی وارد عرصه ی مداحی و شبیه خوانی شد و با نوایی حزن آور در روز عاشورا نقش های حضرت قاسم (ع) وفاطمه صغری(س) را اجرا می کرد.

این تعزیه خوان صاحب سبک مزینان  درسال۱۳۵۴به دلیل بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت ودربهشت علی(ع)آرام گرفت و بعد ازفوت وی چون فرزندانش ازسن وسال کمی برخودداربودند این نقش به مرحوم احمدصدیقی سپرده شد.او نیز بعد از مدتی  نقش قاسم(ع) را به شهید محمد مزینانی(روس) واگذار کرد.

با اعزام شهید محمد به جبهه های حق علیه باطل و با توجه به اینکه حسن آقای مزینانی پسرارشدمرحوم حسینِ آقاعبدالله به سن و سالی رسیده بود که می توانست نقش حضرت قاسم(ع) و فاطمه صغری(س) را اجرا نماید این دو نسخه به او سپرده شد.

مرحوم احمدصدیقی/ ایفاگر نقش حضرت قاسم(ع)دهه ی پنجاه

حسن که به شغل شریف معلمی مشغول شد و در مزینان نیز مدتی با عضویت در شورای اسلامی برای آبادانی و عمرانی این دیارتاریخی تلاش بسیاری کرد دربین مردم به عنوان حسن شورا شناخته شد؛اوهم مانند مرحوم پدرش با صدایی حزین نقش حضرت قاسم را تاسال ۱۳۸۷ ادامه داد و پس از آن این میدان را در اختیار فرزندش حسین قرار داد.

حسن مزینانی (شورا)ایفاگر نقش حضرت قاسم(ع) دهه ی شصت و هفتاد

در کارنامه تعزیه خوانی حسن آقای مزینانی خواجوی نقش هایی همچون هانی و قاضی القضات درمجلس مسلم(ع)،بشیردرمجلس اربعین،امام حسن (ع)درمجلس امام علی(ع)،امام حسین(ع) درمجلس امام حسن(ع)،اباصلت درمجلس امام رضا(ع)، ثبت شده و هم چنان این هنر ادامه دارد.

وی که خود یکی از مداحان و ذاکران آل الله(علیهم السلام) است عضو اصلی هیأت امناء هیأت متحده حسینی نیز می باشد که در بازسازی هیأت و هم چنین اداره ی آن خدمات فراوانی ارائه کرده است.

حسین مزینانی / ایفاگر نقش حضرت قاسم (ع) در حال حاضر

حسن مزینانی خواجوی

  • علی مزینانی
۲۷
ارديبهشت
۹۵

دبیرخانه اسلام و محیط زیست با هدف سامان‌دهی فعالان دینی محیط زیست و حساس سازی ائمه جمعه در رابطه مشکلات زیست محیطی شهر تهران و شهرستان ری تشکیل شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حسین شاکری مزینانی، رئیس دبیرخانه اسلام و محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: دبیرخانه اسلام و محیط زیست با هدف حساس‌سازی ائمه جمعه، جماعات و حوزه‌های علمیه تهران و شهر ری در محل اداره محیط زییست شهرستان ری تشکیل شده است.

وی افزود: ساماندهی فعالیت‌های زیست محیطی روحانیون، طلاب و سایر فعالان دینی نیز از جمله دیگر اهداف تشکیل این دبیرخانه است.

مشاور معاون آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست عنوان کرد: دبیرخانه ملی اسلام و محیط زیست نخستین نشست هم اندیشی ائمه جمعه استان تهران را با همکاری اداره کل محیط زیست این استان برگزار کرده است.

شاکری مزینانی یادآور شد: این دبیرخانه علاوه بر ساماندهی فعالیت‌های محیط زیستی مبتنی بر دین، به برگزاری یک‌ دوره کلاس‌های آموزشی دین و محیط زیست اقدام می‌کند.

  • علی مزینانی
۲۴
ارديبهشت
۹۵

 

می گوید : «در بعضی شهرها، تعزیه خوان ها برای امرار معاش نقش اجرا می کنند اما تعزیه خوان مزینانی از این راه هیچ در آمدی ندارد و برای دلش می خواند.»

معتقد است؛«همین که نقش ابوالفضل(ع) را بخوانم کافی نیست باید در باره ی شخصیت او و نقشم مطالعه کنم؛ تعزیه خوان ها باید دورهم بنشینند و تبادل اطلاعات کنند.»

افتخار می کند؛«باغرور می گویم نوکر قمر بنی هاشم(ع) هستم!»

این ها نظرات و اعتقادات یک تعزیه خوان پیشکسوت و خوش فکر مزینانی است؛ هنرمندی که از نوجوانی به طور جدی وارد عرصه ی تعزیه خوانی شده و از 19 سالگی با ایفای نقش ماه منیر بنی هاشم(ع) در عاشورای مزینان هنر و توانایی خود را در این عرصه به نمایش گذاشته است و در این مسیر همت و غیرت را لازمه ی نقش خود می داند و برای شناخت مولا و مقتدایش نام هر کتابی را که شنیده به دست آورده و خوانده است. حتی گاهی روضه خوان ها و روحانیون و مداحان طراز اول از اطلاعات شگفت آور او متعجب شده و از دانستنی هایش بهره مند شده اند.

سخن از استاد کربلایی رضا محمدی مزینان است که خانواده ی مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام و تعزیه خوان محمدی در اول شهریور 1342 به شکرانه ی تولدش نام نامی ولی نعمت خراسان را برایش انتخاب کردند و پدرش مرحوم کربلایی عبدالله محمدی عباس خوان معروف مزینان خود در گوش او اذان و اقامه گفت.

رضا در کنار تحصیل و فراگرفتن دروس آموزش و پرورش که تا مقطع دیپلم متوسطه ادامه پیدا کرد به حفظ ابیات یکی از سخت ترین و طولانی ترین نسخه های تعزیه پرداخت :«اولین تعزیه خوانی هستم که تمامی نسخه را از حفظ می خوانم»

او در حضور تعزیه خوانان صاحب نام مزینانی همانند؛ مرحوم شمشیری بزرگ، عباسعلی و محمدصدیقی و حسین ملاحسن و حاج حسن ناطقی و.. چنان هنرنمایی کرد که امام خوان مزینان روی به کربلایی عبدالله کرد و گفت:«دیگر هیچ غم و غصه ای نداشته باش که این پسر بعد از تو راهت را ادامه خواهد داد»

- سال 1362 در جبهه حضور داشتم و برای مراسم تاسوعا و عاشورا به مرخصی آمدم. پدرم بعد از بیست و اندی سال تعزیه خوانی آن هم نقش باصلابت قمربنی هاشم(ع) می خواست برای خودش جانشینی تعیین کند.آن شب برادرها کنار پدر نشستیم و هریک چندبیتی خواندیم و صبح مرحوم مادرم گفت:«لباس عباس را برتن رضا کنید» .می توانم به جرأت قسم یاد کنم از آن روز تا حالا این لباس مقدس را بدون غسل و وضو نپوشیده ام.

 

رضای جوان بدون هیچ ترس و واهمه ای سوار براسب شد و در کنار پدر شروع به خواندن نقش ابوالفضل(ع) کرد و کربلایی عبدالله وقتی مهارت او را دید در حالی که از خوشحالی بغض گلویش را می فشرد و اشک در چشمانش حلقه زده بود در کنار موافق خوانان قرار گرفت و به تماشای هنرنمایی پسرش در میدان پرداخت. البته او پیش از این رضایش را در هفت هشت سالگی که نقش سکینه (س) را می خواند و یا در عاشورای دوم نقش حر و قاسم (ع) را اجرا کرده محک زده اما این بار سرنوشت برای پسرش طور دیگری رقم خورده بود و او نقشی را برعهده گرفته که نیمی از تعزیه ی روز عاشوراست و به تنهایی خود یک مجلس مجزا و بزرگ شبیه خوانی است. چیزی که موجب حیرت و شگفتی شرکت کنندگان در این مراسم شده بود اجرای نقش بدون نسخه و از حفظ خواندن این جوان جسور و هنرمند بود کاری که او سال هاست ادامه می دهد و هربار که مطلب تازه ای را می بیند استادانه در نقش روز عاشورا پیاده می کند.

کربلایی رضا محمدی پس از سال ها ایفای نقش قمربنی هاشم (ع) مزد عزاداری خود را در سال 1388 با تشرف به صحن و سرای ابا عبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) دریافت کرد.

