بایگانی اسفند ۱۴۰۰ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۳
اسفند
۰۰

دوباره نغمه ی بلبل زسمت بوستان آمد
نسیم بوی خوشی آورد که آن سرو چمان آمد
ندای جان فزایی از طریق آسمان آمد
پی بیداری ما جمله ازخواب گران آمد

که اشبه از همه برخاتم پیغمبران آمد

به تار گیسویش والشمس باشد بس که تابان است
به طاق ابرویش والیل که او آرامش جان است
علی ابن الحسین است بی تعارف روح قرآن است
کسی که بی ولای اوبود فردا پشیمان است

ز آثار حسین مولود حیات جاودان آمد

خدا از دامن لیلا یگانه گوهر آورده
همه گیتی عرض باشند ولی او جوهر آورده
عروس فاطمه امشب علی اکبر آورده
به صورت هم به سیرت بنگری پیغمبر آورده

چه مولودی که روز مولدش روز جوان آمد

حدیث عشق می گوید به پیر یاد جوانی کن
بیا روز جوان را با جوانان مهربانی کن
بیا اندر کلاس عشق خود را آسمانی کن
به مانند علی اکبر خود را جاودانی کن

علی اکبری کو با حیات جاودان آمد

به هنگام جوانی نفس اطمینان صفا دارد
خطا ناکرده استغفار و توبه از خطا دارد
خوشا پرونده ی آن کس که رضوان خدا دارد
حیات طیبه در دار دنیا و بقا دارد

علی ابن الحسین مصداق این هردوجهان آمد

خداوندا جوانان بهترین سرمایه ی مایند
امید عصر و نسل روزگار ما و فردایند
به هرجا پاگذارند بانشاط ومحفل آرایند
خدا را بنده اند وهرکجایند حاصل مایند

زسعی این جوانان نعمت امن وامان آمد

به خون سرخ و گرم اکبر رعنا جوان یارب
به آن آلاله های پرکشیده در جنان یارب
به یاس علقمه مایوس از آب روان یارب
به آن صحرای تف با لاله های ارغوان یارب

مقرر کن که تا گویند امام انس و جان آمد

شاعر؛عالم جلیل القدر حجت الاسلام والمسلمین زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴

 

نذر وجود مبارک حضرت علی‌ اکبر علیه السلام  

او که نامش سبب  عزّتِ بی حد شده است
اَشبه الناس به رخسار محمّد(ص) شده است

سوره یِ اکبر عشق و پسرِ خون خدا
آیه آیه...به جهان نورِمجدّد شده است

بس که خورشیدِ جمالش عَلَوی و نبوی است
شمس...در تابشِ انوار،مردّد شده است

خَلق و خُلق و ادب و منطقِ پیغمبری اَش
مِثلِ آن دایره یِ میمِ ،مشدّد شده است

عطرِ اَنفاسِ محمّد (ص) برسد بر جایی
که علیِ ابنِ حسینِ اِبنِ علی...رد شده است

گر چه فرزندِحسین و گلِ زهرایِ نبی است
نامِ حیدر...که گرفتَه ست،سَرآمد شده است

کوری چشمِ هر آنکه شده بدخواهِ علی
نام زیبای علی باده یِ ممتد شده است

پا به پای پدرش در سفر عشق و بلا
بَری از دایره یِ شُبهه و شاید شده است

زیر پایِ پدرش...خوش،قد و بالای نبی
باعثِ رونقِ شش گوشه و گنبد شده است

🌹شاعر؛ منصوره محمدی مزینان

🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴

((صل علی محمد علی اکبر آمد))

ای بلبلان عاشق دوران غم سر آمد
دل را کنید مصفا زیرا که دلبر آمد
از لطف ذات سرمد نوری دگر برآمد
صل علی محمد (ص)شبه پیمبر آمد

شمعی زنور یزدان برروی مجمر آمد
درظلمت و سیاهی مانند اختر آمد
این چلچراغ رخشان از نور کوثر آمد
از نسل پاک حیدر شبیر و شبر آمد

گلی به بوستان نبی آخر آمد
جن وملک ثنا گو با عود و عنبر آمد
بوی گلی دل انگیز خوب و معطر آمد
این بوی گل ز باغ زهرای اطهر آمد

کوبید بردف و ساز کان نور داور آمد
از چهچه قناری هوشم زسر برآمد
از مطلع رسالت یک نور دیگر آمد
شبه نبی اکرم.(ص)  علی اکبر آمد

این لؤ لؤ درخشان چون تاج بر سر آمد
شهکار خلقت حق از بولبشر در آمد
ساقی مطلع عشق بگرفته ساغر آمد
در بزم آن مزین با الله و اکبر آمد

🌹شاعر؛ اکبر مزینانی علیشاه

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۸
اسفند
۰۰

✳️مداح و فعال فرهنگی حاج حسین محمدی مزینان

✍️مگر می توان در خانواده ای زندگی کرد که از بدو تولد ذکرشان حسین است و عاشورایی نشد!

