بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۸ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۷
ارديبهشت
۹۸

نگذاشتیم نوسانات ارز در بودجه طرح تاپ تاثیر بگذارد

احسان خزاعی گفت که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نگذاشت که نوسانات ارز در بودجه طرح تاپ (طرح حمایت از ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر) تاثیر بگذارد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ احسان خزاعی(مزینانی)، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره میزان تحقق بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در طول سال گذشته به ویژه در دوران نوسانات قیمت ارز در کشور، اظهار کرد: کار فرهنگی الزامات خود را دارد و باید برای انجام آن مقدماتش فراهم شود. پیشبرد برنامه‌های فرهنگی صرفاً محدود به بودجه نیست. بسیاری از روابط فرهنگی ما در خارج از کشور با افرادی است که به صورت خودجوش و عاشقانه و صرفاً بر اثر علاقه خود به فرهنگ ایرانی و بدون هیچ چشمداشتی به فعالیت می‌پردازند.

وی افزود: می‌توانم به شما مترجمانی را معرفی کنم که بدون آنکه از طرف ایرانی سفارشی گرفته باشند، متون ادبیات کلاسیک ایران مانند شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی و… را در حوزه ادبیات کلاسیک ترجمه کرده‌اند. حتی مترجمانی اشعار امام خمینی (ره) را ترجمه کرده و بدون چشمداشتی برای انتشار در کشور خود آن را اهدا کردند. در برخی از کشورها، رایزنی‌های فرهنگی از مشارکت‌های مالی و غیر مالی کشور میزبان استفاده می‌کنند، بنابراین انجام کار فرهنگی فقط منحصر به تأمین بودجه نیست، اما به هر حال در توسعه روابط فرهنگی با برخی از کشورهای جهان که توانایی مالی‌شان کم است، نیازمند بودجه و اعتبار هستیم.

خزاعی ادامه داد: بخش‌های مختلف دولت محترم، هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در وزارت امور اقتصادی و دارایی همیشه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در اولویت بودجه قرار داده است. همچنین بانک مرکزی نیز همیشه ما را در اولویت قرار داده است، هرچند که مشکلاتی را در زمینه تأمین ارز داریم.

رایزنی‌های فرهنگی گرفتن مشارکت از نهادهای بومی را در دستور کار دارند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین به تأثیر نوسانات ارزی بر فعالیت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: بالا رفتن قیمت ارز همیشه سازمان را اذیت کرده و در تنگنا گذاشته است؛ این موضوع توان بودجه‌ای ما را پایین می‌آورد. همه مطلع هستند که بودجه کلیه دستگاه‌ها به ریال هست اما هزینه‌های سازمان‌هایی که کار بین المللی می‌کنند مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارز است، بنابراین وقتی نرخ ارز بالا برود ما در تأمین آن دچار مشکل شده و توان اجرایی ما پایین می‌آید.

رایزن فرهنگی اسبق ایران در گرجستان اضافه کرد: به عنوان مثال ما اگر بخواهیم در کشور دیگری یک نمایشگاه از دستاوردهای فرهنگی کشورمان برپا کنیم، هزینه‌های بسیاری اعم از رفت و آمد به آن کشور، حمل و نقل ملزوماتی که باید در نمایشگاه وجود داشته باشد، چاپ کارت دعوت به نمایشگاه، هزینه‌های پذیرایی و… دارد و همه آنها به ارز باید پرداخت شود. با این اوصاف امیدوارم بتوانیم در شرایط کنونی کشور برنامه‌هایمان را تداوم دهیم و در معرفی فرهنگ ایرانی – اسلامی به جهانیان کماکان ثابت قدم باشیم.