- این قدر در حرم آقایم گریه کردم که بسیاری از همراهانم تصور می کردند مریضم و آمده ام از مولا شفا بگیرم. به آن ها گفتم:« هیچ دردی ندارم بلکه 45 سال آرزوی چنین روزی را داشتم»

این تعزیه خوان مزینانی که مدت 20سال در شرکت های خارجی از جمله توتال فرانسه مشغول به کار بوده با دریافت مدرک کارشناسی ادبیات از دانشگاه آزاد اسلامی و فراگیری زبان انگلیسی نقش مترجم برای مقامات عالی رتبه این شرکت ها را نیز برعهده داشت و به سواد و فراگیری علوم توسط فرزندانش که اکنون از مدارج عالیه دانشگاهی برخوردارند اهمیت فراوانی قائل است و از اینکه دو داماد وی محمدرضا محمدی و ابوالفضل غنی آبادی دارای مدرک مهندسی هستند خدا را شاکر است. او با همین نگاه تعصب خاصی به مزینان و مزینانی دارد و دلش می خواهد هرجا نامی از این دیار تاریخی برده شود به قول امروزی ها با کلاس باشد.

یکی از دلایل ماندگاری تعزیه موروثی بودن نقش ها و مسئولیتی است که افراد در این هنر آیینی به خصوص عاشورای مزینان بر عهده دارند و سینه به سینه و نسل به نسل این هنر در خانواده ها می چرخد تا هچنان باقی و پویا بماند و اکنون خلف صالح کربلایی رضا یعنی محمد محمدی با اجرای بسیار ارزنده و جالبی که در عاشورای 1401 داشت نشان داد که جانشین بسیار خوبی برای پدرش خواهد بود.

حاج رضا در شعر و شاعری هم دستی برآتش دارد و صدها بیت در باره موضوعات مختلف مذهبی و فرهنگی و زادگاه خویش سروده است که به زودی در قالب کتاب و یا دیوان شعر تقدیم می نماید.

در ادامه شعری از این هنرمند تعزیه خوان مزینانی در وصف قمر بنی هاشم(ع) تقدیم می گردد.

 

تو کیستی که به وصفت زدند به سکه و زر
مقابلت صف دشمن همه شدند ابتر

قبله هست نشانت به صفحه رخسار
ستاده ای به مقابل چو حیدر کرار

به صدر زین فلک همچو ماه عالم گیر
ندیده لشکر اعدا چنین جوان دلیر

چه شوکت و چه غرور و چه هیبت و جاهی
عجب به ماه جمالت به صولت شاهی

مرا زخط و نشانت به حیرت آوردی
زعین لحن کلامت به عبرت آوردی

ندیده ام به مثالت رغیب پنجه درشت
مگر که قبضه شمشیر حیدراست در مشت

نشان تو را ز علی هست علی عمرانی
تمام لحن کلامت چو اوست قرآنی

مرا ز عالم صفین کنون به یاد آمد
چو شیر بچه جوانی سوی جهاد آمد

که بود حضرت عباس و شیر، شیر اوژن
طلب نموده دمادم ز لشکر دشمن

سلام من به ابالفضل به زاده ی حیدر
به تک سوار بنی هاشمی یل صفدر

 

تمامی خاندان محمدی علاقه خاصی به استاد بزرگ موسیقی اصیل ایرانی، مرد حنجره طلایی اکبر گلپایگانی دارند و اغلب آنها به تقلید از استاد گلپا تصنیف ها و ترانه های او را در خلوت و تنهایی خود و یا مجالس و دورهمی های خانوادگی می خوانند و همین علاقه موجب شده که آقا رضا محمدی به مناسبت تولد این هنرمند خوش صدا شعری بگوید که تقدیم می شود:

در وصف صدایت همه جا کم سخنی نیست
حیرت زده ام بین لب وحنجره ات چیست

آن دم که به آواز در آری زلب اشعار
الحق که این صوت ز نای تو الهی ست

زیر و بم هر قطعه که آید ز کلامت
مخلوق هنر داده به هر زیر و بمت بیست

از حضرت حافظ و یا سعدی شیراز
هر شاعر و هر شعر به آوای تو عالیست

آنجا که نه می مونده نه مستی تو بخواندی
تا شام ابد بر لب عشاق تو جاریست

هردم ز نوایت هوس میکده کردم
هر چند که پیمانه پر و جز شرری نیست

تحریر بزن ساغر و ساقی به لب آور
آواز از آن حنجره ای کن که طلائیست

بشکسته اگر چرخ دل همچو بلورت
جاوید صدای تو و کی نام تو فانیست

نازم به خدایی که بتو صوت چنین داد
همتای تو چون اکبر گلپا دگری نیست

هر جا همه دم ورد زبان است به مزینان
گلپا یکی بود و یکی در همه گیتی ست

 

  • علی مزینانی
۲۱
ارديبهشت
۹۵

یکی از چهره های متبسم و خانواده زنده دل و خوش برخورد مزینان ؛ بی شک خانواده زنده یاد مرحوم حاج حسن مرادعلی است که دختر و پسر این شوخ طبعی را از پدر مرحوم شان به ارث برده اند. یدالله مزینانی پسر ارشد این خانواده که سال ها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و روزهای زیادی را در صف اول جهاد حضور داشت نیز از این قاعده مستثنی نیست و محال است با او لحظه ای هم صحبت شوی و خنده از لبانت بیفتد او در عین شوخ بودن در هنگام رزم و آموزش نیروهای بسیجی و رسمی و وظیفه فردی جدی و پرصلابت بود که متربیانش از نوع رفتارش در تعجب بودند و از آموزش های سخت او شکوه داشتند ولی شعار آقای یدالله همیشه سلامت نیروهایش بود که اگر این جا من سخت نگیرم فردا در میدان واقعی جانت را از دست خواهی داد...
یدالله در اول مهرماه 1344 در دیار تاریخی مزینان پا به عرصه ی وجود گذاشت و هنوز دانش آموز بود و در مقطع راهنمایی درس می خواند که انقلاب اسلامی شروع شد و با شروع این حرکت توفنده مردم ایران او نیز روز شبش حضور در راهپیمایی ها و سپس با تشکیل بسیج در پایگاه و ناحیه مقاومت بسیج مزینان سپری می شد مدتی بعد یعنی در 23 فروردین 1361 لباس پاسداری برتن کرد و به صف پاسداران سبز پوش سپاه پیوست و خیلی زود در خدمت سردار رشید اسلام شهید محمود کاوه قرار گرفت و به عنوان جانشین آموزش لشکر ویژه شهدا مشغول خدمت شد و روزهای زیادی را با این فاتح کردستان سپری کرد و در عملیات سرنوشت ساز قادر همراه او شرکت کرد همین همراهی موجب شد که سال ها بعدسعید عاکف  نویسنده اثر ماندگار خاک های نرم کوشک برای ثبت خاطرات همرزمان شهید کاوه به سراغ او برود و نام مزینان و مزینانی به خاطر خاطرات حاج یدالله در کتاب "مسافران ملک اعظم "ثبت شود .

24 ماه از بهترین لحظات عمر حاج یدالله مزینانی به تعبیر خودش در جبهه ها ی نبرد جنوب و غرب کشور گذشت و سخت ترین خاطره اش وداع با پاسدار شهید علی اکبر هاشمی مزینانی است:

- « چند روزی مانده بود به عملیات کربلای ۵  و در یک روز سرد زمستانی سال 1365جلو درب مسجد جامع مزینان آماده  اقامه نماز ظهر و عصر بودم که شهید علی اکبر  هاشمی مزینانی جلو آمد و احوالپرسی چسبی کرد و چنان مرا در آغوش گرفت که تا به حال همچین وضعی را ندیده بودم . آن زمان رسم بود چهار تا بوس می کردند؛ ولی علی اکبر مرا ۶ بار بوسید بعد از کمی گپ وگفت راهی برای نماز راهی شدم هنوز داخل مسجد نشده بودم که دوباره صدایم زد و با کمال تعجب باز  مرا در آغوش گرفت و آهسته در گوشم نجوا کرد که بگذار بیشتر ببینمت چون این آخرین باری است که منو می بینی این بار حتماً شهید می شم !گفتم: خواب دیدی رفیق ؟ گفت: آره می دونم!  ... و علی اکبر در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید»

رزمنده دلاور مزینانی آقا یدالله حاج حسن که سال ها در مسئولیت های مختلف از جمله ؛  مسئولیت خدمات رفاهی ، جانشین واحد آموزش ،مسئول فرهنگی و جانشین و مدتی مسئولیت پادگان شهید هاشمی نژاد را برعهده داشت و در جبهه های نبردغرب کشور هم به عنوان جانشین آموزش لشکر ویژه شهدا ، در عملیات قادر در سال ۶۴ جانشین گردان ادوات ، جبهه جنوب جانشین آموزش تیپ ۶۱ محرم و در عملیات مرصاد جانشین آموزش و فرماندهی گردان  خدمت کرده بود با درجه ی افسر ارشدی در  25 دی ماه 1385 بازنشست شد.

