گلایه مسافران از اطلاع رسانی ضعیف از ظرفیت‌های گردشگری سبزوار و مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

http://www.asrarnameh.com/images/contents/0816172620-sabzevar.jpg


قدس گزارش می دهد ؛

سبزوار- سید محسن جعفری: بسیاری از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستانهای سبزوار و داورزن برای مسافران و گردشگران شناخته شده نیست.

یکی از این مسافران نوروزی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: مسؤولان بویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید برای رفع این نقیصه اقدام نموده و با معرفی جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی و فرهنگی این دیار می‌توانند زمینه توقف و جذب مسافر و گردشگر در این شهرستانها را مهیا کنند.
غلامرضا اصغری گفت: قبلاً خوانده بودم یکی از روستاهای بسیار زیبا که در شهرستان تازه تأسیس داورزن واقع شده و زادگاه دکتر علی شریعتی می‌باشد، روستای مزینان است که متأسفانه به دلیل کمبود تابلو و نبود راهنما از دیدن این روستای تاریخی محروم شدم.
وی ادامه داد: مسؤولان میراث فرهنگی و شهرداری باید برای راهنمایی مسافران به تعداد لازم تابلوی راهنما در مسیرهای این شهر نصب کنند.
وی در عین حال یادآور شد: تنها توزیع تعدادی بروشور برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کافی نیست و مسؤولان باید برای جذب گردشگر برنامه ریزی کامل تری داشته باشند.
اسحاق تویسرکانی، فرهنگی بازنشسته هم به رغم بازدید از روستاهای تاریخی باشتین و مزینان تصریح کرد: دیدن این مکانها خالی از لطف نبود، اما به دلیل نداشتن امکانات رفاهی و خدماتی از توقف و اسکان در این مکانهای تاریخی منصرف شدم.

مسافری هم که خود را کارمند اداره میراث فرهنگی در یکی از شهرستانهای استان بوشهر معرفی کرد، با انتقاد از این سازمان و مسؤولان شهرستانی نسبت به بی توجهی و رسیدگی به بنای تاریخی و کاروانسراهای بین راهی روستاهای ریوند و مزینان افزود: این بناها قابلیت تبدیل به مراکز فرهنگی و رفاهی و خدماتی را دارند؛ زیرا سالانه میلیونها مسافر و گردشگر از کنار این بنای تاریخی تردد می‌کنند و مسؤولان می‌توانند با تغییر کاربری این بنا، برای جوانان جویای کار، فرصت شغلی ایجاد کنند.(پایگاه خبری قدس آنلاین)

شاهدان کویرمزینان؛ کویر تاریخی و پرجاذبه مزینان یکی از کویرهای شناخته شده ایران است. که نام آن یاد آور عهد مزداپرستی است  در گذاشته مسینانش خوانده اند . این خطه با قدمت هزاران ساله اش در طول تاریخ پذیرای خیل گردشگران و سیاحان و زائرین آستان مقدس رضوی بوده است و شاهان قاجاری ازجمله ناصرالدین شاه  و فتحعلی شاه با حشم و کشم پا به مزینان گذاشته و در آثار منسوب و یا مورخین و کاتبین و وقایع نگاران همراه از آثار و ابنیه های دیدنی آن نوشته اند و تعریف و تمجید فراوانی نموده اند . بسیاری از اتباع خارجی و یا مأمورینی که در زمان این شاهان بنا داشتند خدمتی را به دربار ایران داشته باشند همانند؛ لودویک آدامس آمریکایی و آلفونس گابریل وهانریش فرانسوی و آلمانی که برای کشیدن خط تلفن و یا جاده سازی به ایران آمده اند از مزینان و مزینانی ها یاد می کنند. ابن فندق و ابن هوقل دمشقی و ابن اثیر  ودیگر جغرافیدانان و تاریخ نویسان از ارگ حکومتی و کاروانسرای مأمونی و شاه عباسی و چاپارخانه و قنات و برج و بارو  و یخدانهای آن و مردمان هنرمند و شجاع ومیهمان نوازش بسیار سخن گفته اند.

در زمان معاصر نیز ادبا و نویسندگان و محققان به ویژه شریعتی دوستان ازجمله صاحب کتاب ارزنده سبزوار شهر دیرینه های پایدار و مرحوم باستانی پاریزی از مزینان به نیکی یاد می نمایند.

زادگاه خاندان شریعتی یکی دیگر از افتخارات این سرزمین عالم پرور است که گاه به یمن نام معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی دولتمردان و صاحب منسبان را از مسند حکومت به سوی مزینان رهنمون می سازد که در سالگردش به زادگاهش  سفر کنند و برای کویر نشینان از سالهای رنج زندان و هم سلولی با شریعتی بگویند و قول بدهند که به زودی پیکر مطهرش را به مزینان بیاورند .

فراوانی اماکن دیدنی و ابنیه های تاریخی در ادوار گوناگون مزینان را ثبت آثار ملی نموده است ولی دریغ از اندکی التفاط وتوجه مدیران و مسئولین محلی که با کمی تبلیغ و اطلاع رسانی اندک می توان در ایام نوروز مزینان را محل حضور مسافرینی نمود که به شوق زیارت ویا گذران ایام تعطیلی و دیدن جاذبه های توریستی و تاریخی  راهی خراسان بزرگ می شوند اما به دلیل عدم آگاهی در طی مسافت ملال آور شاهرود سبزوار خمار وخواب آلود از کنار آن عبور می کنند و بعدها با خواندن مطلبی که شاید در اینترنت و یا جریده ای تورق کنند حسرت به دل بمانند که ای کاش آن لحظه آگاهی داشتند و به مزینان می آمدند همچنان که خود خواندید درد دل این مسافرین نوروزی را که از مسئولین امر گلایه داشتند که چرا حتی از نصب تابلویی کوتاهی ورزیدند.


  • علی مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">