🔹حسین محمدی مزینان دهم فروردین ماه یک هزار و سیصد و چهل و یک خورشیدی در چنین خانواده ای متولد شد. پدرش زنده یاد کربلایی عبداله محمدی از تعزیه خوانان صاحب نام مزینان و ایفاگر نقش حضرت عباس علیه السلام در مزینان بود و جد اندر جد که نسب شان ره به کاظمین می برد در برپایی تعزیه و روضه سیدالشهدا علیه السلام پیشگام بوده اند و مادر مرحومه اش با نام و یاد چنین آقایی او و دیگر فرزندان را در دامان پر مهر خویش پروراند.

🔆وی درس و مدرسه را تا شروع دبیرستان در مزینان گذراند و پس از آن راهی پایتخت شد و موفق به دریافت دیپلم اقتصاد در تهران گردید و با آنکه موقعیت خوبی در اداره مخابرات و افق روشنی در این کلان شهر داشت عطایش را به لقایش بخشید و با همان عشق و ارادت همیشگی به زادگاهش برگشت.

🔹این ذاکر اهل بیت علیهم السلام مداحی را برای اولین بار از سن ۱۱سالگی در سال ۱۳۵۲ با مرثیه خوانی آغاز کرد و پس از بازگشت از تهران این راه را از سال ۱۳۶۳ با تلاوت قرآن کریم  و مرثیه خوانی و مداحی به یاد شهدای کربلا و شهیدان دفاع مقدس در مجالس ادامه داد

🔹او که همانند فرزندان خاندان محمدی دارای استعداد و ذوق ادبی و هنری است با سرودن اشعار آیینی در هنگام مداحی از سروده های خود استفاده می کند و با همین رویکرد و علاقه به شاعران بزرگ با غزلیات ناب حافظ، سعدی، حسان و ملا محسن فیض کاشانی و... در مداحی ها و مرثیه خوانی های مجالس حاضرین را به فیض می رساند.

 🔆وی از سال ۱۳۶۳  تعزیه خوانی را آغاز کرد و در کنار پدر مرحومش نقش وزیر جناب مسیب، مجلس حضرت ابوالفضل(ع) روزهای تاسوعا که برای اولین بار در روستای غنی آباد به تشویق پدر  و مرحوم حاج محسن مومن زاده به ایفای نقش در لباس حضرت عباس پرداخت و علاوه بر این چندین سال در بقعه ی متبرکه امام زاده سلطان سیدعلی اکبر علی آباد در روز ۲۸ صفر نقش قمر بنی هاشم را اجرا کرده و در تمام مجالس داخل خیابان مزینان خاصه در مجلس امام رضا(ع)، وهب نصرانی، مسلم ابن عقیل، حضرت علی (ع) ،تعزیه فتاح و  تعزیه قانیا که یکی از مجالس دوست داشتنی آن زمان بود  و در نقش سلطان قیس و قطعه آوازی به نام هاتف غیب در دهه دوم  خدمت کرده است. اما مهمترین ویژگی این خادم عاشورایی در چنین مجلسی همراهی با برادرش حاج رضا محمدی در روز عاشورا و میدان تعزیه است که علی رغم ارشدیت از نظر سنی افتخار می کند که برادرش ایفاگر این نقش است.

🔆این ذاکر اهل بیت علیهم السلام در مجالس دیگری  مانند تعزیه روز عاشورای مزینان یکی از عهده داران کارگردانی مجلس بوده و در معیت استاد حاج محمد شریفی و حاج علی جعفری  که به دستور مرحوم فصیحی برای امر کارگردانی انتخاب شدند همراه این دو عزیز در  حال خدمت است و در مجالس دیگر مانند بزرگداشت دکتر علی شریعتی مزینانی و جشن های انقلابی و دیگر برنامه ها، به دعوت فرمانداران و بخشداران وقت منطقه و همچنین روحانیون و فرماندهان پایگاه بسیج به عنوان مجری و گاه برای اجرای آوازهای سنتی هنرنمایی کرده  و در اغلب مجالس ترحیم مزینان حضور داشته و دارد.

🔆حاج حسین محمدی بزرگترین هدیه ی دولت کریمه ی آل الله را تشرف به سرزمین وحی و زیارت عتبات عالیات به ویژه صحن و سرای ابا عبداله و حضرت ابوالفضل علیهم السلام می داند که به خاطر خدمت در این دستگاه نصیبش شده است.

 🔹حضور و مداحی در کاروان های زیارتی کربلای معلی، روستاهای منطقه و شهرستان سبزوار و مشهد مقدس و هیئات  شهرهای مختلف از جمله تهران از دیگر خدمات شایسته ذاکرالحسین علیه السلام حاج حسین محمدی مزینانی است و با عشق و ارادتی که این خاندان به ماه منیر بنی هاشم علیه السلام دارند او حضور و خدمت در هیئت ابوالفضلی مزینان را یکی از افتخارات همیشگی خود می داند.

💠وی علاوه بر فعالیت های ورزشی و کسب عناوین مختلف در رشته والیبال به همراه تیم قدرتمند دهه ی شصت و حمایت از تیم های ورزشی، در زمینه عمران و آبادانی و امور خیریه زادگاهش به عنوان دهیار و  عضویت چند دوره شورای اسلامی حضور فعالی داشته و در پروژه ساخت مجتمع بهزیستی مزینان همواره یار و مددکار مدیرعامل این مرکز بوده است.