خاطرات

من و رزمنده دیده بان

  - « در بازدیدی که از خط دوم جنگ در منطقه آبادان داشتم  قرار شد که از دکل های دیده بانی سپاه بازدید کنیم  ارتفاع دکل ۶۰تا ۷۵ متر بود که روی سه پایه تعبیه شده بود. دکل ها تقریباً در دید عراقی ها قرار داشت بعضی از همکاران پیشنهاد دادند چون نمی شه تعداد زیادی بروند روی دکل "البته بیشتر به خاطر خطرش بود" یا قرعه کشی بشه یا که باید کسی داوطلب بره . یک نفر پیشنهاد داد که:« آقای مزبنانی که مسئول تاکتیکه بره» و همگی نظر او را تأییدکردند. شروع به بالارفتن کردم ۱۰الی ۱۵مترکه رفتم چنان ترس و خستگی برمن مستولی شد که توان بالا رفتن نداشتم از طرفی هم رزمنده های دیگه منو تشویق به رفتن می کردند  در بین راه انرژی دست هام تموم  شد و من مجبور بودم برای رفع خستگی میله ۱۵سانتی رو که برای جا پا درست کرده بودند به دندون بگیرم تا خستگی دستم رفع بشه. خلاصه با تلاش زیاد  به بالا رسیدم. رزمنده ای که در داخل دکل به عنوان دیده بان بود گفت : سلام برادر ! خواستم پاسخ بدم از ترس زبانم بند آمده بود چون هم ارتفاع زیاد بود و هم دکل خیلی تکان می خورد با کوچکترین جابجایی شبیه گهواره حرکت می کرد خلاصه سعی کردم به خودم مسلط بشم نگاهی به سر و وضعم کردم دیدم موقع بالا رفتن چنان به دیواره آ ن چسبیده بودم که تقریباً تمام دکمه های بلیزم کنده شده بود به هر شکل پاسخ سلام آن رزمنده عزیز را با حالی پربشان و مضطرب دادم . نگاهی به من کرد و گفت : آقا یدالله خوبی ؟ تعجب کردم از اینکه او مرا می شناسد و به اسم صدایم کرد . وقتی خوب دقت کردم  فهمیدم این رزمنده غیور دیده بان کسی نبست جز مصطفی میرشکاری مزینانی که به عنوان سرباز سپاه در واحد دیده بانی خدمت می کرد؛ رزمنده ای که فقط در طول روز می توانست یک بار برای امر ضروری پایین بیاید . موقعیت دکل بسیار خطرناک و حساس و پیروزی و حیات منطقه بستگی به آن داشت، ظمناً دشمن دکل های مجاور را همان روز منهدم کرده بود . ارتفاع به حدی بود که وقتی پشت دوربین دیده بانی قرار می گرفتی فکر می کردی عراقی ها زیر پای شما هستند اما این رزمنده مزینانی بدون هیچ ترسی مشغول به خدمت بود.»

امدادغیبی

- «سال ۶۴ درمنطقه عملیاتی قادر به دلیل شنود دشمن کانال بی سیم عوض شده بود و من به عنوان فرمانده گردان ارتباطم با فرمانده لشکر شهید محمود کاوه قطع شده بود حدود ۳۰ ساعت ارتباط نداشتیم که بالاخره کانال را پیدا کردیم و موقعیت خودم را گزارش دادم ضمناً شب گذشته تا ظهر روز  بعد راه رفته بودیم بسیار خسته بودیم وجیره جنگی و آب تمام شده بود شب تا صبح را زیر آتش دشمن بودیم از بس که راه رفته بودیم کف پاها تاول زده بود و ناگهان ارتباط برقرار شد پشت بی سیم شهید کاوه بود. گفتم: چی کار کنم کجا بیام ؟ گفت: سریع بکش روی ارتفاع . بچه ها که خیلی خسته بودند بنا را به تمردگذاشتند که بالاخره آن ها را راضی کردم حدود ۲ ساعت طول کشید تا به بالای ارتفاع رسیدیم دوباره  وضعیت را گزارش دادم در کمال ناباوری دستور دادند که سریع بیایین پایین! گفتم: ما الان رسیدیم  نفسمون بند اومده ! گفت: همونی که گفتم سریع بیا پایین . من به بچه ها گفتم که برادر کاوه می گوید بیایین پایین. با اعتراض همه روبرو شدم حتی یک نفر اسلحه شو مسلح و منو تهدید به کشتن کرد من پای خودم را که کاملاً تاول زده بود نشان دادم . آرام شدند و همه راه افتادند حدود ۱۰۰متر بیشتردور نشده بودیم که حدود ۱۰_۱۲ گلوله خمپاره به همان جایی اصابت کرد که چند دقیقه پیس اونجا بودیم ،  فهمیدیم که دستور شهید کاوه چیزی نبود به جز امداد غیبی خداوند که اگر چند دقیقه دیگه می ماندیم بیشترمان شهید و مجروح شده بودیم»

در ادامه مطلب تصاویر را ببینید...

  • علی مزینانی
۲۱
ارديبهشت
۹۵

دکتر پوران شریعت رضوی همسر فرزندشایسته کویرمزینان  با حضور در نمایشگاه کتاب شهر آفتاب از غرفه کتاب دکتر علی  شریعتی مزینانی  بازدیدکرد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛ در این نمایشگاه از جدیدترین کتاب بنیاد دکتر علی شریعتی مزینانی" با نام برسد به دست پوران عزیزم "شامل 29 نامه منتشر نشده معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی رونمایی شد.

 غرفه کتاب فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی در نمایشگاه کتاب شهر آفتاب در سالن 3-راهرو 2 - غرفه32 واقع شده است.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
ارديبهشت
۹۵

تاریخ نشان داده است که مردم مزینان انسان های متعصب به دین و با غیرت بوده و هستند چنان چه در ادوار مختلف تاریخی و در دوره های گوناگون چه زمانی که قوم تاتار و مغول به سبزوار حمله ور می شوند جرأت آن ندارند که پای به مزینان بگذارند و چون پسر تیمورلنگ وارد این کویرتاریخی شد پدرش از مرگ او متأثر می شود اما تنها همین غم برای او کافی است و دیگر فکر حمله به این سرزمین را از سر بیرون می کند و یا در دوره ای دیگر براساس نوشته ی باستانی پاریزی چون جمعی از یاغیان برای غارت اموال مردم وارد مزینان می شوند جوانان دلیر مزینانی آنها را گرفتار می کنند و سرهای شان را بر دروازه های مزینان آویزان می نمایند و اعلام می کنند این جا دیار مرزبانان است. وجود توپخانه و مبارزات کلنل پسیانی در نزدیکی رباط شاه عباسی و گواهی ناصرالدین شاه قاجار مبنی براین که پنجاه جوان رشید مزینانی او را تا مزینان همراهی می کنند همه و همه از شجاعت و دلیرمردی مردم مزینان حکایت می کند. مردمی که در عصر حاضر و در تمامی دهه های انقلاب اسلامی حضور داشته و اولین شهید انقلاب در ایران و اولین شهیددفاع مقدس در منطقه و اولین شهید منا و اولین سردار جانباز شهید را تقدیم می کند.

در روزهای ابتدایی آغاز حرکت انقلابی ملت ایران علیه رژیم پهلوی ؛ مردم مزینان پیشگامان این حرکت خروشان در داورزن و سبزوار بودند و شاهد بودیم که هر روز در گروه های مختلف ؛ کفن پوشان مزینانی راهی شهرستان سبزوار می شدند و در مقابل پاسگاه های ژاندارمری و کلانتری های شهربانی سینه سپر می کردند و مرگ بر شاه می گفتند.

در دوران دفاع مقدس نیز که شاهدان کویرمزینان به مناسبت های مختلف شهدای مزینانی این دوران را معرفی کرده است در عملیات های مهم بی شک چند جوان مزینانی حضور داشتند به طوری که در عملیات والفجر 8 و کربلای 5 گردان های عبدالله و ولی الله لشکر 5نصر خراسان و لشکر ویژه شهد و تیپ امام رضا (ع) شاهد دلاوری ده ها جوان مزینانی بود.

وجود دو خانواده سه شهید  و سه خانواده دوشهید و چندین جانباز و آزاده سرافراز و بیش از هفتاد شهید سندی است برادعای غیور مردی مردان سرزمین من و زادگاهم مزینان .