خزاعی همچنین به برنامه ویژه رایزنی‌های فرهنگی ایران در دیگر کشورها پس از نوسانات ارزی در ایران اشاره کرد و ادامه داد: رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف از سال گذشته که مشکلات ارز در ایران بیشتر از گذشته شد، گرفتن مشارکت از نهادهای فرهنگی بومی آن کشورها و بهره مندی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را در دستور کار قرار دادند. به عبارتی تأمین بودجه برخی از برنامه‌های فرهنگی رایزنی‌ها از طریق همیاری انجام شده است.

بودجه طرح تاپ محقق شده است

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چند سالی است که در قالب طرح تاپ از ترجمه آثار فاخر فارسی به دیگر زبان‌ها در سطح جهان حمایت می‌کند. این طرح نهضتی را در ترجمه آثار فرهنگ ایرانی و اسلامی به سایر زبان‌ها موجب شده و ناشران مطرح کشورها حاضرند در قالب این طرح در زمینه انتشار ترجمه‌ها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشارکت کرده و هزینه‌های انتشار را خود تقبل می‌کنند. خزاعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره میزان تحقق بودجه طرح تاپ نیز اشاره کرد: طرح تاپ، ایده بسیار فوق‌العاده‌ای بود که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طراحی و اجرا شد. این طرح پس از اجرا تحولی را در حوزه ترجمه و نشر در خارج از کشور ایجاد کرد و حاصل اجرای آن تاکنون ترجمه و انتشار کتب به زبان‌های مختلف بوده که بیش از ۲۰۰ عنوان از آنها در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ایرانیان نیز به نمایش گذاشته شدند.

وی افزود: به صورت کلی عرض می‌کنم که تاکنون هیچ درخواستی برای اجرای طرح تاپ نبوده که عملیاتی نشود. علیرغم تمام محدودیت‌هایی که در بودجه داشته و داریم، اما طرح تاپ برای ما در اولویت کاری قرار دارد و همه درخواست‌ها و برنامه‌ها را عملیاتی می‌کنیم. حتی پیش آمده که ما بودجه را از جای دیگر یا از مرکز دیگری در سازمان تأمین کرده و تا اجرای درخواستی برای ترجمه یک کتاب در قالب این طرح را عملیاتی کنیم. ما به طرح تاپ اعتقاد داریم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا محدودیت‌های مالی انجام این طرح موفق را متوقف نکند.

جمع آوری کمک برای سیل‌زدگان داخل کشور توسط رایزنی‌های فرهنگی

خزاعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جمع آوری کمک برای هم‌وطنانی که در رخداد وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور در فروردین گذشته دچار خسارت شدند، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری پس از رخداد سیل در فروردین کمک به سیل زدگان را وظیفه همه مردم دانستند و بر آن تاکید کردند. به همین دلیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایام تعطیلات عید نوروز دستورالعملی را برای دریافت کمک‌های بشردوستانه به سیل زدگان ایرانی، تهیه و به رایزنی‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها ابلاغ کرد.

 معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: در آن دستورالعمل به رایزنی‌های فرهنگی ابلاغ شده بود که در کشور محل خدمت خود فراخوانی عمومی را در سایت‌ها و نشریات منتشر کرده و از هم‌وطنان ایرانی ساکن در آن کشورها درخواست کمک کنند. همچنین در اعیاد شعبانیه هم رایزنی‌های فرهنگی جشن‌ها و مراسم‌هایی را برگزار کرده که در حاشیه آنها توانستند کمک‌های مردمی بسیاری را جذب کنند. به عنوان مثال وابستگی فرهنگی ایران در لاهور پاکستان گزارش داد که شیعیان پاکستانی در کمک به خسارت دیدگاه سیل در ایران شور و شوق زیادی از خود نشان دادند و همچنین رایزنی فرهنگی ایران در عراق توانست بیش از ۲۱۰ کامیون از کمک‌های مردمی عراق را برای ارسال به استان خوزستان سازماندهی کند.