🔹حافظه این ذاکر قمر بنی هاشم علیه السلام گنجینه ای است برای مزینان که با تحقیق سالیان درازی در تاریخ و سرگذشت زادگاه خویش اکنون با مطالب ارزنده ای آنها را به نسل هایی که هرگز از قدمت و پیشینه کعبه ی آمال پدران و مادران خویش آگاه نیستند در پایگاه شاهدان کویر مزینان تقدیم می دارد.

زنده یاد کربلایی عبداله محمدی مزینان پدر مداح اهل بیت علیهم السلام

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
اسفند
۰۰

دکتر مهدی مزینانی مدیر آستان مقدس عینعلی و زینعلی در نشست تخصصی پوشاک سلامت محور اظهار داشت: حضرت رسول (ص) به خوش لباسی و خوش عطری و تمیزی معروف هستند و این امر نشان می‌دهد که دین اسلام نسبت در حوزه پوشش به این موضوع اهمیت ویژه ای قائل است.

متأسفانه در کشور شاهد غفلت‌های بسیاری در موضوع پوشش و لباس هستیم. ما باید در بحث پوشش همچنان که همه اقشار را در نظر داریم باید به صورت ویژه در بحث پوشش جوانان بیاندیشیم و یک لباس مناسبی را طراحی کنیم.

دکتر مزینانی افزود: ما این آمادگی را داریم تا در کنار کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و متخصصان و اصناف باشیم تا این روند به مسیر اصلی خودش که همان دریای عفاف، آراستگی و سلامتی است رهنمون شود.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
اسفند
۰۰

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ارتباط میان سیاستگذاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: «مسئولیت» و برداشت ما از آن، زیربنای تجویزها سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رفاهی در جوامع مختلف است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر تاج مزینانی در وبینار «گفت و گوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیرهمگانی» به بحث پیرامون سیاست گذاری اجتماعی و نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در رفاه اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: جای فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه مسئولیت های اجتماعی و نقشی که می‌تواند در رفاه داشته باشد بسیار خالی است.

وی با اشاره به ارتباط میان سیاستگذاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: در سیاست گذاری اجتمای با یکسری اصول و ارزش‌هایی مواجهیم که برنامه‌ریزی مبتنی بر آن انجام می‌شود. برابری، انصاف، عدالت، انتخاب، آزادی، کارایی یکسری از اصول هستند که حق و تکلیف یا مسئولیت نیز از جمله آنهاست و هر برداشت از هرکدام از این اصول و ارزش‌ها داشته باشیم، نوع سیاست‌گذاری را بسیار تحت تأثیر قرار خواهد داد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر معتقد به برابری فرصت و نقطه شروع باشیم یک نوع از سیاست گذاری‌ها را داریم که به دنبال برابر کردن نقطه شروع، مقررات و رویه‌ها می گردیم که کسی از بازی بیرون نماد، اما اگر معتقد به برابری نتیجه در قالب بهره‌مندی رفاهی باشیم باید به دنبال آن برویم که در برخورداری رفاهی با توجه به شاخص‌های مختلف، افراد حداقل در کف استانداردهای زندگی برابر باشند.

تاج مزینانی با بیان اینکه برداشت‌ها از برابری مختلف است که نظام‌های مختلف بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنند گفت: به عنوان مثال نظام لیبرال به دنبال برابرسازی رویه‌ها است و از آن سو سوسیال دموکراسی به دنبال برابرسازی نتایج رفاهی است و می‌خواهد همگان در یکسری شاخص‌های رفاهی با همدیگر برابر شوند. 

وی افزود: از میان ارزش‌های اساسی که نام بردیم، «مسئولیت» و برداشت ما از آن، زیربنای تجویزها سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است. اینکه مسئول چه کسی است و مسئولیت تأمین رفاه بر عهده چه کسی است؟ در تعیین سیاست گذاری‌های رفاهی تعیین کننده است. به عبارت دیگر باید مشخص شود که ما معتقدیم مسئولیت تامین رفاه بر عهده فرد است یا سطوح دیگری از مسئولیت هم داریم؟.

 استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در حوزه رفاه اجتماعی بازیگران و فراهم کنندگان مختلفی در امر رفاه داریم گفت: در واقع فراهم کنندگان متنوع و متکثر هستند. در وهله اول خود فرد یک بازیگر اصلی در فراهم سازی رفاه برای خودش است. دولت بازیگر دیگری است. بازار یا بخش خصوصی، کارفرمایان و سازمان‌های مردم نهاد نیز از دیگر فراهم کنندگان هستند. یکی از مناقشات اصلی در نظریه رفاه این است که مسئولیت اصلی در حوزه تأمین رفاه با کیست.

تاج مزینانی ادامه داد: لیبرال‌ها با توجه به رویکرد فردگرایانه، فرد را مسئول اصلی تأمین رفاه خودش می‌دانند و معتقد به رفاه فردی هستند و با رفاه اجتماعی از هرنوعش مخالف‌اند، مگر اینکه به صورت داوطلبانه و یا خیریه باشد. آنها با سازوکار جمعی برای تامین رفاه روی خوش نشان می‌دهند. اگر فرد برای تامین رفاه خودش اقدام نکند مقصر شناخته می‌شود.

 استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در این اندیشه، شما از طریق بازار یا بخش خصوصی می توانید به رفاه تجاری دست پیدا کنید گفت: بخش خصوصی هم هیچ مسئولیتی فراتر از فراهم کردن این رفاه در ازای وجه دریافتی ندارند.

وی افزود: یک سطح دیگر خانواده هستند که تحت عنوان فراهم کننده رفاه غیررسمی شناخته می شوند. ایدئولوژی‌های محافظه کارانه بر مسئولیت خانوادگی تاکید دارند. در کنار فرد، خانواده هم مسئول است و مسئولیت خانوادگی یک مسئولیت بسیار مهم است و آشنایان و خانواده اولویت بیشتری دارند و نباید آن را به بازار یا دولت سپرد.

تاج مزینانی با بیان اینکه از یک سو، با مسئولیت دولتی هم مواجه هستیم اظهار کرد: برخی مسئولیت را در وهله اول بر عهده دولت می‌دانند و ایدئولوژی‌های چپ چون سوسیال دموکراسی معتقدند که دولت مسئولیت تأمین رفاه را برعهده دارد و نهادهای دولتی هم مسئولیت عام دارند و هم مسئولیت خاص. مثلا در قبال اقشار آسیب دیده چون معلولان مسئولیت خاصی متوجه نهادها است. در اشتغال یا تخصیص سهمیه‌های مناطق محروم برای ورود به دانشگاه و مانند آن نیز همینطور است.

 این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: آن چیزی که شاید بیشتر به مسئولیت اجتماعی شرکتی مرتبط است بحث بازیگران بخش خصوصی است. بازار به عنوان یک فراهم کننده و همچنین بخش‌هایی از بازار که فعالیت‌های غیررفاهی انجام می‌دهند ولی دارای تاثیرات اجتماعی هستند در اینجا مطرح است. بیمارستان‌های خصوصی، مدارس و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، انبوه سازان مسکن شرکت‌های رفاهی از این جمله هستند که رفاه تجاری ارائه می‌دهند، نه به عنوان حق شهروندی بلکه در ازای دریافت هزینه آن کار انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در اینجا یک دیدگاه این است که بخش خصوصی کاری غیر از سودآفرینی ندارد و وظیفه حل مشکلات اجتماعی را برعهده ندارد گفت: اما به تدریج حتی طرفداران بازارآزاد هم به دلایل مختلف به سمت پذیرش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها حرکت کردند.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتی دایره بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند تأمین کننده مهمی در حوزه رفاه اجتماعی باشد که نه فقط به عنوان رفاه تجاری بلکه به عنوان بازیگر رفاه اجتماعی نقش ایفا کند. ادبیات مربوط به رفاه شغلی نیز رو به گسترش است، یعنی نقش کارفرمایان در تأمین رفاه برای کارکنان خودشان چقدر است و تقسیم کار بین آنها و دولت در تأمین رفاه است باید به چه نحوی انجام شود. ادبیات رو به گسترشی مطرح است و بخشی از آن با مسئولیت اجتماعی شرکتی همپوشانی دارد. در ایدئولوژی های محافظه کارانه نقش نهادهای صنفی و کارفرمایی برای تأمین رفاه شهروندان بسیار برجسته است و آنها مزایای رفاه شغلی را به طور گسترده فراهم می‌کنند.

 استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نهادهای داوطلبانه و خیریه‌ها نیز رفاه داوطلبانه را فراهم می‌کنند و اینجا هم شاهد ایفای نقش مسئولیت اجتماعی هستیم که در آن با خبر بودن اعضای جامعه از همدیگر و توجه به حال همدیگر دیده می‌شود عنوان کرد: اگر این سمن‌ها به صورت سازمانی فعالیت کنند، بحث مسئولیت شرکتی درباره آنها هم مطرح است. بنابراین به طور کلی اینکه ایدئولوژی‌های رفاهی یا مکاتب سیاست‌گذاری در اینکه مسئولیت را برعهده چه کسی بگذارند، تفاوت‌ها و تعارض‌هایی در تجویز سیاست های رفاهی با یکدیگر دارند.

تاج مزینانی تاکید کرد: شاید در نگاه دولت رفاه محور، دولت محور به تامین رفاه، نگاه شود اما همه ما این را می‌دانیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده تامین رفاه برآید. ایدئولوژی سومی داریم که بر شبکه سازی از همه بازیگرانی که می‌توانند در فراهم سازی رفاه نقش ایفا کنند تاکید دارد که باید بر مبنای آن، ائتلافی ایجاد شود که به طور  خاص در آن، نقش مغفول مسئولیت اجتماعی شرکتی مورد توجه قرار بگیرد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
اسفند
۰۰

✍️ دکتر سوسن مزینانی شریعتی (زادهٔ ۱۳۴۱، پاریس) و دومین فرزند دکتر علی شریعتی مزینانی و دکتر پوران شریعت‌رضوی، فارغ‌التحصیل رشتهٔ تاریخ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس است.
 