تمام این مقدمه ورود به معرفی و خاطرات بعضی از رزمندگان مزینانی است که سال ها در این عرصه درخشیدند و هریک خاطراتی دارند که گنجینه ای است گرانبها اما شاید فرصتی پیش نیامده تا آن ها لب بگشایند و از حضور مردانه اشان بگویند و یا آن که نخواسته اند به قول خودشان ریا شود اما شاهدان کویرمعتقد است ثبت این خاطرات بخشی از تاریخ مزینان است و آماده است تا با تدوین و انتشار این خاطره ها در دو وب و کانال مربوطه قدمی دیگر برای معرفی مزینان و مزینانی بردارد لذا از تمامی رزمندگان ، جانبازان ، ایثارگران و خانواده معزز شهدا و همراهان و همسنگران آن ها دعوت می نماید که با ارسال خاطرات و تصاویر خادمان خود را در این راه یاری نمایند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۵

"... همه‌جا می‌بینیم در بحث از پیامبران ابراهیمی، بحث از ناس است، بحث از مردم است، و همچنین بعثت این‌ها با بعثت پیامبران دیگر فرق دارد. بعثت آن پیامبران، غالباً توسل به قدرت موجود است برای اشاعهٔ دین‌شان- فرصت نیست یکایک بگویم، قبلا گفته‌ام- در صورتی که پیامبران ابراهیمی، بعثت شان همواره به صورت توسل به مردم است علیه قدرت موجود در زمان‌شان؛ ابراهیم را می‌بینیم تا مبعوث می‌شود گرز را برمی‌دارد و موسی چوبدستی چوپانی را و یورش به کاخ فرعون می‌آورد و قارون را در خاک مدفون می‌کند و فرعون را در آب غرق؛ و پیغمبر اسلام، پس از اینکه مرحلهٔ فردسازیش تمام می‌شود، آغاز جهاد می‌کند..."

 شاهدکویر ؛ دکتر علی مزینانی شریعتی - منبع : مجموعه آثار ۱۹ / حسین وارث آدم / صفحه 113

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۵

یادش بخیر مهد کودک مزینان و دلسوزی خانم مربی و ننه ممد . سال های پنجاه و شصت را می گویم زمانی که چهار بانوی مزینانی مانند مادر از بچه هایی که حالا خود نه تنها بچه دارند که پدر بزرگ و مادر بزرگ شده اند نگهداری می کردند . یکی از آن مربیان مرحومه طاهره مزینانی فرزند رمضانعلی بود که  سال1336در مزینان متولد شد و ما او را به نام طاهره ملامهدی می شناختیم .

این مربی دلسوز  همراه با خانم گلستانی و زهرا مزینانی پس از گذراندن  دوران آموزشی فنی حرفه ای در بیرجند و گناباد؛  سال 1354مجوز ورود به سازمان بهزیستی کشور را دریافت کرد  و به مدت 21 سال به فرزندان مزینانی خدمت کرد و علاوه بر مربی گری و آموزش نونهالان و نوجوانان و برگزاری کارگاه های آموزشی برای دختران و زنان مزینانی مدتی طولانی سرپرستی مهد کودک مزینان را در سنگر تعلیم و تربیت عهده دار بود و عاقبت در سال 1378بعد از چند ماه رنج مریضی و بیماری سرطان در بیمارستان حضرت قائم(عج) مشهد مقدس بدرود حیات گفت و در گلزار بهشت علی(ع) مزینان به خاک سپرده شد . روحش شاد و یاد و نامش گرامی باد

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۵

خانم فرح مزینانی، یک خانم معلم موقر و جدی است که 20 سال است به عنوان معلم مقطع ابتدایی، با پسربچه های کلاس سومی سر و کله می زند. او در گفت و گو با زندگی سلام، خاطره ای از یکی از روزهای معلمِ دوران تدریسش تعریف می کند که جالب و خواندنی است:

«حدود هشت سال قبل، دانش آموزی داشتم که پدرش فوت کرده بود و به تنهایی با مادرش زندگی می کرد. مادر و پسر از شهری دور به مشهد مهاجرت کرده بودند و اینجا تنها و غریب بودند. درست شب دوازده اردیبهشت، از آنجا که همیشه همه دانش آموزانِ من و خانواده هایشان، شماره تلفنِ مرا دارند، تلفن منزل زنگ خورد و پشت خط، مامانِ این بچه بود که با لحن غمگینی توضیح داد پسر بچه زمین خورده و مچ پایش آسیب دیده است و حالش خوب نیست. خب من طبیعتا اظهار تاسف و همدلی کردم و تاکید کردم اگر فردا نتوانست به مدرسه بیاید، مشکلی نیست و درس را برایش تکرار می کنم و گوشی را گذاشتم. هنوز نیم ساعت نگذشته بود که دوباره تلفن زنگ خورد و باز هم مادرِ بچه بود که همان حرف ها را تکرار کرد. این بار که تلفن را قطع کردم، همسرم که شاهد مکالمه ما بود گفت: «فکر می کنم این مادر با این کار و با توجه به شرایط خانوادگی اش، از تو کمک می خواهد اما خجالت می کشد بگوید. حاضر شو برویم دیدنشان.» قبول کردم و سریع آماده شدیم و یک هدیه کوچک برای بچه تهیه کردیم و به خانه شان رفتیم. همسرم چون از ارتوپدی سررشته دارد، به درمانِ پای بچه پرداخت و من هم سعی کردم مادر را آرام کنم. خلاصه اینکه همه شاد شدند و من هم در روز معلم، شادی و رضایتمندیِ متفاوتی را تجربه کردم.»

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۵

به منظور تبریک روز معلم ؛ اعضاء شورای اسلامی و دهیار مزینان با فرهنگیان و معلمان در مدرسه شریعتی مزینان دیدار کردند.

شاهدان کویرمزینان صمن تشکر از این اقدام شایسته شورای اسلامی و دهیاری مزینان ؛روز معلم را به تمامی فرهیختگان به خصوص معلمان و فرهنگیان مزینان تبریک می گوید و در ادامه اسامی تعدادی از این عزیزان که سال هاست مانند شمع می سوزند تا فرزندان این مرز و بوم را به کمال برسانند تقدیم می گردد و از کسانی که به دلیل بی اطلاعی نام نبرده ایم عذرخواهی می کنیم.

حسن صدیقی ، اصغر رضوانی ، محمدشریفی،اسماعیل هدایتی، حسن دست مراد، علی رضا مزینانی حاج رمضانعلی ، علی مزینانی رضا، سیدمهدی مزینانی حسینی، سیدجلال مزینانی حسینی، مهدی مزینانی اسلامی، محمود اسلامی، اکبر رضوان طلب، قربانعلی مزینانی، علی اصغر تاج، حسن احمدی، رضا حسن زاده، سیدمجید مزینانی، سید مصطفی مزینانی حسینی، علی اکبر تاج مزینانی، ابوالفضل مزینانی امام ، محمدحسن محمدی مزینانی ،زهرا محمدی مزینان، خیرالنساء صادقی منش ،فرح مزینانی ،صادق مزینانی صادقی منش ، رضا مزینانی عسکری ،احمد باقری، حسین اسدی، حسن مزینانی کربلایی علی، عیسی مزینانی ،حسن مزینانی دیمه ، علی و محمد و احسان سلیمی ،احسان و سارا و سوسن شریعتی مزینانی و...

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۵

 

✍️مینودشتِ گرگان محل تولد فرزند تعزیه خوان نامی مزینان مرحوم محمد صدیقی مزینانی است که سال ها با صدای خاص و گرمش نقش حضرت علی اکبر (ع) و مدتی نیز وهب را در عاشورای مزینان اجرا می کرد.

🔷ذاکر اهلبیت علیهم السلام ، مرحوم حاج محمد صدیقی با تولد این فرزند پسر در یازدهم مرداد سال 1344 نامش را حسن گذاشت تا به طور احسن راه اسلاف بزرگوار خویش را بپیماید و وقت جهاد علم بر دوش بگیرد و به جنگ یزیدیان زمان بشتابد.

زنده یاد حاج محمد صدیقی در خصوص انتخاب نام فرزند شهیدش می گوید: «چون پدرم از روحانیون مبارز بود،نذر کرده بودیم که اگر فرزندمان پسر باشد نام پدر را که حسن بود روی او بگذاریم.»