کمک دور از انتظار ایرانیان ساکن آلمان به خسارت دیدگان سیل نوروزی

وی همچنین درباره کمک زیاد و دور از انتظار ایرانیان ساکن در آلمان به خسارت دیدگان سیل نوروزی در چند استان کشور اشاره کرد و گفت: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان اقدامات ارزنده‌ای را در جمع آوری کمک به سیل زدگان انجام داد. در برلین جمعیتی از ایرانیان زندگی می‌کنند و ما این شهر را به عنوان مرکز جمع آوری کمک‌های مردمی در اروپای غربی قرار دادیم.

خزاعی گفت: کمک‌های مردم این منطقه هم به صورت نقدی بود و هم اعطای اجناسی چون پتو، لباس، دارو، اقلام توانبخشی مانند واکر و… صحنه‌های قشنگی را در ایام جمع آوری آنها شاهد بودیم که خوشبختانه تصویربرداری هم شد. به عنوان مثال کودکی به محل رایزنی فرهنگی آمد و قلکش را که محتوی ۱۵۰ یورو بود به هموطنان اهدا کرد. در کنار این کمک‌ها در حدود دو کانتینر اقلام فرهنگی نیز جمع آوری شد که ما برای رساندن همه آنها به استان‌های سیل زده با جمعیت هلال احمر هماهنگ شدیم.

وی در پایان با اشاره به این نکته که جمع آوری کمک برای هم‌وطنان خسارت دیده در حادثه سیل در مدل کاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نبوده است، گفت: با این اوصاف اما جمع آوری کمک‌های مردمی از خارج از کشور و ارسال آن به استان‌های سیل زده را ادامه خواهیم داد. ارائه این کمک‌ها توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور، دانشجویان ایرانی، شهروندان دیگر کشورها که علاقه‌مند به ایران هستند و… دلگرمی بسیاری را برای ما موجب شد و قطعاً هم برای هموطنان خسارت دیده در حادثه سیل دلگرمی است.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۵
ارديبهشت
۹۸

تنها با خوانش تمامی اسناد می‌توان درباره شریعتی قضاوت منصفانه داشت احسان شریعتی می‌گوید: اینکه اسناد امنیتی مثل اسناد ساواک چقدر قابل اتکا هستند خود جای بحث دارد به ویژه آنکه در این اسناد حتی نام شریعتی به انحای گوناگون نوشته شده اعم از شریعتی، مزینانی و شریعتی مزینانی.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل ازخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم معرفی و رونمایی کتاب «شریعتی به روایت اسناد» چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی بعدازظهر امروز (11 اردیبهشت ماه) در غرفه انجمن ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
عبدالمجید معادی‌خواه در این نشست گفت: شریعتی از قله‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی است. ادبیات ساده‌ترین لایه برای شکوفایی استعدادهای او بود و نهایتا  ذوق و قریحه او را در عرصه‌های فلسفی و جامعه‌شناسی نیز شکوفا کرد. شریعتی به واسطه زندگی خانوادگی و پدرش، کمتر قشری از جامعه بود که تجربه نکرده باشد. پدرش محمدتقی شریعتی پایگاهی بود  که همه اقشار جامعه با او در ارتباط بودند و شخصیت شریعتی در چنین فضایی شکل گرفت و نهایتا نیز در دانشگاه‌های دنیا وارد حوزه جامعه‌شناسی شد.
 
او ادامه داد: محمدتقی شریعتی اگرچه لباس روحانیت بر تن نداشت اما کمتر کسی است که اعتراف نکند که او در بحث فلسفه اسلامی و تاریخ اسلام تبحر داشته است. مجموعه این عوامل در کنار فرصت تاریخی انقلاب، شریعتی را به چهره‌ای ماندگار تبدیل کرد که شاید درک و شناخت ویژگی‌های او تنها با کلمات برای نسل جوان امروز ممکن نباشد.
 