🔹اینکه فامیلی خانم دکتر را قبل از شریعتی آوردیم چون اصلیت خانوادگی او و برادر و خواهرانش، "مزینانی" است. در یکی از خاطرات جالبی  که این فرهیخته مزینانی برای جمعی از همشهریان در بنیاد شریعتی تعریف کرد استفاده وی در از عنوان شریعتی در دوران ابتدایی بود که روزی ناظم مدرسه به او اعتراض کرده و گفت تو چرا هی خودت را شریعتی معرفی می کنی در حالی که فامیلی تو مزینانی است و من تازه آن موقع فهمیدم شناسنامه ام مزینانی است نه شریعتی!

🔹خانم دکتر سوسن مزینانی شریعتی تحصیلات ابتدایی را در مشهد گذراند و سال ۱۳۵۵ وارد دبیرستان خوارزمی تهران شد. در ۲۸ خرداد ۱۳۵۶ همراه با خواهرش، سارا شریعتی به لندن نزد پدرش رفت. فردای همان روز، علی پسر مزینان به طور مشکوکی درگذشت. پس از انقلاب، در خردادماه ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. در سال ۱۳۵۹ از مدرسه خوارزمی دیپلم گرفت. در همان سال، در آموزش و پرورش استخدام شد و مدت کوتاهی را به معلمی گذراند. در بهار ۱۳۶۱، همراه با خواهرش به پاریس رفت. او در سال ۱۳۷۹ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. رساله دکترای او دربارهٔ نقش انتظار در تاریخ معاصر ایران است.

📣خانم دکتر می گوید:
«در سالِ ۵۹ از مدرسه‌ی خوارزمی دیپلم گرفتم، و هم‌زمان مطلع شدم که منطقه‌ی ۱۲ معلم نیاز دارد. با عده‌ای از دوستان برای استخدام به منطقه‌ی ۱۲ رفتیم. به من سفارش کرده بودند که نسبتِ خود با شریعتی را عیان نکنم، و نامِ فامیلِ ما هم که مزینانی بود. در صف ایستادیم تا به نوبت مصاحبه‌ای با ما انجام شود. نوبت به من رسید و سوالاتِ عقیدتی و ایدئولوژیک مربوط به گزینش پرسیده شد. فردی که با من مصاحبه می‌کرد و بعدها به ریاستِ سازمانِ ملیِ جوانان در زمانِ دولتِ اصلاحات رسید، در میانه‌ی مصاحبه به من مشکوک شد، و پرسید که آیا نسبتی با شریعتی داری؟ آن زمان، نامِ مزینانی، نامِ شریعتی را تداعی می‌کرد. من تصمیم گرفتم شفاف باشم، و گفتم که دخترِ شریعتی هستم.
اجازه‌ی تدریسِ درسِ دینی در دو مدرسه‌ی جنوبِ تهران را دارم، اما نباید نسبت‌ام با شریعتی علنی شود. از من یک نامِ مستعار خواستند و من نامِ علوی‌نژاد را برای خود انتخاب کردم. دورانِ تدریسِ من البته خیلی کوتاه بود، و فاش شدنِ هویتِ واقعی‌ام منتهی به اخراج از آموزش و پرورش شد»

🔸عنوان مزینانی و شریعتی تنها برای فرزندان شریعتی دردسر ساز نبوده بلکه بسیاری از شهروندان مزینانی هم که در ادارات مختلف به ویژه نهادها و ارگان های انقلابی که می خواستند استخدام شوند چه قبل و یا بعد از پیروزی انقلاب با چنین مشکلی مواجه می شدند و نگارنده هم بارها آن را تجربه کرده و علامه محمدتقی شریعتی مزینانی که پس از مدت ها به زادگاه خود سفری داشت در مسجد جامع مزینان به خاطر مشکلاتی که همشهریانش به خاطر نام و عنوان شریعتی ها متحمل شده اند از آنها عذرخواهی کرد.

📣دکتر سوسن شریعتی در خصوص شهادت پدرش هم می گوید:
برای من که دختر بچه‌ای ۱۶ ساله بودم، اولین مواجهه با رویکردهای موجود نسبت به علی شریعتی در جریانِ برگزاریِ مراسمِ چهلمِ او در لبنان حاصل شد. امام موسی صدر با همراهیِ دکتر چمران و چهره‌هایی هم‌چون صادق طباطبایی و قطب‌زاده بانیِ برگزاریِ مراسمِ چهلمِ دکتر در بیروت شدند. ما چند روز قبل از برگزاریِ این مراسم در منزلِ امام موسی صدر میهمان شدیم. در این روزها بود که شاهدِ فشارهای وارده به امام موسی صدر برای لغوِ این مراسم بودیم. این فشارها از دو ناحیه صورت می‌گرفت، هم از جانبِ روحانیونِ ایرانیِ مقیمِ منطقه و نیز داخلِ ایران، که شریعتی را چهره‌ای غیرِ دینی می‌دانستند، و هم از جانبِ مامورینِ رژیمِ سابق، که شریعتی را اُپوزیسیونِ نظام می‌دانستند