🔷حسن دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی را در شهرستان مینودشت به پایان رساند و پس از آن به کار در کفاشی مشغول شد. با شروع جنگ تحمیلی او برای حضور در صف رزمندگان لحظه شماری می کرد تا اینکه توانست جواز اعزام را از والدین خود دریافت کند و پس از طی دوره آموزشی به عنوان سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عازم مناطق عملیاتی دفاع مقدس شد و با سازماندهی در توپخانه تیپ 61 محرم خراسان و رسته دیدبان در جبهه مشغول به خدمت شد و سرانجام در بیست و یکم اردیبهشت 1366 در منطقه ی بانه بر اثر ترکش به سر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) و در آرامگاه خواجه ربیع جایی که مرحوم محمد صدیقی به خاطر ارادتش به ثامن الحجج(ع) برای سکونت دائم انتخاب کرده بود به خاک سپرده شد.

 

🖍بعضی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری شهید حسن


به بزرگتر ها خصوصا والدین خود احترام می گذاشت.از کمک کردن به نیازمندان و مستمندان دریغ نمی کرد، از دروغ گفتن و غیبت کردن پرهیز می کرد،اهل امر به معروف و نهی از منکر بود،و مورد احترام و اعتماد اطرافیان قرار داشت.به فرائض دینی به ویژه نماز و روزه اهمیت می داد،در نماز های جماعت شرکت می کرد.
اعلامیه ها و تصاویر و نوارهای سخنرانی حضرت امام را که توسط پدرش تهیه می شد،به کمک دوستانش تکثیر و بین مردم توزیع می کرد.

 

پیام شهید حسن صدیقی:

برادران و خواهران عزیز! شما را به اقامه فریضه نماز و گرفتن روزه و عشق و علاقه به انقلاب و امام توصیه می کنم.

  • علی مزینانی
۱۱
ارديبهشت
۹۵

دیار تاریخی مزینان که وجه تسمیه اش را زادگاه دانشمندان و اندیشمندان خوانده اند در سال 1333 شمسی شاهد تولد نوزادی در خانواده مذهبی شریفی مزینانی بود؛ پدرش مرحوم کربلایی حبیب الله  انسانی اخلاق مدار و مردم دار ومادرش مرحومه حاجیه خانم فاطمه بانویی زحمتکش و پرتلاش که سعی می کردند  فرزندانشان تحصیل نمایند و با همین نگاه این نوزاد پسر که نام مبارک محمد را برای او انتخاب کرده بودند در همان اوان کودکی به مکتب خانه مرحوم آخوند ، ملاحسن معلمی معروف به حاجی پیغمبر فرستادند و محمد هم  جزو شاگردان انگشت شماری بود که توانست در طی یک دوره تابستانی در مکتب خانه مفتخر به قرائت کامل قرآن کریم شود .

وی پس ازاتمام دوره ی شش ساله ابتدایی به کسب دروس حوزوی در مدرسه ی علمیه شریعتمدار مزینان و کسب فیض از محضرفقیه عالیقدر حاج شیخ قربانعلی شریعتی (ره) پرداخت و پس ازسه سال تحصیل همراه با چند نفر از طلاب مزینانی  برای ادامه ی تحصیل راهی مشهد مقدس گردید و در مدرسه دو درب مشهد به کسب علوم دینی مشغول شد و با تشویق معلم شهید انقلاب دکترعلی شریعتی برای تحصیل در آموزش و پرورش عازم تهران شد و درمدرسه عالی شهید مطهری(سپهسالارسابق)طی شش سال موفق به کسب دیپلم  ادبیات گردید .

استاد محمد شریفی  پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زادگاه خویش برگشت و در سال ۶۱ واردسنگرمقدس تعلیم وتربیت درآموزش وپرورش شد وپس از ۲۲سال مدیریت در دبستان شیخ قربانعلی شریعتی وشهدای غنی آ باد و ۵ سال معاونت در دبستان شهدای کلاته مزینان نایل به بازنشستگی شده و درکناراین امرمقدس درخدمت رسانی به مردم اعم از۱۲سال حضور در شورای اسلامی، شورای حل اختلاف و عضویت در هیئت امنا مسجدجامع مزینان حضور فعال داشته و در اغلب برنامه های مذهبی و فرهنگی نقش ویژه ای ایفا کرده است . وی که در برگزاری و کارگردانی تعزیه مزینان همیشه یکی از ارکان اصالی این مراسم می باشد پس از فوت استاد محمدعلی فصیحی ، معین البکاء و کارگردان اصلی عاشورای مزینان شد و الحق جانشین خلف این مرد بزرگ نام گرفته است.

این فرزند ادیب و فرهنگی مزینان که از تبحر خاصی در سخنوری برخوردار است ، مجری گری در اعیاد بزرگ  شعبان و مراسم بزرگداشت 29 خرداد سالروز عروج فرزند شایسته کویر دکترعلی مزینانی شریعتی ودعوت از شخصیتهای بزرگ سیاسی اعم از وزرا، مشاورین و معاونین ریاست جمهوری و اساتید و صاحب نظران بزرگ به مزینان را در کارنامه ی کاری خود دارد که آبرو و عزت مزینان و مزینانی بزرگترین آرزو و هدف وی می باشد و در این راه از هیچ خدمتی دریغ نورزیده است.

 مرحوم کربلایی حبیب الله مزینانی پدر معلم مزینان محمدشریفی

معلم مزینان در کنار دکتر احسان شریعتی مزینانی

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan


  • علی مزینانی
۰۹
ارديبهشت
۹۵

شهید محمدرضا مزینانی فرزند حاج اکبر ؛ در گرگان به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای متدین پرورش یافت. مقاطع دبستان و راهنمایی را با موفقیت به پایان رساند. پس از مدتی به مکانیکی روی آورد و در حرفه خود بسیار مهارت پیدا کرد.

نماز خواندن و قرآن خواندن را از دوران ابتدایی شروع کرد و در نماز جماعت و مراسم‌ دعای کمیل نیز شرکت می‌کرد. او فردی با اخلاق و مهربان بود و در کار خود جدیت فراوانی داشت. کارهایش را با قرآن تطبیق می‌داد و به اطرافیانش روحیه می‌داد. از کودکی عاشق امام خمینی(ره) و انقلاب بود. زمان انقلاب در راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مختلف شرکت می‌کرد و بسیار فعال بود، هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد بی‌کاری بر او غلبه کند. در اوقات فراغتش کتاب‌های دینی و مذهبی می‌خواند، انسانی وارسته و امین و رازدار فامیل و دوستانش بود. تنها با کسانی عهد دوستی و مودت می‌بست که عاشق و پاکباخته اسلام باشند.

 شور جبهه و پاسداری از میهن در برابر دشمنان اسلام بی‌قرارش کرده بود تا اینکه از طریق ارتش گرگان، داوطلبانه به جبهه‌های جنگ اعزام شد. دوره‌های آموزشی را در بیرجند گذراند، سپس به منطقه بانه اعزام شد و از اعضای گروه ویژه تکاوری بود.

شهید محمدرضا مزینانی سرانجام در تاریخ 27تیر1363 در محور بانه سردشت، بعد از دلاوری‌های فراوان بر اثر اصابت تیر به ناحیه قلبش توسط عوامل ضدانقلاب به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای گرگان به خاک سپرده شد.

مادر شهید محمدرضامزینانی می گوید: «یک روز قبل از اعزام محمدرضا به جبهه به او گفتم که صبر کن برادرت از جبهه بازگردد بعد برو. من و پدرت هم می‌خواهیم به خانه خدا برویم، کسی در مغازه نیست. محمدرضا گفت: «مادرجان اگر در زمان جنگ توانستم به کشورم و میهن اسلامی کمک کنم هنر است، نه زمانی که در صلح و آرامش به سر می‌برد. آن موقع که دیگر احتیاجی به من و امثال من ندارند.» این حرف را که زد گفتم که برو مادر خدا پشت و پناهت باشد.

شهادت محمدرضا مصادف با مکه رفتن من و پدرش شد، به خاطر غم و غصه‌ای که داشتیم تصمیم گرفتیم به مکه نرویم. محمدرضا به خواب یکی از آشنایان آمد و گفت: «به پدر و مادرم بگویید آن راهی که در پیش دارند ادامه دهند. موقع رفتن شان نیستم که بدرقه‌شان کنم ولی موقع آمدن به استقبال شان می‌آیم. من اینجا نگهبان یک باغ هستم.» با پیغام او تصمیم گرفتیم به مکه مکرمه مشرف شویم.»

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
ارديبهشت
۹۵

استاد کاظم مزینانی فرزند حاج رضا ناطقی متولد اول آذر 1349 در شهرستان سبزوار جایی که او در آن جا تحصیل کرد ، فعالیت های هنری و ادبی اش را آغاز کرد و با پذیرفته شدن در  مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد مقدس در سال 67 از این شهرستان خارج شد.

