بیست وششمین سالگرددرگذشت استاد علامه محمدتقی شریعتی مزینانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
یاداستاد
استاد علامه محمدتقی شریعتی، مبلغ بنام معاصر در چنین روزی (سال ۱۴۰۷ ه. ق) چشم از جهان فروبست.
استاد محمدتقی شریعتی‌ مزینانی در روستای مزینان سبزوار در حدود سال ۱۳۲۸ق (مطابق با ۱۲۸۶ش) در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. پدرش، آقا شیخ‌محمود از روحانیون دانشمند این خطه بوده و جد وی، آخوند ملاقربانعلی نیز یکی از شاگردان برجسته‌ مرحوم ملاهادی سبزواری بوده است.
در زندگی‌نامه‌ خودنوشت استاد شریعتی در این باره آمده است: «همه قبیله‌ من عالمان دین بودند. حدود یک قرن مناصب دینی و ریاست روحانی آن حدود که از توابع قابل توجه و ممتاز سبزوار است و در گذشته به جهاتی که مجال بیانش نیست موقعیت بسیار مهمی داشته با پدران و اقوام من بوده است و هم‌اکنون آثار تهذیب و تربیت و تعلیم و تزکیه آن‌ها در میان اهالی آنجا محسوس و مشهود است و شکر خدا را که آن نیک‌مردان باهمت جز عمل صالح ذخیره‌ای و غیر از نام نیک یادگاری از خود نگذاشتند.»
استاد شریعتی، تحصیلات مقدماتی را در نزد پدر و عموی خود، شروع کرده و در بیست سالگی جهت ادامه‌ تحصیل به حوزه‌ علمیه‌ مشهد مقدس عزیمت نمود و از محضر استادان بزرگواری هم‌چون: شیخ‌هاشم قزوینی، ادیب نیشابوری بزرگ، ادیب نیشابوری ثانی، حاج شیخ‌کاظم دامغانی، میرزااحمد مدرس و... کسب فیض کرد.
فعالیت اجتماعی وی از ۱۳۱۱ش با ورود به وزارت فرهنگ و مسئولیت در مدرسه‌ ابن‏یمین و تدریس در آنجا آغاز شد. سپس به شغل معلمی در دبستان‌ها و دبیرستان‌های مشهد اشتغال پیدا نمود و بعد از تأسیس دانشکده‌ الهیات دانشگاه مشهد، در این دانشکده به تفسیر کلام‌الله مجید و نهج‌البلاغه همت گماشت.
از ۱۳۲۰ش به‌بعد، هم‌زمان با اشغال ایران توسط متفقین و گسترش فعالیت حزب توده، به‌تنهایی در خراسان به مبارزه با انحرافات فکری و اسلام‏زدایی و هم‌چنین مقابله با تبلیغات مارکسیستی و کمونیستی برخاست. وی با تشکیل «کانون نشر حقایق اسلامی» در مشهد و برگزاری جلسات هفتگی و سخنرانی و تفسیر، اذهان جوانان را روشن می‌‏کرد.
استاد محمدتقی شریعتی از سال ۱۳۲۳ش حضوری فعال در عرصه‌ سیاست داشت و به‌خاطر مبارزات ضداستبدادی خود، به‌وسیله‌ رژیم منحوس پهلوی چند مرتبه دستگیر و حبس گردید ولی هرگز از راهی که یافته بود، عقب ننشست. وی بعد‌ها در مسجد هدایت تهران به‌جای آیت‏الله طالقانی تفسیر قرآن می‌‏گفت.
با تأسیس حسینیه‌ ارشاد و بنا به دعوت استاد شهید مطهری، به مدت چهار سال در آنجا به تدریس و سخنرانی مشغول بود. از این شخصیت برجسته، آثار گران‌قدری چون: «تفسیر نوین»، «کتاب خلافت و ولایت»، «امامت در نهج‌البلاغه» و «علی (ع) شاهد رسالت» به‌جای مانده است.