 🔹این فرهیخته مزینانی علاوه بر حضور  در همایش ها و سمینارها و سمپوزیوم های مختلف و سخنرانی در مجامع و محافل دانشگاهی و روشنفکری و همچنین فعالیت مستمر در بنیاد دکتر علی شریعتی مزینانی و جمع آوری و بازنشر آثار پدر و مادرش مقالات و تألیفات مختلفی را از خود به یادگار گذاشته که مهمترین آنها عبارت است از؛ پروتستانتیسم و فهم شریعتی از آن ،مذکر - مونث در هفت اپیزود،حرکت بر لب مرزها،من منم یا تو، شریعتی، پیام آور امید،«دن کیشوت در شهر: مجموعه مقالات»،«آیا باید از اتوپیا اعاده حیثیت کرد؟»، کریستیان گودن (مترجم)...

🔹دکتر سوسن مزینانی شریعتی علاقه خاصی به زادگاه پدری خویش دارد و در هر فرصتی مناسب  خود را به مزینان می رساند و علاوه بر دیدار با اقوام ساعاتی را نیز در کویر به سر می برد و محبوبیت خاصی در بین بانوان مزینانی دارد. در تهران هم بارها در جمع همشهریان مزینانی های مقیم پایتخت حاضر شده و پاسخگوی سئوالات آنهاست و حتی اگر به مراسمی دعوت شود در صورت فراهم بودن شرایط در آن شرکت می کند.کنسرت استاد سیدمصطفی جلالی پور در تالار وحدت از جمله این حضور گرم فرزندان گرامی شریعتی و ابراز لطف و محبت به فرزندان مزینان است.

🔹25 بهمن سال 98 همزمان با اولین سالمرگ دکتر پوران شریعت رضوی همسر همیشه همراه دکتر علی شریعتی مزینانی باردیگر عاملی شد تا خانم دکتر سوسن شریعتی به همراه برادر و خواهران و نوه های این خانواده به مزینان سفر کنند و علاوه بر برگزاری مراسم سالگرد مادرشان با حضور پزشکان وابسته از جمله خانم دکتر مونا شریعتی و خانم دکتر ربابه مزینانی و آقای دکتر چوبساز و... خدمات ارزنده ای به مردم این دیار در مجتمع بهزیستی مزینان ارائه نمایند.

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
اسفند
۰۰

 
✍️کوچه شریعتی 19 در مسیر اقامتگاه سنتی بوم گردی یلدا به عنوان اولین مکان سنگ فرش مزینان نام گرفت و کربلایی غلامرضا خلیلی مدیر این اقامتگاه به عهد خود وفا کرد و از امروز با آغاز اقدام ارزشمند خود و با مدیریت و بودجه دهیاری در این پروژه اظهار امیدواری کرد به زودی با کمک خیرین و شهروندان دلسوز مزینان شاهد سنگ فرش تمامی معابر باشیم.

مجید اسلامی دهیار مزینان نیز گفت: ایجاد اقامتگاه یکی از درخواست های دهیاری و شورای اسلامی برای جذب گردشگر به مزینان است و به همین منظور برای تشویق این همشهری مزینانی از محل بودجه دهیاری اولین کوچه که قدمت تاریخی دارد و مدرسه علمیه مزینان نیز در آنجا واقع شده سنگ فرش می شود و امیدواریم بازهم شاهد ایجاد این گونه اقامتگاه ها باشیم و به یقین مورد حمایت مسئولین هم واقع می شوند.

دهیار مزینان خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان مزینانی همراهی نمایند سنگ فرش مابقی خیابان ها و کوچه ها بعد از عیدنوروز 1401 ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۵
اسفند
۰۰

✍️کمتر همشهری است که نام دودمان بزرگ خواجوی مزینانی را نشنیده باشد یا اینکه از نزدیک با این خاندان محبوب و شریف مجالست و حشر ونشر نداشته باشد.

یکی از چهره های شاخص از این خاندان گرانسنگ: فقید سعید حاج حبیب ا... خواجوی است .
در این متن بنا داریم تا برای شناخت بیشتر همراهان محبوبمان به معرفی زنده یاد #مهندس_عباس_خواجوی یکی از هفت فرزندجلیل القدر این خانواده گرانقدر شامل: دو پسر و پنج دختر که لطافت و صفا و صداقت و حُسن اخلاق زیور جانش بود بپردازیم.

 عبّاس در روز سوّم از ماه شهریور سال ۱۳۲۷ شمسی از دامان مادری مکرمه و مؤمنه فقیده سعیده ربابه مزینانی در مزینان کعبه ی آمال همه ی ما پا به عرصه هستی می گذارد که پس از اتمام تحصیلات مقطع ابتدایی در زادگاهش به قصد ادامه ی تحصیل دوره ی متوسطه رهسپار مشهد مقدس می گردد.

آن روانشاد پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی و‌ کسب عنوان برتر با شرکت در ماراتن کنکور سراسری در سال ۱۳۴۵ مؤفق می شوند تا در رشته مهندسی مکانیک به عنوان دانشجو به دانشگاه شیراز که یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاههای کشور است راه یابند.