وی با کسب مدرک فوق دیپلم دینی و عربی مدتی را توفیق حضور در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) پیدا کرد و با استعانت از آن حضرت برای ادامه ی تحصیل درر شته ی مورد علاقه اش راهی پایتخت شد و در سال 69 با پذیرفته شدن در  دانشگاه علامه طباطبایی تهران  موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته ی علوم ارتباطات شاخه ی روزنامه نگاری شد و پس از آن یعنی در سال 86 مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی را در دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران دریافت کرد ؛ اما ادامه ی تحصیل و کسب دانش بیشتر این فرزند مزینان را راهی دانشگاه سوره تهران کرد و در سال 91 توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ی علوم ارتباطات گرایش تبلیغ و ارتباطات فرهنگی اخذ نماید اما عطش کسب علم و دانش در وی گویی هرگز خاموش نمی شود و او در حال حاضر دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، گرایش مدیریت رسانه در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است.

این فرزند شایسته کویرمزینان در سبد فعالیت های تخصصی ژورنالیستی خود سوابق دبیری و سردبیری چند نشریه را برعهده داشته که مهمترین آن ها عبارت است از؛ «دبیر اجرایی و مدیر تحریریه" نشریه داخلی خانه هنرمندان ایران"، سردبیر نشریه " الماس کویر " ویژه مدارس غیر انتفاعی سراسر کشور،سر دبیر نشریه دیواری "پنجره باز" وزارت آموزش و پرورش ویژه دبیرستان¬ها و مراکز تربیت معلم سراسر کشور، عضو شورای سردبیری مجله" تربیت سیاسی" ویژه مربیان پرورشی مدارس سراسر کشور،مدرس دوره های آموزشی ضمن خدمت مسئولان روابط عمومی شهر تهران و شهرستان های استان تهران و مدرس دوره های آموزشی نشریات دیواری ویژه دانش آموزان سراسر کشور»

 کاظم خان مزینانی، علاوه برکارهای رسانه ای  در حوزه ی پژوهش و تحقیقات نیز فعال می باشد که تألیف چند کتاب و ارائه ی مقاله از جمله ی این فعالیت هاست ؛« کار مشترک و گروهی پروژه پژوهش کیفی "سفرهای استانی: مسائل، چشم اندازها و راهکارها" در 4 فاز زیر نظر دکتر عبدالله گیویان ،ارائه مقاله "شبکه های اجتماعی و هویت" در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی و هویت دینی، پژوهشکده فناوری اطلاعات ، ارائه مقاله "وب، فرهنگ و آینده" فصلنامه پژوهشی سازمان صدا و سیما ، ارائه مقاله " بررسی رابطه استفاده از فضای مجازی و شکل گیری هویت دینی مدرن" در همایش موسسه مطالعات ملی، تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان "بررسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران"، تألیف و تدوین کتاب "روابط عمومی و تدوین یک برنامه عملیاتی" ، تألیف کتاب "مدیریت مشارکتی و بررسی نظام پیشنهادها" ،گردآوری و تألیف مجموعه "سوالات کنکور کارشناسی ارشد ارتباطات " (چهارجلد) ، چاپ و انتشار مجموعه قصه های کوتاه "تلنگر" ، انتشار مقالات متعدد در رسانه های دیجیتالی در حوزه روابط عمومی و ارتباطات ، مدیریت وبلاگ تخصصی "خط ربط" کنکاشی در حوزه روابط عمومی، رسانه، فرهنگ و ارتباطات»

دکتر کاظم مزینانی ضمن تحصیل در دانشگاه و کار در نهاد ریاست جمهوری در دوره های آموزشی مختلفی شرکت رده و تجارب خوبی را به دست آورده است که مهمترین این دوره ها عبارت است از؛« دوره آموزشی روابط عمومی (مقدماتی، میانی و تکمیلی)، دوره های تخصصی تربیت سیاسی، حضور در گردهمایی های مسئولان روابط عمومی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش،گردهمایی مدرسین تربیت معلم، آموزش قوانین و مقررات اداری ، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم،آموزش رفتار سازمانی، مفاهیم کامپیوتر، مدیریت فایل ها، اطلاعات و ارتباطات، طرح تکریم ارباب رجوع،گزارش نویسی و مدیریت استراتژیک و تدوین برنامه سازمانی »

سوابق اجرایی و مدیریتی فرهیخته ی مزینانی نیز جالب توجه و موجب افتخار شهروندان مزینانی است 1- وزارت آموزش و پرورش :« مدیر روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ، مدیر روابط عمومی مسابقات کشوری کار دانش ، دبیر مدارس راهنمایی در روستاهای شهرستان سبزوار و منطقه 3 تهران» 2-  نهاد ریاست جمهوری :« وی که در حال حاضر به عنوان قائم مقام مرکز پژوهش، سنجش و اسناد دفتر رئیس جمهور مشغول خدمت است؛ پیش از این کارشناس افکار سنجی؛ معاون و سرپرست مدیریت خدمات کارشناسی و اطلاعات مدیریتی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و مدیریت واحد اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور را نیز در این نهاد مهم حکومتی تجربه کرده است.

  • علی مزینانی
۰۶
ارديبهشت
۹۵

کتاب زندگینامه شهید علی مهدی معقولی در کتاب «پسر سیده حبیبه» از مجموعه هندسه عاشقی منتشر شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرگزاری فارس، اولین جلد از سلسله کتاب‌های هندسه عاشقی با عنوان «پسر سیده حبیبه» با نگاهی به زندگی نامه مهندس شهید علی مهدی معقولی منتشر شد.

«پسر سیده حبیبه» روایت دلدادگی مادر و پسری است که هرگز دوری همدیگر را نمی‌توانند تحمل کنند اما جنگ که آغاز می‌شود پسر راهی جبهه می‌شود و در عملیات خیبر برای همیشه مفقود الاثر می‌شود و مادر سال‌ها در انتظار بازگشت و شنیدن نشانی از او می‌ماند.

نویسنده اثر علی مزینانی عسگری تلاش می‌کند تا در این داستان علاوه بر معرفی زوایای پنهان زندگی عارفانه مهندس، جهادگر و پاسدار شهید علی مهدی معقولی، مظلومیت و صبر مادران و فرزندان و همسران شهدا را برای خواننده ترسیم کند.

این کتاب به همت سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در تیراژ 2000 جلد منتشر و روانه بازار نشرشد. مهندس شهید علی مهدی معقولی متولد 1338 منطقه انزلی محله لنگرود است و در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده علم و صنعت فارغ التحصیل می‌شود و پس از اتمام دوره سربازی به شهرستان نوشهر مهاجرت می‌کند و راهپیمایی‌های ضد رژیم پهلوی را به همراه همفکرانش سازماندهی می‌کند و پس از به بار نشستن انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت در مناطق محروم نوشهر و چالوس به ویژه کجور تلاش فراوانی می‌کند و با همین نگاه جهاد سازندگی را در این شهرستان بنیانگذاری می‌کند و پس از مدتی به عنوان معاون طرح و عمران فرمانداری نوشهر منصوب می‌شود.

با شروع جنگ تحمیلی به عنوان مسئول مهندسی رزم لشگر 25 کربلا بارها به جبهه اعزام می‌شود و نقش ویژه‌ای در عملیات‌های والفجر مقدماتی و 4 ایفا می‌کند و با پیوستن به نیروهای قرارگاه خاتم الانبیاء در طراحی پل‌های شناور عملیات خیبر و احداث خاکریز فعالیت می‌کند و در 12 اسفند 1362 به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید اما پیکر مطهرش برای همیشه در سرزمین طلائیه به یادگار می‌ماند.

  • علی مزینانی
۰۵
ارديبهشت
۹۵

استاد علی اکبر تاج مزینانی فرزند مرحوم حاج محمدحسن تاج است که البته در مزینان بیشتر به مهدوی شناخته می شوند اما در شناسنامه دکتر مزینانی ، تاج نیز برآن افزوده شده است.

خاندان تاج و مهدوی در مزینان اغلب انسان های فرهیخته و تحصیل کرده هستند و اکنون بیشتر آن ها از چهره های درخشان دانشگاه و حوزه علمیه می باشند؛ اساتید فرزانه ای مانند: حاج شیخ علی برادر دکتر مزینانی ، حاج شیخ محمدصادق ، محمدجعفر و محمدتقی تاج مزینانی نیز از بستگان وی که شاهدان کویر در معرفی آن ها سعی و اهتمام فراوانی داشته است.