سرانجام، این استاد متفکر و بنده‌ صالح خدا، در تاریخ بیست و یکم شعبان‌المعظم سال ۱۴۰۷ هجری قمری (برابر با سی و یکم فروردین‌ماه ۱۳۶۶ش) در سن هشتاد سالگی چشم از جهان فروبست و به سوی معبود شتافت و پیکرش در جوار مرقد پاک حضرت امام رضا (ع) آرام گرفت.

علامه شریعتی در کلام رهبری وعلما

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (سال ۱۳۶۶ش) به‌مناسبت وفات استاد شریعتی پیام تسلیتی ارسال داشتند که در قسمتی از آن چنین می‌فرمایند: «... او که از خانواده‌ای روحانی برخاسته و سال‌ها در حوزه‌ علمیه‌ مشهد مدارج علوم دینی را پیموده بود، بی‌شک یکی از پرسوز‌ترین و مخلص‌ترین اندیشمندان و مبلغان اسلامی بود که استحکام اندیشه را با نوآوری در روش به هم آمیخته و برای نسل تحصیل‌کرده و بافرهنگ، متاع فکری جذابی را ارائه کرد. زندگی او سراسر به تعلم و تعلیم و در بهشتی از صفا و پاکدامنی گذشت. رحمت خدا بر او و حشرش با محمد و آل‌محمد باد که عمر را به عشق و ثناگویی آنان به‌سر آورده بود.»

• استاد شهید مرتضی مطهری (سال ۱۳۴۹ش) در مقدمه کتاب «خلافت و ولایت در قرآن و سنت» می‌نویسد: «استاد شریعتی که ایمان و اعتقاد عمیق به قرآن در اعماق روحش خانه کرده است، نمی‌توانست به تعلیم و تربیت جوانان بسنده کند. آتشی در دل داشت که او را آرام نمی‌گذاشت. در تحولات پس از شهریور ۲۰ که تبلیغات ضد اسلامی‌ و ضد خدائی در سطح فرهنگیان و دانشجویان‌ و دانش‌آموزان اوج گرفت، استاد شریعتی، یک‌تنه در خراسان بپاخاست و جهادی که احساس می‌کرد بر عهده اوست، آغاز کرد. کار این جهاد آن‌چنان دشوار بود که‌ سال‌های متوالی خواب و خوراک و آسایش او را به حداقل‌ ممکن رساند. شریعتی در آن هنگام به درآمد مختصر خویش قناعت کرد. بدون هیچ چشم‌داشتی به فعالیت‌ پرداخت. همه همت و سعی‌ش این بود که در آن توفان‌ سهمگین «بگیرد غریق را» و چقدر فراوانند غریقانی که‌ تنها دستی که به طرف آن‌ها دراز شد و آن‌ها را نجات داد، دست بی‌طمع شریعتی بود.»