معادی خواه سپس با اشاره به اینکه غروب زودهنگام شریعتی اجازه نداد تا از او پس از انقلاب نیز بهره ببریم، گفت: آثار او همچنان زنده هستند و خوشبختانه فرزندانش نیز به خوبی راه او را ادامه می‌دهند. از کارهای خوبی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام داده، همین انتشار اسناد مربوط به شریعتی است که قطعا می‌تواند کمک کند. چه آنهایی که با شریعتی سمپاتی دارند و چه آنهایی که از دیدگاه‌های او دور هستند، به قضاوت درستی از شریعتی برسند.
 
این پژوهشگر تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که اسناد تاریخی همچون اسناد ساواک باید در  بستر زمانی و شرایط خود تحلیل شود چرا که احتمالا یک فرد انقلابی سعی می‌کرده برای گمراه کردن نهادهای امنیتی، آدرس‌های غلط به آنها بدهند و به صرف آنچه که در اسناد این نهادها آمده، نمی‌توان کسی را قضاوت کرد. اساسا فهم آنچه که پشت ذهن نویسنده اسناد وجود دارد، ممکن نیست مگر با اجتهاد و تجربه و درنظر گرفتن فضای شکل‌گیری سند و روابط میان افراد درگیر در آن.
 
او متذکر شد: به طور منطقی نمی‌توان همه حقایق را از یک سند استخراج کرد اما اگر کسی غرض نداشته باشد، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک سند می‌تواند  به حقیقت برسد.
 
این روحانی سپس درباره موضع‌گیری‌های متفاوتی که در قبال شریعتی وجود داشته، گفت: من در آن دوره طلبه جوانی بودم که به نوعی به طرفداری از شریعتی محکوم می‌شدم و اساسا نسل جوان حوزه و هوادار انقلاب سمپاتی یا حتی شیفتگی نسبت به شریعتی داشت. البته در بین علمای سنتی نیز نگاه‌های متضادی وجود داشت که بعضا با اتکا به گفتگوهای غرض‌آمیز و صرفا از روی احساس گفته می‌شد. شکی نیست که ساواک به عنوان بخشی از اهرم قدرت دستش برای زدن شریعتی باز بوده و به انواع ابزارها و تهمت‌ها اتکا می‌کرده است.
 
معادی‌خواه در ادامه تصریح کرد: با همه اینها اگر کسی بخواهد همه ابعاد و حقیقت را ببیند، می‌تواند آن را از دل مجموعه اسناد بیرون بکشد و ما هنوز باید کارهای زیادی در این زمینه بکنیم. خدمت شریعتی به اسلام بسیار حائز اهمیت است و این خدمت تا جایی بود که مارکسیست‌های متعصب دشمن شماره یک او شده بودند چرا که معتقد بودند شریعتی اجازه نمی‌دهد آنها نسل جوان را شکار کنند. هرچه هست پیدایش حسینیه ارشاد بی‌ارتباط با بن‌بست حرکت سیاسی در ایران و روی آوردن فعالین به سمت کار فرهنگی نیست و شریعتی به عنوان یک معلم فرهنگ مورد توجه است.
 
احسان شریعتی نیز در این نشست گفت: پیش‌تر نیز چنین مجموعه‌ای البته به صورت مخدوش و گزینشی منتشر شده بود. قضاوت نهایی درباره اسناد مربوط به شریعتی با پژوهشگران است. پس از انقلاب که برای اولین بار با اسناد ساواک درباره شریعتی مواجه شدم گمان می‌کردیم که قرار است تمام این اسناد به زودی دراختیار همه مردم قرار بگیرد و خودمان اقدامی برای انتشار آنها نکردیم اما در دولت‌ بعدی که درخواست اسناد را داشتیم، باید برخی از آنها را انتخاب می‌کردیم تا کپی‌اش را در اختیار ما قرار بدهند.
 