این خانواده که اجداد آن ها نیز از بزرگان و اکابر مزینان بوده اند در راه حفظ انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس شهدای والامقامی مانند علی اکبر ، موسی الرضا و محمدرضا تاج مزینانی را تقدیم کرده اند.

دکتر علی اکبر تاج مزینانی استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی متولد 1354مزینان است و دانشجویان فراوانی از محضر وی بهره مند شده و می شوند وی آشنایی با زبان خارجه و تسلط کامل به زبان های انگلیسی و عربی دارد و دارای مهارت‌های هفتگانه ICDL؛ SPSS و دیگر نرم افزارهای مورد نیاز فعالیت علمی – پژوهشی در زمینه رایانه  است.

این فرزند شایسته کویر دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای سیاستگذاری اجتماعی (با تاکید بر مطالعات جوانان)، دانشگاه گلامورگان، انگلستان است.

در کارنامه مدیریتی وی مسئولیت های فراوانی به چشم می خورد که مهمترین آن عبارت است از؛1- کارشناس امور بین الملل، دبیرخانة شورای عالی جوانان (8 - 1376) 2- مسئول بخش ترجمه، مرکز ملی جوانان و سازمان ملی جوانان (80 - 1379) 3- کارشناس مسئول امور بین الملل، سازمان ملی جوانان (2-1381) 4- مدیر داخلی فصلنامة مطالعات جوانان (3-1382)5 - مدیر گروه مطالعات حقوقی  سیاسی پژوهشکدة ملی مطالعات جوانان (1382) 6- سرپرست پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)7- مدیر کل دفتر مطالعات و تحقیقات، سازمان ملی جوانان (5-1384)

استاد تاج مزینانی در حال حاضر علاوه بر اینکه استادیاردانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) است  معاون پژوهشی مرکز مطالعات اجتماعی و فرهنگی جوانان دانشگاه و مسئول کارگروه تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی  و مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد.

 دکتر علی اکبر تاج مزینانی دارای سوابق پژوهشی متعدد و تألیفات فراوانی است که برخی از آن ها عبارت است از؛ الف) کتاب و پژوهش:  1-  مطالعه تطبیقی رفاه جوانان در نظامهای رفاهی کشورهای توسعه یافته(1388) 2-   راهنمای بین المللی مطالعات جوانان(1386) 3-  پیمایش ملی ارزشها، نگرشها و رفتار سیاسی جوانان(1385) 4-   مطالعه تطبیقی رفتار سیاسی جوانان(1383)   5- رفتار سیاسی جوانان (انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، خبرگان)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (ع)، تهران 1379.

 ب) مقالات:    1-دانشجو، سیاست و مشارکت: سیاست انتخاب به جای سیاست وفاداری، فصلنامه    فرهنگ عمومی.(1385) 2-   مشارکت سیاسی جوانان، ابعاد و پویایی ها، فصلنامة مطالعات جوانان، شمارة ٥.(1382)    3-جامعه‌پذیری سیاسی جوانان، فصلنامه مطالعات جوانان، شماره 4 (1382)

ج) آثار ترجمه:1- پیل کینگتون، هیلاری (1380)، فرهنگ جوانان روسیه: سازندگان و ساخته شدگان یک ملت، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و دکتر حسین ملانظر، 2- موسسه بین‌المللی دموکراسی و مساعدت انتخاباتی (1380)، مشارکت رای دهی جوانان، دخیل ساختن جوانان امروز در دموکراسی فردا، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی، 3-والاس، کلر و کواچوا، سیپکا (1380)، جوانان در جامعه: شکل‌گیری و فروپاشی جوانی در اروپای شرقی و غربی، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی، 4- انجل، ویلیام دیوید (81-1380)، قانون بین‌المللی حقوق جوانان (سه جلد)، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و جعفر سطوتی، 5- سیگل، لاری و سنا، جوزف (1382)، بزهکاری نوجوانان، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و فرامرز ککولی دزفولی، 6- یونسکو (1379)، علوم اجتماعی و مشکل بیکاری جوانان، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی.

 د) تجارب سفر و مأموریت خارجه:

1دیدار از مراکز علمی و دانشگاهی هند (11 مارس 1998)

2.شرکت در چهارمین همایش جهانی جوانان ملل متحد (6 آگوست، سنگال، 1999)

3.دیدار رسمی از بخش جوانان کشور عربستان سعودی (فروردین 1382)

4.اعزام به حج تمتع به عنوان مبلغ زبان‌دان از طرف بعثه مقام معظم رهبری (1380و 1386)

5.دیدار رسمی از بخش جوانان جهموری خلق چین (1382)

6.دیدار غیررسمی از روسیه (1380)، امارات متحده عربی (1382) و ترکیه (1387)

7.شرکت و ارائه مقاله در "همایش فرصتهای برابر برای همه"، واحد جوانان شورای اروپا، مجارستان (1386)

8.شرکت و ارائه مقاله در "کنگره بین المللی جامعه شناسی"، سوئد (1389)


به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
ارديبهشت
۹۵

 همزمان با شب وفات عقیله ی بنی هاشم(س) ، مهدی مزینانی فرزند عباس دارفانی را وداع گفت

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ زنده یاد مهدی مزینانی جمعه شب در اثر سکته ی قلبی به رحمت خدا پیوست که ضمن عرض تسلیت به والدین داغدیده اش مراسم تشییع و تدفین این جوان مزینانی امروز در بهشت زهرا(س) برگزار می شود.

وی فرزند عباس نوه حاج محمدعلی کربلایی صفرعلی است که ساکن شهرستان کرج می باشد.

در یک ماهه ی اخیر این دومین جوان مزینانی است که براثر ایست قلبی فوت کرده اند.


  • علی مزینانی
۰۴
ارديبهشت
۹۵

به گزارش شاهدان کویر مزینان ؛صبح روز جمعه سوم اردیبهشت خودرو پراید به رانندگی فرزند سردار شهید محمد مزینانی (خسروی شاد) در راه بازگشت از مشهد مقدس دچار سانحه شد که در اثر واژگونی این پراید متأسفانه عروس شهید فوت و بقیه ی سرنشینان در بیمارستان بستری شدند.

طبق اخبار واصله وضعیت جسمی مصدومان حادثه رو به بهبودی است و به زودی از بیمارستان مرخص می شوند.

  • علی مزینانی
۰۳
ارديبهشت
۹۵

دیدار با خانواده شهید مهدی مزینانیخواهران بسیجی پایگاه عدالت ناحیه شهید محلاتی سپاه تهران بزرگ  همراه جمعی از معتمدین و شورای مسجد حضرت محمد(ص) به دیدار مادر شهید مهدی مزینانی رفتند.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛بسیجیان پایگاه عدالت ناحیه شهید محلاتی و امام جماعت مسجد حضرت محمد(ص) و شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه14 تهران و عده ای از معتمدین محله با مادر شهید مهدی مزینانی دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار مادر شهید مهدی مزینانی  خاطراتی از فرزند شهیدش و نحوه ی شهادت او را برای حاضرین بازگو کرد.

شهید مهدی مزینانی فرزند زین العابدین در سال 1339در تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی تا پایان دوره ی متوسطه را در پایتخت گذراند و در راهپیمایی 17 شهریور مورد اصابت گلوله ی عمال رژیم پهلوی قرار گرفت.

مهدی با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه های حق علیه باطل شد و سال 1360 در سن 22 سالگی در جبهه سرپل ذهاب در اثر انفجار مین به فیض عظیم شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

کانال شاهدان کویرمزینان در تلگرام: http://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
ارديبهشت
۹۵

جانباز سیدمهدی مزینانی حسینی فرزندسیدعلی آقا میرزاحسین متولد سال 1349 در مزینان است که در سال 1362 داوطلبانه عازم جبهه های حق علیه باطل می شود و پس از مدتی در سرزمین شلمچه به افتخار جانبازی نائل می آید و مدت 6ماه در بیمارستان ساسان بستری می شود .
 با گذشت دوماه از جانبازی این فرزند دلاور مزینانی، والدین گرامی اش از جانبازی او آگاه می شوند و پی می برند که فرزندشان به شدت مجروح شده و دیگر قادر به کار سخت نیست. 

سید مهدی با تقدیم 45 درصد از سلامتی خود که از ناحیه سر مورد اثابت ترکش واقع شده هم چنان محکم و استوار ایستاده و دعاگوی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

شاهدان کویرمزینان ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی جانبازان عزیز روز پدر را به این قهرمانان واقعی جمهوری اسلامی تبریک می گوید و از همشهریان گرامی درخواست می نماید این مفاخر مزینان را به شاهدن معرفی نمایند تا بتوانیم رسانه ای باشیم برای معرفی این مردان بی ادعا.