وی پس از اتمام تحصیلات عالی و اخذ دانشنامه با درجه کارشناسی ارشد در این رشته توانست کماکان در تمام مراحل تحصیلات عالی خود نیز پیشتاز و در زمره ی برجسته ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه باشد.

ذوق و شوق مثال زدنی و استعداد شگرف و نبوغ ذاتی و پشتکار بی وقفه او در تمام مراحل تحصیل موجب می شود تا دیگ زود پز‌ اختراع که با بهره گیری از انرژی گرمایی خورشید غذا را طبخ و آماده می کند و در اثر این ابتکار شگفتی ساز توجّه اساتید و برخی از محققین و پژوهشگران را به سمت و سوی خود معطوف می دارد که معرفی و مصاحبه با وی دربرخی از رسانه های کشور نیز بازتاب داشته است..

این مهندس جوان و خوش استعداد مزینانی که به سه زبان انگلیسی و آلمانی و ژاپنی تسلط کافی داشته در آزمون اعزام به خارج از کشور و احراز قبولی آن هم  با رتبه برتر  به همراه هشت نفر از دیگر  مهندسین شایسته کشور و با بهره مندی از بورسیه دولتی برای مدتی به کشور ژاپن جهت تحقیقات و پژوهش بیشتر در صنایع مربوط به لاستیک سازی عزیمت می کنند که پس از طی دوره های تخصّصی و کسب تجارب ومهارت های لازم و منطبق بر تکنیک های روز به کشور مراجعت می کنند.

گفتنی است که حاصل اندوخته های علمی و عملی از یک طرف و پیشنهاد خواجوی از طرف دیگر منجر به این می شود تا کارخانه لاستیک« بریجستون ایران»  در شهر شیراز و بامشارکت و سرمایه گذاری دو‌ کشور ایران وژاپن درسال ۱۳۵۳ احداث و شروع به فعالیّت و تولید کند..

رئیس صنایع لاستیک خودرویی ایران و عضوهئیت مدیره کارخانجاتی همچون؛ یزدتایر ،گلدستون،بارزکرمان و کویرتایر یزد از برجسته ترین مشاغل و مسئولیت ها و خدماتی بوده که این مهندس ودر واقع دانشمند مزینانی در کارنامه پر افتخار و پر بار کاری خود دارد. .
احداث کارخانه و به تبع آن تحوّل شگرف در صنایع لاستیک سازی کشور از سوی این چهره نخبه ودر عین حال سرشناس موجب می گردد ‌تا در کمترین زمان ممکن نام لاستیک بریجستون ایران در فهرست کشورهای پیشرو و صاحب دانش در صنایع لاستیک سازی بدرخشد و این غرور و افتخار ملّی  برای کشورمان بطور محسوس رقم بخورد.

 شایان ذکر است که برابر اظهارات یکی از همکارانش در این ارتباط طی مکاتباتی که وزارت صنایع کشور سوئد از طریق سفارتخانه با دولت وقت ایران می نماید درخواست اعزام این مبتکر و پژوهشگر مزینانی به سوئد را دارد تا به مهندسین آن کشور برای مدت چهار سال آموزش بدهد و در مقابل یک کارخانه لاستیک سازی و با سرمایه آن کشور در ایران احداث کند به طوری که صد در صد منافع حاصل از آن اختصاص به ایران داشته باشد امّا از آنجا که دولت وقت بنا نداشته تا اطلاعات فنّی و راز و رمز مرتبط با این صنعت گسترش یابد و برای خود رقیب یا همآورد بتراشد و نهایتاً جایگاه ویژه ای که درسطح کشورهای پیشرو در این صنعت داشته تنزّل پیدا کند لذا با  پیشنهاد مذکور موافقت نمی شود.

سرانجام عباس خواجوی این مهندس خوشنام مزینانی در طول حیات کوتاه امّا پر ثمر خویش و با به یادگار گذاشتن سه دختر فرهیخته و دانش آموخته که در واقع به مانایی نام و یاد پدر بزرگوارشان معنا بخشیده و ان شاء ا...همچنان خواهند بخشیددرتاریخ ۱۳۸۶/۵/۱۴ وبا پشت سر گذاشتن ۵۹ بهار و نیز با داشتن۳۴ سال سابقه درخشان مدیریتی در اثر سکته مغزی جان به جان آفرین تسلیم و روحش به جوار رحمت واسعه و فضل الهی و قرین به آرامش می پیوندند و پیکرش در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

🖌علی جعفری مزینانی

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
اسفند
۰۰

✍️شهید والامقام حسین مزینانی دهم شهریور ۱۳۴۷، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش محمدعلی مزینانی که کارمند شرکت واحد بود از همان کودکی به فرزندش آموخت که با خدمت به خلق خدا می تواند نزد پروردگار متعال ارج و قربی داشته باشد و مادرش حاجیه زهره که عشق و ارادت به آل الله را در خانواده ای هیئتی و دلداده اهل بیت علیهم السلام تجربه کرده بود راه حسینی زیستن را به پسرش آموخت.