شریعتی افزود: برخی از وقایع زندگی شریعتی تا امروز جزو مناقشات است مثل نحوه خروج او از کشور و امیدواریم روزی با انتشار همه اسناد مربوطه و تحلیل علمی و پژوهشی روی آنها روایت کاملی از زندگی و شخصیت شریعتی به دست بیاوریم. اینکه اسناد امنیتی مثل اسناد ساواک چقدر قابل اتکا هستند خود جای بحث دارد به ویژه آنکه در این اسناد حتی نام شریعتی به انحای گوناگون نوشته شده اعم از شریعتی، مزینانی و شریعتی مزینانی. طبعا شریعتی نیز تصویر روشنی از برنامه‌ها و اهداف خود به ساواک نمی‌‌داده و سعی در گمراهی آنها داشته است.
 
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: با این تفسیر پس اسناد به چه کاری می‌آید که باید گفت سند تاریخی از نظر علم تاریخ مهم است چرا که روایتی است از وقایعی که در یک زمان و مکان واقعی اتفاق افتاده است. در ثانی این اسناد تنها اسناد رده‌های میانی و پایین ساواک است و ما هنوز دسترسی به اسناد رده‌های بالای ساواک نداریم. از این قضیه هم نباید غافل باشیم که با ضدیت با شریعتی و برای زدن او ساواک حتی دست به سندسازی علیه او نیز زده بود و ما بسیاری از این دستکاری‌ها را باید از دل اسناد بیرون بکشیم و تنها با دسترسی به همه اسناد است که می‌توان به حقیقت رسید.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۰
ارديبهشت
۹۸

اولین دوره مسابقه اسب سواری در مزینان زادگاه فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ مجمع طلاب و روحانیون مزینان با همکاری شورای اسلامی و دهیاری  در ادامه جشنواره شمیم بهار 2 و در یازدهمین روز از نوروز 98 اولین دوره مسابقه اسب سواری را با حضور سوارکاران مزینانی و روستاهای همجوار در مسیر قنات و بوستان چشمه تا باغستان کهن دیار مزینان برگزار کرد.

در این دوره از مسابقات که با کارشناسی و داوری عبدالحسین محمدی مزینانی و علی اکبر رضوانی پناه و اجرای بسیارخوب مجری جوان و توانمند مزینانی صادق بشیره برگزار شد به نفرات اول تا سوم جوایزی از طرف مجمع طلاب و روحانیون  اهدا گردید و به تمامی شرکت کنندگان نیز هدایایی از طرف شورای اسلامی و دهیاری تقدیم شد.

نفرات برتر این مسابقه که با دعوت و اطلاع رسانی شاهدان کویر مزینان مورد استقبال ویژه شهروندان قرار گرفت عبارتند از؛ 🔆نفر اول امیر ناطقی از مزینان 🔆نفر دوم علی زنده دلان از مزینان 🔆نفر سوم مجتبی ارفاقی از کلاته مزینان

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۹
ارديبهشت
۹۸

" تاج مزینانی" در اولین کارگاه آموزشی "شفافیت و سیاستگذاری عمومی" : موضوع فساد همانند سیلی است که ریشه در سیاست های غلط داردبه گزارش شاهدان کویر مزینان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  اولین نشست  کارگاه  آموزشی "شفافیت و سیاستگذاری عمومی" با هدف گسترش گفتمان شفافیت، شناسایی اشکال مختلف فساد، آشنایی با تجارب جهانی در زمینه مقابله با فساد در حوزه ماموریت های وزارتخانه، مطالعه برخی نمونه های موفق مبارزه با فساد و بررسی استراتژی ها، راهکارها و ابزارهای مقابله با فساد  با همکاری دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌ های تابعه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و دانشکده خبر،  در   وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد .

  دکتر علی اکبر تاج مزینانی رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی دراین نشست به اهمیت برگزاری این  نشست ها  اشاره کرد و گفت :  چنین نشست هایی از این نظر که مکان ارتباط بین حوزه آکادمیک و مجامع و دستگاه های اجرایی را فراهم می آورد بسیار مغتنم است .

وی ادامه  داد : یقینا این نشست ها فرصت یادگیری دو جانبه را هم برای پژوهشگران و دانشجویان و اساتید دانشگاه و هم برای متخصصان و مدیران اجرایی کشور فراهم می آورد و چنانچه اندوخته علمی در محافل آکادمیک و تجربه زیسته در محیط های اجرایی تبادل شود، آثار و تبعات بسیار ارزنده ای به دست خواهد آمد .

  عضو هیات علمی گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این نشست ها ورود به موضوع فساد از منظر سیاست گذاری مورد نظر است و اگرچه موضوع فساد از منظر خرد قابل بررسی است، اما باید این موضوع مهم از منظر کلان  هم مورد توجه قرار گیرد. به تعبیر سعدی «سر چشمه شاید گرفتن به بیل- چو پر شد نشاید گذشتن به پیل». 

وی تصریح کرد: موضوع فساد همانند سیلی است که ریشه در سیاست های غلطی دارد که طی سال ها و دهه های قبل، انباشته شده و رخ می دهد. همانطور که در تجربه ناگوار سیل اخیر مشاهده کردیم، مدیریت شهری غیراصولی، تخریب محیط زیست، مقررات نامناسب و ... منجر به وقوع اتفاقی مهیب شد. 

تاج مزینانی افزود: در این میان سیاستگذاری اجتماعی دارای تعاریف متعددی است که یکی از تعاریف آن مبتنی بر نظامی از مداخلات دولت برای توزیع و بازتوزیع منابع در میان شهروندان در راستای تحقق اهداف رفاهی است. از همین رو چنین مداخلاتی می تواند گلوگاه های مختلفی داشته باشد که مستعد بروز فساد اقتصادی باشند. 

وی یادآور شد: اطلاع از چگونگی توزیع توسط دولت گرفته تا ارائه مستقیم خدمات، برونسپاری خدمات، تنظیم مقررات توزیع، ابزارهای تشویق و تنبیه و ... جزو این گلوگاه ها محسوب می شود. 

تاج مزینانی افزود: اما در کشورهایی که منابع توزیع و بازتوزیع از محل دریافت مالیات تامین می شود، مکانیسم های نظارتی مختلفی بر این فرایند در نظر گرفته می شود.  این در حالی است که  در کشورهایی نظیر ایران که این امر از محل منابع رانتی نظیر نفت صورت می گیرد، زمینه بروز فساد بیشتر فراهم می شود. 

 عضو انجمن رفاه اجتماعی افزود: البته این تلاقی بخش خصوصی و عمومی ، جای مطالعه دارد. برای مقابله با این وضعیت، چاره ای جز حرکت به سمت شفافیت وجود ندارد.  از سوی دیگر در سیاستگذاری از نظرگاه حق محور، این حق شهروندی هر فرد است که از جنبه های مختلف سیاست ها مطلع شود. به همین دلیل لازم است در سیاستگذاری عمومی، سیاست هایی اتخاذ شوند که برای همگان قابل فهم باشند. در حالی که در مواقعی به دلیل مشکلاتی که در نوع ارائه اطلاعات وجود دارد، این سیاست ها حتی برای متخصصان هم قابل درک نیست. 

وی افزود: همچنین دسترس پذیر بودن اطلاعات همانند اقدام این وزارتخانه مبنی بر انتشار اسامی اعضای هیات مدیره شرکت های تابعه، یکی از اقدامات قابل انجام است که باید در سایر سیاست ها نیز تحقق یابد. 

وی گفت: بعلاوه شفافیت و پاسخگویی دو موضوع بسیار مرتبط به هم هستند. این پاسخگویی شامل نهادهای بالادستی و همچنین پاسخگویی به مردم و نمایندگان ایشان می شود. 