• استاد شهید مطهری، هم‌چنین می‌افزاید: «استاد شریعتی تدریجاً به‌صورت سنگر دفاع از اسلام در خطه خراسان شناخته شد. طبقات دیگر غیر از طبقه فرهنگی و دانشجو و دانش‌آموز هم از محضر شریعتی بهره بردند... طبقه جوان طلاب علوم دینیه خراسان بیش از سایر طبقات‌ برای درس تفسیر شریعتی و سخنرانی‌های پرمغز شریعتی‌ اهمیت قائل بود. نشانه‌ای که از آن‌همه بی‌خوابی‌ها و تلاش‌های پیگیر و طاقت‌فرسا باقی مانده است، یکی‌ پیری و فرسودگی زودرس استاد شریعتی است که او را حدود ۲۰ سال پیر‌تر و فرسوده‌تر نشان می‌دهد و دیگر، شاگردان و تربیت‌یافتگان کانون نشر حقایق اسلامی‌ هستند که بسیاری از آن‌ها اکنون شخصیت‌های بارزی‌ هستند و خود را نجات‌یافته استاد شریعتی می‌دانند و فوق‌العاده با دیده حق‌شناسی و احترام به او می‌نگرند. سومین نشانه، برخی آثار و تألیفات سودمند و ذیقیمت است که در درجه اول از کتاب‌های فایده و لزوم‌ دین، تفسیر نوین، وحی و نبوت در پرتو قرآن باید نام برد.»
• استاد محمدرضا حکیمی در «تفسیر آفتاب» می‌نویسد: «چه بسیار شب‌های سرد و سیاهی که استاد، در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های مشهد، می‌رفت تا به محفل جوانان‌ برسد و سخنی از حق و قرآن به گوش آنان برساند. و چه‌ بسیار روزهای گرمی که عرق‌ریزان، سخنرانی‌های‌ آگاهی‌بخش‌ و سازنده خویش را در دبیرستان‌ها و دیگر جا‌ها ادامه‌ می‌داد، تا جوهر شعوری اسلام را به درک نسل‌ها بدهد.»
• استاد حکیمی، هم‌چنین می‌افزاید: «کسی که از جریان‌های اجتماعی و فرهنگی آگاه باشد، و آن روزگار و این روزگار را درک کرده باشد، به‌خوبی‌ می‌فهمد که نقش سازنده این مجاهد اندیشمند و این‌ سقراط خراسان، در تربیت ایمانی جوانان و پرداخت‌ عناصر این انقلاب عظیم اسلامی تا چه اندازه بوده است. شرح مجاهدت‌های گوناگون استاد، در جبهه‌های‌ وسیع و گوناگون و توان‌فرسای رزم اندیشه‌ای و فکر و دفاعیات حوزه ایمانی، و آنچه بوده است و گذشته است‌ و زندان‌ها و زحماتی که وی متحمل شده است، نیازمند تألیف کتابی است مستقل، براساس واقعیات‌ تاریخ زندگی استاد محمدتقی شریعتی مزینانی، یکی‌ از اصیل‌ترین چهره‌های تفکر اسلامی ایران در نیم سده اخیر و یکی از پرشور‌ترین معلمان راستین مبارزه‌ و جهاد.»
• استاد محمدجواد مغنیه در کتاب «هنا و هناک» به نقل از مقدمه امامت در نهج‌البلاغه، می‌نویسد: «استاد علامه آقای محمدتقی شریعتی استاد تفسیر در دانشکده معقول و منقول مشهد، وجود مقدس و روح‌ پاکی است که در بدن لاغری که در اثر عبادت و مجاهدت‌ به‌صورت نحیفی در آمده قرار دارد... در یک جمله باید گفت استاد شریعتی شخصیت‌ یگانه‌ای است که در راه اعتلای دین با ابداع شیوه‌های‌ نو سالیان دراز مجاهدت ورزیده و درحقیقت نسخه منحصر بفردی است که در میان رجال علم و دین - تا جائی که من اطلاع دارم - ثانی ندارد.»

منبع: خبرگزاری ایمنا

شاهدان کویر؛ ضمن عرض تسلیت بیست وششمین سال درگذشت سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی به تمامی مردم شریف مزینان ،امیدواراست فرهیختگان مزینان تلاش نمایندتادرسال آینده یادواره ای به نام این مفسرگرانمایه درمزینان برگزارشود. حیف است که ماچنین فرزانگانی داشته باشیم وقدرآنان را ندانیم .

امروزشبکه سه سیما دربرنامه صبحگاهی خوددربخش تقویم تاریخ ویژه برنامه پنج دقیقه ای اززندگی استاد راپخش نمودکه بازهم جای شکرش باقی است ووقتی چندبارنام مزینان ازرسانه ملی پخش شد همکاران باایما واشاره وگاه باافتخارمی گفتند بچه محل شماست . وبرای من موجب افتخارولی افسوس خوردم که چراباید سالگرددرگذشت علامه شریعتی را من مزینانی ازتلویزیون بفهمم وقتی به دیگردوستان که عاشق نام مزینان هستم موضوع راتلفنی گفتم آنها نیزاین رابه یادنداشتندوبازافسوس .

  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

سلام
دیگه از این نابغه ها پیدا نمیشن یا اگه هستن نمی تونن افکار خود بروز بدن
بابا مزینان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">