 با تشکر از خانم خسروی شاد.

کانال شاهدان کویرمزینان در تلگرام: http://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
ارديبهشت
۹۵

مزینانی های خیّر با آگاهی از نشست دیوارهای امام زاده سیدعلی اکبر(ع) علی آباد با هزینه ی شخصی خود اقدام به قرنیز کاری و نوار کاد آن کردند .

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛هادی سزاوار شریعتی،عبدالله مزینانی و احمد شاه محمد، خیّرانی هستندکه نوار کاد فلزی دیوارهای بقعه ی امام زاده سیدعلی اکبر (ع) را با مبلغ 28میلیون ریال برعهده گرفتند و آن را با موفقیت به پایان رساندند.

کانال شاهدان کویرمزینان در تلگرام: http://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
ارديبهشت
۹۵

حبیب حسین علی ؛ این نامی است که مزینانی ها پیرغلام و ذاکر اهل بیت علیهم اسلام حاج حبیب الله مزینانی را به این نام می شناسند. تعزیه خوانی از تبار هنرمندان و خادمان واقعی حضرت ابوالفضل العباس(ع) مزینان که حدود نیم قرن علاوه براجرای نقش مخالف خوانی، در هیئات مذهبی به ذکر نوحه خوانی و مصیبت آل الله می پرداخت و عاقبت مزدش را در جوار بارگاه اربابش حضرت حسین بن علی (ع) دریافت کرد.

در شناسنامه ی حاج حبیب الله مزینانی ثبت شده است که او در اول فروردین 1334 در دارالعارفین مزینان پا به عرصه ی وجود گذاشت. عشق و ارادتش به خاندان نبوت و امامت از همان کودکی در دامان پدر و مادری زحمتکش و ولایتی شکل گرفت و هنوز 16 سال بیشتر از عمر پر برکتش نگذشته بود که طبع خود را در تعزیه خوانی آزمود و چون صدایش از آهنگ خاصی برخوردار بود بیشتر شوق اجرای نقش مخالف خوانان را داشت و پس از فوت پدر تمامی ارثیه ای که به او تعلق گرفت برای برگزاری تعزیه خوانی در دهه ی دوم هزینه و وقف کرد.

 حاج حبیب الله در اصل بنیانگذار دهه ی دوم عاشورا که در بین مزینانی های قدیم معروف به عاشورای بچه هاست می باشد و همت والای او بود که این دهه، شکل خاصی به خود گرفت و اکنون به صورت منظم در روز بیستم محرم برگزار می شود.

این تعزیه خوان صاحب نام مزینان پس از سال ها که در دهه ی دوم نقش شمر را ایفا می کرد ، با فوت مرحوم آقا مندلی خان(محمدعلی) مزینانی اجرای نقش عمر سعد را در عاشورای مزینان برعهده گرفت و بیش از دو دهه این نقش را اجرا کرد.

ذاکر اهل بیت حاج حبیب الله مزینانی علاقه ی ویژه ای به حضور در هیئت داشت و در ایام محرم  به خصوص دهه ی اول و دوم در سه هیئت حسینی ، ابوالفضلی و علی اکبری مزینان فعالیت می کرد اما بیشترین حضورش در هیئت ابوالفضلی بود و علاوه بر نوحه خوانی در این هیئت ، گاه در امور مالی و تأمین مخارج جاری آن مشارکت داشت.

کربلایی حبیب الله ، در تهران نیز همراه با مداح پیشکسوت قربانعلی عسکری و مرحوم حاج عباس رضایی فر در هیئت مداحان شرکت می نمود و در آن جا نیز به ذکر نوحه و مصیبت می پرداخت.

وی عاشق خدمت به مزینان و مزینانی بود و امکان نداشت کسی از همشهریانش برای رفع مشکلی به او مراجعه کند و نا امید برگردد هرگاه مصیبتی برای یکی از شهروندان ؛ حتی همشهریان روستاهای مجاور مزینان رخ می داد او اولین کسی بود که برای عرض تسلیت حاضر می شد .

سرانجام این پیر غلام اهل بیت در هشتم خرداد 1391پس از چند بار تشرف به کربلای معلی مزد عزاداری هایش را از مولایش دریافت کرد و در آخرین سفرش که همزمان با حرکت امام حسین (ع) و یارانش از مکه به سوی کربلا بود در جوار بارگاه ملکوتی فرزند زهرا (س) ودر سن 57 سالگی جان به جانان سپرد و پیکر مطهرش پس از بازگشت به میهن و تشییع کم نظیر در تهران و بهمن آباد و مزینان در روز میلاد امام علی (ع) و روز پدر در بهشت علی (ع) زادگاهش به خاک سپرده شد.

بعد از عروج این تعزیه خوان و خادم اباعبدالله(ع) فرزند برومندش مهدی راه او را ادامه می دهد و با ایفای نقش ابن سعد در عاشورای مزینان یاد پدر بزرگوارش را برای مخاطبان زنده می کند.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
ارديبهشت
۹۵

حسین مقصودی نماینده منتخب مردم شهرستان سبزوار به دعوت شورای اسلامی از درمانگاه و مجتمع بهزیستی مزینان بازدیدکرد .

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهندس مقصودی نماینده منتخب مردم شهرستان های جوین، جغتای ،ششتمد، داورزن و سبزوار که صبح روز چهارشنبه اول اردیبهشت  از درمانگاه و مجتمع بهزیستی مزینان بازدید کرد ضمن اهداء سفر کربلا به مدیر عامل موسسه ی خیریه ی حضرت نرجس خاتون(س) قول داد که برای تکمیل این مجتمع و رفع نیازمتدی های درمانگاه شهدای مزینان کمک نماید.

مقصودی پس از انتخاب به عنوان نماینده شورای اسلامی خطه ی سربداران برای بار دوم است که به مزینان سفر می کند و درجمع دلسوختگان کویرحضور می یابد. وی در زمان مسئولیتش در شهرداری سبزوار نیز ارادت ویژه به مردم و مفاخر آن به ویژه  دکتر علی مزینانی شریعتی داشت و به همت او تندیس فرزند شایسته کویردر یکی از میادین اصلی شهر نصب شد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۱
ارديبهشت
۹۵

مراسم بزرگداشت مفسر والامقام قرآن کریم  علامه محمدتقی شریعتی مزینانی در زادگاهش با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه سبزوار و مقامات اداری شهرستان داورزن و مردم قدر شناس مزینان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد رحلت سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی پدر و استاد و مراد دکتر علی شریعتی مزینانی  با سخنرانی دکتر حسینی استاد دانشگاه و جانباز محمد مزینانی شاعر و دبیر دبیرستان های شهرستان سبزوار و با حضور مردم قدرشناس مزینان و علاقمندان به خاندان شریعتی در هیئت ابوالفضلی مزینان برگزار شد.

 این مراسم به همت ستاد بزرگداشت شریعتی  و شورای اسلامی و دهیاری مزینان  روز سه شنبه از ساعت 16 تا 18 برگزار گردید.

  • علی مزینانی
۰۱
ارديبهشت
۹۵

افتتاح بیمارستان سبزوارهمزمان با افتتاح بیمارستان حشمتیه سبزوار و با دستور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی مرکز بهداشتی درمانی شهدای مزینان به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ با حضور دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در شهرستان سبزوار و افتتاح بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه ، مرکز بهداشت و درمانی شهدای مزینان نیز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور وزیر افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه  این درمانگاه که به همت خیرین و شورای اسلامی مزینان و با مساعدت وزیر بهداشت ساخته شد؛ دکتر هاشمی ضمن تجلیل از مقام شامخ سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی و فرزند برومندش به عنوان مفاخر بزرگ این خطه، از پیگیری های شورای اسلامی و همت مردم مزینان نیز تقدیر کرد.

 مرکز بهداشت و درمانی(درمانگاه) شهدای مزینان در مساحت بیش از 1500 متر مربع و با مساعدت مالی ورثه مرحومه حاجیه بتول رفیعی و خیرین مزینانی در حاشیه بولوار شریعتی ساخته شد.

مزینان پیش از انقلاب دارای ساختمان بهداری بود که روستاهای همجوار نیز از وجود دکترهای حاذق آن بهره مند می شدند  اما به خاطر فرسودگی ساختمان و وسعت کم بنا، خیرین مزینانی در سال 93 تصمیم به بازسازی آن گرفتند و سال گذشته طی دیدار نمایندگان این دیار با وزیر بهداشت، کمبود مالی آن تأمین شد و طبق وعده ی دکتر هاشمی این درمانگاه در پایان سال 94 آماده ی بهره برداری گردید.

  • علی مزینانی