وی  با تاکید بر اهمیت نقش نهادهای مستقلی به عنوان نمایندگان مردم به این نکته اشاره کرد که به طور کلی، توجه به نقش مردم در سیاست گذاری عمومی خصوصا در حوزه شفافیت اهمیت به سزایی دارد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۸
ارديبهشت
۹۸


مجمع طلاب و روحانیون مزینان در ادامه برگزاری جشنواره شمیم بهار 2 از برترین های فرهنگی،هنری، کارگری و کشاورزی مزینان تجلیل کرد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛یکی دیگر از برنامه های جالب توجه مجمع طلاب و روحانیون مزینان تجلیل از افراد نمونه در مشاغل مختلف بود که به مناسبت تقارن دو بهار طبیعت و معنویت در شبهای عید نوروز و در مسجد جامع مزینان برگزار شد.

تجلیل از خانواده معزز سه شهیدحسینی مزینانی،مسجدی نمونه حاج حسین مزینانی شکروی، کاسب نمونه حاج اصغر مزینانی،جانباز نمونه رضا مزینانی(سالار)،کشاورزنمونه رضا مزینانی عسکری،بانوی نمونه فرهنگی حاجیه زهرا صانعی،قاری نمونه قرآن کریم علی رضا تاج مزینانی و هنرمند پیشکسوت رمضانعلی عسکری مزینانی از جمله افرادی بودند که به رسم یادبود هدایایی از طرف مجمع به آن ها تقدیم شد.

یکی دیگر از برنامه های جالب توجه این کار ارزنده فرهنگی تجلیل از شهروند نمونه ای بود که از دام اعتیاد رهایی یافته و بیش از ده سال است که باسلامت برای امرار معاش خانواده اش مشغول به کار می باشد.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۵
ارديبهشت
۹۸


نمایش دهه شصتی ها با حضور هنرمندان و هنروران مزینانی دهه ی شصت و با استقبال ویژه شهروندان این خطه در مزینان اجرا شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛در هشتمین روز از ماه فروردین 98 و در ادامه جشنواره شمیم بهار2 و به مناسبت روز ملی تآتر نمایش دهه شصتی ها با روایتی از هشت سال دفاع مقدس و یادی از شهیدان کهن دیار مزینان در هیئت حسینی به روی صحنه رفت.

در این نمایش که به همت مجمع طلاب و روحانیون و همکاری پایگاه بسیج شهدا و شاهدان کویر و دهیاری مزینان اجرا شد و بازیگران دهه ی شصت مزینان و پس از سه دهه به روی صحنه رفت آقایان رمضانعلی عسکری، علی مزینانی عسکری،غلامحسین حاجی، مهدی مزینانی،هادی شهیدی،علی عسکری،حسین فطرتی،هادی مزینانی(روس)پوریا رسولی پور،ابراهیم محمدزاده و نوراله مزینانی به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر برنامه های جالب توجه این نمایش تجلیل از کارگردان و هنرمند پیشکسوت حاج رمضانعلی عسکری بود که اولین نمایش و تآتر را در قبل و بعد از انقلاب نوشته و کارگردانی کرد و ضمن اجرای بخشی از خاطرات وی هدایایی به رسم یادبود تقدیم این هنرمند پیشکسوت شد.

پشتیبانی و صوت و انتخاب و پخش موسیقی این نمایش برعهده ی علی رضا و علی اصغر مزینانی (مهندس) از پیشکسوتان تعزیه خوانی مزینان بود.

بازیگران دهه شصتی ها همزمان با دفاع مقدس نمایش های جذابی مانند؛شیطان بزرگ، فلاکت و بیداری، صدام در دام ، داوطلب، حکیم باشی،روز اعزام، صدام جز خودکشی راه دیگر ندارد و چندین نمایش دیگر را در مزینان و روستاهای بخش داورزن و شهرستان سبزوار اجرا کردند که با گذشت 30سال هنوز خاطرات آن در اذهان باقی مانده و مردم به نیکی از این نمایش ها یاد می کنند.

عکس؛زهرا مزینانی عسکری

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
ارديبهشت
۹۸


مدیر فعالیت‌های داوطلبانه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: دانشجویان با مطالعه و بررسی مدیریت آب، مدیریت پسماند و مدیریت اکوتوریسم می‌توانند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند و شغل مناسبی برای خود ایجاد کنند، چرا که متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست در راس بیکاران رشته‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حسین شاکری مزینانی، در نشست منطقه‌ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی سه کارگروه مدیریت آب، مدیریت پسماند و مدیریت اکوتوریسم ایجاد شد و با توجه به شرایط تحریمی که وجود دارد دانشجویان می‌توانند در این زمینه مطالعاتی داشته باشند و کارگروهی را فعال کنند که موجب شغل و درآمد برای آن‌ها شود.

وی با بیان اینکه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون چهار گردهمایی کشوری برگزار کرده است، افزود: به دلیل اینکه دانشجویان فعالیت‌های منسجمی انجام می‌دهند، این باشگاه را مطرح کردیم و تقریبا با 80 گروه کار خود را آغاز کرده و اکنون بالغ بر 420 انجمن و کانون دانشجویی وجود دارد که در کنار هم جمع شده‌ایم و فعالیت‌هایی را در این حوزه انجام می‌دهیم.

مزینانی عنوان کرد: دانشجویان باید با یکدیگر و با اعضای باشگاه تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانیم برنامه‌های تعریف‌شده‌ای مانند زیست‌بوم، طبیعت پاک، نشست‌های منطقه‌ای و رویدادهای کارآفرینی که از طرف سازمان است را با همکاری مسئولان استان‌ها پیش ببریم.

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
ارديبهشت
۹۸


همزمان با چهارمین روز از فروردین 98 همایش خانواده، ایمان، نشاط و مهارت به همت مجمع طلاب و روحانیون مزینان در مزینان برگزار شد.
به گزارش شاهدان کویرمزینان؛سومین برنامه جشنواره شمیم بهار2 با عنوان "همایش خانواده، ایمان، نشاط و مهارت"  با اجرای  دو هنرمند و کارشناس فرهنگی حوزه و دانشگاه حجت الاسلام مهاجری و شهرام تدین برگزار گردید .

در این مراسم که ازساعت 16 و با حضور خانواده ها به خصوص زوج های جوان در هیئت حسینی مزینان صورت گرفت جایگاه خانواده در دین اسلام تشریح و با برگزاری مسابقات فرهنگی هدایایی به شرکت کنندگان تقدیم شد.

تداوم برپایی نمایشگاه کتاب به همت گروه مانا از دیگر برنامه های این همایش بود که مورد استقبال خانواده ها واقع شد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۳
ارديبهشت
۹۸


در چهارمین روز از آغاز بهار 98 مجمع طلاب و روحانیون مزینان با دعوت از کارشناسان و مشاوران خبره ی حوزه و دانشگاه برنامه های متنوعی را برای سنین مختلف اجرا کرد.
به گزارش شاهدان کویرمزینان؛مجمع طلاب و روحانیون مزینان که دومین جشنواره شمیم بهار2 را برنامه ریزی و در دستور کار خود قرار داد در چهارم فروردین با حضور دو هنرمند و کارشناس فرهنگی حوزه و دانشگاه حجت الاسلام مهاجری و شهرام تدین مراسم شاد و متنوع "فرزندان انقلاب" را با حضورکودکان و نوجوانان برگزار کرد .

در این مراسم که ازساعت ۱۰ صبح در هیئت حسینی مزینان برگزار شد ضمن اجرای برنامه های شاد و مسابقه ی فرهنگی، هنری و مذهبی هدایایی به شرکت کنندگان تقدیم شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب با ده ها عنوان اثر داستانی و موضوعات مختلف یکی دیگر ازبرنامه های فرهنگی بود که توسط گروه کتاب مانا در حاشیه این مراسم انجام شد.

  • علی مزینانی