🔹 تمامی کسانی که حسین را می شناختند اذعان می دارند که او بسیار خونگرم و فامیل دوست بود، به طوری که هر وقت از  خدمت سربازی بر می گشت به همه اقوام سر می زد و وقتی نامه می نوشت، حال همه فامیل را می پرسید، حتی از کوچکترین افراد فامیل غافل نمی شد.

🔹اهل محل نیز  این جوان خوش اخلاق و فعال و هیئتی را کامل می شناختند چون او به کوچک و بزرگ احترام می گذاشت و به آنها در کارهای شان کمک می کرد و  با همه می جوشید و خونگرم بود .

🔹حسین خیلی زود درس را رها کرد و مدتی در  کارگاه خیاطی مشغول به کار شد و این حرفه را به خوبی یاد گرفت و بعد با فراگرفتن کار مجسمه سازی  برای خود کارگاهی راه انداخت و مجسمه های زیبای کوچکی را با رنگ آمیزی زیبا می ساخت.
 
🔹او که از نوجوانی شیفته  خدمت به کشور و انقلاب و به خصوص مناطق محروم و مرزی بود  با این که خدمت سربازی اش در تهران بود، تلاش فراوانی کرد تا به کردستان برود و بالاخره با تلاش‌های بسیار، از پایگاه تهران به  بانه انتقال پیدا کرد و  دو ماه به پایان به پایان خدمتش به فیض شهادت نایل آمد.

📣 خواهر شهید می گوید:
« حسین در آخرین باری که برای مرخصی آمد، کارهایی می کرد  که برای مادر عجیب بود، شبی که قرار بود  صبح فردایش به بانه برود، به مادر گفت :امروز می خواهم تو هیچ کاری نکنی. خودش شام را درست کرد و خودش همه کارهای خانه را انجام می‌داد. مادر تعجب کرده بود که حسین چرا امروز اصرار داره که مادرش هیچ کاری نکند، حتی یک استکان هم نشوید. بعد حسین گفت: مادر جان ممکن است این آخرین باری باشد ،که همدیگر را می بینیم. مادر با تعجب نگاه کرد و گفت: مگه قرار است چه اتفاقی بیافتد ؟! ولی حسین پاسخی نداد و خندید . صبح که شد حسین وقتی خداحافظی کرد چندین بار  تا سر کوچه رفت و برگشت و به چهره مادر نگاه می کرد، انگار می دانست که  وداع های آخرش را با خانواده اش دارد و بالاخره به آنچه که آرزو داشت رسید.»

📣مادرش مرحومه زهره مزینانی نقل می کرد که :
 «یک روز حسین، قاب عکس زیبایی از خودش را به همراه داشت و  می خندید، گفتم: حسین جان چی شده؟  چقدر خوشحالی؟ گفت: این عکس  من را می‌بینی، گفتم: به سلامتی این رو برای حجله عروسی ات انداختی؟گفت: نه مادر جان برای حجله ی شهادتم انداختم ، بعد دستش رو باز کرد و پلاک سربازی اش را به من نشان داد و گفت: این هم جواز بهشتم هست. گفتم :آخر جنگ تمام شده چطور می شود شهید شد؟! حسین لبخندی زد و گفت: ان شاءالله که می شود...»

🔹او همیشه از مادر تقاضا می کرد که برایش دعا کند تا به این هدف بزرگ خود برسد و سرانجام در ۹ خرداد ۱۳۶۸ نامش در بانه هنگام جابجایی  مهمات جنگی به پادگان های دیگر بر اثر اصابت گلوله ای به چشمش به آرزوی دیرینه  خود رسید.

🔹پیکر شهید حسین مزینانی همزمان با رحلت امام خمینی رحمة الله علیه به تهران رسید ولی به علت مراسم ویژه خاکسپاری امام(ره)، پیکر مطهر  شهید بعد از چند روز به خانواده اش تحویل داده شد و در سومین  روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی تشییع و در قطعه ۴۰، ردیف ۶۶، شماره ۱ به خاک سپرده شد.


🔹پس از شهادت حسین والدین گرامی او هم با گذشت چندسال که در فراق فرزند خود سوگوار بودند دارفانی را وداع گفتند...روحشان شاد..

 

مدرسه ای به نام شهید مزینانی در سیستان و بلوچستان

🔹 ادامه دهندگان راه شهدا در گروه جهادی راهنمای زائر اربعین حسینی علیه السلام زمستان سال 1400 مدرسه ای با یاد و نام این شهید والامقام در شرق کشور ساختند.

🔹مسئول این گروه با ارسال پیامی به شاهدان کویر گفت:« به حمدالله در زمستان امسال مدرسه سه کلاسه ای در شرقی ترین نقطه ایران روستای کریم آباد بگان از توابع شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان به نام این شهید و با همت خانواده وی (خواهر و برادر) ساخته و افتتاح گردید».

🔹این گروه جهادی علاوه بر حضور در مناطق محروم کشور خدماتی نیز در مزینان از جمله توزیع بسته های معیشتی در زمان شیوع کرونا و مرمت و ساخت حمام و سرویس بهداشتی برای منازل افراد کم بضاعت  ارائه کرده اند.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی